РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ СВІДОМОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ

Про матеріал
Необхідною умовою зростання особистості як фахівця є її самовизначення у професійній діяльності, оскільки перед особистістю постійно виникають проблеми, що вимагають від неї визначення свого ставлення до професій, аналізу та рефлексії власних професійних досягнень, прийняття рішення щодо вибору професії, уточнення та корекції кар’єри, вирішення інших професійно обумовлених питань.
Перегляд файлу

Розвиток професійної свідомості майбутніх педагогів професійного навчання

 

Необхідною умовою зростання особистості як фахівця є її самовизначення у професійній діяльності, оскільки перед особистістю постійно виникають проблеми, що вимагають від неї визначення свого ставлення до
професій, аналізу та рефлексії власних професійних досягнень, прийняття рішення щодо вибору професії, уточнення та корекції кар’єри, вирішення інших професійно обумовлених питань.

Поняття свідомості досліджували такі науковці: З. Фрейд, К. Юнг, Ф. Перлз, В. Буслинський, М. Дьомін, О. Александрова, О. Боровков, М. Білалов, Д. Гавра, Б. Грушин, Н. Горшков, М. Дмитровська, Б. Єрунов, О. Клевакіна, В. Коробейников, А. Нехаєв, Ю. Сурмін, М. Терьохіна, А. Уледов, О. Фрост. Свідомість людини, як явище, розглядалось психологами та філософами. З погляду психології, свідомість можна розглядати як форму психіки. Свідомість – це здатність людини пізнавати навколишній світ та саму себе за допомогою мислення та розуму, в результаті чого формується інтелект особистості. За визначенням С. Л.  Рубінштейна, «свідомість – це специфічна форма відображення об’єктивної дійсності, що існує поза і незалежно від неї» [1, с.  20].

Питанню самосвідомості присвячено праці Е. Берна, Е. Еріксона, Ф. Перлза З. Фрейда, К. Хорні, К. Юнга, Б. Ананьєва, Л. Божович, Л. Виготського, З. Карпенко, І. Кона, О. Леонтьєва, С. Рубінштейна, О. Спіркіна, П. Чамати, I. Чеснокової, Є. Шорохової та інших науковців.

Професійна свідомість є формою суспільної свідомості і являє собою сукупність основних соціальних вимог, ідеалів, уявлень, звернених до конкретної професії, покликаних регулювати професійні відносини людей і співвідносити вузькопрофесійні вимоги з суспільними установками. Поняттям «професійна свідомість» позначається та частина суспільної свідомості, яка виникає в її структурі як проекція спеціалізації трудового досвіду конкретних професійних груп у результаті суспільного поділу праці [2].

Професійна свідомість репрезентує характер і рівень професіоналізму, й саме вона забезпечує виконання низки відповідних функцій. У найзагальнішому розумінні така свідомість маніфестує здатність ставити і розв’язувати професійні задачі і завдання. Змістовні, рівневі та структурні особливості професійної свідомості врешті-решт й визначають прогнозування, цілеутворення, планування, прийняття рішень, контроль, а також оцінку й корекцію діяльності фахівця.

Функціонування професійної свідомості будь-якого фахівця відбувається відносно як зовнішньої, так і внутрішньої діяльності. Насамперед, це емоційно-вольові процеси, способи мислення, інтуїція та майстерність фахівця. Вони включають відчуття, думки, ідеї, ідеали, образи, концепції тощо [2].

Професійна свідомість є тим психологічним утворенням, в якому інтегруються професійні цінності, науково-теоретичні знання, програми професійних дій, а також знання людини про себе як про представника певної професії. І саме професійна свідомість виступає репрезентантом всіх цих аспектів, рівнів, функцій у практичній та теоретичній професійній діяльності.

Професійна свідомість починає формуватися у процесі усвідомлення фахового шляху й розвивається протягом усіх етапів ділового життя особистості.

Категорією «професійна свідомість» можна охопити всі формовияви свідомості особистості, що пов’язуються з її профдіяльністю і визначаються багатьма чинниками: місцем професії у структурі суцільного виробництва, ставленням самої особистості до професії, до її представників та до себе як носія окремої професії чи певного фаху, усвідомленням її чи його реальної значущості для суспільства; рівнем здобутих професійних знань і вмінь, здійсненням самоаналізу стосовно перспектив власного професійного зростання; сформованими професійними ідеалами, уявленнями про еталон професіонала; рівнем розвитку професійних здібностей та рис, а також осмисленням власних фахово вагомих властивостей; професійними досягненнями [1].

Отже, професійна свідомість – це сукупність  представлених у свідомості людини (в його рефлексивної психіці) знань  про особливості професійної діяльності. Професійна свідомість є тим психологічним утворенням, в якому інтегруються професійні цінності, науково-теоретичні знання, програми професійних дій, а також знання людини про себе як про представника певної професії. І саме професійна свідомість виступає репрезентантом всіх цих аспектів, рівнів, функцій в практичній та теоретичній професійній діяльності.

 

Література

  1. Акопов Г. В. Проблемы сознания в психологии: Учеб. пособие. / Г. В. Акопов. // – М.: Изд-во МПСИ; Воронеж: Вид-во НПО «МОДЭК», 2004
  2. Клімова Г. П. Правосвідомість: до теорії питання / Г. П. Клімова // Актуальні проблеми інноваційного розвитку. – 2012. –– №2. – С. 56- 61.
  3. Лазутина Г. В. Профессиональная этика журналиста / Г. В. Лазутина. – М., 2000. – 131 с.
  4. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / Рубинштейн С. Л. – СПб.: Питер, 2010. – 713 с.

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
3 червня 2021
Переглядів
847
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку