Доповідь до майстер-класу "Все в твоїх руках"

Про матеріал
В даній розробці представлений досвід роботи з предметів біологія та хімія, інтерактивні форми роботи
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Добрий день шановні колеги. Дуже рада сьогодні зустрітися в такому приємному співтоваристві .

Тому попрошу вас :

  •   підніміть руки ті, у кого гарний настрій;
  •   підніміть руки ті, у кого є тут друзі;
  •   підніміть руки ті, хто знає чому ми сьогодні тут зібрались;
  •   підніміть руки ті, хто не знає чому ми сьогодні тут зібрались.

Сьогодні для вас я хочу показати свій майстер клас під назвою «Все в твоїх руках»

Тож запрошую вас до роботи. Я вам підготувала аркуші-долоньки дотику. Це символічно моя долоня, в ході зустрічі ви зможете познайомитись з моїм педагогічним досвідом та доторкнутись до мого практичного надбання. Поставте на звороті свою долоню і обведіть її. Це буде наш зворотній зв’язок. В ході заняття ви впишете туди ті вправи, методи, можливо вирази які вам сподобаються і ви можете використовувати у своїй педагогічній діяльності.

Я працюю над проблемою «Активізація пізнавальних інтересів учнів на уроках біології та хімії»

Девізом нашого заходу пропоную взяти слова американського політика Теодора Рузвельта: «Зробіть усе, що можете, застосувавши те, що знаєте, знаходячись там, де ви є»

Сьогодні, на жаль, хімія не є модним предметом. Це наука, яка вимагає точних знань. Треба розуміти, як складати формули чи писати рівняння хімічних реакцій. Біологія – наука яку потрібно не зазубрювати а розуміти значення термінів та процесів.. Від складності предметів, в очах багатьох дітей можна побачити байдужість до навчання. Тому вчитель повинен  планувати свою роботу таким чином, щоб учень отримував задоволення від процесу учіння. Формуванню стійкого інтересу до вивчення хімії та біології, сприяє  мотивація, а також  зміст, форми та методи організації навчання.

Японці кажуть:

Вдивляйся у звичне – і ви побачите несподіване

Вдивляйтесь у негарне – і ви побачите красиве

Вдивляйтесь у просте – і ви побачите складне

Вдивляйтесь у частинки – і побачите ціле.

  • До чого закликають ці слова?

Як зробити так, щоб діти в школі розуміли важливість досягнень фізиків, хіміків, біологів? Як запалити їхню цікавість до цього, як розвинути компетенції у природничих науках?

Пропоную познайомитись з формами та методами, які я використовую на уроках біології та хімії, що, на мою думку,  підвищують мотивацію учнів до вивчення природничих предметів.

Тож головне завдання вчителя – це захопити та зацікавити учнів шкільним предметом.

 

Урок Злакові культури. Доволі складно розібрати родину Злакових

Якби зараз я поклала перед вами булку бородінського хліба. Що ви відчули б?

 

  • А з чого вироблено цей продукт?( з пшениці)
  • До якої родини належить ця рослина? ( Злакові)
  • А чому він має таку назву Бородінський? Чому його посипали гірким коріандром? Це буде домашнім завданням

Цікавий факт: бородинський хліб не випадково має свою назву. Він пов'язаний з великою битвою. Такий хліб вперше почали випікати вдови героїв, полеглих в битві при Бородіно. Дружина загиблого генерала Тучкова звернулася до Олександра I з проханням побудувати на місці битви монастир. Поселившись в ньому, вдови героїв почали випікати хліб, в який вони додавали гіркі трави. Смак цього хліба повинен був все життя нагадувати монахиням про їх втрату.
 

Навчити вчитись, навчити відкривати в собі і в своїх учнях енергію пізнання - головне для кожного вчителя

 

Тема Клітина. Дуже складна тема

Попрошу вийти три учасника і об’єднатись у коло. Це клітина. Яка клітина – ядерна чи безядерна?. Четвертий учасник буде ядром( стає у коло).

Назвіть три основні частини клітини ( оболонка, цитоплазма, ядро)

Я речовина, можу крізь пори проникати в клітину і непотрібне викидається ( так відбувається обмін речовин)

Слідуючий учасник вірус грипу. Погляньте, вірус грипу-неклітинний організм. Він добре захищений білковою оболонкою. Чому вірус грипу безперешкодно проникає всередину? Чому клітина його пускає? Тому що в оболонці є білок і у вірусі є білок і клітина думає що це необхідна речовина.

Ось так, за декілька хвилин можна розкрити головні поняття теми.

 

Гра на липучках

За допомогою роздаткового матеріалу вивчити будову клітин рослин

 

В біології дуже багато термінів, більшість яких іншомовного походження, їх потрібно не просто знати а й розуміти їх значення.

Для кращого вивчення термінів я використовую прийоми «Дешифрувальник», «Етимологія слова»,( відновлення походження слів).

Мета: формування уміння утворювати слова іншомовного походження та пояснювати їх

 

Учні працюють колективно або в групах.

Вправа виконується за таким алгоритмом:

Крок 1

Обирається учень-консультант, якому видається узагальнений глосарій термінів (додаток 1)

Крок 2

Учням класу  роздаються картки, на яких записані терміни  (додаток 2)

Крок 3

Учні рухаються по класу, шукаючи пару. Якщо виникає утруднення звертаються до консультанта.

Крок 4

Ланцюжковим способом учні, які знайшли пару, читають тлумачення термінів.

Крок 5

Учитель роздає кожному надрукований глосарій термінів, який вкладається ними у зошит.

Крок 6

Учитель просить утворити нові слова і спробувати дати їх тлумачення (додаток 3)

Крок 7

Обговорюється питання: «Для чого ми робили цю вправу?»


        БІО (грец.  bios – життя)

        БІОНТ (грец. biontos - той, який живе)

        ДЕТРИТ (лат. detritus – перетертий)

        ЗОО (грец.  zoon- тварина)

        ЕВРИ (грец. eurys - широкий)

        КОПРОС (грец. kopros – гній або послід)

        НЕКРОС ( грец. nekros – мертвий)

        ПАНТОС (грец.  pantos  - усе)

        ПОЛІ (грец. polys – багато)

        САПРО (грец. sapros – гнилий)

        СТЕНО (грец. stenos – вузький, тісний)

        ТРОФІЯ (грец. trophe – їжа, харчування)

        ФАГИ (грец. phagos  - їсти, пожирати, поглинати)

        ФІТО (грец. phyton – рослина)

 

 

БІО

 

 

 

 

ДЕТРИТ

 

БІОНТ

 

 

 

 

РОСЛИНА

 

ТВАРИНА

 

ЗОО

 

 

 

 

ЕВРИ

 

КОПРОС

 

 

 

 

ЖИТТЯ

 

ТОЙ, ЯКИЙ ЖИВЕ

 

ФІТО

 

 

 

 

ПЕРЕТЕРИЙ

 

ШИРОКИЙ

 

 

 

 

УСЕ

 

ПОСЛІД

 

КОПРОС

 

 

 

 

НЕКРОС

 

ПАНТОС

 

 

 

 

ПОЛІ

 

МЕРТВИЙ

 

САПРО

 

 

 

 

СИН або СИМ

 

СТЕНО

 

 

 

 

ФАГИ

 

ТРОФІЯ

 

ГНИЛИЙ

 

 

 

 

РАЗОМ

 

ВУЗЬКИЙ

 

 

 

 

ХАРЧУВАННЯ

 

ПОЖИРАТИ

 

Спробуйте об’єднати слова і дати їх визначення (при цьому учні піднімають свої карточки):

  1. Фіто і біонт, зоо і біонт, еври і біонт, стено і біонт.

Стенобіонти (від грец. стенос – вузький та біос – життя) – організми, які можуть жити лише за дуже незначної зміни чинників середовища. форель річкова трапляється в холодних гірських річках

Еврибіонти (грец. еври – широкий та біос – життя) – організми, які можуть жити за значних змін екологічних чинників ( живляться різноманітною їжеї, пристосовуються до різних умова середовища)

2.     Фіто і трофія, зоо і трофія, сапро і трофія.

3.     Фіто і фаги, зоо і фаги, некро і фаги, сапро і фаги, копро і фаги, пантос і фаги.

Така вправа дає можливість легко запам’ятати терміни та їх значення і походження

Останнім часом практикую вправу на липучках.

 

Спрощую умови прийому Ментальна карта.  Гра «Плутанина слів» Роздаю готові відповіді за якими потрібно скласти та пояснити взаємозв’язок усіх складових.

  1. Рослина – як цілісний організм

 

 

Мені подобається та і учням теж, творчі завдання- збери 3Dкартину.

Із пластиліну створюють будову рослинної і тваринної клітини.

Із поданих органів людини потрібно скласти певну систему органів.

