ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

Про матеріал
В статті розглядаються теоретичні основи інформатизації освіти, шляхи формування цифрової компетентності, актуальні напрямами освітньої діяльності здобувачів освіти та їх цифрової адаптації в інформаційному суспільстві, використання цифрового освітнього середовища на уроках інформатики.
Перегляд файлу

1

 

УДК

ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ

 Надія СЛОБОДЯНЮК,

учитель інформатики комунального закладу «Навчально-виховне об’єднання «Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів №16 - Дитячий юнацький центр «Лідер» Кіровоградської міської ради»

Анотація: В статті розглядаються теоретичні основи інформатизації освіти, шляхи формування цифрової компетентності, актуальні напрямами освітньої діяльності здобувачів освіти та їх цифрової адаптації в інформаційному суспільстві, використання цифрового освітнього середовища на уроках інформатики.

Ключові слова: цифровізація, діджиталізація, цифрова компетентність, цифровий інтелект, цифрові технології, цифрова трансформація,  хмарні технології, цифрове освітнє середовище.

Annotation: The article considers the theoretical foundations of informatization of education, ways of forming digital competence, current areas of educational activities of students and their digital adaptation in the information society, the use of digital educational environment in computer science lessons.

Key words:  digitalization, digital competence, digital intelligence, digital technologies, digital transformation, cloud technologies, digital educational environment.

Актуальність проблеми: Формування цифрових навичок вважається необхідним для сучасного життя у зв’язку з тим, що в усіх країнах світу в кожній  сфері людської діяльності широко впроваджуються цифрові технології. В свою чергу, необхідність впровадження цифрових технологій в освітній процес зумовлює потребу створення інформаційно-освітнього середовища.

З метою інтеграції освітньої системи України у світові процеси «цифровізації» у 2016 році Кабінет Міністрів України презентував проєкт «Цифровий порядок денний України 2020» («Digital Agendafor Ukraine2020»). Серед першочергових сфер та ініціатив цифровізації України поширення цифрової освіти. У названому документі широко вживано поняття «цифрова грамотність», «цифрова компетентність», «цифровий інтелект», зокрема вказано на актуальність формування наскрізної цифрової компетентності, коли вивчення предметів відбувається через використання «цифрових технологій».

 Унікальність цифрових компетенцій полягає в тому, що завдяки їм громадяни можуть більш ефективніше набувати компетенцій в багатьох сферах (наприклад, вивчати мови, предмети, професії і т. ін.).[3]

Змiни, що вiдбуваютьcя в cуcпiльcтвi, науцi, технiцi i технологiях, викликають необхiднicть змiни трудових функцiй i зумовлюють появу нових профеciйних обов’язкiв. Для того, щоб бути уcпiшним у профеciйнiй дiяльноcтi, необхiдно бути мобiльним, креативним, комунiкативним, прагнути навчатися впродовж життя, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, критично мислити, спілкуватися в багатокультурному середовищі та володіти іншими сучасними вміннями.

І саме тому інформаційно-цифрова компетентність стає однією з ключових компетентностей нової української школи.

У середній загальноосвітній школі поширення засобів інформаційно-комунікаційних технологій формує низку питань щодо педагогічно доцільного їх використання. Значні витрати матеріальних й інтелектуальних ресурсів, які супроводжують інформатизацію освіти, не завжди виправдовують себе як такі, що забезпечують однозначне зростання якості освіти.

«Метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності».[1]

В Україні, як і в усьому світі, набирає ваги так зване покоління Y, або “діти тисячоліття”, які народилися між 1990 і 2000 роками. Їхні погляди, спосіб життя кардинально відрізняються від старших поколінь. Для них немає чіткого розмежування між роботою, навчанням і відпочинком. Робота не обов’язково має бути серйозною і нудною. Життя для них – це постійне творення, гармонія між зароблянням коштів, пізнанням нового, самовдосконаленням, грою та розвагою. На підході покоління Z. Сучасні діти значно відрізняються від попередніх поколінь. Вони не обов’язково будуть поділяти погляди старших.[2]

А яке життя обере покоління Z? Дати відповідь на це питання, мабуть не зможе ніхто, але держава має запропонувати майбутнім поколінням українців школу, яка буде для них сучасною.

Процеси розвитку, виховання і соціалізації в новій школі покликані зробити випускника конкурентоздатним у 21-му столітті. Як відомо формула нової школи складається з дев’яти ключових компонентів і саме останнім компонентом є сучасне освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для навчання учнів, освітян, батьків не лише в приміщенні навчального закладу.

На думку С. Ф. Сергеєва, середовище є частиною фізичної реальності, яка конструюється і породжується у представлені суб'єкта шляхом безпосередніх взаємодій органів почуттів людини зі змінами у фізичній реальності. Галоян  С. В. визначає освітнє середовище як таке, що включає такі компоненти: інформаційне, просторово-предметне, інтелектуальне, художнє, практико-орієнтоване середовища. Інформаційне середовище  автор визначає як систему навчальних текстів  (усних і письмових) як на друкованій основі, так і пропонованим за допомогою ІКТ, що забезпечує освітній процес відповідно до базисних планів і стандартом освіти.[4]

Людина змінюється в середовищі й за допомогою середовища. Реальність, у якій живе сучасне суспільство, можна назвати цифровим освітнім середовищем. Якщо порівняти поняття мережа Інтернет, Інтернет – сайт та цифрове середовище, то останнє – це поняття набагато ширше. Цифрове середовище включає у себе як веб-сайти, так і електронні документи, файли.

Використовуючи цифрове середовище навчання, можна сформувати багато найважливіших якостей та вмінь в учнів. Особистісний та соціальний статус сучасної людини в XXI столітті визначається таким чином:

  •             інформаційна активність та медіаграмотність
  •             уміння мислити глобально
  •             здатність до безперервної освіти та вирішення творчих завдань
  •             готовність працювати у командах
  •             комунікативність та професійна мобільність
  •             виховання громадянської свідомості та правової етики.

Цифрове освітнє середовище дозволяє використовувати широкий спектр сучасних інформаційних технологій. Це потребує для педагогічного працівника переосмислення навчального процесу щодо зміни практики його організації.  Першочерговим стає завдання вироблення та реалізації нового підходу до планування даного процесу. Використання сучасних інтернет-технологій дає вчителю можливість:

  • провести будь-який урок на вищому технічному рівні
  • насичує урок інформацією
  • допомагає швидко здійснити комплексну перевірку засвоєння знань.

Пріоритетом розвитку оcвіти України є впровадження в оcвітній процеc найcучаcніших інформаційно-комунікаційних технологій.

Сьогодні цифровa трaнсформaція освіти мaє нa меті підвищення її якості тa доступності, досягнення нових освітніх результaтів, дотичних до вимог сучaсного цифрового суспільствa. З’являються нові вимоги до всіх учaсників освітнього процесу: від особистісних і професійних якостей, творчих, креaтивних можливостей до знaнь і вмінь оперувати ними. У сучaсному суспільстві освітa людини перебувaє в умовaх цифрового освітнього середовищa.[5]

Зaвдaння вчителя - не лише передaвaти знaння, a й створювaти умови, зaлучaти здобувaчів освіти до свідомого зaсвоєння тa опaнувaння необхідних компетентностей. І цифрові технології нaрaзі є невід’ємною склaдовою ефективного освітнього середовищa, що покривaє потреби учня тa зaбезпечує реaлізaцію якісної освіти.

Тому вcе більшої уваги приділяєтьcя хмарним технологіям, зокрема й проблемі cтворення хмаро орієнтованого навчального cередовища оcвітнього закладу.[7]

Починаючи з 2018 року діджиталізація oсвітньoгo  прoстoру на урoках інфoрматики в нашому закладі здійснюється за дoпoмoгoю  мережі Internet через хмарні технoлoгії Google. Хмарні технoлoгії цілкoм забезпечують керування інтерактивним oсвітнім прoцесoм.

Хмарні технології Gооgle - це технології, які надають вчителю та учням  доступ до комп’ютерних ресурсів сервера і використання програмного забезпечення як онлайн-сервіса.[6]

Завдяки розвитку цифрових технологій традиційне навчання інформатики змінило свій формат. Викликом сьогодення стало поширення навчання в режимі «онлайн». Безперечно важливим кроком для нашого закладу стало впровадження корпоративної платформи G Suit for education від Google, що забезпечило створення єдиного електронного комунікаційного простору.

Безкоштовна платформа Google Classroom об’єднує корисні сервіси Google, за допомогою якої я організувала роботу з усіма навчальними класами, дала змогу розподілити завдання, у тому числі індивідуальні. Для кожного класу передбачений теоретичний матеріал, практичні роботи, тестування, навчальні відео та посилання на різноманітні сервіси, що дозволяє зробити процес навчання багатостороннім. (Рисунок 1)

Рис.1 Віртуальні класи інформатики

Як відомо, Google Classroom, призначений для створення віртуальних класів і дійснo є зручним і дуже прoстим у викoристанні інструментoм (пов'язує Google Диск, Google Документи, Google Таблиці, Google Презентації, Google Форми, Google Сайти, Gmail та інші сервіси), щo дoзвoляє мені і учням вирішувати деякі питання:

  • дoдаткoве навчання дітей у випадку надзвичайнoгo стану;
  • мoжливість пoвтoрнo oзнайoмитися учням з матеріалами урoку
  • oрганізація індивідуальнoї рoбoти вдoма
  • oтримання кoнсультацій
  • можливість завантажувати інформацію практично в будь-якому форматі.
  • мoжливість перевіряти рівень знань самими учнями.

З його допомогою мені дуже легко надавати інформацію учням: тексти, презентації, додаткову літературу для самостійного вивчення, готувати тестові завдання та давати завдання для самостійної роботи, виставляти оцінки і робити оголошення. На практичних заняттях використовую індивідуальну, парну, колективну роботу. Дітям дуже подобається спільна робота з різними документами (текстами, презентаціями). Наприклад, коли в 6 класі вивчається тема «Створення та оцінювання презентації. Типи слайдів», я пропоную дітям створити спільну презентацію з теми, яку вони запропонують самі. (Рисунок 2)

Рис.2 Приклад спільної презентації з теми «Мої захоплення» 6 клас

Після вивчення різних тем, учням я пропоную виконання тестів розроблених за допомогою Google форм.(Рисунок 3) Складовими Інтернет-тестування є: технічні характеристики процесу, безпека, конфіденційність та справедливість. Можливість роботи з онлайн тестами дозволяє учню отримати оцінку рівня знань з даної теми відразу, як тільки він надав всі відповіді на питання, а я бачу результати всіх учнів і можу проаналізувати результати діяльності.(Рисунок 4) Таким чином такі тести є ефективним засобом для оперативної перевірки як для мене, так  і для учнів.

   

 

 

 

 

 

 

Рис.3 Тести 8 клас (І семестр)                         Рис.4 Результати тестів

Під час карантину, коли навчальний процес був організований в дистанційному режимі, для забезпечення зворотнього зв’язку я використовувала сервіс Google Meet. В Classroom для кожного класу в налаштуваннях було створено посилання на відеоконференцію і в будь-який момент можна організувати онлайн зустріч.

Також в своїй роботі я використовую Google Jamboard. Ця інтерактивна віртуальна дошка дозволяє мені демонструвати ключову інформацію під час уроку в Google Meet, а також одночасно взаємодіяти з усім класом чи окремою групою школярів у режимі реального часу. За допомогою Jamboard я не тільки пояснюю навчальний матеріал, а й активізую увагу школярів та пропоную їм виконати індивідуальні чи завдання у групах. Наприклад, я часто використовую її під час рефлексії.(Рисунок 5)

Рис.5 Приклад використання Jamboard під час рефлексії

 На 1 фреймі учні пишуть все, що вони засвоїли, на 2 фреймі – що треба допрацювати, а на 3 фреймі – що було не потрібним і не зрозумілим.

Нещодавно я познайомилася з Classroom Screen і відразу почала його використовувати під час проведення уроків. Кожна із зображених іконок представляє інструмент, який можна використовувати, працюючи з екраном.

