Виховний захід з географії в 7 класі
Тема: Від екології природи – до екології душі.
Я сорвал цветок – и он завял,
Я поймал жука – и он умер у меня в ладонях.
И тогда я понял, что прикоснуться к красоте
Можно только сердцем.
П. Гнездослов
Мета: Показати вплив людини на природу; формувати в учнів природоохоронні знання, ставлення до планети Земля як до спільного дому людства; розвивати самостійність учнів, навички ораторського мистецтва; виховувати бережне ставлення до природи.
Обладнання: Карта "Охорона природи України", відео матеріали і фотоматеріали.
Хід заходу.
Сьогодні ми проводимо виховний захід у формі судового засідання «Від екології природи – до екології душі».
Встати, суд іде!
Суддя. Сідайте. Наше засідання вважаємо відкритим. Сьогодні ми розглядаємо справу, порушену за скаргою Природи, яка звинувачує Людину в забрудненні навколишнього середовища. Перевіримо явку учасників засідання. Позивач? Відповідач? Свідки? Присутні всі.
Склад суду: 1. Головуючий суддя. 2. Народні засідателі. 3. Секретар.
Я ще раз нагадаю учасникам процесу їх обов'язки: говорити правду й тільки правду і права: заявляти відводи судді, прокурору, експерту, секретарю судового засідання. Переходимо до розгляду справи по суті. Розгляд справи почнемо з обвинувального висновку. (Зачитує документ.) До суду звернулася Природа, яка звинувачує Людину в тому, що остання доводить її до загибелі. Земля стає пустелею через своїх жителів, через плід їх діянь.
Прокурор. Кожної години на нашій планеті через людину 1700 акрів продуктивної землі перетворюється на пустелю; 55 чоловік отруюються й гинуть від пестицидів та інших хімічних речовин; 1 тис. чоловік помирає від отруєння водою; 2 тис. тонн кислотних дощів випадає у Північній півкулі; п'ять-шість видів тваринного чи рослинного світу зникає. Кожної хвилини: знищується понад 51 акр тропічних лісів; використовується близько 35 тис. барелів нафти; знищується близько 50 тонн родючого Ґрунту через неправильне його використання; виділяється понад 12 тис. тонн СО2 в атмосферу. Слово надається позивачу.
Природа. Я підтримую поданий позив і хочу, щоб Людина відповідала за свої діяння.
Суддя. Слово надається підсудному.
Підсудний. Я позиву не визнаю. Все, що я робив, це заради того, щоб вижити самому й зробити кращим і своє життя, і життя своєї планети. Я використовував природні ресурси, щоб задовольнити свої потреби й потреби суспільства. І не моя вина в тому, що потреби безмежні, а ресурси обмежені.
Природа. А чому ти свої потреби вирішуєш за мій рахунок?
Підсудний. Тому, що я твоя частинка. Винним себе не вважаю. Я просто хочу жити.
Природа. І я хочу жити.
Порядок у суді!
Суддя. Ну що ж, тоді ми повинні вину відповідача довести. Переходимо до дослідження доказів.
Фоторепортер демонструє фотографії з фактами забруднення природи. Розповідає про кожну фотографію.
Суддя. Слово надається телеоператору. Я вас також попереджую про відповідальність за дачу неправдивих свідчень. (Учні демонструють відеоматеріал, який знімали самі.)
Суддя (до підсудного). Ви визнаєте свою провину?
Підсудний. Ні, я можу пояснити кожен факт.
Суддя. Тоді продовжимо. Слово надається експерту.
Експерт. Я досліджував, як забруднення природи впливає на саму Людину, і дійшов висновку, що в порівнянні з первісною людиною у судинах сучасної людини кадмію приблизно в 70 разів більше, свинцю — в 17, ртуті — в 19, теллура — в 40 разів. Надлишок кадмію є причиною серцевих захворювань, надлишок свинцю веде до атеросклерозу ії розширення нирок, ртуті —до невралгічних захворювань і порушення генетичного матеріалу. Знищуючи природу, людина знищує себе. Підсудний, невже це вам не зрозуміло?
Підсудний. Не лякайте мене. Я почуваю себе прекрасно і ваш кадмій мене не хвилює.
Суддя. Переходимо до справи «Атмосфера». Переходимо до стадії судових дебатів. Усі учасники процесу можуть викласти свої аргументи, дати оцінку тим чи іншим обставинам. Зараз ми заслухаємо свідків і зі сторони потерпілого, і зі сторони підсудного. Запрошується свідок у справі «Атмосфера».
Свідок. Атмосфера — це повітряна оболонка, суміш газів, а люди перетворили її на суміш бруду. Забруднюють атмосферу військові випробування, машини, транспорт узагалі! Вуглекислий газ призводить до парникового ефекту, до глобального потепління клімату. Є ще один вид забруднення повітря, що в сотні тисяч разів перевищує забруднення від будь-якого металургійного чи хімічного комбінату. Мова йде про паління. Людина, що палить сигарету, вдихає повітря, забруднення якого в 384 тис. разів перевищує всі гранично допустимі норми. Доведено, що вдихати тютюновий дим у чотири рази шкідливіше, ніж вихлопні гази безпосередньо з вихлопної труби автомобіля. А яка людина шумна: кричить, гучно вмикає радіоприймачі, телевізори; працюють машини. А сучасні рок-ансамблі! Після кожного концерту важкого року близько 10% слухачів дістають пошкодження внутрішнього вуха, які вже ніколи не відновлюються. Сподіваюся на справедливість суду й належне покарання.
Суддя. Питання до свідка є?
Адвокат. Скажіть, а що було б, якби людина не використовувала пластмаси, лаки, фарби, не користувалася транспортом, електроенергією, телевізором?
Свідок. Раніше люди жили в союзі з природою, не користувалися цими речами й почували себе прекрасно.
Адвокат. А ви знаєте, як вони себе почували?
Свідок. Я знаю, що людина нещасна лише тому, що відреклася від природи.
Суддя. Запрошується свідок захисту у справі «Атмосфера».
Свідок захисту. Так, людина забруднює атмосферу, використовуючи сучасну техніку, сучасні матеріали. Але зараз ми вже не уявляємо життя без усього цього. Ми розуміємо, що без природи не зможемо жити й ми, тому людиною проводяться заходи щодо боротьби із забрудненням атмосфери.
А щодо паління я хочу заспокоїти суд, що зараз у світі поширюється рух заздоровий спосіб життя. Людина, яка палить, у першу чергу, не поважає себе, псує своє здоров'я. Поширюються онкологічні захворювання. Якщо людина захоче жити, то кине палити найближчим часом. Мінздрав попереджує: паління шкідливе для вашого здоров'я.
Суддя. Переходимо до справи «Гідросфера». Викликається свідок у справі.
Свідок у справі «Гідросфера». Гідросфера, або водна оболонка Землі,— це її моря й океани, крижані шапки приполярних районів, ріки, озера, підземні води. Внаслідок хімічного забруднення стічними водами річок в організмі хижих риб (щука, судак) концентрація отрути в 10 тис. разів вища, ніж у воді! Було повідомлення, що вміст ртуті в балтійській трісці подекуди дорівнює 800 мг на 1 кг маси риби. Це означає, що, з'ївши п'ять-вісім таких рибин, людина одержує стільки ртуті, скільки її міститься в медичному термометрі. Особливої шкоди водоймам завдають нафта й нафтопродукти. Останнім часом особливе місце серед забруднювачів води посідають синтетичні миючі засоби, які у воді можуть зберігатися роками. Це призводить до «цвітіння» водойм, «заморів» риби, загибелі водних тварин. Людина своєю діяльністю призводить до загибелі всього живого навколо себе, і вона повинна відповідати по закону.
Суддя. А зараз послухаємо свідка, який виступить на захист людини в цій справі.
Свідок захисту. По-перше, усі природні водойми мають здатність до самоочищення. До заходів, що мають забезпечити нормальний стан водних об'єктів, можна відносити:
Суддя. Переходимо до розгляду справи «Ґрунти».