 

 

 

 

Гра «Веселі прищіпки»

Починаючи вивчати предмет хімія – ми вивчаємо назви хімічних елементів. Пропоную учням до хімічного символу підібрати його назву та вимову.

Гра «Склади пазли»

Гра на вивчення назв хімічних елементів.

 

Гра «Склеєне слово»

Визначити назви 6 елементів та дібрати до них символи.

І варіант СУЛЬФУРНАТРІЙКАЛІЙКАЛЬЦІЙНІТРОГЕНБРОМ               S, Na, K, Ca, N, Br

ІІ варіант ФОСФОРХЛОРМАГНІЙАЛЮМІНІЙФЕРУМФТОР                  P, Cl, Mg, Al, Fe,

 

 

Гра «Розфарбовка»

Все що нас оточує називається тілами.

Речовина – це те з чого складається тіло

Матеріал – це речовина або суміш речовин, які використовуються для виготовлення предметів.

З поданих малюнків розфарбуйте різними кольорами правильно матеріали, тіла, речовини.

( зошит – тіло, папір – матеріал, целюлоза – речовина)

 

Гра«Побудуй фігури»

 

Учитель в певній послідовності називає хімічні елементи (Фосфор, Калій, Нітроген, Сульфур, Флуор, Оксиген, Магній, Кальцій, Натрій, Гідроген, Ртуть, Ферум, Фосфор), а школярі з'єднують знаки цих елементів прямими лініями в тій же послідовності В результаті повинні вийти певні фігури

 

 

Знаючи назви хімічних елементів як різновиди атомів можна скласти молекули. Сполучаються між собою атоми певною силою яка називається Валентність. За слова вченого хіміка Франкланда, що « Поняття валентності є в хімії одним з найголовніших понять… »

Отже сьогодні ми з вами вчимося складати формули бінарних сполук.

 

Гра «Набір атомів»

З поданих атомів виберіть одновалентні, двовалентні, тривалентнтні

( веєр з атомами)

Ще з школи пам’ятаю вислови:

Литий, натрий, серебро с водородом заодно

Кальций, магний, цинк і барий с кислородом тоже в паре

Алюминий, хром і висмут на трьох ниточках повисли

C:\Users\Тетяна\Desktop\для майстеркласу\валентність.png

Гра «Хімічний годиник»

 

 

 ( Завдення для обох команд однакове )

Приклад:    13:15 – Ca( ІІ )   Cl ( І )

13:25 – ( Ca ( ІІ )  H (І)

10:15 – ( Al  (ІІІ)  Cl(І)

20:55 – ( Mg(ІІ)  О(ІІ)

16:55 – ( K (І) O(ІІ)

18:55 – ( Na (І) O(ІІ)–

19:25– (P (ІІІ) H(І)

21:55 – ( С (ІV) O (ІІ)

02:00 –( Cu (ІІ) N (ІІІ)

LEGO-конструювання

Хто сказав, що LEGO полюбляють лише в початковій школі? Семикласникам теж значно веселіше вивчати тему «Прості та складні сполуки», якщо всі формули можна викласти з конструктора. Завдання просте: учні дістають картку зі сполукою та її формулою. Наприклад: «Вуглекислий газ. Формула СО2». Певні елементи представлені кольоровими цеглинками конструктора: нітроген — червоними, оксиген — зеленими, гідроген — блакитними, карбон — жовтими , сульфур - білим.. Складіть формули: SO3, CO2, H2O,  N2O, H2S,  HNO3,  H2CO3.

 

У старших класах  для проведення уроку використовую буклет, як опорний конспект. Це дозволяє коротко і стисло подати матеріал, зазирнути, за браком хім..реактивів, у віртуальну лабораторію, дізнатись цікавинки, яких не має в підручнику та за електронними посиланнями виконати вправи.

 

Починаючи наш захід словами Теодора Рузвельта, тож дозвольте і його словами прокоментувати результати: « У битвах життя не завжди перемагає найсильніший і найрозумніший. Але рано чи пізно перемагає той, хто вважає себе здатним на перемогу»

 

 

Останній слайд рефлексія

  • Я не вміла, а тепер можу..
  • Сьогодні мої відчуття…
  • Мене здивувало…
  • Мені сподобалось…
  • Тепер я можу…
  • Найбільш запам’яталось…
  • Матеріал дає мені для життя…
  • Було важко…
  • Найбільший мій успіх…

Дякую за увагу

docx
Пов’язані теми
Біологія, Майстер-класи
Додано
24 березня 2021
Переглядів
1132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку