Виховний захід з елементами тренінгу на тему: «Наш клас проти булінгу»

Про матеріал
Мета: • дати учням поняття агресивної поведінки підлітків; • вказати її прояви та форми, ознайомити учнів із загальнолюдськими цінностями; • навчити керувати собою в різних критичних ситуаціях; • розширити свій словниковий запас; • розвинути гнучкість мислення, толерантні навички спілкування , повагу та гідність.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховний захід з елементами тренінгу

 на тему: «Наш клас проти булінгу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг  2021

Мета:

  • дати учням поняття агресивної поведінки підлітків;
  • вказати її прояви та форми, ознайомити учнів із загальнолюдськими цінностями;
  • навчити керувати собою в різних критичних ситуаціях;
  • розширити свій словниковий запас;
  • розвинути гнучкість мислення, толерантні навички спілкування , повагу та гідність.

Обладнання: аркуші формату А4, фломастери, маркери, проектор, презентація.

Хід уроку

I.Організація класу до уроку.

Учитель. Доброго дня діти. Рада бачити вас у гарному настрої.

Сьогодні у нас з вами дуже цікавий захід. Ми дізнаємось з вами, як подолати агресію і бути толерантними, сподіваюся, ви багато чому навчитеся, і захід буде для вас цікавим, що наша спільна робота не пройде даремно, а знання, які ви отримаєте, стануть Вам в нагоді.

                                                    План виховного заходу:

  1.                   Агресивна поведінка підлітків. Чинники, які супроводжують прояв поведінки, що відхиляється.
  2.                   Основні форми агресивної поведінки.
  3.                   Ситуативні форми.
  4.                   Профілактика і корекція агресивної поведінки.
  5.                   Толерантність.

II.Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда з учнями.

  •           Що ви знаєте про  агресію?
  •           Чи вважаєте ви себе агресивною людиною?
  •           Чи агресивні ваші друзі?
  •           Що на вашу думку означає бути толерантною людиною?

III.Вивчення нового матеріалу.

            Перше, що ми дізнаємося сьогодні – що таке булінг, агресія і чинники, які супроводжують її.

У 2019 року вступили в силу норми закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», який визначає поняття булінгу. Напередодні початку нового навчального року, Міністерство юстиції України продовжує інформування в рамках кампанії  #СтопБулінг.

Булінг (bullying, від анг. bully – хуліган, забіяка) (цькування) - це  діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Відеоролік: «Булінг в шкільному колективі»

Агресивна поведінка підлітків.

Підлітковий вік - один із найскладніших періодів розвитку людини. Незважаючи на відносну нетривалість (від 14 до 18 років), вона майже значною мірою визначає все подальше життя особистості. Саме в підлітковому віці головним чином відбувається формування характеру та інших основ особистості.

Ці обставини: перехід від догляду за дорослими до самостійності, зміна регулярного навчання в школі на іншу соціальну діяльність, а також швидка гормональна перебудова організму - роблять підлітка особливо вразливим і сприйнятливим до негативних впливів навколишнього середовища.

Необхідно враховувати властиве прагненню підлітків звільнитися з-під варти: контроль родичів, вчителів та інших вихователів.

Часто це бажання призводить до заперечення духовних цінностей і рівня життя взагалі старшого покоління, що визначає все подальше життя особистості. Саме в підлітковому віці головним чином відбувається формування характеру та інших основ особистості.

Основними формами агресивної поведінки є:

  • фізична агресія, тобто застосування фізичної сили проти іншої людини;
  • негативізм, спрямований проти керівництва та встановлення правил;
  • підозра, тобто недовіра до інших, заснована на переконанні, що вони мають намір заподіяти шкоду;
  • вербальна агресія, тобто вираження своїх почуттів через сварки, образи, приниження, агресивну поведінку підлітків постає як спосіб;
  • досягнення значущої мети;
  • самовираження та самоствердження;
  • задоволення потреби у спілкуванні;
  • реакції на несприятливу ситуацію в сім’ї та жорстоке поводження з батьками.

1. Вправа «Мій образ»

Мета: знайомство учасників групи, налаштування на сприйняття основного змісту завдання.

Учитель роздає всім учасникам аркуші А4, на яких кожному потрібно написати своє ім’я й намалювати власний образ (це може бути певний символ, предмет, будь-що).

Слід наголосити, що вміння малювати тут не важливе. Коли всі виконають завдання, учитель пропонує кожному по черзі назвати своє ім’я й розповісти про власний образ.

Після закінчення презентацій створюємо «галерею портретів» учасників.

Учитель. А тепер погляньмо на нашу галерею. Подумайте і скажіть, який висновок ми можемо зробити після виконання цієї вправи? (Усі люди різні.)

А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та ще й не сперечатись одне з одним? (Потрібно бути толерантними одне до одного.)

Відеоролик «Проти насильства в сім’ї»

Учитель. Насильство жестами або словами, приховане чи відверте, насильство в школі чи в сім'ї, воно існує в суспільстві, яке байдуже до людей.

Насильство - це фізичне чи психологічне, пережите чи вигадане, приховане в нас самих, у наших думках та діях, воно живе в нас та серед нас. Насильство - це не те, що трапляється лише з іншими, це те, що впливає на кожного з нас. Що з цим робити? Як розпізнати? Як визначити межу між позитивною енергією та руйнівною силою? Як захистити себе та інших від цієї сили?

Учитель. Жорстоке ставлення до дитини проявляється в таких формах:

  • поводження з дітьми, як зі слугами;
  • покарання, поводження, як з підлеглими;
  • відмова повідомляти про рішення, що стосуються опікунства.

Фізичне насильство, емоційне насильство, ізоляція, економічне насильство — це соціальні біди, які крадуть дитинство, роблять дітей передчасно дорослими, перекреслюють людське в людині.

Відеоролик «Допоможіть зупинити насильство над дітьми»

Учитель. Подумайте і скажіть, що таке добро?

  • Що означає «бути доброю людиною і робити добро іншим»?
  • А як можна подарувати тепло?
  • Як ви думаєте, що таке захист?
  • Що означає «бути захищеним»?

Завдання: визначити вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації.

Ситуації:

  1. Школярка із сльозами на очах розповідає іншим дітям: «Мама мене уб'є, якщо дізнається, що я розірвала нову куртку» (психологічне і фізичне).
  2. Восьмикласник Ваня боявся п'яного батька, бо той, повертаючись додому вночі, піднімав із ліжка сина й починав його «виховувати» паском (фізичне)
  3. Дівчинка (їй ще немає 6-ти років) чимось образила батька. На знак покарання він не розмовляє із нею місяць. Дівчинка була вражена. Батько вважає, що це нормальна міра виховання (психологічне).
  4. Більшість хлопців із 11 класу мали кишенькові гроші, якими вільно розпоряджалися, але батько Влада сказав: «Матимеш гроші тоді, коли в семестрі буде лише 10-11 балів»(економічне).

Учитель. У конфліктній ситуації агресор завдає шкоди не тільки жертві, а й самому собі. Він не хоче нести відповідальність за свої вчинки, він навмисно шкодить іншим, тим самим руйнуючи своє здоров’я. Адже гнів, жорстокість і гнів руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі.

« Твій порадник»

  • Служба у справах неповнолітніх;
  • Органи опіки і  піклування;
  • Відділи районної адміністрації, що займаються проблемами дітей;
  • Соціальна служба для молоді;
  • Медичні установи;
  • Відділ освіти;
  • Громадські організації ( районна дитячо – юнацька громадська організація « Веселкова республіка»)
  • Центр позашкільної роботи дітей та юнацтва;
  • РАГС;
  • Кримінальна міліція у справах неповнолітніх;
  • Притулки для неповнолітніх, служби у справах неповнолітніх.

Відеоролик-притча «Все залишає свій слід»

 Пам’ятка: «ЩОБ ВБЕРЕГТИСЬ ВІД НАСИЛЬСТВА»

  • Попереджай батьків, куди, з ким ідеш, коли повернешся.
  • Не заходь у підвали, підсобні приміщення, у машини.
  • Якщо ти десь затримався, передзвони батькам, попроси, щоб тебе зустріли.
  • Постарайся, щоб твій маршрут проходив не через ліс, парк.
  • Якщо тобі здалося, що тебе хтось переслідує, перейди на іншу сторону, зайди в магазин, звернись до дорослих.
  • Якщо тебе зупинили і попросили показати дорогу, постарайся пояснити на словах, не сідаючи у машину.
  • Якщо незнайома людина відрекомендувалась другом твоїх батьків, не спіши запрошувати її додому, попроси зачекати їх приходу на вулиці.
  • Якщо при вході у під'їзд ти помітив незнайомців, зачекай, доки хто-небудь із сусідів не ввійде разом з тобою. Не входь в ліфт разом з незнайомими,
  • Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства.
  •        Говори спокійно і впевнено.
  •        Дай агресору можливість зупинитися.
  •        Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
  •        Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення.
  •        Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва!

Учитель. У кожного з нас є дорогі місця, куди ми завжди хочемо повернутися. Там нас люблять, захищають, поважають і завжди чекаємо. Найкомфортніше в сім'ї, в якій ми зростаємо.

Давайте подумаємо, де ще ми можемо відчути увагу інших людей? Так, це наша школа. Скільки б не минуло років, що б у житті не відбувалося, двері школи завжди відчинені. Ваші вчителі будуть раді вашій зустрічі. Школа - це ще одна велика сім’я.

  • Як ви думаєте, чи можна назвати ваш клас родиною?
  • Що спільного є в усіх вас?
  • Якими словами можна схарактеризувати стосунки в родині? (Любов, дружба, повага, поблажливість.)

Сьогодні ми познайомимось з іншим поняттям, яке характеризує добрі стосунки між людьми, - толерантністю, що означає повагу, здатність сприймати без агресії думки, поведінку, форми самовираження та спосіб життя іншої людини, якщо вони відрізняються від наших.

Перш за все, "толерантність" - це доброзичливе і поблажливе ставлення до чогось. Але толерантна людина не повинна поблажливо ставитись до всього, наприклад до порушень прав людини чи маніпуляцій та спекуляцій. Не можна терпіти того, що порушує загальнолюдську мораль.

Відеоролик: «Толерантність»

2. Вправа «Зашифровані слова»

Учитель. Отже, бути толерантною людиною означає поважати людей. Наскільки ми поважаємо ту чи іншу людину, свідчить наша здатність ввічливо спілкуватися.

Які слова слід використовувати, щоб було приємно спілкуватися з нами? (Ввічливі слова.) А тепер давайте подивимось, чи знаєте ви їх.

Слова ввічливої людини заздалегідь підготовлені на картках, але літери в них переставляються:

добрий день — йдбрио ньед;

добрий ранок — окран бодийр;

добрий вечір — ірчев борийд;

дякую — куюдя;

будь ласка — дубь сакал;

пробачте — ропчебат;

до побачення — няопчебан од.

Учитель вивішує плакат «Ознаки толерантної людини».

  • успішно співпрацює з іншими на засадах партнерства;
  • готова прийняти думку інших;
  • поважає гідність людини;
  • поважає права інших;
  • приймає іншого таким, яким він є;
  • здатна поставити себе на місце іншого;
  • поважає право бути інакшим;
  • визнає різноманітність;
  • визнає рівність інших;
  • терпима до чужих думок, вірувань, поведінки;
  • відмовляється від домінування й насильства.

3.  Вправа «Асоціативний ряд»

Учитель пише вертикально на аркуші паперу слово «толерантність» і просить учасників назвати людські характеристики, які пов’язані зі значенням «толерантність», і почати з букви вертикальної лінії. Характеристики пишуться навпроти букв:

Т — терпимість;

О — об’єктивність;

Л — ласкавість;

Е — емпатійність;

Р — рішучість;

А — автентичність (насамперед це вираження щирості стосовно людини. Автентична людина бажає бути і є собою як у своїх безпосередніх реакціях, так і в поводженні загалом);

Н — надійність;

Т — творчість;

Н — ніжність;

І — ініціативність;

С — спокійність;

Ть — талановитість тощо.

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Вправа «Рекомендації»

Мета: формування в учасників здатності бути об’єктивними стосовно себе, сприяння їхньому пошуку своїх сильних сторін із точки зору теми заняття.

Інструкція. Учасникам необхідно підготувати рекомендацію для того, щоб їх прийняли в закритий елітарний клуб для толерантних людей. У ній необхідно розкрити свої основні чесноти, сильні сторони, представити себе як людину, гідну стати членом клубу.

Учитель нагадує, що йдеться про реальні, невигадані факти й сильні сторони.

Питання для обговорення:

  • Чиї презентації сподобалися? Чим саме?
  • Якщо в когось виникали труднощі, то з чим це пов’язано? Як їх можна подолати?

V. Підсумок

 Рефлексія заняття.

Питання для обговорення:

  • Які ваші враження від виконаних завдань?
  • Що нового ви дізналися?
  • То якими є ви, агресивними чи толерантними?
  • З якими людьми вам більше подобається спілкуватися, з агресивними чи толерантними?

Учитель. Наш захід завершується, і ми прощаємося. Але чи все ви встигли сказати одне одному? Зараз у вас є шанс сказати все, що хочете. Висловити свої думки можна так, щоб почули всі або лише той, кому ці слова адресовані.

На сьогоднішньому заході ми з вами дізналися про агресію та про чинники її виникнення, також дізналися, що таке толерантність, багато чого взяли для себе.

Подякуймо оплесками собі та своїм однокласникам за те, що вони були тут разом із нами і продемонстрували неабияку толерантність у спілкуванні між собою.

Учитель. Наший виховний захід закінчилася. На закінчення хочу вам побажати добра, миру, щастя та любові,  на все вам добре.

Відеоролик «Притча про добро».

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Виховний захід з елементами тренінгу на тему: «Наш клас проти булінгу»

Номер слайду 2

Мета: дати учням поняття агресивної поведінки підлітків;вказати її прояви та форми, ознайомити учнів із загальнолюдськими цінностями;навчити керувати собою в різних критичних ситуаціях;розширити свій словниковий запас;розвинути гнучкість мислення, толерантні навички спілкування , повагу та гідність.

Номер слайду 3

План виховного заходу: Агресивна поведінка підлітків. Чинники, які супроводжують прояв поведінки, що відхиляється. Основні форми агресивної поведінки. Ситуативні форми. Профілактика і корекція агресивної поведінки. Толерантність.

Номер слайду 4

Що ви знаєте про агресію?Чи вважаєте ви себе агресивною людиною?Чи агресивні ваші друзі?Що на вашу думку означає бути толерантною людиною?

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Основними формами агресивної поведінки є:фізична агресія, тобто застосування фізичної сили проти іншої людини;негативізм, спрямований проти керівництва та встановлення правил;підозра, тобто недовіра до інших, заснована на переконанні, що вони мають намір заподіяти шкоду;вербальна агресія, тобто вираження своїх почуттів через сварки, образи, приниження, агресивну поведінку підлітків постає як спосіб;досягнення значущої мети;самовираження та самоствердження;задоволення потреби у спілкуванні;реакції на несприятливу ситуацію в сім’ї та жорстоке поводження з батьками.

Номер слайду 7

1. Вправа «Мій образ»Напишіть своє ім’я та намалюйте власний образ (це може бути певний символ, предмет, тощо)

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Жорстоке ставлення до дитини проявляється в таких формах:поводження з дітьми, як зі слугами;покарання, поводження, як з підлеглими;відмова повідомляти про рішення, що стосуються опікунства.

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Подумайте і скажіть, що таке добро?Що означає «бути доброю людиною і робити добро іншим»?А як можна подарувати тепло?Як ви думаєте, що таке захист?Що означає «бути захищеним»?

