Виховно година «Ми - різні, ми-рівні, але ми разом"
«Тепер, коли ми навчилися літати по повітрю, як птахи,
плавати під водою, як риби,
нам не вистачає лише одного:
навчитися жити на Землі, як люди »
Б. Шоу
Цілі та завдання:
формування установок толерантної свідомості учнів;
ознайомити учнів з національним составом України та світу;
розвивати принципи толерантності у учнів;
актуалізувати почуття взаємодопомоги один одному в ігровій формі;
показати, що, незважаючи на те, що всі учні різні, в класі може бути дружня, толерантна атмосфера.
Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор, екран, 19 жетонів 3 кольорів, бант, крупа, літери для гри.
Хід заняття
I. Організаційний момент
Вихователь: Доброго дня діти, доброго дня шановні гості! Тема нашої сьогоднішньої виховної години — «Всі ми різні, але рівні »
Ми часто чуємо ці слова: доброта, сердечність, людяність, милосердя. Сьогодні ми порушимо проблеми милосердя, доброти, чуйності, співпереживання, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді. Цілком природнім і закономірним вважається допомогти знедоленому, нещасному, поділитись шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, порятувати хворого, заступитися за беззахисного.
Кожен із вас, хто сидить у цьому класі, думає про своє подальше життя, про своє майбутнє. Кожен хоче жити добре, красиво. Але не потрібно забувати в той же час про свою душу. Дбаючи про матеріальне, не забувати про духовні цінності. Добрі слова і вчинки породжують радість, задоволення, повагу, любов між людьми. В нашому закладі стало доброю традицією співпрацювати з учнівським колективом спеціальної школи , дарувати дітям хвилини радості та тепло наших сердець. А сьогодні, любі діти, вас з¢єднає спільна праця.
Вихователь: Нас розрізняє
Стать
Колір волосся і очей
Одяг
Знання
Національність
Постать
Вік (старі і молоді)
Характер
Культура
Вихователь: Нас об'єднує те, що
Всі ми люди
Живемо на одній планеті
Живемо в одній країні, місті
Вчимося в одній школі, в одному класі
Живемо на одних вулицях
Займаємося однією справою
Схожі очі, волосся
Діти, уявіть, що настане час, коли всі люди на Землі стануть абсолютно однаковими (зріст, колір волосся і очі, одяг, сума знань і т. д.)
1. Яким буде цей світ? Як люди в ньому будуть жити?
2. Добре чи погано, що ми всі різні?
3. Як жити в світі, де стільки різних людей?
Учні: (Жити в такому світі буде нецікаво. Ми не зможемо відрізнити один від одного, все-таки краще, коли ми всі різні. Тільки треба навчитися жити в світі).
2. Вся історія людства - це історія нескінченних війн і конфліктів. Культ насильства формувався у свідомості людини тисячоліттями.
АЛЕ! Давайте задумаємося над цим цифрами! У роки Другої світової війни за 4 роки радянський союз втратив близько 65 мільйонів своїх громадян.
Число загиблих радянських воїнів в афганській війні близько 1 млн. чоловік. При цьому протягом 9 років війни були вбиті або покалічені більше 2,7 міл. афганців
А скільки пропало без вісті, скільки повернулося каліками моральними і фізичними ...
Список цей можна продовжувати нескінченно, але занадто боляче ... В інщих странах де є військові конфлікти люди гинуть і зараз.
Не випадково, що в 1989 році з вуст Генерального директора ЮНЕСКО Федеріко Майора вперше прозвучала ідея «Культури Миру», що означає мистецтво і культуру жити в світі, вміння бути завжди і в усьому гранично толерантними, уникаючи конфліктів.
Культура миру - культура дозволу конфлікту, спрямована на перехід від логіки сили і страху до етики ненасильства, до логіки розуму і взаємної поваги.
Мета культури миру - не усунення конфліктів (без яких наше життя неможлива), а побудова такого світу, в якому б їх врегулювання здійснювалося на основі системи цінностей, що характеризуються підходами, заснованими на восьми принципах.
Ми сьогодні і з'ясуємо, що таке "толерантність".
ТОЛЕРАНТНІСТЬ - вміння терпіти, миритися з чужою думкою, бути поблажливим до вчинків інших людей, м'яко ставитися до їх промахів, помилок.
Сучасний культурна людина - це не тільки освічена людина, але людина, що володіє почуттям самоповаги і шановний оточуючими.
Вихователь: Виявляти толерантність - це означає визнавати те, що люди розрізняються за зовнішнім виглядом, інтересами, поведінкою і цінностями, володіють правом жити в світі, зберігаючи при цьому свою індивідуальність.
А ви знаєте що, Україна - держава багатонаціональна.
Українці - це корінне населення нашої країни. Частка їх у населенні становить близько 78%.
Росіяни - найбільш численна група серед інших національностей їх 17%. Білоруси – їх близько 275 тис. осіб.
Євреї - їх чисельність близько 100 тис. осіб.
Молдавани – близько 260 тис. осіб.
Кримські татари- відносяться до корінних жителів Україні їх близько 250 тис. осіб
В Україні живуть також болгари, угорці, румуни, поляки, вірмени, греки, цигани, азербайджанці, грузини, німці, гагаузи.
А хто знає яка чисельність населення планети?
Чисельність населення планети складає близько 7 млрд. чоловік.
Згідно з демографічними дослідженнями, чисельність населення продовжує швидко збільшуватися.
Загалом на Землі налічують понад 2 тисячі народів, які різняться за мовою та своїми традиціями
У своєму житті ми спілкуємося з представниками різних національностей, культур, тому треба вміти поважати культурні цінності як свого народу, так і представників іншої культури, релігії, навчитися знаходити точки дотику.
Крім того, толерантність як якість особистості допомагає людині адаптуватися в іншому середовищі, до несподівано новим для нього умов життя.
Правила толерантного спілкування:
Поважай співрозмовника.
Намагайся зрозуміти те, про що говорять інші.
Відстоюй свою думку тактовно.
Шукай кращі аргументи.
Будь справедливим, готовим визнати правоту іншого.
Прагни враховувати інтереси інших
VII. Робота в группах
Жеребкування: заздалегідь готуються 19 жетонів 3 кольорів. Кожному учаснику команди відповідає один колір.
Вихователь: Нетерпимість, жорстокість починаються з дитинства, з відносин між однокласниками в класі, коли людину, чимось виділяється, несхожого на інших, готові заклювати. Предметом нетерпимості в школі може виступати як національна приналежність учня, так і особливості його зовнішнього вигляду, інтереси, захоплення, звички.
Гра в сітуації:
Вихователь : Давайте повчимося виявляти толерантність в різних ситуаціях.
Кожна група одержує завдання з описом ситуації. Вам потрібно порадитися, постаратися почути кожного і висловити спільне рішення, як вести себе в різних випадках.
1 ситуація.
Хлопці в класі показували один одному свої мобільні телефони. У Паші телефону немає. Хлопці стали над ним сміятися. Твої дії?
2 ситуація.
Твій друг заглянув без дозволу в твій щоденник і почав розповідати хлопцям, які в тебе відмітки. Як ти вчиниш?
3 ситуація.
У вас в класі дивний хлопчик. Він смішно говорить, робить незвичайні вчинки, але не робить нікому зла. Хлопці після уроків почали його дражнити. Твої дії?
Діти обговорюють в групах ситуації, вибирають представника (з допомогою вчителя) і висловлюють спільне рішення групи.
Конкурси
1 конкурс. «Забавна аннограмма».
Викликаються «червоні» члени команд - вони видирають конверт, в якому знаходиться 7 літер. Ці букви розподіляються між членами команди. На час вони повинні вишикується в лінію таким чином, щоб вийшло слово дружба,
2 конкурс. «7 злаків».
Запрошуються «зелені» члени команди: вони отримують по 7 сірникових коробок. На підлозі стеляться 4 ватману з розсипаними на них 7 видів зернових культур: рис, горох, гречка, ячмінь, насіння, горіхи, квасолю. Кожен учасник команди в свою коробочку повинен зібрати свій злак. Оцінюється командний результат: тобто чия команда збере швидше, та і отримує очко.
3 конкурс. «Подарунковий бантик».
Запрошуються «сині» учасники команди, їм лунають по 1 атласних бантику (2,5 м.). Завдання: обв'язати всю команду подарунковим бантиком на час.
Слово вихователя.
- Життя таке коротке, шкода витрачати її на ненависть, треба жити, треба радіти життю, деякі речі нам дано згори, і ми не можемо їх вибирати: це Батьківщина і батьки.
Але ми маємо право вибрати ту дорогу, по якій ми підемо, - по стежці ненависті або по дорозі миру, милосердя, любові, злагоди.
Підсумок.
Настав час закінчувати наш незвичайний урок - урок толерантності.
Ви порадували мене своєю активністю, відвертістю і бажанням стати краще. Значить, душа ваша сьогодні працювала, здобувала нові позитивні якості.
Наш клас - це маленька сім'я. І хочеться, щоб в нашій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння.
Ми дуже різні, але ми разом.
Діти, ніколи не оцінюйте людей, а цінуєте їх!
А на наступній класній годині ми будемо обговоривати цікаву історію-притчу.