Виховний захід з використанням технології навчання кейс-study: « Камінь, ножиці, папір»

Про матеріал
познайомити учнів з поняттям «конфлікт» та його складовими; розглянути позитивні та негативні сторони конфлікту; ознайомлення учнів з різними стилями реагування в конфліктних ситуаціях; стратегії поведінки в конфлікті; поглибити розуміння зв’язку спілкування і конфлікту, саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю, характерного для поведінки в конфлікті
Перегляд файлу

Виховний захід

з використанням технології навчання кейс-study:

 « Камінь, ножиці, папір»

 

 

Мета:

Навчальна: познайомити учнів з поняттям «конфлікт» та його складовими; розглянути позитивні та негативні сторони конфлікту; ознайомлення учнів з різними стилями реагування в конфліктних ситуаціях; стратегії поведінки в конфлікті;  поглибити розуміння зв’язку спілкування і конфлікту, саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю, характерного для поведінки в конфлікті

Виховна: виховувати толерантність, доброзичливе ставлення одне до одного.

Розвивальна: розвиток умінь аналізувати конфліктні ситуації та вирішувати конфлікти.

Обладнання: проектор, екран, вислови, картки «за і проти»; картки – підказки, картки « Стратегії поведінки при конфліктах»; відео «Пригоди папуги Кеші»; відео «Міст».

План

І. Вступ

ІІ. Постановка проблеми виховної години

ІІІ. Вправа «Асоціативний кущ»

ІV. Вправа «Незакінчене речення»

V. Вправа «Знайди відповідність»

VІ. Вправа « Аналіз ситуації"

VІІ. Ситуативна вправа «Мої дії в конфлікті»

VІІІ. Висновок.

 

Хід заходу

І. Вступ

Учитель: Добрий день усім! Мені приємно вітати всіх учасників нашої зустрічі. Діти, Ви вже зрозуміли про що піде сьогодні мова на виховній годині, так як заздалегідь вам було дано завдання по групам виконати мініпроекти, треба було попрацювати з поняттями та підібрати відповідні вислови, означення та картинки. (відповіді дітей)

 

Учитель: Так, вірно. Тема нашого класної години - конфлікт. Але я обрала назву нашої виховної години – «Камінь, ножиці, папір». Чому я обрала таку назву – ви мені відповісте у кінці нашого заходу.

      Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішими, ефективнішими, зручнішими.

На думку приходить вислів «Більшість конфліктів між людьми відбувається з однієї простої причини. Ми багато фантазуємо про те, що добре розуміємо один одного, і мало говоримо, для того, щоб дійсно один одного розуміти…»

Як ви розумієте ці слова?(відповіді дітей)

     Звичайно вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.

 

 ІІ. Постановка проблеми виховної години

 

Учитель: Прошу вийти до дошки двох учнів (за бажанням). Ось вам ігрове завдання - швидко і красиво намалювати будинок.

Ситуація-провокація. До дошки виходять 2 учнів. Їм дається ігрове завдання: швидко і красиво намалювати будинок. Учні починають малювати. Вчитель зупиняє гру і просить почати все спочатку, тому що учні допустили помилку. Так він зупиняє гру кілька разів, перебиває учнів і висуває все нові і нові претензії: будівля повинна бути об'ємним, а не плоским, дах - сучасним і т.д. Потім вчитель дає можливість учням закінчити малюнок. Після чого він повідомляє, що все одно художники неправильно виконали завдання, наприклад, намалювали житловий будинок, а треба було школу. Тому переможців в грі немає.

Учитель: (після гри)

- Вам сподобалася така гра? (учні після виконання завдання засмучені)

- Чому?

- Що сталося в цій ситуації? (Конфлікт)

- Чому малюнок не вийшов? (погано пояснили, не зрозуміли і т.д.)

- Що не було зроблено до початку роботи? (Не обговорили правила виконання малюнка)

- Можна було уникнути конфлікту? (можна, можливо)

- Як? (Відповіді учнів)

 

Учитель: Школа - це простір, де кожен день зустрічаються сотні людей - дітей та дорослих. Не дивно, що в їх спільній діяльності виникає безліч конфліктних ситуацій.

Учитель: Давайте визначимо мету нашого класного години, і поставимо завдання. (відповіді учнів)

Так, вірно, метою нашого сьогоднішнього заняття будуть «конфлікти» і те, як їх потрібно правильно вирішувати. А ще краще, навчитися вести себе так, щоб конфліктів в житті стало трохи менше.

 

ІІІ. Вправа «Асоціативний кущ» (робота в групах)

 

Учитель: Які емоції та асоціації викликає у вас слово «конфлікт»?

 

Відповіді учнів: лайка, сльози, бійки, синяки, кулаки, сварки, образи

Як бачимо, переважають негативні емоції та асоціації.

Невже нічого позитивного немає в конфліктах? 

 

Завдання. Запишіть на картках «за» і «проти» конфліктів

 

За

Проти

Будь – які зміни пробивають собі дорогу через конфлікт зі звичним, традиційним, відсутність конфлікту це ознака застою

Конфлікт це завжди велике емоційне навантаження

Конфлікт стимулює самовдосконалення і особистісний ріст, пошук нових способів діяльності

Є ризик зруйнувати взаємовідносини

Конфлікт може вивести на нову цікаву ідею

Є можливість не отримати того, що хочеш, чи залишитися без того що маєш тепер

Тільки пройшовши через конфлікт і знаючи як поведе себе партнер в тій чи інший  ситуації, коли стикаються ваші інтереси, можна говорити про те, чи добре знаєш людину і можеш їй довіряти

Є ризик отримати удар по самолюбству чи згубити себе в очах оточуючих

В результаті конфлікту можна вийти на нові етапи у взаємовідносинах – зробити їх більш природними більш відкритими

Іноді конфлікт віднімає невиправдано багато сил і часу

Конфлікт загартовує характер, навчає здатності відстоювати свої інтереси

 

Допомагає виразити свої відчуття і зняти напруження

 

Краще розуміти людей

 

Допомагає подивитися на ситуацію з нової точки зору

 

Дає можливість добитися покращення ситуації

 

Вчить розуміти і поважати не схожих на тебе людей, це розширює круг спілкування

 

 

Учитель: Який ми висновок можемо зробити? (відповіді дітей)

Нагадуємо що мета нашого заняття допомогти зробити конфлікт скоріше позитивним ніж негативним досвідом в усіх тих випадках коли це тільки можливо. Тому ми вчимось далі.

 

Слово «конфлікт» означає «зіткнення, серйозна розбіжність, суперечка». Для виникнення конфлікту потрібна конфліктна ситуація. Але далеко не кожна ситуація веде до конфлікту. Має бути інцидент.

 

ІV. Вправа «Незакінчене речення» (робота в групах)

 

Учитель: Складіть визначення за допомогою слів – підказок.

 

І група учнів пояснює, кого ми називаємо «конфліктною людиною».

ІІ група пояснює, що означає «конфліктна ситуація».

ІІІ група з'ясовує значення слова «інцидент».

ІV група пояснює значення слова «компроміс».

 

Відповіді дітей:

Конфліктна особистість – це людина із завищеною зарозумілістю, яка виражає постійну тривогу, незадоволеність, претензії і необґрунтовані зазіхання до іншої особи або колективу

Конфліктна ситуація - ситуація, що об'єктивно містить явні передумови для конфлікту, провокуюча ворожі дії, конфлікт. 

Інцидент — неприємна подія, непорозуміння, випадок, зіткнення

Компроміс — згода з ким-небудь у чомусь, що досягається взаємними поступками; поступка заради досягнення мети.

 

V. Вправа «Знайди відповідність» (робота в групах)

Існують п’ять стратегій в поведінці при конфліктах (роздаються картинки, твердження і назва стратегій поведінки)

 

Завдання: Знайдіть відповідність тверджень, назв і картинок стратегій поведінки при конфліктах.

  • співробітництво;
  • компроміс;
  • уникнення;
  • пристосування;
  • суперництво.

 

Відповіді:

Суперництво, коли людина прагне поставити власні цілі  вище інтересів інших людей і  взаємин з ними

Картинки по запросу конфликт уступок

Компроміс, або домовленість  пов’язується з поводженням людини, що дозволяє частково задовольнити як свої бажання, так і бажання партнера (50 х 50).

Картинки по запросу рукопожатие

Поступка, або пристосування, — це стиль поводження в конфлікті, під час якого учасник конфлікту відмовляється від СВОЇХ інтересів заради інтересів іншої  людини.

Уникання, або відхід, характерний для тих випадків, коли учасники конфліктів відмовляються і від власних інтересів, і від підтримки позитивних відносин з партнером.

Співробітництво виникає, коли людина прагне до встановлення рівноправності власних інтересів і зацікавленості до реалізації інтересів партнера.

 

VІ. Вправа «Аналіз ситуації» ( відео)

Пропоную переглянути фрагмент мультфільму  «Пригод блудного папуги»

Починається конфлікт з утиску Кеші потреби в тиші. Вовка просить зробити звук телевізора тихіше, але Кеша настільки захоплений переглядом детектива, що не реагує на прохання одного.

Вовка пояснює, що він готується до контрольної з математики, і спочатку пропонує компромісний варіант: він просить не вимкнути телевізор, а тільки зменшити гучність.

Незважаючи на те що Кеша не применшує гучність, Вовка намагається ухилитися від конфлікту: спочатку він просто одягає шапку, а потім навіть зав'язує її вуха.

У зв'язку з тим, що це не допомагає, Вовка намагається зменшити звук «ну трохи», Кеша активно протидіє. А в результаті Вовка відключає телевізор взагалі: «Це неподобство, у мене контрольна, а ти!»

Кеша до крайності обурений: адже він не побачив, що сталося після того, як «Поліщук сів на мотоцикл», а до Вовкіна контрольної йому, мабуть, взагалі немає справи. Кеша симулює приступ і просить води, але замість співчуття отримує освіжаючий «душ» зі словами: «Ну вистачить кривлятися!»

Кеша не намагається усвідомити причини того, що сталося, а переводить все на рівень емоцій: «Ах, ось ти як!», «Я для нього життя не шкодую!», «Тільки смерть може позбавити мене від серцевих мук!». Кеша хоче помститися Вовці за нанесену образу ( «Ти у мене потанцюєш!», «Ти у мене наплачешся!») І робить демонстративний вчинок, кинувшись з балкона.

Вовка не спить, чекаючи повернення Кеші, який всю ніч трясеться на гілці від страху. Під ранок, в повній мірі відчувши холод і голод, Кеша, мабуть, починає каятися: він жалібно наспівує «Рідна домівка - основа основ, ти в серці моєму надійний причал ...». Ця пісня привертає увагу дворової публіки: кота, горобців і ворони. Отримавши їх схвалення і навіть «гонорар» за виступ, Кеша забуває про каяття, уявляє, як відмовляється від Вовкіна страви з екзотичними фруктами: «Нічого, ми ще подивимося!»

Викликаючи ще більший захват, Кеша складає історію на тему «Прилітаю я якось на Таїті ...»

Так минуло літо. Кеша всім набрид своїми вигадками про Таїті, тому добувати їжу йому стає все важче.

Взимку Кеша, рятуючись від голоду, розшукує продукти на засніжених балконах і випадково бачить у вікні Вовку. Кеша стукає в скло, кричить і, коли Вовка відкриває стулки, кидається в обійми одного.

Кеша переніс стільки поневірянь, що боїться ризикувати новознайденим комфортом, і, коли тепер Вовці заважає гучний звук, Кеша відразу його зменшує і пояснює, що це новому цуценяті не чути, а не йому.

Яким чином було досягнуто примирення, нам не показують, але, швидше за все, обов'язки по вигулу цуценя стали для Кеші символічним спокутою провини.

 

Питання для обговорення 

  • Доведіть, що в епізоді присутня конфліктна ситуація
  • Визначте стратегії, які використовують учасники конфлікту
  • Проаналізуйте, наскільки вони ефективні.
  • Що робить Вовка для того, щоб залагодити конфлікт? А що для цього робить Кеша?
  • Визначте, що заважає учасникам конфлікту прийти до примирення.
  • Зробіть припущення, як закінчився конфлікт між ними

 

VІІ. Ситуативна вправа «Мої дії в конфлікті»

Для ілюстрації основних стратегій поведінки в конфлікті ми використаємо класичний приклад з поділом апельсину. У кожній групі своя стратегія, як поводитись в конкретній стратегії.

І група – суперництво

ІІ група – компроміс

ІІІ група – уникання

ІV група – поступка

 

Ситуація. Вам з товаришем подарували один красивий ароматний апельсин. Ви обоє претендуєте на нього. Вам дуже хочеться, щоб він дістався саме вам. Є об'єкт домагань - є конфлікт.

Кожна з груп демонструє свій варіант виходу з модельованої ситуації в залежності від завдання, яке вона отримала на картці:

 

Суперництво

Девіз:

«Щоб я виграв, ти повинен

програти»

Компроміс

Девіз:

«Щоб кожний щось виграв,

кожний повинен щось програти»

Уникання

Девіз:

«Ми обоє залишаємося

в програші»

Поступка

Девіз:

«Щоб ти виграв, я повинен

програти»

Співробітництво

Девіз:

«Щоб виграв я, ти теж повинен

виграти»

 

 

 

 

 

1.Апельсин можна поділити, це вихід? (Так)

 Це стратегія компромісу, яка є прийнятною в нашій культурі. В цьому випадку кожному дістається пів - апельсина, а це значить що потреба кожної сторони буде задоволена лише на половину. І що часто може бути в такій ситуації: навіть якщо ділили рівно навпіл, у кожного учасника може виникнути враження, що іншому дісталось більше. Отже таке розв’язання конфлікту не повністю задовольняє обидві сторони.

2.Кожна сторона може заволодіти фруктом особисто, скориставшись фізичною силою, соціальним статусом, психологічним впливом, віковими чи статевими перевагами.

 Це стратегія суперництва: «Мої цілі  мені важливіші , а решта нехай вирішують свої проблеми…»

3.Апельсином можна  розпорядитися нетрадиційно: викинути його через вікно, подарувати третій особі, роздавити. В загальному вигляді: «Навіщо вихованим людям сваритись через апельсин?»

Це стратегія уникнення: нема об’єкту - нема конфлікту: немає особистої мети – немає проблеми. Уникнення – це втеча від конфлікту.

  1. Фрукт може дістатись одному з учасників конфлікту внаслідок благородного вчинку іншого: «Він тобі більше потрібен, я обійдусь…».

 Це стратегія поступу – відмови від власних цілей заради мети іншої людини. Такий вчинок, ми називаємо альтруїзмом, якщо поступка викликана мотивом допомоги, бажанням блага і вдачі іншій людині навіть ціною власної втрати. Але вже зовсім інше,  якщо відмова від мети раціональними моментами: партнер об’єктивно сильніший, навіщо марна боротьба; партнер небезпечний, краще відступити і т.д..

  1. Ситуацію навколо апельсину можна розв’язати таким способом: партнерам необхідно дозволити собі дві речі  на перший погляд зовсім не сумісні. По – перше мати власні цілі ( в даному випадку у вигляді потреби в апельсині), по-друге визнати аналогічне право за опонентом.

Два щасливі володарі сідають за стіл з тим, щоб не поспішаючи обговорити взаємні очікування, побоювання і тривоги. В процесі обговорення  може з’ясуватися, що одному необхідний сік, а іншому цедра для пирога. Апельсин чиститься і кожен отримуєте що він хотів, а опоненти в минулому можуть розійтись цілком задоволеними, так як потреба кожного повістю задоволена. Крім того, сам процес конструктивного рішення залишив у кожного приємне враження компетентності та мудрості.

Називається такий варіант, як ми вже знаємо стратегією співпраці.

 

Відео ( Ситуація 1)

Відео ( Ситуація 2)

Відео ( Ситуація 3)

 

Питання:

  1. З чого виникла конфліктна ситуація?
  2. До чого це призвело?
  3. Які стратегії використовують учасники конфлікту?
  4. Як конфлікт можна вирішити по іншому?

 

Відео «Міст»

 

  1. Як поводились Лось і Ведмідь на містку?
  2. До чого це призвело?
  3. Як можна було розв’язати конфлікт по іншому?
  4. Як вчинили Зайчик і Єнот?

 

Підсумок: Щоб мирно розв’язати конфлікт, треба вміти знаходити компроміс або співпрацювати.

 

VІІІ. Висновок

 

Часто конфлікти розпалюються через те, що люди жорстко наполягають на своїй позиції "Хочу це і крапка!", Не поцікавившись один у одного - а для чого ж, власне, їм потрібен "апельсин", тобто предмет спору.

Інша сторона може не знати, які ваші інтереси, а ви можете не здогадуватися про те, які їхні інтереси.

Повертаючись до назви нашої виховної години, хочу почути вашу думку, чому виховна година має таку назву? (відповіді дітей)

Чому ніхто не вирішує вийти з конфлікту шляхом "камінь ножиці-папір"? Дійсно - ви виходите, і відразу ж, замість лайки і жестикуляції пропонуєте не витрачати час, а зіграти камінь ножиці, папір, або кинути монетку на худий кінець? 50% ймовірність вирішити конфлікт достроково це ж добре.

Діти, тема конфліктів, яку ми з вами торкнулися, неосяжна як саме життя. Життя не прожити без конфліктів, але розумний, культурна людина завжди зможе ефективно залагодити суперечки і розбіжності, гнучко використовуючи різні стратегії: в одних випадках жорстко наполягатиме на своєму, в інших - поступиться, по-третє - знайде компроміс. А щоб не помилитися у виборі стратегії поведінки, потрібен життєвий досвід, мудрість і знання. Сподіваюся, дещо з цих знань ви отримали в ході сьогоднішньої виховної години.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
15 вересня 2021
Переглядів
637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку