(виховний захід з елементами
т р е н і н г у )
Мета: вчити доброти, формувати почуття чуйності і доброзичливості, виховувати людяність, милосердя, прагнення робити добрі справи.
Обладнання: аркуші паперу А-3, плакат з правилами роботи, маркери, сніжинки, паперові розрізані сердечка, ялинка з гірляндою, плакати, на яких намальовані сонце, кущ калини; промінці сонця, паперові ялинкові прикраси, різнокольорові смужки, хмарки, скринька з дзеркалом, магнітофон, записи релаксаційної музики.
План
Хід заняття:
І. Презентація мети заняття.
Учитель:
Сказав мудрець: «Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!»
- Саме під таким гаслом ми і будемо сьогодні працювати.
Надворі зима. Натрусило снігу. І в нашу школу теж прилетіли сніжинки з усього району.
(Учасникам тренінгу роздаються паперові сніжинки білого і голубого кольорів. Залежно від кольору сніжинок всі учасники діляться на 2 групи)
- А зараз я попрошу біленьких сніжинок утворити своє коло, а блакитних – своє і попрошу вас хвилинку постояти.
Першими хай сядуть уважність і чуйність, другими сердечність і щирість, а третіми – доброта й милосердя. Ви завагалися? Чому? Тому що ваші серця переповнені і одним, і другим, і третім. Я не випадково зупинила вас. Ви на хвилинку замислилися над чистими джерелами своєї душі.
Доброта і чуйність, співпереживання і щиросердність, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді – це завжди було у характері українського народу.
Мета нашого заняття – вчити доброті, формувати почуття чуйності і доброзичливості, виховувати людяність, милосердя, прагнення робити добрі справи.
ІІ. Знайомство.
(Кожен учасник по черзі називає своє ім’я і говорить фразу зі слів: «Не хочу хвалитися, але я… (називає свої позитивні якості)).
ІІІ. Ознайомлення з правилами роботи .
(На плакаті записані правила)
П Р А В И Л А
- слухати і чути
- бути позитивним
- користуватись «правилом руки»
- бути активним
- бути пунктуальним
- Прочитайте правила. Які ще правила ви пропонуєте дописати?
ІV. Вправа «Мої сподівання».
Кожен з вас отримав сніжинку. Подумайте і напишіть на ній, чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття. Закріпіть сніжинки на кущі калини, що намальований на плакаті, і озвучте свої записи.
V. Вправа «Створимо настрій».
(На столах лежать різнокольорові смужки)
- А зараз на ваших столах ви бачите різнокольорові смужки.
Візьміть смужку, яка вам найбільше подобається. Прикріпіть її на дошці.
(Кріплять смужки в одну лінію)
-А чи знаєте ви, що кожен колір має своє значення.
Червоний – вогонь, жара, енергія, активність воля, агресія…
Помаранчевий – рух, швидкість, ритм, радість, лінь, залежність…
Жовтий – сонце, свобода, веселість, упертість, зрада…
Зелений – природа, віра, життя, гармонія, доброта, егоїзм…
Синій – мир, спокій, глибина, бачення, тиша, фанатизм…
Рожевий – кохання, ніжність, прагнення, мрії, інтимність…
Чорний – ніч, спокій, пітьма, таємниця, печаль…
Білий – світло, чистота, самота, безтурботність…
- Ви створили барвисту різнокольорову доріжку.
Це ваш настрій. Від нього залежить хід нашого заняття, так як і кожен день вашої роботи.
- А зараз я хочу, щоб кожен з вас подивився у скриньку. Там лежить один предмет, але я впевнена, що кожен з вас побачить своє, неповторне, індивідуальне…
(Учасники заглядають у скриньку, де знаходиться дзеркало)
- Заглянувши у скриньку, ви теж помітили там свій настрій. І якщо вам не віддзеркалився гарний, веселий настрій, то усміхніться до мене, самі спробуйте створити собі настрій і поділіться з ним товаришами.
VІ. Вправа «Що може бути добрим?»
- Є люди, як свічки, - згорають і відходять в небуття.
Є люди, як зірки, - горять і світять все життя.
Та ні, - це не зірки, холодні, мертві…
Коли ти будеш добрим, про тебе люди скажуть.
Ніколи не забудь про ввічливість твою,
У школі і удома усім давно відомо,
Що добрих не народжують, а добрими стають.
- Допишіть на аркушах якомога більше слів, які б утворили словосполучення із тими словами, що вже записані на аркушах. Що ж може бути добрим?
ДОБРИЙ погляд, час, розум, намір…
ДОБРА людина, посмішка, душа…
ДОБРЕ серце, слово…
ДОБРІ руки, справи…
- Прикріпіть плакати на дошці і озвучте. А зараз ми спробуємо оживити деякі із ваших записів:
1. Подаруйте один одному добрий погляд.
2. Подаруйте один одному добру посмішку.
VІІ. Вправа «Мої добрі справи».
- Ти добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій і доглянь пшеницю,
Викопай і почисть криницю,
Волю дай, нагодуй пташину,
Приласкай і навчи дитину,
Бо людина у цьому світі
Лиш д о б р о повинна творити!.
- Наближається Новий рік. У цей час ми завжди підсумовуємо все зроблене. І на нашому занятті уже є ялинка. Але на ній немає прикрас. Тож зараз я пропоную прикрасити її не звичайними іграшками, а символічними, на яких ви повинні написати добру справу, яку ви зробили для своєї школи за рік, що відходить, і озвучити її, повісивши на ялинку.
(На ялинці загоряється гірлянда)
- Погляньте, як засяяла ялиночка від ваших добрих справ.
VІІІ. Казка про Добро.
- А зараз я пропоную послухати казку про Добро.
Ріс при дорозі велетень-дуб. Біля його коріння пропихала з-під землі свої ніжні паростки калина. Отак і росла вона разом із дубом. Він був їй ніби за батька. Захищав від бурі, від вітрів, а коли падав дощ – схиляв над нею свою зелену голову і прикривав її.
Пройшли роки. Калина стала великою і красивою. А дуб постарів. Але й далі жили вони разом.
Аж тут прийшли люди і зрубали могутнього дуба. Довго сумувала за ним калина. Та нічого вже не вдієш. Залишилася сама-самісінька рости при дорозі.
Одного чудового сонячного весняного ранку побачила вона, що з одного боку із жолудів, які падали колись із дуба, виріс зелений пагінець і ніжно торкнувся до неї, немов захисту просив. Життя калини стало веселішим. Почала вона пригортати маленького дубочка своїми вітами та пестити широкими листочками. А коли наближалася буря, падав дощ або дув сильний вітер, вона схиляла над ним свої пишні крони, пригортала до себе і захищала молодий пагінець так, як у дитинстві захищав її старий дуб.
Калина стала для дубочка матір’ю, так само, як у дитинстві був їй батьком дуб-велетень.
- Отож робіть людям добро, не чекаючи віддачі. Робіть добро тим, з ким ви, можливо, зустрінетесь раз у житті. Пам’ятайте, що все повертається, як бумеранг.
ІХ. Фізкультхвилинка.
- А зараз відпочиньмо. Попрошу всіх встати. Я читатиму віршик, а ви рухами, покажіть, як ви це уявляєте.
Добре те, що сонце світить.
Добре те, що віє вітер.
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс.
Добре гратися надворі.
Добре вчитися у школі.
Добре плавати в ставу,
Добре те, що я живу!
Х. Вправа «З’єднаймо серця».
- З давніх-давен наші предки виховували своїх дітей за принципами народної етнопедагогіки, на засадах добра, справедливості, доброзичливості. Тож зараз ми спробуємо презентувати «Моральний кодекс народної мудрості», ключовими поняттями якого є прислів’я.
(Групам роздається по 6 розрізаних паперових сердець)
- На розрізаних серцях – частинки прислів’їв. З’єднайте серця і прочитайте мудрі вислови, створені віками українським народом.
- А хто ще знає якісь мудрі народні вислови про добро?
Світ не без добрих людей.
Все добре пам’ятай, а зла уникай.
Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого.
ХІ. Вправа «Хай сяє сонечко добром!»
- А тепер давайте поміркуємо вголос. Що означають слова «добро» і «доброта»?
- Як пояснює Тлумачний словник української мови, добро – усе позитивне в житті людей, що відповідає, їх інтересам, бажанням, мріям; благо, позитив; протилежне – лихо, зло. Добра не жди, Не жди сподіваної волі – Вона заснула: цар Микола її приспав (Шевч.).
Доброта – чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро. Сміялися з його незграбного вигляду, але любили… за його доброту (Фр.).
- На що на вашу думку схожа доброта? Мені здається на тепле, ласкаве сонечко.
(На дошці намальоване сонечко, яке затулили хмарки).
Але наше сонечко закрили хмарки. А хмарки – це хвороби наших душ. Тож ми повинні врятувати сонечко від наших хвороб.
( Кожен по черзі забирає хмарку, і зачитує назву «хвороби»:
образа, злість, грубість, егоїзм, черствість, байдужість, жадібність, жорстокість, брехливість).
- Але сонечко посилає своє тепло, за допомогою промінців. Тож напишіть на промінчиках синоніми до слова «добро», слова співвідносні зі словом «добро» озвучте їх і приєднайте до сонечка.
(Учасники пишуть синоніми до слова «добро»:
Співчуття, милосердя, любов до ближнього, душевність, щирість, лагідність, людяність, товариськість, доброзичливість, стриманість, чуйність, великодушність, уважність).
ХІІ. Гра «Що таке добре?»
А зараз ми перевіримо, чи правильно ви зрозуміли, що таке добро, що таке добре. Ваше завдання заперечити або ствердити наведені положення (кожній групі по черзі):
ХІІІ. Релаксаційна пауза.
(Звучить релаксаційна музика)
- Заплющіть очі (пауза). Уявіть собі прекрасний теплий ранок. Світить сонце. Ви прокидаєтесь і помічаєте, що перетворились на ангела, на те чисте і благородне Боже створіння. Ви піднялися з ліжка, змахнули крилами і вилетіли крізь відкриту кватирку. Ви піднялися високо в небо. Тут своїм лагідним дотиком вас зігрів промінчик сонця. Ви кружляєте в небі, а вас знову і знову голубить ласкаве сонячне проміння. Ви повільно спускаєтесь на землю і передаєте отримане тепло своїм учням, колегам, близьким. Доброю порадою підтримали, добрими словами зігріли усіх, хто вас оточує.
Ви творите добро і вам від цього приємно, ви набираєтесь нових сил. Розплющіть очі, усміхніться, у вас прекрасний настрій.
ХІУ. Афоризмотерапія.
Марк Твен стверджував: «Доброта – це те, що може почути глухий і побачити сліпий». А народне прислів’я додає: «Словом можна вбити, а можна і вилікувати». Тому зараз ми проведемо сеанс афоризмотерапії.
ХУ. Вправа «Справдження очікувань».
- Шановні учасники тренінгу, а зараз на паперових гронах калини кожен напишіть враження, які ви отримали від тренінгу, та прикріпіть на засніжений кущ калини озвучивши те, що написали.
- Погляньте, як запломенів від щедрих плодів наш кущ. І це не випадковість: саме плоди калини розтопили оті холодні льодяні сніжинки, бо в середині кожної ягідки кісточка у вигляді серця. За легендою, то серце доброї дівчини Калинки, яка загинула від рук ворогів, захищаючи свій край, свою землю.
- А цю історію запам’ятайте добре і надовго.
Якось прийшов старець до багатих господарів і попросив допомогти харчами, одягом. Одна жінка, дуже скупа, дала трішки, щоб відчепився, інша – без жалю всього виділила, грошей дала.
Сталося так, що спопелив вогонь обидва будинки. Вернув прохач обом те, що одержав від них, а сам зник.
- Тож вирішуйте самі: бути добрими, чи ні?
ХУІ. Вправа «Калейдоскоп побажань».
- Людмила Альошина у книзі «Про ввічливість, про такт, про делікатність» пропонує нам цікаву загадку. Спробуйте правильно її відгадати.
« Якщо Ви здорові – Ви маєте незліченне багатство! Щоб зберегти його , скористайтеся порадою: регулярно вживайте ліки, які я перевірила на собі. Прекрасно допомагають. Їх не можна купити і не можна зробити. Ці ліки не продаються в аптеці Не ростуть серед трав і квітів. Вони невагомі і невидимі для очей. Але мають чарівну силу – створюють чудовий настрій, вселяють бадьорість, оптимізм. Роблять людину привабливою, приємною, симпатичною. В особистих стосунках вони творять дива, знімають образи, недомовки, усувають безлад».
- Що це за ліки?
- Ліки ці слова. Так-так, слова – ліки, що йдуть від серця. Нехай у серці народжуються добрі, гарні і світлі слова!»
- А зараз я пропоную стати по колу, взятися за руки. Міцно потискуючи руку товариша, подаруйте йому добре слово.
ХУІІ. Підсумок.
( Звучить пісня «Даруйте добро»)
- Тож, люди на землі, спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра!
1