Виховний захід "Життя без книжок, що небо без зірок"

Про матеріал
Даний захід познайомить учнів з історією створення книги, розширить уявлення про значення книги для людей, розвиватиме вміння сприймати поетичне слово, виховуватиме інтерес до книги, як до джерела інформації
Перегляд файлу

Тема: Життя без книжок, що небо без зірок

Мета: познайомити учнів з історією створення книги, розширити уявлення про значення книги для людей, розвивати вміння сприймати поетичне слово. Виховувати інтерес до книги, як до джерела інформації, збагачувати  словниковий запас;

Обладнання: виставка книжок, презентації

 

Хід заняття

І. Організаційна частина

Вже уроку час настав
Дзвоник нам про це сказав.

Книги нас усіх чекають

І до знань нас закликають.

 

ІІ. Оголошення теми заняття, мотивація навчальної діяльності.

 

Вчитель: Діти, відгадайте загадку і ви здогадаєтесь,  про що піде мова на уроці


Бачить – не бачить,

Чути – не чує,

Мовчки говорить,

Дуже мудрує.

Часом захоче –

Правди навчає,

Часом жартує,

Всіх звеселяє.

Хто ж то такая

В світі щаслива,

Мудра, правдива

І жартівлива?


  • Так, діти, це книга.

                Як краплин у Дніпрі,                                                                                                                     

                Як зірок угорі,                                                                                                                                  

                Як листви на гіллі-                                                                                                       

                Стільки книг на землі!                                                                                            

                Є великі й малі,                                                                                                                            

                Є легкі і важкі.                                                                                                                     

                На полицях, в столі-                                                                                                               

                Наші друзі книжки.                                                                                                                                                                                        

                                         О.Пархоменко

«Дім без книги, як день без сонця» -  так влучно говорять у народі про важливе значення книги у нашому житті. Книги відкривають нам широкий світ знань. Вони потрібні всім:малюкам, школярам, дорослим людям.

А чи замислювалися ви, коли з'явилися перші книги? Чи завжди вони були такими, як сьогодні? Про це нам розповість група пошуковців,  завданням  якої було з’ясувати, як книга прийшла до людей

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу.

  1. Виступ першої групи « Пошуковці» (за допомогою мультимедійної презентації)

 

  1. Людина – книга

У далекі часи, коли люди не вміли ні писати, ні читати, свої закони й вірування вони зберігали не на книжкових полицях, а у своїй памяті.

  1. Вузликове письмо

Спосіб запам’ятовування та передачі інформації. Ним володіли стародавні китайці, перси, мексиканці.

Навіть у наші дні серед жителів Перу, Південної Америки зустрічаються пастухи, які знають мову вузликів. Спосіб запам’ятовування та передачі інформації. Ним володіли стародавні китайці, перси, мексиканці.

Навіть у наші дні серед жителів Перу, Південної Америки зустрічаються пастухи, які знають мову вузликів.

  1. Письмо в малюнках.

На зміну вузликовому письму, яке було дуже важко читати, прийшло письмо в малюнках.

 Якщо потрібно було розповісти про полювання – малювали диких звірів, людські фігури зі списом.

   Татуювання мало своє значення – візерунки говорили про число походів, перемоги, про силу й доблесть людини.

(Первісні люди малювали на каменях, стінах печер)

  1. Надписи-ієрогліфи.

Найстаріші знаки єгипетського письма.

   Єгипетські знаки тих часів схожі на наші ребуси, одні значки означають ціле слово, інше – тільки склади, а треті – букви.

  1. Письмо буквене.

На базі грецького алфавіту Кирило і Мефодій винайшли слов'янську азбуку – кирилицю.

6. Книги-плитки.

* Існували цілі бібліотеки, зроблені з плиток.

* Писар креслив свої знаки на м’якій глиняній плитці тригранною загостреною паличкою, вдавивши паличку в глину. Потім плитку обпалювали.

* Кожна “ книга ” складалась з кількох десятків чи навіть кількох сотень плиток, як наша книга з багатьох сторінок.

(Такі книги були дуже не зручні, бо вони були дуже важкі)

7.  Книги-стрічки.

Придумали їх старовинні єгиптяни у ІІІ тис. до н.е. Папір виготовляли з папірусу. Папірус – рослина, удвічі вища за людину, зі стовбуром товщиною в руку. Росте вона в Африці, на берегах річок і боліт. У неї солодкий сік. Із кори цієї рослини робили сандалії, із волокон – тканини. Серцевину папірусу різали на смуги,які клали одна на одну, придавлювали вагою,сушили на сонці. Отримані аркуші склеювали в

довгий-предовгий сувій.

(Такі книги були теж не дуже зручні, бо висушений папірус ламався і не міг довго зберігатися)

8. Книги з воску.

Воскові книги були винайдені ще в часи стародавніх римлян. Писали на такій книзі стальною паличкою, яка мала назву “ стило” . З одного кінця вона була гострою, а з іншого – заокругленою. Гострим писали по воску, а тупим згладжували те, що не потрібно.

9. Книги з пергаменту.

Через заборону Єгипетського фараону поставки папірусу до Азії володарі містаПергам, де була найбільша бібліотека з папірусу, були вимушені шукати йому заміну. Новим матеріалом для книг стає овеча та козляча шкіра.Цей матеріал виявився кращим : його можна булорізати, згинати, зшивати в книги.

(Але й такі книги мали свої недоліки – на одну книгу витрачали ціле стадо кіз чи телят, тому вони були неймовірно дорогими)

10. Берестяна книга.

Для виготовлення книги брали берест, кипятили його, зішкрібали внутрішній шар кори, а потім обрізали по краях. Літери дряпали гострим залізним або кістяним стрижнем . Ці книги є унікальними памятками давньоруського письма.

11. Книга з паперу.

 Спочатку папір був непопулярним . Але з часом  стає зручніше використовувати дешевий папір замість дорогого пергаменту.

( Такі книги писалися вручну, деякі переписувалися по декілька років, коштували дуже дорого. Для того, щоб їх не вкрали, їх ланцюгами прибивали до полиць)

12. Друкарство.

Виникло на Далекому Сході в ХІ ст. В Європі почало поширюватись в сер. ХУ ст. У нашій країні першодрукарем став Іван Федоров у 1564 році. 15 лютого 1574 року  з'явився  перший друкований посібник – буквар Івана Федорова.

2. Виступ 2-ї групи «Літератори»

Завданням для цієї групи було відшукати, вивчити і розповісти у класі гарні вірші про книги.

1 учень. В кожнім домі, в кожній хаті,

 В кожнім місті і селі, -

 Хто навчився вже читати,

 Має книжку на столі.

Дружба з книгою - це свято,

 Не було б його у нас,

 Ми не знали б так багато

 Про новий і давній час.

 

2 учень.  Сторінки книжок завітних

 Всіх нас доброму навчать –

 Працювати і учитись,

 І Вітчизну шанувать!

 

3 учень. Книжка – добрий, мудрий друг.

Книжка знає все навкруг.

З нею взнаєш 100 країн

І сягнеш морських глибин,

Долетиш за мить одну

 

В міжпланетну далину.

Друг твій, книжка, відповість,

Що верблюд в пустелі їсть,

Скільки літ живуть кити, -

З нею все узнаєш ти.

 

4 учень. Все, що серце і розум

Вік творили не один,

Повизбирувало людство

В книги — перли із перлин.

 

3.Складання й обговорення прислів’їв

 

Вчитель. Здавна в народі кажуть, хто книжок не читає, того щастя обминає.(слайд)

А які ще мудрі вислови про книгу говорив наш народ, ми дізнаємось, попрацювавши в групах. Зараз ми будемо складати прислів’я.

 

Робота в групах

Одна книга                                       розуму наберешся

З книгою подружишся                   без неї, як без рук

Книга вчить                                       тисячі людей навчає

Книга – твій друг                              а книга – знань

Сонце – джерело світла,               ключ до наук і знань.

Хто багато читає,                             а дітей до себе манить.

Книга не пряник,                            той багато знає.

Книга -                                               як на світі жить.

Якщо за цілий день нічого не прочитав     з книжок – знання

З ручаїв – ріка                                то день змарнував 

 

4. Хвилинка відпочинку (пісня)

 

5.Поясни пораду.

РОБОТА В ПАРАХ:

Прочитайте в парі пораду і поясніть, як ви її розумієте.

- Якщо тобі потрібен співрозмовник – бери книжку.

- Якщо ти сумуєш – відкрий книгу.

- Тобі необхідна порада – знайди її в книзі.

- Потрібен друг – подружися з книгою.

- Хочеш стати справжньою людиною – читай книгу.

6.Правила поводження з книжкою.

- А зараз ми поговоримо про те, чого боїться книжка. Про це нам повідомить третя група пошуковців, яка складала правила і готувала до них ілюстрації вдома. Діти виходять з малюнками-правилами і пояснюють їх)

1.  Книга боїться вологи і сонячного проміння. Не залишайте книги після читання на свіжому повітрі.

2. Книга боїться бруду. Кольорові, жирні плями залишаються на сторінках назавжди.

3.  Книга не любить смачні страви. Не читайте за кухонним столом або під час обіду.

4.  Обгорни книжку,зроби для неї закладку - і книга стане тобі вірним другом.

5.  Не клади в книгу товсті предмети, від цього рветься палітурка.

6.  Бери книгу чистими руками.

7.« Мозковий штурм»

Чим корисні і чому потрібні книжки?  Бо вони . . (колективна робота на дошці)

Розповідають            вчать           радять

Допомагають           КНИЖКИ         зберігають інформацію

        дають знання 

8. Гра  «Підпиши малюнки»

Робота із слайдами

9.Бліц-турнір «Що я знаю про книгу»

Зараз ми перевіримо рівень раніше набутих знань про книгу, хто серед вас найбільш ерудований і любить багато читати.

1.Як називаються книги, за якими учні вивчають навчальний предмет?

(Підручники)

2.Що допомагає вам знайти швидко в книзі потрібний вірш, оповідання, казку?

(Зміст)

3.Як називається переписана від руки книга?

(Рукопис)

4.Назвіть відділ бібліотеки, де видають книги додому?

(Абонемент)

5.Як називається словник, у якому слова розміщенні за темами?

(Тематичний)

6.Назвіть книгу, яка знає все?

( Енциклопедія)

7.Назвіть першого друкаря на Русі?

(І. Федоров)

8.Картка, у яку записуються дані читача і ведеться облік книг.

(Формуляр)

10.За правління якого київського князя була заснована перша бібліотека на Україні.

(Ярослава Мудрого)

11. Де створюються книги?

(У друкарнях)

 

10.Пам’ятники книгам (перегляд презентації)

11. Цікавинки про книги

12. Ознайомлення з виставкою книжок, яку створили з книг з домашньої  бібліотечки.

Сьогодні на урок ви принесли свої улюблені книжки. Тут і казки, і довідники, і енциклопедії, я рада, що ви любите читати. На перерві ви мали можливість переглянути їх, полистати. Ви можете обмінятись книжечками, прочитати їх і потім повернути один одному. У нас в шкільній бібліотеці проходить акція «Подаруй книгу», якщо у вас є книжки, які ви вже прочитали і вони вам не потрібні, подаруйте їх бібліотеці, щоб інші діти теж змогли їх прочитати.

ІІІ. Підсумок уроку.

Наш урок підходить до кінця, сподіваюся, що ви взнали багато нового про книгу, про її довгий і тернистий шлях, про правила поводження з книгою. Я хочу побажати вам бути активними читачами  вдома, в школі, відвідувати бібліотеку, берегти книгу, охайно з нею поводитися і все життя не розлучатися з дорогим другом – книгою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
1244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку