А.А. Тітова
Виклики та рішення: відновлення знань учнів під час війни
Навчальний процес у 2022-2024 роках в Україні суттєво трансформувався через війну та необхідність переходу на дистанційне навчання. Особливо складно адаптуватися до нових умов молодшим школярам, які лише на початку свого навчального шляху. Уроки в початковій школі, особливо уроки математики, які вимагають послідовного пояснення, практики та наочних прикладів, стали значно важчими для розуміння у віддаленому форматі. Це призвело до значних навчальних втрат та розривів у знаннях. Важливим завданням учителів та батьків є пошук шляхів для ефективного подолання цих труднощів.
Основні причини навчальних втрат :
1. Перерви в навчанні через небезпеку та стресові ситуації
Часті повітряні тривоги, необхідність евакуації та переїзду, перебування у бомбосховищах – усі ці фактори спричиняють порушення навчального ритму. Діти змушені відволікатися на фактори безпеки, що унеможливлює стабільне та систематичне навчання. Навіть під час дистанційних уроків учні можуть зіштовхуватися з перериваннями освітнього процесу через загрозу вибухів.
2. Недостатній доступ до технічних ресурсів
Дистанційне навчання передбачає доступ до інтернету та пристроїв (комп'ютерів, планшетів, смартфонів). Однак багато учнів через воєнні обставини не мають стабільного зв'язку, власних пристроїв , або змушені ділити їх з іншими членами родини. Це ускладнює можливість дітей повноцінно брати участь у навчанні.
3. Психологічний тиск та емоційна нестабільність
Війна спричиняє серйозні психологічні травми як для дорослих, так і для дітей. Учні молодших класів відчувають страх, тривожність, депресію, що негативно впливає на їхню здатність концентруватися та засвоювати новий матеріал. Такі діти потребують емоційної підтримки, але через дистанційний формат навчання вчителям важко повноцінно її надавати .
4. Відсутність індивідуального підходу
Дистанційне навчання, особливо за умов великої кількості учнів у класі, ускладнює можливість для вчителя надати індивідуальну допомогу кожному. Математика – предмет, який вимагає детального пояснення, особливо в початкових класах, де базові математичні навички є фундаментом для подальшого навчання. Учні, які не встигають засвоювати матеріал у темпі класу, залишаються поза увагою і відчувають невпевненість у своїх знаннях.
Шляхи подолання навчальних втрат та розривів
1. Гібридні форми навчання
У тих регіонах, де це безпечно, варто впроваджувати гібридні форми навчання, поєднуючи дистанційні та очні уроки. Це дозволить зменшити кількість учнів у класі та збільшити можливість індивідуального підходу. Також важливо забезпечити учнів доступом до навчальних матеріалів як в онлайн -форматі, так і в друкованій формі , особливо для тих, хто має труднощі з доступом до техніки.
2. Адаптація навчальних програм та завдань
Важливо переглянути навчальні програми та скоригувати їх, враховуючи реалії воєнного часу. Математичні завдання повинні бути адаптовані до рівня учнів і створені з урахуванням їхньої індивідуальної швидкості засвоєння матеріалу. Використання ігрових методик та інтерактивних платформ для навчання математики може підвищити зацікавленість учнів у предметі та допомогти краще засвоювати знання.
3. Підтримка учнів через психологічну допомогу
Важливим аспектом подолання навчальних втрат є організація психологічної допомоги для учнів. Шкільні психологи повинні бути активно залучені до роботи з дітьми, пропонуючи їм індивідуальні або групові консультації, спрямовані на зменшення стресу та тривоги. Учні мають навчитися управляти своїми емоціями, щоб зберігати концентрацію під час навчання.
4. Використання цифрових платформ та інструментів
Інтерактивні онлайн-платформи для вивчення математики, такі як Kahoot, Math Playground та інші, допомагають зробити навчальний процес цікавим та доступним. Важливо також використовувати такі інструменти, як відеозаписи уроків, щоб діти могли переглядати матеріал у зручний для них час.
5. Співпраця з батьками
Батьки відіграють ключову роль у забезпеченні підтримки своїм дітям під час дистанційного навчання. Вчителі мають активно співпрацювати з батьками, інформуючи їх про прогрес дитини, вчасно реагуючи на труднощі та надаючи рекомендації щодо додаткових занять або ресурсів. Створення позитивної та спокійної атмосфери вдома сприятиме кращому засвоєнню знань учнями.
6. Додаткові заняття та репетиторська допомога
Якщо у класі є учні, які відчутно відстають від своїх однолітків, слід організувати додаткові заняття або залучати репетиторів, які могли б працювати з такими учнями індивідуально. Це допоможе зменшити розриви у знаннях та повернути учнів до необхідного рівня засвоєння матеріалу.
Подолання навчальних втрат та розривів у знаннях з математики серед учнів молодших класів в умовах дистанційного навчання і війни є складним, але досяжним завданням. Необхідно застосовувати комплексний підхід, що поєднує адаптацію навчальних програм, індивідуальний підхід до учнів, використання сучасних технологій та забезпечення психологічної підтримки. Лише так можна забезпечити рівний доступ до якісної освіти та мінімізувати негативний вплив зовнішніх факторів на навчальний процес.