Тема. Музика завжди навколо. Л.ван Бетховен «Весело. Сумно»; П.Чайковський «Вальс квітів». М.Ведмедеря «Віночок».
Мета. Узагальнити уявлення учнів щодо ролі музики в житті людини; систематизувати знання про види, жанри музичного мистецтва; розвивати музичний слух, вокально-хорові навички, збагачувати пісенний репертуар; виховувати любов до навколишнього світу, почуття прекрасного.
Обладнання. Портрет композитора Л. ван Бетховена, ілюстрації до пісні «Віночок», ілюстрації до пісень «Намалюю Україну», «Козачата», зображення дівчинки-українки, мультимедійна презентація; музичний матеріал: Л. ван Бетховен «Весело. Сумно», П. Чайковський «Вальс квітів», М. Ведмедеря «Віночок».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Нумо, діти, підведіться,
Гостям нашим посміхніться,
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок!
2. Музичне вітання.
Добрий день, діти, я прийшла в ваш клас!
Добрий день, добрий день, раді бачить Вас!
Ви уже читали?
Ми уже читали!
Ви уже писали?
Ми уже писали!
А тепер відпочиваймо і всі разом заспіваймо.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
(«Впіймайте» правильне твердження. Плескайте в долоньки, коли почуєте, в яких місцях ми стикаємося з музикою).
Ходить Музика по світу!
Де її знайти, зустріти?
На лужку у хороводі,
В туристичному поході,
На військовому параді
І на будь-якому святі.
У містах, містечках, селах,
У палацах і оселях…
А зберуться друзі в коло –
Музика завжди навколо!
Музика мандрує світом
Поруч з нами, любі діти!
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Музика завжди поруч з людиною. Музичне мистецтво допомагає людям у праці та відпочинку, передає їхні думки та почуття, розповідає про навколишній світ. І сьогодні тема нашого уроку «Музика завжди навколо». Сьогодні ми пригадаємо, що ми знаємо про музику, якою вона буває, повторимо деякі пісні і вивчимо нову пісеньку.
ІV. Розспівування.
Для того, щоб гарно співати, нам потрібно розспіватися. Пригадайте, як потрібно сидіти під час співу.
Спинки – рівно,
Голову – вище,
Плечі – розпрямити.
Ходить музика по світу,
Дзвінко всі співають діти.
V. Повторення вивченого матеріалу.
1. Вправа «Займи позицію».
Розгляньте уважно ілюстрації на дошці. До яких пісень ці ілюстрації?
Підійдіть до тієї ілюстрації, яка пісня вам більше подобається. А зараз ми заспіваємо ту пісню, яку ви обрали.
А) «Намалюю Україну», муз. М. Ведмедері, сл.. Н.Олійник.
Б) «Козачата», муз. М. Ведмедері, сл.. О. Яворської.
2. Робота з підручником. (с.131)
Робота в парах.
За малюнками пригадайте музичні твори, які ми слухали раніше. За допомогою слів-підказок під малюнком опишіть їхню музику.
VІ. Слухання музики. (Людвіг ван Бетховен. «Весело. Сумно»)
Музика завжди супроводжує людину в житті. За допомогою музики людина може передати свій настрій, почуття. І дуже часто музика втішає свого слухача або виконавця, підбадьорює, підтримує.
Послухайте зараз п’єсу відомого німецького композитора Людвіга ван Бетховена. Життя цього композитора було дуже складним. Він народився у бідній сім’ї, і змушений був заробляти гроші на прожиття з раннього віку. Композитор почав грати на музичному інструменті з 4 років. У нього в житті було багато і радісних, і сумних подій. І зараз ми послухаємо одну з його п’єс, яка називається «Весело. Сумно».
Послухайте цю композицію ще раз. Спробуйте передати різні настрої у п’єсі за допомогою рухів рук: весело – руки вгорі, сумно – руки опускаємо. Виконуємо ритмічні рухи.
Фізкультхвилинка.
Руханка «Сонячний віночок».
VІІ. Розучування пісні «Віночок».
Подивіться на дівчинку-українку, яка завітала сьогодні до нас на урок.
- Який у неї настрій? Їй весело чи сумно?
- Як ви думаєте, чому вона може бути трішки засмучена?
- Що у дівчинки в руках?
- Що вона сплела з квітів?
- А чого не вистачає у цьому вінку?
- Допоможемо дівчинці знайти стрічки до її віночка?
Давайте ми з вами здійснимо уявну прогулянку і спробуємо знайти стрічки для віночка. Спочатку сплетемо цей віночок, щоб можна було шукати стрічечки до нього. Для цього проспіваємо такі рядочки:
Квіточку до квіточки –
я сплету віночок,
і з тобою, літечко,
я піду в таночок!
Молодці. Віночок ми сплели. Вирушаємо далі, пошукаємо стрічки.
Давайте попросимо, співаючи ці рядки.
У долині річечку
стріну я привітну -
у віночок стрічечку
попрошу блакитну!
(вчитель дістає з-під малюнка блакитну стрічку).
Рушаємо далі.
Давайте попросимо.
І нахилить віточку
зелен-клен до мене –
у віночок стрічечку
попрошу зелену!
(вчитель дістає з-під малюнка зелену стрічку)
Вирушаємо далі.
Давайте попросимо у жита жовту стрічку.
В полі вітер житечку
Вуса розкуйовдить –
У віночок стрічечку
Попрошу ще й жовту.
(вчитель дістає жовту стрічку)
Мандруємо далі.
А у небі сонечко
золоте, безхмарне –
скаже мені: «Донечко!
Ах, яка ти гарна!»
Давайте ми з вами вивчимо цю пісеньку, яка називається «Віночок»
VІІІ. Узагальнення знань учнів.
Ми щойно танцювали з літечком. Але танцювати можуть не лише діти, а й квіти.
Послухайте «Вальс квітів» П.Чайковського у виконанні симфонічного оркестру.
Отже, діти, музика – це частина нашого життя. Вона може бути і веселою, і сумною, може танцювати, а може плакати. Вона може бути грізною і серйозною, а може бути ніжною і лагідною. Потрібно тільки вміти її слухати, прислухатися до кожного звука, поринати з нею у світ добра, краси, почуттів.
ІХ. Рефлексія.
Але в нашої дівчинки у віночку лише білі ромашки і сині волошки. Давайте ми ще їй подаруємо квітів, щоб її віночок був різнобарвним.
У кожного з вас на парті лежить 2 квіточки: жовта і червона. Якщо вам на уроці було цікаво, вам усе сподобалося, ви чіпляєте на віночок червону квіточку. Якщо було важко, незрозуміло – тоді жовту.
Х. Музичне прощання.
Дзень-дзелень, дзвенить дзвінок
Вже закінчився урок.
До побачення!
До побачення!