Прокурор. Ерозія, руйнування ґрунтів — це ерозія основ людської цивілізації. Кожного року зникають мільйони гектарів ґрунту. Ґрунти — це «шкіра» Землі — тонка і тендітна. Людина зіпсувала і цей рідкісний дар Природи. Я запрошую свідка.
Свідок. Шановні судді, шановні присутні, мене хвилює питання охорони ґрунтів і використання пестицидів. Я займалася цим питанням і з'ясувала, що використання пестицидів призводить до широкого забруднення навколишнього середовища. Сьогодні на Землі не залишилося місця, не забрудненого пестицидами.
Адвокат. Шановний свідку, ви не можете не погодитися з тим, що пестициди є економним, ефективним і швидкодіючим засобом боротьби зі шкідниками і хворобами рослин та тварин.
Свідок. Шановний адвокате, молекули пестицидів включаються в кругообіг речовин. Вони розносяться разом з атмосферними потоками на великі відстані. Наприклад, в Антарктиді, за десятки тисяч кілометрів від зон використання пестицидів, льодовий панцир накопичив більш ніж 2000 т ДДТ. ДДТ — отруйна речовина, яка може більше 50 років циркулювати в біосфері.
Адвокат. Я згоден, що ДДТ — отруйна речовина, яка призводить до утворень онкозахворювань у людей. Але останнього часу пестициди стали досконало аналізувати на шкідливість. Ті з них, які визнані шкідливими для здоров'я, знімаються з виробництва, заборонено використовувати ДДТ для обробки харчових і кормових культур. Його замінено нешкідливими.
Свідок. На сьогодні в Україні накопичилось вже близько 11 000 т застарілих пестицидів. Ця проблема ще не розв'язана. В окремих областях України виявлено значне забруднення ґрунтів пестицидами. Ці отрути можуть знаходитись у навколишньому середовищі десятки років
Адвокат. Щоб упевнити вас у можливості використання цих речовин, я хочу запросити ще одного свідка.
Свідок. Якщо пестициди першого покоління дуже забруднювали навколишнє середовище, то пестициди другого покоління менш шкідливі. Зараз створюються препарати третього й четвертого поколінь. Більшість із них під дією мікроорганізмів, сонячного світла, води й повітря повністю розпадаються на нешкідливі.
Суддя. Чи є до свідка питання? Якщо немає, то переходимо до справи «Чорнобиль».
Відеофільм "Чорнобиль".
Прокурор. Я звинувачую людину р тому, що 26 квітня 1986 року (одна з найтрагічніших дат в історії людства) сталася аварія, яку обґрунтовано кваліфікують як найбільшу у світі техногенну екологічну катастрофу. Дія ствердження цього запрошую свідка.
Свідок. Я буду називати лише факти. Внаслідок аварії на ЧАЕС сильним радіоактивним забрудненням уражено 5 млн га території України, більша частина яких — сільськогосподарські угіддя. Забруднено 1,5 млн га лісів. Вплив радіаційного забруднення на здоров'я людей значний і є проблемою не тільки для нас, а й для кількох прийдешніх поколінь. Зростає захворюваність і смертність. Чорнобиль — наш гріх і біль...
В Україні:
Догоряють життя, як свічі...
Досить атомних вже смертей!
Та чи є десь на білім світі
Більше горе, ніж смерть дітей?!
Адвокат. Так, це трагедія. Але давайте згадаємо слова А. Ейнштейна: «Відкриття поділу урану загрожує цивілізації не більше запаленого сірника. Подальший розвиток людства залежить від його моральних засад, а не від рівня технологічних досягнень». І я запрошую свого свідка.
Свідок захисту (читає вірш А. Вознесенського)
Прости мне, человеку, человек,
История, Украина и Европа,—
Что сил слепых чудовищная проба
Приходится на край мой и мой век.
Прости, что я всего лишь человек.
Надежда, коронованная Нобелем,
Как страшний джинн, рванула над Чернобылем.
Простите, кто собой закрыл отсек.
Науки ль, человечества ль вина?
Что пробило, и что еще не пробило,
И что предупредило нас в Чернобыле?
А вдруг — неподконтрольная война?
Прощай, надежд великое вранье.
Опомнись мир, пока еще не поздно!
О боже! Если я — подобье Божье,
Прости, что Бог — подобие мое.
Бог — в том, кто в зараженный шел обьект,
Реактор потушил, сжег кожу и одежду.
Себя не спас. Спас Киев и Одессу.
Он просто поступил как человек.
Прокурор. Екологічна проблема тісно пов'язана з внутрішнім світом людини, з його мораллю. Свідком запрошую виступити психолога.
Прокурор. Шановні судді, ви вислухали всіх свідків, і сподіваюся, зрозуміли, що людина винна і в екологічній кризі, і в кризі духу людського. Я вимагаю максимального покарання.
Суддя. Слово адвокату.
Адвокат. Шановні судді, шановні присутні. Історія людства являє собою історію його конфліктів із природою. В основі втручання людини в природу лежить природна, обумовлена генетично, людська цікавість, намагання пізнати суть явищ, докопатися до істини. Парадокс людського розуму полягає в тому, що майже кожне велике відкриття науки, задумане з найкращими намірами, починало використовуватися зовсім не так, як того хотів автор відкриття. Моральним якостям учених приділяється все більше уваги. Я звертаюся до вас, шановні судді, і прошу дати можливість людині усвідомити результати своєї діяльності й виправити вже зроблені помилки, навчитися жити в союзі з природою.
Суддя. Слово надається підсудному.
Підсудний. Шановні судді, жаль, що прозріння до людей приходить надто пізно. Лише зараз я зрозумів, що стою на краю безодні. Я прошу вас надати мені останній шанс на примирення з природою. Вважаю, що всі необхідні висновки вже зробив.
Суддя. Прошу присутніх підняти червону картку, якщо, на вашу думку, людина винна, і синю, якщо людина не винна.
Секретар. Встати для оголошення вироку.
Суддя. За забруднення навколишнього середовища підсудний вважається винним за статтею 228 Кримінального Кодексу. Міра покарання — виправні роботи з охорони природи й ліквідації наслідків екологічної кризи. Найважливішими завданнями й особливостями людської діяльності повинні стати:
Виконання вироку почати з озеленення шкільного подвір'я. Вирок може бути оскаржений протягом семи днів з моменту його оголошення. Засідання закінчено.
Аналітичні висновки
На цьому етапі розвитку українського суспільства перед школою постає проблема формування творчої особистості.
Це висуває нові вимоги щодо організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, потребує застосування нових інноваційних технологій навчання, які передбачають розробку комплексних програм взаємодії вчителів та учнів у навчальному процесі.
Для кожного вчителя дуже важливо оволодіти тією сукупністю прийомів та засобів, за допомогою яких у школярів у процесі навчання розвиваються комунікативні вміння, виховується воля виробляється зосередженість, виникає бажання вчитися, долати труднощі.
Інноваційні технології навчання базуються на використанні методологічної системи, основу якої становлять активні методи навчання, що забезпечують формування особистісно, професійно та соціально значущих якостей учнів через активізацію учасників за рахунок спеціально створених умов навчального середовища. Інноваційні технології навчання застосовуються не тільки для глибшого розуміння і засвоєння інформації, а й її використання, що дозволяє сформувати систему знань з даної дисципліни та включити її до власних надбань учня.
Завдання вчителя – виховувати творчу особистість, що обумовлює необхідність залучення учнів до таких видів діяльності, в яких би мали проявлятися творчі здібності дитини. Кожен урок має бути творчим актом, в якому і педагог, і учень з однаковим задоволенням пориваються на пошуки істини.
У контексті реформування та модернізації шкільної освіти вчитель повинен готувати людину, здатну бути активною, творчою та ефективною в національному і глобальному демократичному просторі.
Список використаних джерел.