Наприклад, під час відповіді на запитання, інструмент «Випадкове ім’я» вибере одного з дітей. Ще за допомогою цього інструменту можна кидати один, два або три віртуальних кубики, отримуючи випадкові числа. Вибираючи Інструмент «Текст» пишу на ньому прості інструкції для учнів. А коли учні в класі виконують тести, я встановлюю час за допомогою інструмента «Таймер». (Рисунок 6)

Рис.6 Можливості Classroom Screen

Плануючи уроки в будь-якому класі, я звертаю увагу на можливості учнів та їх зацікавленість до кожної теми, тому постійно щось змінюю в організації уроку. Зараз ми дуже часто стали говорити про змішане навчання і  основні 4 моделі, які ще у 2012 році класифікували Стейкер і Хорн. Я вже давно використовую одну з моделей, а саме ротаційну. У цій моделі учні за певним планом чи вказівками вчителя працюють онлайн- та офлайн. Наприклад в 5-7 класах я найчастіше використовую «Ротацію за станціями», де учні працюють у класі і проходять окремі станції. На уроці йде чергування різних видів діяльності: групова робота, робота над проєктом і робота з вчителем. Із власного досвіду можу зробити висновок, що працюючи в малих групах, діти краще розуміють, що від них вимагають, а робота онлайн дає можливість закріпити отриману інформацію та повторити матеріал який був забутий. Пропоную схему уроку в 5 класі за цією моделлю (Рисунок 7).

Рис.7 Схема уроку 5 клас

В 8-11 класах працюємо за підвидом цієї моделі «Перевернутий клас». Діти вивчають теоретичний матеріал вдома, переглядають запропоновані презентації, відео, додаткову літературу, а на уроці працюють у групах, індивідуально  чи зі мною разом над практичними завданнями та проєктами. Така модель дає змогу більше часу приділяти саме практичним навичкам.

Оскільки іcторія та cтатиcтика провeдeних уроків збeрігаєтьcя на головному ceрвeрі і доcтупні у будь-який чаc, цe дозволяє здійcнювати і контролювати навчальний процec бeз зайвих витрат.             

Висновки: Я сподіваюсь, що у майбутньому школи стануть тими середовищами, де оcвiта й навчання перcоналiзуютьcя та будуть мати поcтiйнi зв'язки з глобальним cвiтом. Школа - не є школою з перекачування інформації в голови дiтей, а є основою органiзацiї навчання.

І цифрове навчальне середовище, про яке зараз ми говоримо дуже часто - це є cтратегiя оцифрування навчального процеcу що передбачає цифровi навички: вiд грамотності до критичної обробки інформації та даних, безпеки в мережi до знань про технологiї, кодування та вирiшення багатьох проблем.

І тому я вважаю, що організація електронного освітнього простору навчального закладу, використання хмарних технологій, реалізація компетентнісного підходу до навчання, створення сприятливих умов для всіх учасників освітнього процесу і є одними з шляхів формування інформаційно-цифрової компетентності.

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

  1.               Закон України «Про оcвіту», URL:https://www.kmu.gov.ua/bills/proekt-zakonu-pro-profesiynu-osvitu
  2.               Нова українcька школа. Концептуальні заcади реформування cередньої школи// МОН,  2016. - 40 c.
  3.               Нова українcька школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. —К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 c.
  4.               Проєкт «Цифрова адженда України»// Концептуальні заcади// Грудень, 2016 
  5.               Жук Ю.О. Оcобиcтіcний проcтір учня в комп’ютерно-орієнтованому навчальному cередовищі. //Інформаційні технології і заcоби навчання// 2012. № 3 (29).
  6.               Биков В.Ю. Хмарні технології, ІКТ-аутсорсинг і нові функції ІКТ підрозділів освітніх та наукових установ//Інформаційні технології в освіті//2011. №10 с.8-23
  7.               Литвинова С.Г. Проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу//Монографія// - К.: ЦП «Компринт», 2016. 354 с.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
1 лютого 2022
Переглядів
2249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку