Пояснювальна записка
Згідно програми виробничого навчання з кваліфікації «Перукар» вивчається тема № 11 «Хімічна завивка волосся». На вивчення цієї теми відводиться 24 години. Вона включає в себе 4 уроки:
№ 28 – Виконання підготовчих робіт.
№ 29 – Техніка виконання хімічної завивки на звичайні коклюшки.
№30 – Виконання хімічної завивки пофарбованого та знебарвленого волосся.
№31 – Виконання лікування та догляд за волоссям.
Урок № 28 «Виконання підготовчих робіт» - це перший урок теми програми, учні вже мають певні З,У,Н з теоретичного навчання.
На занятті вони повинні відпрацювати комплексне застосування знань, умінь, навичок при виконанні підготовчих робіт, а також розвивати самостійність та творчій підхід до роботи.
В ході уроку учні вчаться виконувати підготовчі роботи перед хімічною завивкою волосся, культурно спілкуватися з клієнтом, розвивати естетичний смак.
Методичні рекомендації
На сучасному етапі реформування системи освіти в Україні одне з найважливіших місць займає професійно – технічна освіта. Одним з її аспектів є розвивальне і творче навчання, та організація самостійної роботи учнів. Розвивальне і творче навчання, позитивно впливає на прискорення формування високого рівня професійної самостійності.
За вимогами нових державних стандартів, якість підготовки робітників забезпечується шляхом використання інформаційних та інноваційних технологій. Оскільки постійно оновлюються виробничі технології і змінюються суспільні відносини, вимоги до знань, роль викладачів та майстрів виробничого навчання потребує теж великої зміни. Зараз щоб добре провести урок, необхідно розвивати творчу розумову діяльність учнів, самостійність прийняття практичних рішень.
Активні методи навчання сприяють розвитку самостійної творчої діяльності учнів у процесі оволодіння професією. Інтерактивні методи спрямовані на організацію навчання в режимі діалогу, в процесі якого відбувається взаємодія учнів між собою з метою спільного вирішення проблем, взаєморозуміння, розвитку особистісних якостей. Тобто, окрім рішення освітніх функцій, інтерактивні методи спрямовані на подолання труднощів у міжособистісних комунікаціях учнів.
Сучасний урок відрізняється від традиційного цілями, змістом, методами та засобами реалізації, рівнем активізації діяльності учнів, структурою, темпами, насиченістю технічними засобами навчання тощо. Сучасний урок є майстернею аналізу та обробки інформації, яка приноситься учасниками навчального процесу з різних джерел інформаційного простору (література, телебачення, комп'ютерні мережі, спілкування).
Сучасний урок - це технологічний урок (відео, комп'ютер, факс, мультимедійні системи) для економії навчального часу при ефективній підготовці майбутніх фахівців. Звичайно, уроки з використанням комп’ютерних технологій потребують великої підготовки, проте мультимедійний урок дає можливість комбінувати в одному уроці неймовірну кількість цікавих завдань.
Завдяки інформаційним технологіям навчання учень з пасивного слухача перетворюються на активного учасника навчального процесу. А це є важливим елементом підготовки майбутнього висококваліфікованого робітника, здатного конкурувати на ринку праці.
Свій урок - «Виконання підготовчих робіт» - я вирішила зробити уроком формування первинних умінь.
Сутність цього уроку полягає в тому, що учні сприймають нову навчальну інформацію, засвоюють нові трудові прийоми і операцій трудової діяльності; формування первинних умінь правильного виконання окремих прийомів з дотриманням правил безпеки.
Після повідомлення теми уроку я пропоную учням провести його у вигляді гри. Розіграємо ситуацію з клієнтом, який завітав до перукарні з метою виконати хімічну завивку волосся. Цю тему учні вивчали на уроках з «Перукарської справи», тому деякі операції, які учням мало знайомі буду робити я, а деякі – учні. В ході роботи майстер буде задавати питання і від того, як правильно та активно учні будуть відповідати на запитання, буде залежати їхня оцінка наприкінці заняття.
«Виконання підготовчих робіт перед хімічною завивкою» - це тема комплексного характеру, тому задача майстра при навчанні за кваліфікацією «Перукар» направлена:
по-перше: на виявлення знань учнів за ранньо-вивченому матеріалу;
по-друге: на знайомство учнів з новими прийомами і технологічним процесом.
На уроках першого періоду навчання вступний інструктаж необхідно проводити так, щоб головна роль належала учням, тобто майстер повинен задавати питання , які підштовхнуть учнів до самостійного мислення та практичної дії, застосовуючи систему програмного навчання і з’єднує питання виробничого навчання з питаннями спец дисциплін. Наприклад, можна задати учням наступні питання:
Щоб завивка волосся вийшла якісною і безпечною, потрібно чітко слідувати всім етапам технологічного процесу. Підготовчі роботи – один з важливих етапів технологічного процесу, на уроці № 28 «Виконання підготовчих робіт» - учні вже мають певні З,У,Н з теоретичного навчання, але не мають певного досвіду в роботі, тому необхідно цей етап відпрацювати і засвоїти.
План уроку
Тема програми: «Хімічна завивка волосся».
Тема уроку: «Виконання підготовчих робіт».
Мета уроку:
Виховна: виховувати дисципліну, сумлінність, відповідальність, охайність та ініціативу. Методична мета: Використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховному процесі з метою продуктивного навчання на уроках професійно-практичної підготовки при підготовці кваліфікованих робітників з професії «Перукар».
