"Викладання біології через призму мистецтва"

Про матеріал
Інтеграція біології з мистецтвом дозволяє підсилити емоційне сприйняття навчального матеріалу, визвати прояв креативних естетичних реакцій, створити певний настрій.
Перегляд файлу

Викладання біології через призму мистецтва.

Художня діяльність, подив перед красою, до­бро — неодмінні умови повноцінного розумового розвитку дитини. Чим більше абстрактних по­нять, узагальнень треба засвоїти на уроці, тим частіше учень має звертатися до першоджерела думки — природи, емоційно-образної діяльності. Така закономірність розумового розвитку дитини (В. Сухомлинський).

Творчі пошуки вчителів шодо посилення пе­дагогічної ефективності уроку призвели до фор­мування нового типу уроку — міжпредметного інтегрованого.

Інтегроване навчання учнів — це спеціально ор­ганізоване викладання й навчально-пізнавальна діяльність учнів із метою формування в них ціліс­них знань про об'єкти, явища і процеси природи, найбільш істотні зв'язки в системі «людина — природа — суспільство»

 Ідея інтегрованого підходу до навчання, енциклопедичності та взаємозв’язку знань була започаткована у роботах основоположників педагогіки Й. Гербарта, А. Дістервега, Я. Коменського, Дж. Локка, Г. Песталоцці, Ж.Ж. Руссо. 
Психологічні основи процесу інтеграції в системі шкільного навчання розкриті в дослідженнях Л.С. Виготського, В.В. Давидова, В.П. Зінченка, Е.Л. Носенко, Ю.А. Самаріна. Питанням розкриття особистісно-розвивальних можливостей інтеграції змісту навчально-виховного процесу присвячені роботи психологів О.В. Запорожця, І.Ю. Кулагіна, М.С. Лейтеса, О.М. Леонтьєва, І.Я. Лернера, С.Л. Рубінштейна. 
Сутність інтеграції, як цілісного впливу на становлення особистості, її форми і види розкриті в працях О.Л. Алєксєєнко, С.У. Гончаренка, М.С. Вашуленка, С.В. Загв’язінського, В.П. Тименка, С.І. Якименка. 
Аналіз психолого-педагогічних досліджень дозволяє стверджувати, що втілення в освітню практику інтегрованого підходу створює сприятливі умови для формування цілісного образу світу, прояву творчості дитини й учителя. Інтегроване навчання дає свободу вибору теми, змісту, засобів, які використовуються в організації навчання школярів. 

 Вивчення біології дає можливість використовувати знання учнів майже із усіх шкільних дисциплін, тобто у біології має місце інтегративний характер навчання. Для розкриття теми уроку необхідно, щоб поняття учнів спиралися на інші базові предмети, на інформацію із ЗМІ та на власний життєвий досвід школярів. Немає ні єдиного уроку, де я не звертаюсь до інших предметів.

 Інтегративні (міжпредметні) зв’язки я використовую майже на всіх етапах уроків: актуалізації знань, вивченні та сприйманні нового матеріалу, систематизації та узагальненні знань, при проведенні лабораторних та практичних робіт. 

 Проведення інтегрованого уроку доцільне лише при наявності спільної мети. Залежно від теми та завдань уроку добирається фактичний і дидактичний  матеріал, обирається найбільш ефективне поєднання методів і прийомів. На інтегрованих уроках я роблю акцент на розвитку творчої компетентності. При інтеграції науки і мистецтва має здійснюватися синтез наукового і художнього типів пізнання, без чого, на мій погляд, опанування нового матеріалу не може бути продуктивним.

Предмет біологія відноситься до предметів природничо- наукового циклу,в якому  практично на кожному уроці можливо застосування інтеграції навіть одному вчителю. Показати загальні властивості організмів, пояснити причини їх різноманіття, виявити зв'язок між будовою живих організмів і умовами навколишнього середовища і пояснити виникнення життя на Землі , закони його розвитку, допоможе  інтеграція з мистецтвом.

 Біологія не може обійтися без  образотворчого мистецтва. У 6, 7,  8 класах ми часто виконуємо лабораторні роботи, де необхідно виконувати певні малюнки, схеми.  Також я вважаю доцільним використовувати на уроках репродукції картин,фотографії як наочні посібники. Особливо ефективним є їх використання на етапі узагальнення знань. Так , наприклад,  на уроці   «Покритонасінні» в 6 кл я використовую   репродукції картин Катерини Білокур. Діти, дивлячись на рослини, зображені на полотнах, аналізуючи  особливості  будови листків, стебел і квіток  діти визначають до якого  класу однодольні чи дводольні належать рослини.

А під час вивчення теми «Голонасінні» ,  при поясненні нового матеріалу я використовую не тільки таблиці, а й картини Шишкіна і літогравюри до народних казок. Взагалі,  ботаніка дає великі можливості для інтеграції з мистецтвом. Наприклад вивчення  теми «Листок» бажано поєднати зі знайомством учнів з технікою малюнку  фротаж. Учні, зробивши роботи в цій техніці, краще розуміють особливості жилкування листків. Також учнів можна залучити до виготовлення наочних посібників. Так виготовлення  таблиці  в техніці «колаж» на етапі закріплення знань, займає мало часу, і показує  наскільки діти зрозуміли новий матеріал.

При  вивченні біології тварин  доцільно використовувати  на різних етапах уроки твори художників анімалістів. Малювати тварину з натури досить важко, тому, що вона весь час рухається. Тому  малювали тварин, в основному  спостережливі натуралісти. Такі картини дають змогу учням досить точно  вивчити  зовнішню будову  тварин.

Буквально на перших уроках біології людини  можна знайомити учнів з шедеврами образотворчого мистецтва. Так   картина Леонардо да Вінчі «Вітрувіанська людина»  не тільки нагадує про симетрію в природі а й показує ідеальні пропорції тіла людини. При вивченні  теми «Характер людини» можна використати  картину Репіна «Козаки пишуть листа турецькому  султану». Діти, дивлячись на риси облич козаків,пробують визначити  характери козаків.

 При вивченні теми   «Опора і рух» актуальним є презентація  проекту «Тіло людини як об’єкт мистецтва».

   В 10 класі, при вивченні молекулярного і клітинного рівня життя  можливостей , можливостей для інтеграції з мистецтвом значно менше. Але наприклад при вивченні нуклеїнових кислот доречним є проект «Нитка життя». Учні першої  вивчають способи виготовлення моделей ДНК  і виготовляють їх,  друга група «ДНК в мистецтві», третя – «Код життя».

  При вивченні бактерій можна познайомити  учнів з напрямом «Мистецтво в чашці петрі». – малюванням картин спорами бактерій. .

 Пейзажі відомих художників можна використати на уроках біології в 11 кл при  вивченні розділу "Надорганізмові рівні організації  живої природи».

Потрібно, щоб мистецтво навчило бачити красу навколишнього світу. Тільки людини на, яка цінить красу природи не буде її нищити.

  Інтеграція біології з мистецтвом дозволяє підсилити емоційне сприйняття навчального матеріалу, визвати прояв креативних естетичних реакцій, створити певний настрій.

 

 

 

docx
Додано
24 березня 2021
Переглядів
662
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку