Урок 3
Тема: Знайомтесь – аранжування
Мета: Ознайомити з поняттям «аранжуванням музики», розглянути різновиди аранжування – аранжування академічної та народної музики, сучасне електронне аранжування академічної музики та визначити їхні характерні особливості, познайомити з творчістю М.Глінки та Ф.Ліста на прикладі їхніх творів.
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, знаходити спільні та відмінні риси між творами та їхніми аранжуваннями, розвивати вміння аналізувати музичні твори та їхні аранжування, розвивати вміння вірно виконувати мелодію пісні та надавати характеристику засобам її музичної виразності.
Виховувати ціннісне ставлення до музичної культури минулого і сучасності, до творчості відомих композиторів та видатних виконавців інструментальних творів.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, комп’ютерна презентація, ілюстрації до музичних творів та пісні портрети композиторів Л.ван Бетховена, М.Глінка, Ф.Ліста, В.Івасюка
Основні поняття для засвоєння: поняття «аранжування музики», різновиди аранжування – аранжування академічної та народної музики, сучасне електронне аранжування академічної музики.
Твори, що вивчаються на уроці:
Хід уроку
Вхід під мелодію сонати №14 Л.Ван Бетховена.
Організаційний момент.
Музичне вітання.
Мотивація до навчання
Актуалізація опорних знань. Індивідуальне опитування
Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про секрети аранжування
У наш час шедеври світової класики часто виконують на електронних інструментах і переробляють за допомогою комп’ютерних програм. Улюблені мелодії, спрощенні чи ускладненні, насичені сучасними ритмами, змінюються так, що іноді їх неможливо упізнати.
Звернемося за поясненнями до української музичної енциклопедії.
Музичний словничок
Аранжування – (від франц. arranger - упорядковувати).
Аранжування має певні різновиди залежно від способу або прийому видозмінення оригіналу музичного твору. Інструментальні твори засобами аранжування видозмінюються у вокальні твори і навпаки. Великого поширення набуває аранжування класичної музики за допомогою сучасних електронних інструментів.
Робота з ілюстраціями
Синтезатор – це електронний музичний інструмент. Розгляньте зображення сучасних синтезаторів. Кожен із них має свої особливості музичного виконання, власні технічні можливості та забарвлення звуку. Докладніше із синтезатором ви познайомитесь пізніше.
Розгляньте зображення синтезаторів (с.19). Що вам відомо про них? Розкажіть.
Виконання творчого завдання Слайд 3
Цікаво знати,що з Японії до нас прийшло мистецтво аранжування квітів, яке має назву ікебана (в перекладі з японської означає «живі квіти»)
Розгляньте зображення ікебани (с.19) та порівняйте цей букет зі звичайним.
А тепер послухайте музичний твір і його аранжування та порівняйте композиції.
Перед сприйманням я пропоную вам гру «Клавіші» .
Ми з вами прослухаємо ще один твір Л.ван Бетховена.
Музичне сприймання. Л. ван Бетховен Соната № 14, частина №1
Л. ван Бетховен Соната №14,частина №1 у сучасній обробці (фрагмент)
Аналіз музичних творів
Знайомство з творчістю композитора Л. ван Бетховена та його сонатою №14
Соната для фортепіано № 14 до-дієз мінор («Місячна») написана Л. ван Бетховеном у 1800-1801 роках і присвячена, за однією із версій, графині Дж.Гвічарді. Назву сонати «Місячна» запропонував у 1832 р. музичний критик Л.Рельштаб, порівнюючи першу частину твору з місячним сяйвом.
Соната має підзаголовок « у дусі фантазії». У ній три сатини, що традиційно для сонати, однак починається вона досить незвично – повільною, похмурою, досить скорботною музикою, що в класичному варіанті сонати є характерним для середньої частини. У музиці відображається мотив розчарування від нерозділеного кохання.
Виконання творчого завдання
Роздивіться зображення (с.20 у підручнику). Яке з них, на вашу думку, найбільш точно ілюструє першу частину сонати № 14 Л. ван Бетховена?
Робота з ілюстраціями.
Бесіда про творчість композиторів М.Глінки та Ф.Ліста
Фронтальна актуалізація знань: творчість М.Глінки, його опера «Руслан і Людмила». Пригадування увертюри з опери та її головних мелодій, «Марш Чорномора».
Відомий твір М.Глінки «Марш Чорномора» отримав нове життя у творчоості композитора Ф.Ліста.
Ференц (Франц) Ліст – угорський композитор, піаніст, педагог, диригент, публіцист, представник музичного романтизму, засновник угорської композиторської школи. Багатогранна творча діяльність Ф.Ліста тривала близько 60 років. Упродовж свого життя він створив понад 1300 торів. Композитор був автором хорової, вокальної та симфонічної музики, а його органні твори посіли чільне місце у репертуарі органістів. Ф.Ліст зробив численні фортепіанні транскрипції музичних творів інших композиторів.
Музичне сприймання. М.Глінка «Марш Чорномора» із опери «Руслан і Людмила» (фрагмент).
Ф.Ліст Транскрипція «Маршу Чорномора» із опери М.Глінки «Руслан і ЛЮдмила» для фортепіанно (фрагмент).
Аналіз музичних творів
Музичний словник
Транскрипція (відлат. Transcription - переписування) – довільна обробка музичного твору у віртуозному стилі.
Перергляд уривка з фільму про Ф.Ліста
Фізкультхвилинка «Весела перерва. Танцюємо сидячи».
Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.
Гра «Композитор».
Уявіть, що кожен з вас – композитор. Перш ніж слухати пісню, спробуйте створити свою мелодію на слова її приспіву.
Учні демонструють варіанти мелодії на слова приспіву.
Розучування пісні «Червона рута» (слова і музика В.Івасюка)
Знайомство з піснею, її змістом та мелодією.
Прослуховування пісні.
Розучування мелодії та ритмічного малюнка першого куплету і приспіву.
Виконання пісні а капела та під супровід музичного інструмента.
Виконання творчого завдання «Малюнок до пісні»
Діти діляться на групи та колективно створюють малюнок до пісні «Червона рута».
Узагальнення вивченого матеріалу.
Використвння технології «Мікрофон».
Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.
Домашнє завдання
Прослухайте свої улюблені пісні. Чи будуть серед них твори, присвячені темі кохання?
Вихід з класу під мелодію сонати № 14 Л. ван Бетховена
Для допитливих – виконання музичного проекту.
ПРОЕКТ «Музика кохання»
Мета: створити власну музичну колекцію, розпізнавати на слух зміст пісень, знаходити серед них тематичні та утворювати колекцію, записувати музичні твори на диск.
Очікуваний результат: диск із музичною колекцією творів, присвячених коханню.
Типологія проекту: індивідуальний, короткотривалий, творчий, музичний.
План створення проекту:
Серед музичних творів є чимало таких, які присвячені темі кохання. Це програмні вокальні та інструментальні твори, сучасні естрадні популярні пісні та цілий ряд не програмних інструментальних творів, опер, оперет, музики до фільмів тощо.
Спробуй оформити свій проект яскравими ілюстраціями. Запиши твори або підготовлену презентацію на диск і склади його зміст, оформ обкладинку проекту.