Комп’ютер: друг чи ворог?
Діалог про комп’ютер.
- Ти любиш працювати за комп’ютером?
- Я сиджу за ним цілий день.
- А ти знаєш, скільки часу можна за ним працювати?
- Скільки?
- Дітям можна працювати не більше двох годин.
- А чому так мало?
- Ти не помічаєш, але він шкодить твоєму здоров’ю. Втомлює очі.
- Так. Лікар сказав, що мій зір погіршується.
- А ще комп’ютер забирає у тебе багато часу.
- Так. Час летить дуже швидко. Іноді я забуваю зробити домашнє завдання.
- Та й спілкуєшся ти менше. Можеш втратити друзів.
- Невже? Це погано.
- Бачу, що ти мене зрозумів.
- Так. Дякую за добру пораду. Сьогодні я не сидітиму довго за комп’ютером. Краще піду провідати Андрійка. Бувай!
- Бувай!
Вчитель. Добрий день, шановні наші гості. Ми раді вас вітати на заході, який присвячений питанню «Комп’ютер: друг чи ворог?». Домашнім комп’ютером вже нікого не здивуєш. Ще років п’ятнадцять тому він вважався предметом розкоші, а зараз є обов’язковим атрибутом сучасного життя. З його допомогою можна знайти будь-яку необхідну інформацію, підготувати реферат або доповідь, надрукувати текст, подивитися фільм, послухати музику, а також просто поспілкуватися зі своїми друзями або родичами в одній із соціальних мереж. Комп’ютер став настільки незамінним, що його відсутність, наприклад, у разі несправності, призводить до поганого настрою.
У 1. Без Інтернету вже ніяк не можна,
Він – норма, а не дивина.
Як зрозуміти друг він нам чи ворог?
І відповідь лиш є одна;
У 2. Він - помічник, знавець, порадник,
Інформаційне джерело,
Але потрібно пам'ятати:
Де є добро, там є і зло.
(Пісня на мотив «Учат в школе»)
За комп'ютером сидіть,
Не базікать, не галдіть,
Вчать у школі (тричі).
Як у руки мишку взять,
Алгоритм точніш складать
Вчать у школі (тричі)
З сайта тексти прочитать,
Фото вмить роздрукувать
Вчать у школі (тричі)
Інформацію зібрать,
В базу даних закачать
Вчать у школі (тричі)
Щоб з життям у ногу йти
І вершини досягти
Вчать у школі (тричі)
Хочеш ти комп'ютер мать?
То ж усе про нього знать
Вчать у школі (тричі)
Вчитель. Зараз у багатьох родин є комп’ютер. Якщо ним користуються дорослі, це означає, що рано чи пізно з цим дивом техніки познайомляться й діти, навіть якщо сьогодні вони – лише немовлята в пелюшках. Коли потрібно починати знайомити дитину з комп’ютером? Можливо, до певного часу варто заборонити їй навіть наближатися до нього? Чи навпаки, підштовхнути до ближчого знайомства?
Що кажуть батьки?
Страхи батьків щодо шкоди, якої комп’ютер може завдати здоров’ю дитини, не завжди є реальною загрозою. І навпаки, те, про що батьки навіть не замислюються, насправді може нашкодити дитині.
Наприклад, дехто й досі вважає, що монітор комп’ютера може бути джерелом радіації. Щодо сучасної техніки, про цей страх можна забути – це скоріше міф. Натомість реальна загроза – електромагнітне випромінювання. Його джерелом, як відомо, є будь-які електроприлади. Щоб уникнути ризику, монітор потрібно розташовувати задньою стінкою до стіни кімнати. Нахилятися над монітором теж не варто.
Ще одна реальна неприємність – електростатичне поле, яке притягує багато пилу. Тому в приміщенні, де знаходиться комп’ютер, потрібно регулярно влаштовувати вологе прибирання.
Що кажуть педагоги?
Комп’ютер може багато чого навчити дитину за однієї умови – його правильного використання. Не можна залишити дитину віч-на-віч з комп’ютером. Дитина дасть собі раду, але чи отримає користь від контакту з технікою? Навряд чи.
Натомість спеціальні програми та ігри для розвитку можуть бути дуже корисними дитині. Вибираючи гру для своєї дитини, не орієнтуйтеся лише на яскравість обкладинки. Програмний продукт насамперед повинен відповідати віку дитини.
Зазвичай програми та ігри розділені на категорії від 3 до 5 років, від 5 до 7, від 7 до 12. І навчальні, і розважальні програми можуть бути для дитини корисними.
Заняття за комп’ютером допомагають розвинути здатність до узагальнення і класифікації. За умови навчання без комп’ютера вони починають розвиватися лише з 6-7 річного віку. Під час правильно побудованих занять із комп’ютером дитина розвиває пам’ять та увагу, тренує і вдосконалює нові навички, поліпшує координацію рухів і мислення.
Що кажуть лікарі?
Перебування біля комп’ютерного монітора негативно впливає на зір дитини. Навіть у зовсім юному віці може виникнути так званий «комп’ютерний зоровий синдром», схожий на запалення: очі червоніють, з’являється відчуття «піску» в очах.
Якщо дитина має такі скарги після того, як посиділа перед монітором, краще порадитися з лікарем. Крім того, може погіршуватися зір у дітей, схильних до короткозорості.
Ще одна медична проблема – відсутність руху. Дитині потрібно багато рухатися – це необхідно для того, щоб нормально формувався скелет. Якщо ж змалку вона проводить багато часу нерухомо (або навіть у незручній позі), починаються проблеми з хребтом. Втомлюваність, головний біль – інші негативні наслідки тривалого сидіння перед комп’ютером.
Що кажуть психологи?
Необхідно стежити за тим, що дитина робить за комп’ютером. Вона має сприймати техніку як помічника. Джерелом інформації для дитини повинні залишатися її батьки, а не комп’ютер. Він лише допомагає закріпити отримані знання й навички.
Важливо те, щоб програми та ігри, за якими проводитиме час дитина, відповідали її віку. Жорстокість та агресивність у грі можуть погано впливати на дитячу психіку. Якщо дитина після занять за комп’ютером погано спить, плаче, у неї з’являються страхи – варто зупинитися з комп’ютерними уроками і пошукати причину неспокою.
Правильний підхід
Щоб уникнути небезпеки для здоров’я дитини, потрібно подбати про те, як вона сидітиме за комп’ютером і скільки часу проводитиме перед монітором. Безпечна відстань від очей до монітора – 50-70 см.
Краще, щоб монітор був розташований нижче рівня очей. Добре, якщо освітлення буде натуральним, світло повинно падати зліва, у темний час стежте за тим, щоб світло лампи не потрапляло на монітор.
Дітлахам 3-4 років рекомендується проводити за комп’ютером до 30 хвилин на день, обов’язково робити перерву на 10-15 хвилин. Втім, деякі фахівці радять дозволяти дитині проводити перед монітором по 15 хвилин через день. Однак для засвоєння нового такий режим, звичайно, є не дуже зручним. Є й такі рекомендації: у 6-7 років діти можуть проводити перед комп’ютером без перерви до 10 хвилин, учні 2-3 класів – 15 хвилин, 4-6 класів – 20 хвилин, 8-9 класів – 25 хвилин, 10-11 класів – 30 хвилин.
А як же контроль?
Зрозуміло, що без комп’ютера майбутнє неможливе. Ізолювати дитину від нього – означає позбавити її можливості повноцінно інтегрувати у суспільство в дорослому житті. Але контролювати, як дитина використовує комп’ютер, теж необхідно. Для цього існують спеціальні програми (наприклад, «КіберМама»). Такі програми дозволяють обмежувати час, який діти проводять перед комп’ютером, а також контролювати їхні «пересування» в Інтернеті.
Чому шкідливо сидіти за комп'ютером?
1. Призводить до погіршення зору.
2. Навантаження на суглоби кистей рук.
3. Вплив на психіку та нервову систему.
4. Шкідливо для загального фізичного розвитку.
5. Негативна дія пилу і бруду.
6. Шкідливо для хребта.
Комп'ютер - шкідливо для здоров'я, якщо сидіти за ним довго.
Бережемо здоров'я, працюючи за комп'ютером.
- Періодично (раз на 15-20 хвилин) відводити погляд від екрану: обертання очними яблуками, часте моргання, зосередженість на одній точці і т.д.
- Раз на 30 хв. відірватися від роботи в сидячому положенні, походити по кімнаті, зробити декілька вправ для розминки суглобів, запобігання застою крові.
- Слід дотримуватися режиму харчування і сну.
