ПРОФЕСІЙНЕ СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ УЧНІВ ПТНЗ
В останні роки методики та принципи підготовки кваліфікованих фахівців у ПТНЗ були змінені у зв’язку з появою нових професій на сучасному ринку праці, використанням сучасних телекомунікаційних і комп’ютерних технологій. Професійна підготовка вимагає узгодженості знань щодо техніки, технології та економіки сучасного виробництва й інтеграції знань суміжних професій.
Аналіз наукових джерел свідчить, що професійне становлення відіграє особливу роль у процесі розвитку та становлення особистості майбутнього фахівця, його професійної свідомості й успішності подальшої професійної діяльності.
Професійне становлення особистості було досліджено у працях Б. Ананьєва, Л. Божович, О. Леонтьєва, Б. Ломова, І. Кона, Г. Костюка, К. Платонова, С. Рубінштейна та інших вчених, які визначили специфіку різних підходів до психологічного вивчення цієї проблеми.
Т. Кудрявцев визначає поняття «професійне становлення» як «тривалий, динамічний, багаторівневий процес, що охоплює кілька основних стадій: формування професійних намірів, професійне навчання, професійну адаптацію, часткову або повну реалізацію особистості в професійній діяльності» [3, с. 51–59].
На думку А. Сейтешева, професійна спрямованість є важливою стороною загальної спрямованості особистості, складним психологічним утворенням, яке являє собою сукупність потреб, інтересів, установок, цілей, схильностей, переконань тощо та визначає вибір життєвих шляхів [9].
Професійне становлення особистості – це важливий компонент загального процесу розвитку особистості. Тому важливою проблемою підготовки майбутніх фахівців є дослідження рівня їх професійної спрямованості як визначальної характеристики майбутнього спеціаліста, яка дозволяє особистості максимально виявити свої здібності у визначенні професії.
Аналізуючи різні підходи щодо професійної спрямованості, з одного боку, вона розглядається як спрямованість всього навчального процесу ПТНЗ на формування компетентної та розвинутої особистості майбутнього спеціаліста та розуміється як оволодіння спеціальними знаннями, навичками, вміннями. А з іншого боку, професійна спрямованість розглядається як провідна, інтегральна та соціально зумовлена властивість особистості.
Навчання у ПТНЗ має свої особливості:
1. Здійснюється у період ранньої юності, коли у свідомості учнів шкіл з’являється та зміцнюється інтерес до певної професії, що і стає причиною вступу молодої людини до обраного професійного навчального закладу.
2. Є періодом становлення та розвитку в учня інтересу до спеціальності, яку він обрав, що здійснюється протягом усього процесу навчання у професійному закладі.
3. Передбачає становлення й розвиток кожного учня як творчої та професійної особистості через врахування індивідуальних особливостей кожного, його розумових здібностей, суспільних, професійних інтересів і рівня інтелектуального розвитку.
Професійне становлення – це складний процес, який містить у собі такі основні стадії:
– формування професійних намірів особистості та вступ до ПТНЗ;
– вивчення та засвоєння професійних знань, умінь і навичок;
– професійна адаптація особистості; – реалізація майбутнього фахівця у професії.
Перехід до наступної стадії часто супроводжується певними протиріччями та складностями.
Соціалізація – це складний процес, який забезпечує ефективне існування людини в суспільстві, а професійна соціалізація – це процес входження індивіда в професійне середовище, яке супроводжується засвоєнням ним норм і правил, системи цінностей трудового колективу.
Професійний цикл навчання містить у своїй структурі зміст, спрямований на освоєння власне майбутньої професійної діяльності, тому на відміну від інших видів підготовки, він, окрім предметів, включає виробниче та практичне навчання. Особливо активно в період навчання у ПТНЗ проходить розвиток здібностей. Учень уперше зустрічається з багатьма видами діяльності, які є компонентами його майбутньої професії.
Засвоєння базових знань має поєднуватися з навчальним матеріалом, найбільш важливим для тієї або тієї професії.
Отже, у процесі професійного становлення закладаються лише загальні передумови засвоєння професії, що є необхідними для заключного етапу навчання та для подальшого професійного становлення та зростання учнів. Адже у процесі професійного становлення відповідальність є основним чинником формування професійного та життєвого шляху особистості. Формування відповідальності пов’язано зі свободою особистості щодо прийняття рішень упродовж життєвого шляху.
Література
1. Баріхашвілі І. І. Психологічні основи профорієнтації та професійного самовизначення : навчальний посібник / І. І. Баріхашвілі, М. П. Ворона, Г. В. Грищенко / за заг. ред. І. М. Старікова. – К. : ВД «Професіонал», 2009. – 208 с.
2. Гуревич Р. С. Навчально-виховний процес у професійно-технічних закладах / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія, Л. С. Шевченко / за ред. проф. Р. С. Гуревича. – Вінниця : ТОВ «Планер», 2010. – 330 с.
3. Ничкало Н. Проблеми підготовки виробничого персоналу у ХХІ столітті: концептуальний аспект / Н. Ничкало // Професійна освіта : педагогіка і психологія. Польськоукраїнський журнал / Т. Левовицього, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. – Ченстохова, 2004. – Вип. VI. – С. 123–128.
4. Павлютенков Е. М. Профессиональная ориентация учащихся / Е. М. Павлютенков. – К. : Рад. школа, 1983. – 153 с.
5. Поляков В. А. Профессиональное самоопределение молодежи / В. А. Полякова, С. Н. Чистякова // Педагогика. – 1993.– № 5.
6. Резапкина Р. В. Психология і вибор професии: програма предпрофильной подготовки. Учебно-методическая пособие / Р. В. Резапкина. – 2-е изд. – М. : Генезис, 2008.
7. Романовська. Д. Формування життєвої та професійної стратегії особистості / Д. Романовська // Психолог. – К. : Шкільний світ, 2001. – С. 3–5.
8. Сейтешев А. П. Профессиональная направленность личности: Теория и практика воспитания. / А. П. Сейтешев. – Алма-Ата : Наука, 1990. – 336 с.