Тема: Знай, люби і бережи!!!
Мета. Вчити учнів усвідомлювати себе частиною світу природи; формувати інтерес до навколишнього середовища; розвивати увагу,
спостережливість, бажання допомогти довкіллю; виховувати в
школярів дбайливе і гуманне ставлення до природи, бажання
милуватися її красою.
Обладнання: виставка книг про тварин, рослин, роздавальні картки із загадками, репродукції картин із зображенням куточків природи; фотоматеріали; колективний малюнок "Країн так багато – планета одна"; гербарій; глобус, як модель Землі.
Хід заняття
І. Організація класу.
Усміхнімось, друзі, квітам, травам, деревам і людям. І нехай в усьому світі краси й добра прибуде. Все, що оточує нас і не зроблене руками людини – природа. Природа дає нам все необхідне: їжу, воду, повітря. Вона є джерелом натхнення художників, композиторів, поетів. Всі ми – діти природи, та не всі однаково добрі до неї. Природа потребує постійної уваги , турботи. Ми повинні берегти її, примножувати її багатства.
Ми живемо на прекрасній планеті Земля, та всі відповідальні за неї. Але люди забруднюють довкілля, шкодячи цим і собі. Сьогодні ми хочемо привернути загальну увагу до збереження природи.
ІІ. Мотивація виховної діяльності
З давніх-давен людина прагнула підкорити природу, підпорядкувати її своїй волі. Кожне нове покоління приносило людству все нові й нові докази загострення суперечностей у взаємовідносинах суспільства і людини. Нині природі загрожує небезпека внаслідок нерозумного втручання людини у святині природи.
ІІІ. Повідомлення теми заняття.
Країн так багато, планета єдина.
Її зберегти має кожна людина.
Щоб сонця і неба дим-смог не заслав,
щоб від нечистот океан не стогнав.
Щоб серце раділо від цвіту й краси,
щоб зір милували поля і ліси,
травиця зелена, річок глибина...
Країн так багато — планета ж одна!
Сьогодні у нас виховна година на тему «Знай, люби і бережи», яка пройде у формі конкурсу. І я оголошую початок нашого екологічного конкурсу.
IV. Конкурсні завдання
Розминка для команд
1. У воді водиться, з хвостом родиться,
А як виростає — хвіст відпадає. (Жаба)
2. Тоненьке, вузеньке, по землі в'ється, як батіг довге, та зовсім не б'ється.
Людей боїться, молоко вживає, в лісі їх багато, це кожен знає. (Вуж).
3. Колекція засушених рослин? (Гербарій).
4. Пташка, яка співає високо в небі? (Жайворонок)
5. Лісове білокоре дерево? (Береза)
6. Куди ступи – всюди маєш.
Хоч не бачиш, та вживаєш. (Повітря)
7. Всі його люблять, всі його чекають,
А хто подивиться, кожен скривиться. (Сонце)
8. Із за гая в’ється стрічка, в ній хлюпочеться водичка. (Річка)
9. Влітку – зелений, квітучий, співучий,
Іноді він загадковий і дивний.
Стане у пору осінню чарівний. (Ліс)
«Екологічна ромашка»
Запитання написані на пелюстках «ромашки».
Капітани команд відривають
по черзі пелюстки з питаннями, у
обговоренні відповіді бере участь уся команда.
1. Чи можна річкову воду вживати без ризику захворіти інфекційними хворобами?
2. Липа живе в лісі 300–400 років, у міських умовах — 150 років. У чому причина цього явища?
3. Чому обабіч доріг висаджують каштан звичайний, липу дрібнолисту?
4. Навіщо у Червону книгу записують деякі рослини та деяких тварин?
5. Навіщо організовуються заповідники та заказники?
6. Чому не можна спалювати опале листя, мити транспортні засоби біля водоймищ, кидати папірці, пляшки та інші
відходи?
Конкурс капітанів
Хто зайвий? Чому?
- Шпак, ластівка, журавель, горобець?
- Качка, індик, сова, курка?
- Вовк, лисиця, олень, кінь?
- Собака, кіт, білка, коза?
- Пролісок, чорнобривці, троянда?
- Фіалка, хризантеми, мак, дзвоники?
Рослини – рятівники
Вчитель читає цікаву інформацію про рослини – рятівники, а діти повинні скласти назву цієї рослини, використовуючи пазли зі складами.
1. Ця рослина знижує шкідливу іонізацію повітря і частково захищає від електромагнітного випромінювання. Вона поглинає радіаційне випромінювання від комп’ютера, телевізора. Упізнай цю рослину. (Кактус)
2. Ця рослина містить вітамін С, а аскорбінова кислота, як відомо, проявляє антиоксидантні та антирадикальні властивості. Рослина корисна людям, які зазнали інтоксикації організму свинцем. Впізнай цю рослину. (Петрушка)
3. У цій рослині міститься речовина танін, яка нейтралізує дію Стронцію-90, а потім виводить його з організму. Впізнай цю рослину. (Зелений чай)
4. У цій зеленій культурі міститься вітаміну С стільки ж, скільки в лимонах та помаранчах. Впізнай цю рослину. (Капуста)
5. Найвідоміша функція цієї рослини — боротьба з анемією. А її сік дуже корисний усім, хто працює з радіоактивними ізотопами або живе в зоні підвищеної радіації. Впізнай цю рослину. (Гранат)
Фізхвилинка
Хвилинка релаксації.
Діти закривають очі і під звуки природи уявляють мальовничі краєвиди та слухають казку «Як повернув Івась красу»
«Екологічні монстри»
(хвилинка театралізації)
Вчитель: А ви знаєте, що є предмети які виступають забруднювачами-довгожителями. Це різноманітні предмети, з яких складається побутове сміття: фольга, паперові упаковки продуктів, різнокольорові поліетиленові пакети, скляні пляшки, жерстянки від соку та пива, пакети від йогурту, пінопласт. Наприклад, поліетилен погано руйнується і тільки через 220 років від нього не залишається і сліду. Жерстянки від соку та пива кинуті на галявині, березі річки, у лісі вони лежатимуть 100 років, поки не зруйнуються зовсім. Скляна пляшка у прісній стоячій водоймі вона пролежить 100 років, а на суші — кілька сотень років. Папір. Якщо його подрібнити і внести в ґрунт, він сприятиме підвищенню врожайності, а якщо залишити на звалищі, він розкладеться через десятиліття. Фольга на відкритій місцевості пролежить, не руйнуючись, кілька десятків років, у прісній воді — кілька років, а в солоній 1–2 роки.
По черзі виходять «сажа», «шум», «пластмаса», «синтетичні миючі засоби» (учні в імпровізованих костюмах), розповідають про себе. Команди вгадують їх.
1-а учениця
Я завжди чорного кольору.
Мене багато в місті, особливо, де є заводи.
Я дуже шкідлива.
Я з’являюся під час горіння.
Я спричинюю хвороби, одяг роблю брудним.
Ви мене впізнали? (Сажа)
2-а учениця
З мене роблять іграшки.
Я буваю різнобарвною, мене важко зламати.
Я дуже легка.
Якщо мене підпалити, то з’являється багато чорного їдкого диму.
З мене роблять тару.
Хто мене впізнав? (Пластмаса)
3-й учень
Мене багато в місті, але мало в селі.
Особливо багато — в промислових районах міст.
Від мене люди хворіють, багато нервують, голосно кричать.
Мене створюють різні прилади, машини.
Якщо мене багато, то я дію, як наркотик, і завдаю болю.
Відгадайте мене! (Шум)
4-й учень
Без нас не обходиться жодна сім’я.
Нас використовують щодня.
Ми вбиваємо рибу у воді, рослини на Землі.
Ми викликаємо алергію, захворювання шкіри, в’їдаємося в поверхні.
Із нами все стає чистішим.
Назвіть нас! (Синтетичні миючі засоби)
«Екологія в прислів’ях»
Необхідно доповнити другу частину прислів’я.
1. Не роби зла землі — будеш жити ... (у добрі).
2. Ліс і води — краса ... (природи).
3. Хто про землю дбає, той голодним ... (не буває).
4. Доглядай землю плідну, як матір ... (рідну).
5. Воду марно не пролий, дорожити нею ... (вмій).
6. Де біля води вербиця, там чиста ... (водиця).
V. Підсумок
Вчитель:
Вам у походи ходити і мандрувать , любі діти!
Вмійте природу любити, кожній стеблині радіти.
В полі, у лузі над яром – квіти, дерева і трави…
Квіти не рви задаром , гілки не вткни для забави.
Оберігайте повсюди шлях і стежинку в гаї.
Все те окрасою буде нашого рідного краю!
Ось і підійшов до кінця наш конкурс з екології. Подивіться на результат нашої роботи на уроці. Але я хочу додати ще один елемент – це дерево, тому що це символ життя, а наша планета не хоче загинати, а хоче процвітати. Гілочки дерева – це ми з вами, тобто люди. Вам останнє завдання на листочках та долоньках написати побажання природі та людям та прикріпити їх на плакат.
Наприкінці хочу сказати:
Бережіть річки та води,
Як матір рідну, бережіть природу!
Бережіть кожну рослинку і тваринку,
Бо ми всі природи рідної частинки!
Ви ще тільки діти, але вже можете робити маленькі внески по покращенню екологічного стану, пам’ятайте це!