- Не варто забувати про прогулянки на свіжому повітрі.
- Щоб уникнути втоми хребта, потрібно слідкувати за правильною поставою.
- Не секрет, що правильно підібрані стілець і висота столу - запорука комфорту під час роботи.
- Пам'ятай про вологе прибирання.
Правильне положення за комп’ютером:
1. Голова прямо.
2. Плечі розслаблені.
3. Спина повинна бути прямою і мати опору, тобто опиратися на спинку крісла.
4. Під час роботи очі повинні дивитися вперед.
5. Руки і кісті рук мають бути на одному рівні.
6. Опора сидіння дає незначний тиск на сідло з низу.
7. Стопи ніг мають знаходитися і опиратися на підставку.
8. Монітор повинен знаходитися на рівні очей.
Чим комп'ютер може бути корисним?
1. Є можливість отримати необхідну інформацію.
2. Можливість спілкування з друзями, родичами через соціальні мережі.
3. Розвиток пам'яті, уваги, швидкості реакції, прийняття рішень, логічного мислення.
4. Наочно сприймає об'єкти.
5. Допомагає у навчанні.
5. Розширює кругозір дитини.
КАЗКА ПРО КОМП’ЮТЕР.
автор: Демків Марія, вчитель музики Жовківської ЗОШ№1.
пісні до казки: Марії Демків, Ігоря Корнелюка ( на слова Демків.)
І ДІЯ
Школярик: Казок на світі різних є багато,
Читаєм змалку їх ми всі завзято:
Про Колобка і Ріпку, Сніжну Королеву,
Про Рибку Золоту і царя Сімбу-Лева,
І про Русалку, гидке Каченя,
Гортаєм книжки ми щодня.
Так хочеться чогось нового,
Чогось сучасного такого…
Ну, може, в космос полетіти,
Чи в інтернеті «повисіти»,
Попасти на круту тусовку,
Прославитися на всю Жовкву…
Дід Казкар:
Якщо так хочете—тоді, будь-ласка,
Сідайте й слухайте сучасну казку:
«Жили собі батьки і був в них син,
Не по роках розумний ріс,
Улюблений, мов Принц, один,
Татусь і мама для синочка все на світі
Хочуть і можуть догодити і зробити.
( на сцені за столом сидить хлопчик,
і про щось мріє)
Хлопчик:Я—учитися лінуюсь… Але як тут бути?
Тато й мама обіцяють купити комп’ютер!
Та обіцянка здійсниться тільки в разі тому,
Як буде лише 12 в щоденнику моєму.
От і думаю, як бути, не можу заснути,
А з вітрини магазину моргає комп’ютер…
Комп’ютер:Мене треба, юний друже, собі заслужити!
Хлопчик: Що ж піду сьогодні в школу і буду учитись!
ІІ ДІЯ
( батьки приносять новенький комп’ютер і дарують хлопцеві)
Дід Казкар: І ось воно, прогресу чудо—у кімнаті,
татусь віддав за нього три зарплати.
Татусь: Учись, синочку, вийдуть з тебе люди,
Тобою вся сім’я гордитись буде.
Ось тобі, хлопче, принтер і дискети,
Круглодобовий доступ в інтернеті…
Хлопчик: От тепер насправді я «крутий»!
В мене є комп’ютер дорогий,
Класний монітор, клавіатура,
Заживу тепер «прикольно» я, «в натурі»!
В мене—супер-ігри на підхваті,
Лише встигай дискети поміняти.
( Хлопчик весь час проводить за іграми на комп’ютері. батьки з жахом беруться за голову. Виходить Королева Знань)
Королева:А комп’ютер як купили—хлопця підмінили,
Знань Він, як зомбі, в монітор втупиться щосили.
І сидить так цілий день, тільки ігри грає,
Школу зовсім занедбав, уроків не знає.
Радості багато в хлопця, ще більше азарту,
Але вже не хочеться сідати за парту.
Вже забув і про футбол, про книжки художні,
Не іде до друзів зовсім. Ну, хіба ж так можна?
( раптом комп’ютер починає «хворіти»: блимати, кашляти, підхопив «Вірус»)
Комп’ютер: Що зі мною сталося—не знаю,
Так себе погано почуваю…
В мікросхеми дивлюсь-заглядаю,
Хоч якісь пояснення шукаю.
А! Ось! Хлопець «скачав» чужу дискету,
І заразив нас вірус з інтернету.
Тепер-от, мушу я хворіти,
Не знаю, як же лікуватись, діти?
( хлопець намагається самотужки полагодити комп’ютер, але йому не вдається. Він дивується)
Хлопець: Чому—не можу я збагнути—
Щось занедужав мій комп’ютер…
Я різні кнопки натискаю,
А він все не відповідає.
Його полагодити я не вмію,
Бо нічогісінько не розумію.
Якби ж-то в школі гарно вчився,
То в техніці б я розумівся.
( звучить музика, хлопець починає співати пісню)
«ТИ УЧИСЬ»
слова М. Демків, музика з пісні І. Корнелюка «Дожди»
1.
Тато й мама казали мені:
На п’ятірки ми вчились одні,
А ти контрольну списав,
Параграф не дочитав,
Задачі не розв’язав….
Я ж вчусь, не співаю на сцені,
І комп’ютер сміється із мене:
«Ти ж ігри граєш завжди,
А ти програму склади,
Чи щось потрібне знайди, знайди, знайди….
приспів
Ти учись, учись, учись,
І у книжку частіше дивись,
Бо для учнів важливе завдання:
Читання, читання.
Хакер: В пригоді можу я вам стати,
Бо я—крутий жовківський хакер!
Закінчив на відмінно я два інститути,
І швидко порятую і хлопця, і комп’ютер.
Почистимо його всі файли вправно,
І антивірусну введем програму.
Тобі б порадив, хлопче, схаменутись,
І до науки швидше повернутись.
Так, комп’ютер—річ сучасна, і дуже потрібна,
В цьому я з тобою, друже, сто відсотків згідний.
Та на ньому треба вчитись програми складати,
Інформацію важливу в файлах зберігати.
Реферат надрукувати, уроки учити,
Вчитись гарно малювати, музику включити.
А ти—лише ігри граєш, тратиш час намарно,
Розум же не розвиваєш, говориш негарно.
Як з комп’ютером серйозно хочеш працювати—
Відповідну підготовку в знаннях треба мати.
Вчити правила, вірші, вчити теореми,
Тоді в тебе з технікою не буде проблеми.
Графіку бери малюй, чи малюй ромашки,
Або сам складай чи ігри, чи якісь мультяшки…
Королева: Але ти , звичайно, мусиш розуміти:
Знань Не може комп’ютер книжки замінити.
А театр, кіно, футбол—всім також потрібні,
Танці, музика—для тебе, бо ж ти хлопець здібний.
Не лінуйся, й завжди зможеш усюди встигати,
Відпочити і навчатись, батькам помагати.
І якщо ці правила можеш сам збагнути,
То найкращим другом стане тобі твій комп’ютер.
Правила усі прості, час запам’ятати:
Ігри, спорт, навчання, друже, умій поєднати.
Книжка: Я—книжка наукова і художня,
Живу зазвичай у квартирі кожній.
В бібліотеках, школах—всюди,
Мене читають мудрі люди.
Допомагаю людям я здобуть освіту,
Розповідаю їм про все—про все на світі:
Історію, культуру, педагогіку,
Любов і спорт, фольклор, і навіть логіку,
Учу вірші з дітьми, казки я і співаю,
Чомучкам на питання всі-всі-всі відповідаю.
Дід Казкар: Мораль у казки є проста, ти мусиш знати:
Вмій відпочити, і умій учитись й працювати!
«ТРУД УСЬОМУ ГОЛОВА»
слова і музика Марії Демків
І
Ми учитись будемо і працювати,
Так просили нас удома мама й тато,
Так навчала нас учителька у школі:
Лінуватися—не будемо ніколи!
Приспів
Бо труд завжди усьому голова!
Це наш девіз! Це не лише слова!
Бо прикрашають праця й труд людину,
Гордиться трударями Україна.
ІІ
Клас наш дружний і веселий, роботящий,
Меншим дітям приклад подаєм найкращий.
До науки і до праці ми завзяті,
Хоча трішки, тільки трішки хвалькуваті.
Приспів
Учень3:
І вибір всетаки за вами,
Що оберете - те і буде.
Давайте все ж не забувати:
Ми українці - добрі люди.
Учень2:
Запрограмуємось на гарне -
Його багато на планеті
Живімо у житті реальнім,
Не загубімось в Інтернеті