Тип уроку: урок комплексного застосування знань, умінь, навичок при виконанні навчально-виробничих робіт.
Вид уроку: урок вправа з елементами гри.
Дидактичне забезпечення:
Матеріально-технічне забезпечення: Комп’ютер, мультимедійний проектор, екран.
Робоче місце перукаря: (Додаток 1)
Обладнання: (Додаток 2)
Інструменти: (Додаток 3)
Пристосування: (Додаток 4)
Білизна: (Додаток 5)
Парфумерно – косметичні та допоміжні засоби: (Додаток 6)
Міжпредметні зв'язки: «Перукарська справа», «Матеріалознавство», «Санітарія та гігієна», «Охорона праці», «Професійна етика та культура спілкування».
Література:
1. В.Ф.Орлова. – К.: Грамота, 2005 Кн.2: «Основи перукарської справи»
2. Константинов А.В. Парикмахерское дело: Практ. Пособие. – М.: Вісш. Шк., 1987
3. Смирнова Л.В. «Уроки парикмахерского искусства. Модель. Стиль. Образ. – СПб.: «Паритет», 2001
4. Кулешкова О.Н. Технология и оборудование парикмахерских работ: Учебник для нач. Проф. Образования; Учеб. пособие для сред. проф. образования. – 2 –е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия»; ПрофОбрИздат, 2002.
Хід уроку
І Організаційна частина (2хв.)
ІІ Вступний інструктаж (40хв.)
Слово майстра: Щоб завивка волосся вийшла якісною і безпечною, потрібно чітко слідувати всім етапам технологічного процесу. Етап підготовчих робіт дуже важливий. Не можливо виконувати хімічну завивку однаково усім клієнтам, так як вони мають різне волосся, різний стан здоров’я та різну мету. Тому вірно підібраний хімічний розчин, час витримки, інструменти відіграють важливу роль для якісної хімічної завивки.
Ми проведемо цей урок у вигляді гри. Розіграємо ситуацію з клієнтом, який завітав до перукарні з метою виконати хімічну завивку волосся. Цю тему ви вивчали на уроках з «Перукарської справи», тому деякі операції, які вам мало знайомі буду робити я, а деякі – ви. В ході роботи буду задавати питання і від того, як правильно та активно ви будете відповідати на запитання, буде залежати ваша оцінка наприкінці заняття.
Слово майстра:
Підготовчі роботи – один з важливих етапів технологічного процесу, вони мають певну послідовність.
Пропонується учневі підготувати робоче місце (відібрати з запропонованої кількості інструментів необхідні пристосування та засоби для роботи).
І. Підготовка інструментів та матеріали (з показом і поясненням):
Поки один учень виконує підготовку робочого місця, другому учню пропонується зустріти клієнта, запросити його в крісло та вкрити.
Поки учні готуються, з іншими учнями проводжу фронтальне опитування, для того щоб підвести їх до теми уроку.
Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.
Формування нових понять та навичок.
ІІ. Одним з важливих процесів підготовчих робіт перед хімічною завивкою вважається: діагностика волосся та шкіри голови для визначення їх придатності до хімічної завивки. Необхідно виконати наступні дії.
Зовнішній огляд шкіри голови та волосся. Цей етап майстер виконує при операції розчісування волосся на підготовленому учнем клієнті. При цьому визначається:
Вибір засобу для виконання хімічної завивки залежно від структури волосся.
Тест на придатність волосся до хімічного препарату. Виконує майстер. Всі свої дії пояснює.
Підштовхуючи учнів для виконання самостійної роботи
Майстер наголошує наступні етапи роботи:
ІІІ. Миття волосся – це обов’язкова процедура перед виконанням хімічної завивки. Від того наскільки добре вона виконана, залежить якість завитка. При митті волосся їх лускатий шар розпушується, і це дозволяє провести більш якісну завивку.
ІV. Стрижка волосся. Цей етап передбачений інструкцією для хімічної завивки. Його можна виконати до завивки або після неї. У другому варіанті простіше зробити певну закінчену форму хвилястого волосся. Будь яку стрижку перед завивкою волосся необхідно виконувати так, щоб навіть без завивки волосся вона мала кінцеву, певну форму.
ІІІ. Поточний інструктаж, 198 хв.
Слово майстра: пропоную вам виконати підготовчі роботи згідно етапам. Пропонується учням розбитися на пари та підготувати робоче місце, вкрити клієнта, провести аналіз шкіри голови та волосся один на одному. Працюємо згідно інструкційно-технологічної карти.
3. Цільові обходи з метою:
В процесі самостійної роботи учнів обходжу кожну пару та допомагаю, підказую, усуваю помилки. Виконую цільові обходи з метою диференційованого та індивідуального підходу до учнів під час закріплення ними нової навчальної інформації.
ІV. Заключний інструктаж (30 хв.)
На заключному інструктажі аналізую якість виконання вправ на поточному інструктажі кожного учня, при цьому враховую теоретичні відповіді.
Кожну оцінку обґрунтовую. Відмічаю кращих учнів, які найбільш активно працювали на цьому уроці. Нагадую про прибирання своїх робочих місць, даю домашнє завдання. Виводжу важливі питання з теми уроку, які допоможуть в подальшій роботі.
Домашнє завдання: