Міністерство освіти і науки України
Виховний захід з елементами тренінгу
на тему: «Наш клас проти булінгу»
Кривий Ріг 2021
Мета:
Обладнання: аркуші формату А4, фломастери, маркери, проектор, презентація.
Хід уроку
I.Організація класу до уроку.
Учитель. Доброго дня діти. Рада бачити вас у гарному настрої.
Сьогодні у нас з вами дуже цікавий захід. Ми дізнаємось з вами, як подолати агресію і бути толерантними, сподіваюся, ви багато чому навчитеся, і захід буде для вас цікавим, що наша спільна робота не пройде даремно, а знання, які ви отримаєте, стануть Вам в нагоді.
План виховного заходу:
II.Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда з учнями.
III.Вивчення нового матеріалу.
Перше, що ми дізнаємося сьогодні – що таке булінг, агресія і чинники, які супроводжують її.
У 2019 року вступили в силу норми закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», який визначає поняття булінгу. Напередодні початку нового навчального року, Міністерство юстиції України продовжує інформування в рамках кампанії #СтопБулінг.
Булінг (bullying, від анг. bully – хуліган, забіяка) (цькування) - це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Відеоролік: «Булінг в шкільному колективі»
Агресивна поведінка підлітків.
Підлітковий вік - один із найскладніших періодів розвитку людини. Незважаючи на відносну нетривалість (від 14 до 18 років), вона майже значною мірою визначає все подальше життя особистості. Саме в підлітковому віці головним чином відбувається формування характеру та інших основ особистості.
Ці обставини: перехід від догляду за дорослими до самостійності, зміна регулярного навчання в школі на іншу соціальну діяльність, а також швидка гормональна перебудова організму - роблять підлітка особливо вразливим і сприйнятливим до негативних впливів навколишнього середовища.
Необхідно враховувати властиве прагненню підлітків звільнитися з-під варти: контроль родичів, вчителів та інших вихователів.
Часто це бажання призводить до заперечення духовних цінностей і рівня життя взагалі старшого покоління, що визначає все подальше життя особистості. Саме в підлітковому віці головним чином відбувається формування характеру та інших основ особистості.
Основними формами агресивної поведінки є:
1. Вправа «Мій образ»
Мета: знайомство учасників групи, налаштування на сприйняття основного змісту завдання.
Учитель роздає всім учасникам аркуші А4, на яких кожному потрібно написати своє ім’я й намалювати власний образ (це може бути певний символ, предмет, будь-що).
Слід наголосити, що вміння малювати тут не важливе. Коли всі виконають завдання, учитель пропонує кожному по черзі назвати своє ім’я й розповісти про власний образ.
Після закінчення презентацій створюємо «галерею портретів» учасників.
Учитель. А тепер погляньмо на нашу галерею. Подумайте і скажіть, який висновок ми можемо зробити після виконання цієї вправи? (Усі люди різні.)
А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та ще й не сперечатись одне з одним? (Потрібно бути толерантними одне до одного.)
Відеоролик «Проти насильства в сім’ї»
Учитель. Насильство жестами або словами, приховане чи відверте, насильство в школі чи в сім'ї, воно існує в суспільстві, яке байдуже до людей.
Насильство - це фізичне чи психологічне, пережите чи вигадане, приховане в нас самих, у наших думках та діях, воно живе в нас та серед нас. Насильство - це не те, що трапляється лише з іншими, це те, що впливає на кожного з нас. Що з цим робити? Як розпізнати? Як визначити межу між позитивною енергією та руйнівною силою? Як захистити себе та інших від цієї сили?
Учитель. Жорстоке ставлення до дитини проявляється в таких формах:
Фізичне насильство, емоційне насильство, ізоляція, економічне насильство — це соціальні біди, які крадуть дитинство, роблять дітей передчасно дорослими, перекреслюють людське в людині.
Відеоролик «Допоможіть зупинити насильство над дітьми»
Учитель. Подумайте і скажіть, що таке добро?
Завдання: визначити вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації.
Ситуації:
Учитель. У конфліктній ситуації агресор завдає шкоди не тільки жертві, а й самому собі. Він не хоче нести відповідальність за свої вчинки, він навмисно шкодить іншим, тим самим руйнуючи своє здоров’я. Адже гнів, жорстокість і гнів руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі.
« Твій порадник»
Відеоролик-притча «Все залишає свій слід»
Пам’ятка: «ЩОБ ВБЕРЕГТИСЬ ВІД НАСИЛЬСТВА»
Учитель. У кожного з нас є дорогі місця, куди ми завжди хочемо повернутися. Там нас люблять, захищають, поважають і завжди чекаємо. Найкомфортніше в сім'ї, в якій ми зростаємо.
Давайте подумаємо, де ще ми можемо відчути увагу інших людей? Так, це наша школа. Скільки б не минуло років, що б у житті не відбувалося, двері школи завжди відчинені. Ваші вчителі будуть раді вашій зустрічі. Школа - це ще одна велика сім’я.
Сьогодні ми познайомимось з іншим поняттям, яке характеризує добрі стосунки між людьми, - толерантністю, що означає повагу, здатність сприймати без агресії думки, поведінку, форми самовираження та спосіб життя іншої людини, якщо вони відрізняються від наших.
Перш за все, "толерантність" - це доброзичливе і поблажливе ставлення до чогось. Але толерантна людина не повинна поблажливо ставитись до всього, наприклад до порушень прав людини чи маніпуляцій та спекуляцій. Не можна терпіти того, що порушує загальнолюдську мораль.
Відеоролик: «Толерантність»
2. Вправа «Зашифровані слова»
Учитель. Отже, бути толерантною людиною означає поважати людей. Наскільки ми поважаємо ту чи іншу людину, свідчить наша здатність ввічливо спілкуватися.
Які слова слід використовувати, щоб було приємно спілкуватися з нами? (Ввічливі слова.) А тепер давайте подивимось, чи знаєте ви їх.
Слова ввічливої людини заздалегідь підготовлені на картках, але літери в них переставляються:
добрий день — йдбрио ньед;
добрий ранок — окран бодийр;
добрий вечір — ірчев борийд;
дякую — куюдя;
будь ласка — дубь сакал;
пробачте — ропчебат;
до побачення — няопчебан од.
Учитель вивішує плакат «Ознаки толерантної людини».
3. Вправа «Асоціативний ряд»
Учитель пише вертикально на аркуші паперу слово «толерантність» і просить учасників назвати людські характеристики, які пов’язані зі значенням «толерантність», і почати з букви вертикальної лінії. Характеристики пишуться навпроти букв:
Т — терпимість;
О — об’єктивність;
Л — ласкавість;
Е — емпатійність;
Р — рішучість;
А — автентичність (насамперед це вираження щирості стосовно людини. Автентична людина бажає бути і є собою як у своїх безпосередніх реакціях, так і в поводженні загалом);
Н — надійність;
Т — творчість;
Н — ніжність;
І — ініціативність;
С — спокійність;
Ть — талановитість тощо.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Вправа «Рекомендації»
Мета: формування в учасників здатності бути об’єктивними стосовно себе, сприяння їхньому пошуку своїх сильних сторін із точки зору теми заняття.
Інструкція. Учасникам необхідно підготувати рекомендацію для того, щоб їх прийняли в закритий елітарний клуб для толерантних людей. У ній необхідно розкрити свої основні чесноти, сильні сторони, представити себе як людину, гідну стати членом клубу.
Учитель нагадує, що йдеться про реальні, невигадані факти й сильні сторони.
Питання для обговорення:
V. Підсумок
Рефлексія заняття.
Питання для обговорення:
Учитель. Наш захід завершується, і ми прощаємося. Але чи все ви встигли сказати одне одному? Зараз у вас є шанс сказати все, що хочете. Висловити свої думки можна так, щоб почули всі або лише той, кому ці слова адресовані.
На сьогоднішньому заході ми з вами дізналися про агресію та про чинники її виникнення, також дізналися, що таке толерантність, багато чого взяли для себе.
Подякуймо оплесками собі та своїм однокласникам за те, що вони були тут разом із нами і продемонстрували неабияку толерантність у спілкуванні між собою.
Учитель. Наший виховний захід закінчилася. На закінчення хочу вам побажати добра, миру, щастя та любові, на все вам добре.
Відеоролик «Притча про добро».