Номер слайду 12

Завдання: визначити вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації. Ситуації: Школярка із сльозами на очах розповідає іншим дітям: «Мама мене уб'є, якщо дізнається, що я розірвала нову куртку» Восьмикласник Ваня боявся п'яного батька, бо той, повертаючись додому вночі, піднімав із ліжка сина й починав його «виховувати» паском Дівчинка (їй ще немає 6-ти років) чимось образила батька. На знак покарання він не розмовляє із нею місяць. Дівчинка була вражена. Батько вважає, що це нормальна міра виховання Більшість хлопців із 11 класу мали кишенькові гроші, якими вільно розпоряджалися, але батько Влада сказав: «Матимеш гроші тоді, коли в семестрі буде лише 10-11 балів».

Номер слайду 13

« Твій порадник»Служба у справах неповнолітніх;Органи опіки і піклування;Відділи районної адміністрації, що займаються проблемами дітей;Соціальна служба для молоді;Медичні установи;Відділ освіти;Громадські організації ( районна дитячо – юнацька громадська організація « Веселкова республіка»)Центр позашкільної роботи дітей та юнацтва;РАГС;Кримінальна міліція у справах неповнолітніх;Притулки для неповнолітніх, служби у справах неповнолітніх.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Пам’ятка: «ЩОБ ВБЕРЕГТИСЬ ВІД НАСИЛЬСТВА»Попереджай батьків, куди, з ким ідеш, коли повернешся. Не заходь у підвали, підсобні приміщення, у машини. Якщо ти десь затримався, передзвони батькам, попроси, щоб тебе зустріли. Постарайся, щоб твій маршрут проходив не через ліс, парк. Якщо тобі здалося, що тебе хтось переслідує, перейди на іншу сторону, зайди в магазин, звернись до дорослих. Якщо тебе зупинили і попросили показати дорогу, постарайся пояснити на словах, не сідаючи у машину. Якщо незнайома людина відрекомендувалась другом твоїх батьків, не спіши запрошувати її додому, попроси зачекати їх приходу на вулиці. Якщо при вході у під'їзд ти помітив незнайомців, зачекай, доки хто-небудь із сусідів не ввійде разом з тобою. Не входь в ліфт разом з незнайомими,

Номер слайду 16

Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства. Говори спокійно і впевнено. Дай агресору можливість зупинитися. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості! Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення. Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва!

Номер слайду 17

Як ви думаєте, чи можна назвати ваш клас родиною?Що спільного є в усіх вас?Якими словами можна схарактеризувати стосунки в родині? (Любов, дружба, повага, поблажливість.)

Номер слайду 18

Номер слайду 19

2. Вправа «Зашифровані слова»Які слова слід використовувати, щоб було приємно спілкуватися з нами? А тепер давайте подивимось, чи знаєте ви їх. З літер на картках створіть слова ввічливої людини.

Номер слайду 20

«Ознаки толерантної людини»успішно співпрацює з іншими на засадах партнерства;готова прийняти думку інших;поважає гідність людини;поважає права інших;приймає іншого таким, яким він є;здатна поставити себе на місце іншого;поважає право бути інакшим;визнає різноманітність;визнає рівність інших;терпима до чужих думок, вірувань, поведінки;відмовляється від домінування й насильства.

Номер слайду 21

3. Вправа «Асоціативний ряд»Назвіть людські характеристики, які пов’язані зі значенням «Толерантність»

Номер слайду 22

Вправа «Рекомендації»Вам необхідно підготувати рекомендацію для того, щоб їх прийняли в закритий елітарний клуб для толерантних людей. У ній необхідно розкрити свої основні чесноти, сильні сторони, представити себе як людину, гідну стати членом клубу.

Номер слайду 23

Підводимо підсумки: Які ваші враження від виконаних завдань?Що нового ви дізналися?То якими є ви, агресивними чи толерантними?З якими людьми вам більше подобається спілкуватися, з агресивними чи толерантними?

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Дякую за увагу. На закінчення хочу Вам побажати добра, миру, щастя та любові ,на все Вам добре

zip
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
2 червня 2021
Переглядів
599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку