Виховний захід з елементами тренінгу "Людина починається з добра"

Про матеріал
Виховний захід з елементами тренінгу "Людина починається з добра" можна провести як для учнів, так і для батьків на батьківських зборах.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

(виховний захід з елементами

 т р е н і н г у )

 

 

Мета: вчити доброти, формувати почуття чуйності і доброзичливості, виховувати людяність, милосердя, прагнення робити добрі справи.

 

Обладнання: аркуші паперу А-3, плакат з правилами роботи, маркери, сніжинки, паперові розрізані сердечка, ялинка з гірляндою, плакати, на яких намальовані сонце, кущ калини; промінці сонця, паперові ялинкові прикраси, різнокольорові смужки, хмарки, скринька з дзеркалом, магнітофон, записи релаксаційної музики.

 

План

  1. Презентація мети заняття.
  2. Знайомство.
  3. Ознайомлення з правилами роботи в групі.
  4. Вправа «Мої сподівання».
  5. Вправа «Створимо настрій».
  6. Вправа «Що може бути добрим?».
  7. Вправа «Мої добрі справи».
  8. Казка про Добро.
  9. Фізкультхвилинка.
  10.   Вправа «З’єднаймо серця!»
  11.   Вправа «Хай сяє сонечко добром!»
  12.   Гра « Що таке добре?»
  13.   Релаксаційна пауза.
  14.   Афоризмотерапія.
  15.   Вправа «Справдження очікувань».
  16.   Вправа «Калейдоскоп побажань».
  17.   Підсумок.

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід заняття:

 

І. Презентація мети заняття.

Учитель:

Сказав мудрець: «Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і  вищу правду віра

Людину відрізняє від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра!»

- Саме під таким гаслом ми і будемо сьогодні працювати.

 Надворі зима. Натрусило снігу. І в нашу школу теж прилетіли сніжинки з усього району.

(Учасникам тренінгу роздаються паперові сніжинки білого і голубого кольорів. Залежно від кольору сніжинок всі учасники діляться на 2 групи)

 

- А зараз я попрошу біленьких сніжинок утворити своє коло, а блакитних – своє і попрошу вас хвилинку постояти.

Першими хай сядуть уважність і чуйність, другими сердечність і щирість, а третіми – доброта й милосердя. Ви завагалися? Чому? Тому що ваші серця переповнені і одним, і другим, і третім. Я не випадково зупинила вас. Ви на хвилинку замислилися над чистими джерелами своєї душі.

Доброта і чуйність, співпереживання і щиросердність, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді – це завжди було у характері українського народу.

Мета нашого заняття – вчити доброті, формувати почуття чуйності і доброзичливості, виховувати людяність, милосердя, прагнення робити добрі справи.

 

ІІ. Знайомство.

 

(Кожен учасник по черзі називає своє імя і говорить фразу зі слів: «Не хочу хвалитися, але я… (називає свої позитивні якості)).

 

ІІІ. Ознайомлення з правилами роботи .

(На плакаті записані правила)

П Р А В И Л А

          

                                                - слухати і чути

                                                - бути позитивним

                                                - користуватись «правилом руки»

                                                - бути активним

                                                - бути пунктуальним

 

- Прочитайте правила. Які ще правила ви пропонуєте дописати?

 

ІV. Вправа «Мої сподівання».

Кожен з вас отримав сніжинку. Подумайте і напишіть на ній, чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття. Закріпіть сніжинки на кущі калини, що намальований на плакаті, і озвучте свої записи.

 

V. Вправа «Створимо настрій».

 

(На столах лежать різнокольорові смужки)

- А зараз на ваших столах ви бачите різнокольорові смужки.

 Візьміть смужку, яка вам найбільше подобається. Прикріпіть її на дошці.

(Кріплять смужки в одну лінію)

 

-А чи знаєте ви, що кожен колір має своє значення.

Червоний – вогонь, жара, енергія, активність воля, агресія…

Помаранчевий – рух, швидкість, ритм, радість, лінь, залежність…

Жовтий – сонце, свобода, веселість, упертість, зрада…

Зелений – природа, віра, життя, гармонія, доброта, егоїзм…

Синій – мир, спокій, глибина, бачення, тиша, фанатизм…

Рожевий – кохання, ніжність, прагнення, мрії, інтимність…

Чорний – ніч, спокій, пітьма, таємниця, печаль…

Білий – світло, чистота, самота, безтурботність…

 

- Ви створили барвисту різнокольорову доріжку.

Це ваш настрій. Від нього залежить хід нашого заняття, так як і кожен день вашої роботи.

- А зараз я хочу, щоб кожен з вас подивився у скриньку. Там лежить один предмет, але я впевнена, що кожен з вас побачить своє, неповторне, індивідуальне…

(Учасники заглядають у скриньку, де знаходиться дзеркало)

- Заглянувши у скриньку, ви теж помітили там свій настрій. І якщо вам не віддзеркалився гарний, веселий настрій, то усміхніться до мене, самі спробуйте створити собі настрій і поділіться з ним товаришами.

 

VІ. Вправа «Що може бути добрим?»

- Є люди, як свічки, - згорають і відходять в небуття.

Є люди, як зірки, - горять і світять все життя.

Та ні, - це не зірки, холодні, мертві…

Коли ти будеш добрим, про тебе люди скажуть.

Ніколи не забудь про ввічливість твою,

У школі і удома усім давно відомо,

Що добрих не народжують, а добрими стають.

 

- Допишіть на аркушах якомога більше слів, які б утворили словосполучення із тими словами, що вже записані на аркушах. Що ж може бути добрим?

 

ДОБРИЙ погляд, час, розум, намір…

 

ДОБРА людина, посмішка, душа…

 

ДОБРЕ серце, слово…

 

ДОБРІ руки, справи…

 

- Прикріпіть плакати на дошці і озвучте. А зараз ми спробуємо оживити деякі із ваших записів:

1. Подаруйте один одному добрий погляд.

2. Подаруйте один одному добру посмішку.

 

VІІ. Вправа «Мої добрі справи».

 

- Ти добро лиш твори повсюди,

Хай тепло твої повнить груди.

Ти посій і доглянь пшеницю,

Викопай і почисть криницю,

Волю дай, нагодуй пташину,

Приласкай і навчи дитину,

Бо людина у цьому світі

Лиш д о б р о  повинна творити!.

 

- Наближається Новий рік. У цей час ми завжди підсумовуємо все зроблене. І на нашому занятті уже є ялинка. Але на ній немає прикрас. Тож зараз я пропоную прикрасити її не звичайними іграшками, а символічними, на яких ви повинні написати добру справу, яку ви зробили для своєї школи за рік, що відходить, і озвучити її, повісивши на ялинку.

 

(На ялинці загоряється гірлянда)

- Погляньте, як засяяла ялиночка від ваших добрих справ.

 

VІІІ. Казка про Добро.

 

- А зараз я пропоную послухати казку про Добро.

      Ріс при дорозі велетень-дуб. Біля його коріння пропихала з-під землі свої ніжні паростки калина. Отак і росла вона разом із дубом. Він був їй ніби за батька. Захищав від бурі, від вітрів, а коли падав дощ – схиляв над нею свою зелену голову і прикривав її.

       Пройшли роки. Калина стала великою і красивою. А дуб постарів. Але й далі жили вони разом.

       Аж тут прийшли люди і зрубали могутнього дуба. Довго сумувала за ним калина. Та нічого вже не вдієш. Залишилася сама-самісінька рости при дорозі.

      Одного чудового сонячного весняного ранку побачила вона, що з одного боку із жолудів, які падали колись із дуба, виріс зелений пагінець і ніжно торкнувся до неї, немов захисту просив. Життя калини стало веселішим. Почала вона пригортати маленького дубочка своїми вітами та пестити широкими листочками. А коли наближалася буря, падав дощ або дув сильний вітер, вона схиляла над ним свої пишні крони, пригортала до себе і захищала молодий пагінець так, як у дитинстві захищав її старий дуб.

        Калина стала для дубочка матірю, так само, як у дитинстві був їй батьком дуб-велетень.

 

- Отож робіть людям добро, не чекаючи віддачі. Робіть добро тим, з ким ви, можливо, зустрінетесь раз у житті. Памятайте, що все повертається, як бумеранг.

 

ІХ. Фізкультхвилинка.

 

- А зараз відпочиньмо. Попрошу всіх встати. Я читатиму віршик, а ви рухами, покажіть, як ви це уявляєте.

 

Добре те, що сонце світить.

Добре те, що віє вітер.

Добре те, що цей ось ліс

Разом з нами ріс і ріс.

Добре гратися надворі.

Добре вчитися у школі.

Добре плавати в ставу,

Добре те, що я живу!

 

 

Х. Вправа «Зєднаймо серця».

 

- З давніх-давен наші предки виховували своїх дітей за принципами народної етнопедагогіки, на засадах добра, справедливості, доброзичливості. Тож зараз ми спробуємо презентувати «Моральний кодекс народної мудрості», ключовими поняттями якого є прислівя.

(Групам роздається по 6 розрізаних паперових сердець)

- На розрізаних серцях – частинки прислівїв. Зєднайте серця і прочитайте мудрі вислови, створені віками українським народом.

 

  • Добро всі люблять, та не всі роблять.
  • Без добра і жито не родить.
  • Поживеш серед добрих – сам подобрієш.
  • Зло сильне, та добро сильніше!
  • До доброї криниці стежка утоптана.
  • Добрим жити на світі веселіше.
  • Худо тому, хто добра не робить нікому.
  • Хто людям добра бажає, той і собі має.
  • Добре слово мало коштує, та дорого цінується.
  • Добро – не лихо, ходить по світу тихо.
  • Життя минає, а добре імя не вмирає.
  • Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.

- А хто ще знає якісь мудрі народні вислови про добро?

 

Світ не без добрих людей.

Все добре памятай, а зла уникай.

Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого.

 

ХІ. Вправа «Хай сяє сонечко добром!»

 

- А тепер давайте поміркуємо вголос. Що означають слова «добро» і «доброта»?

- Як пояснює Тлумачний словник української мови, добро – усе позитивне в житті людей, що відповідає, їх інтересам, бажанням, мріям; благо, позитив; протилежне – лихо, зло. Добра не жди, Не жди сподіваної волі – Вона заснула: цар Микола її приспав (Шевч.).

Доброта – чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро. Сміялися з його незграбного вигляду, але любили… за його доброту (Фр.).

- На що на вашу думку схожа доброта? Мені здається на тепле, ласкаве сонечко.

(На дошці намальоване сонечко, яке затулили хмарки).

Але наше сонечко закрили хмарки. А хмарки – це хвороби наших душ. Тож ми повинні врятувати сонечко від наших хвороб.

 

( Кожен по черзі забирає хмарку, і зачитує назву «хвороби»:

образа, злість, грубість, егоїзм, черствість, байдужість, жадібність, жорстокість, брехливість).

 

- Але сонечко посилає своє тепло, за допомогою промінців. Тож напишіть на промінчиках синоніми до слова «добро», слова співвідносні зі словом «добро» озвучте їх і приєднайте до сонечка.

 

(Учасники пишуть синоніми до слова «добро»:

Співчуття, милосердя, любов до ближнього, душевність, щирість, лагідність, людяність, товариськість, доброзичливість, стриманість, чуйність, великодушність, уважність).

 

ХІІ. Гра «Що таке добре?»

 

А зараз ми перевіримо, чи правильно ви зрозуміли, що таке добро, що таке добре. Ваше завдання заперечити або ствердити наведені положення (кожній групі по черзі):

  1. Добре не співчувати людині, коли з нею трапилася біда. (Ні)
  2. Добре хуліганити, бешкетувати. (Ні)
  3. Добре не дозволяти кривдити себе і не дозволяти собі кривдити інших.(Так)
  4. Добре заздрити успіхам товариша. (Ні)
  5. Добре користуватися результатами праці інших. (Ні)
  6. Добре не бути боягузом, не відступати перед труднощами. (Так)
  7. Добре не поважати думку інших, хоч вона й відрізняється від твоєї. (Ні)
  8. Добре розкидатися обіцянками і не виконувати їх. (Ні)
  9. Добре перебільшувати свої здібності. (Ні)
  10. Добре радіти, коли в товариша радість. (Так)

 

ХІІІ. Релаксаційна пауза.

 

(Звучить релаксаційна музика)

- Заплющіть очі (пауза). Уявіть собі прекрасний теплий ранок. Світить сонце. Ви прокидаєтесь і помічаєте, що перетворились на ангела, на те чисте і благородне Боже створіння. Ви піднялися з ліжка, змахнули крилами і вилетіли крізь відкриту кватирку. Ви піднялися високо в небо. Тут своїм лагідним дотиком вас зігрів промінчик сонця. Ви кружляєте в небі, а вас знову і знову голубить ласкаве сонячне проміння. Ви повільно спускаєтесь на землю і передаєте отримане тепло своїм учням, колегам, близьким. Доброю порадою підтримали, добрими словами зігріли усіх, хто вас оточує.

      Ви творите добро і вам від цього приємно, ви набираєтесь нових сил. Розплющіть очі, усміхніться, у вас прекрасний настрій.

 

ХІУ. Афоризмотерапія.

     Марк Твен стверджував: «Доброта – це те, що може почути глухий і побачити сліпий». А народне прислівя додає: «Словом можна вбити, а можна і вилікувати». Тому зараз ми проведемо сеанс афоризмотерапії.

 

  • Я не люблю ніякого дару, якщо він не повязаний з любовю і доброзичливістю.     Г. Сковорода.
  • Що може бути шкідливіше за людину, котра володіє знаннями найскладніших наук, але не має доброго серця.              Г. Сковорода.
  • Хороша людина та, яка здатна платити іншому добром. Платон.
  • Проти всього можна встояти, але не проти доброти.    Ж.-Ж. Руссо.
  • У чому сенс життя? Служити іншим і робити добро.Аристотель.
  • Засміятися добрим, світлим сміхом може тільки глибоко добра душа. М. Гоголь.
  • Доброта вдвічі могутніша за силу.   Ф. Достоєвський.
  • Добрій людині буває соромно навіть перед собою.   О. Суворов.

 

ХУ. Вправа «Справдження очікувань».

 

- Шановні учасники тренінгу, а зараз на паперових гронах калини кожен напишіть враження, які ви отримали від тренінгу, та прикріпіть на засніжений кущ калини озвучивши те, що написали.

 

- Погляньте, як запломенів від щедрих плодів наш кущ. І це не випадковість:  саме плоди калини розтопили оті холодні льодяні сніжинки, бо в середині кожної ягідки кісточка у вигляді серця. За легендою, то серце доброї дівчини Калинки, яка загинула від рук ворогів, захищаючи свій край, свою землю.

 

- А цю історію запамятайте добре і надовго.

     Якось прийшов старець до багатих господарів і попросив допомогти харчами, одягом. Одна жінка, дуже скупа, дала трішки, щоб відчепився, інша – без жалю всього виділила, грошей дала.

    Сталося так, що спопелив вогонь обидва будинки. Вернув прохач обом те,  що одержав від них, а сам зник.

     - Тож вирішуйте самі: бути добрими, чи ні?

 

ХУІ. Вправа «Калейдоскоп побажань».

 

- Людмила Альошина у книзі «Про ввічливість, про такт, про делікатність» пропонує нам цікаву загадку. Спробуйте правильно її відгадати.

« Якщо Ви здорові – Ви маєте незліченне багатство! Щоб зберегти його , скористайтеся порадою: регулярно вживайте ліки, які я перевірила на собі. Прекрасно допомагають. Їх не можна купити і не можна зробити. Ці ліки не продаються в аптеці Не ростуть серед трав і квітів. Вони невагомі і невидимі для очей. Але мають чарівну силу – створюють чудовий настрій, вселяють бадьорість, оптимізм. Роблять людину привабливою, приємною, симпатичною. В особистих стосунках вони творять дива, знімають образи, недомовки, усувають безлад».

- Що це за ліки?

- Ліки ці слова. Так-так, слова – ліки, що йдуть від серця. Нехай у серці народжуються добрі, гарні і світлі слова!»

 

- А зараз я пропоную стати по колу, взятися за руки. Міцно потискуючи руку товариша, подаруйте йому добре слово.

 

ХУІІ. Підсумок.

 

    ( Звучить пісня «Даруйте добро»)

        - Тож, люди на землі, спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла,

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
28 листопада 2019
Переглядів
1136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку