"Використання елементів інтерактивних технологій на прикладі вивчення у 8 класі хімічних властивостей кислот"

Про матеріал
. Інтерес учня до уроку та його ефективність зростає, коли поряд із класичними методами широко використовуються активні форми навчання. Тому на своїх уроках я намагаюся поєднати традиційні та інноваційні методі навчання.
Перегляд файлу

«ВИКОРИСТАННЯ  ЕЛЕМЕНТІВ  ІНТЕРАКТИВНОГО  НАВЧАННЯ

                                            НА УРОКАХ ХІМІЇ»      
 

Хімія-це наука, що не лише є основою науково-технічного прогресу, але й сприяє розвитку особистості й підвищенню культурі людини. Тому вивчення хімії в школі має велике значення не лише для наукового сприйняття світу, але й, у першу чергу, для розвитку творчих здібностей учнів, уміння мислити й використовувати свої знання на практиці. Сьогодні існує багато форм і методів навчання хімії, що орієнтовані на краще засвоєння учнями навчального матеріалу, підвищення якості вмінь і навичок. Але для досягнення цієї мети необхідно будувати урок таким чином, щоб він був не лише цікавим, але й не перевантаженим для учня. Інтерес учня до уроку та його ефективність зростає, коли поряд із класичними методами широко використовуються активні форми навчання. Тому на своїх уроках я намагаюся поєднати традиційні та інноваційні методі навчання. Починаючи працювати у 7-х класах, я поступово ввожу елементи інтерактивного навчання, починаючи з найпростіших інтерактивних технологій, таких,  як мозковий штурм, робота в парах і малих групах, мікрофон, «сніжний ком», мозковий штурм, робота с текстом та ін. В 8-11 класах використовую технології кооперативного навчання, груповий пошук інформації. Для активізації пізнавальної діяльності учнів я використовую на уроках дидактичні ігри. Гра - це не лише творчість, але й велика праця. Ігрова модель навчання сприяє не лише реалізації дидактичних цілей, але й розвитку зосередженості й самостійності мислення. Для обговорення спірних питань використовую таку форму роботи, як дискусія. Прикладом такого уроку є урок в 11 класі «Хімія й екологія». А в 7-9 класах учням подобається така форма роботи, як складання хімічних казок та віршів. Діти із задоволенням залучаються до цієї роботи. Одні пишуть казки, інші вірші, треті роблять малюнки, складають загадки, учні збираються у малі групи та пишуть сценарії. Починається справжня творчість, що сприяє закріпленню знань учнів.

Пропоную модель уроку у 8 класі на тему:  «Хімічні властивості кислот»

Мета уроку: з’ясувати хімічні властивості кислот; значення поняття «індикатор», пояснити використання індикаторів для визначення кислотного середовища; продовжити знайомити учнів з електрохімічним рядом напруг металів та його використання під час складання рівнянь реакцій, в яких беруть участь метали; з’ясувати зміст реакції обміну; продовжити роботу над закріпленням правил техніки безпеки під час роботи з кислотами.

Обладнання: «Електрохімічний ряд наруг металів», розчини метилоранжу, фенолфталеїну, хлоридної та сульфатної кислот; метали: Mg, Zn,Cu; оксиди металів CuO;CaO; універсальний індикатор.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Основна частина уроку

2.1 Перевірка домашнього завдання

2.2Актуалізація та коригування знань

Фронтальна бесіда

1) Які речовини називаються кислотами?

2)Атом якого елемента входить до складу всіх кислот?

3) Класифікація кислот? На яких ознаках вони ґрунтуються?

4) Класифікуйте хлоридну та нітратну кислоти за усіма ознаками.

5) Яких правил техніки безпеки ми повинні дотримувати під час роботи з кислотами?

Самостійна робота ( робота у парах)

1 Заповніть картки. Кожна правильна відповідь – 1 бал

Після виконання роботи учні обмінюються картками, перевіряють та виставляють бали сусіду

Варіант I

                 Назва кислот

              Формула

Флуороводнева

 

 

H2SO3

Нітратна

 

 

HBr

Ортофосфатна

 

 

H2CO3

Варіант II

                 Назва кислот

              Формула

Флуороводнева

 

 

H2SO4

Нітратна

 

 

HI

Ортофосфатна

 

 

H2SiO3

2. Складітьрівняння за схемою. Укажіть тип хімічноїреакції (6 балів. Перевіряє вчитель)

Варіант I

Ba          BaO           Ba(OH)2

Варіант II

S            SO2            SO3               H2SO4

2.3 Новий матеріал. Мотивація пізнавальної діяльності.

          Розповідь учителя

Для того щоб зрозуміти, що таке кислоти, яке місце вони посідають серед інших речовин, який взаємозв’язок існує між різними речовинами в природі, необхідно знати не лише їх склад, але й вивчити хімічні властивості. Сьогодні  на уроці ми за допомогою лабораторних дослідів разом визначимо, які хімічні властивості характерні для кислот. Після вивчення цієї теми ви будете знати:

  • що таке індикатор:
  • хімічні властивості кислот;
  • які реакції називаються реакціями обміну;

уміти:

  • складати рівняння реакцій, що підтверджують хімічні властивості кислот;
  •   аналізувати, порівнювати й використовувати знання про кислоти на практиці.

Не забувайте, що під час роботи з кислотами слід дотримуватися запобіжних заходів. Якщо крапелька кислоти потрапляє на шкіру, необхідно відразу ж промити шкіру проточною водою, поки не перестане пекти, потім промити розчином питної соди й звернутися до лікаря. У разі потрапляння кислоти в очі необхідно промити проточною водою і негайно звернутися до лікаря.

1. Дія кислот на індикатори

              Розповідь учителя

У природі існують такі речовини, що поводяться, як хамелеони: змінюють своє забарвлення залежно від середовища, в яке вони потрапляють. У дивній країні Хімії такі «хамелеони» називаються індикаторами. Перед вами індикатори: лакмусовий папірець, розчини метилоранжу, фенолфталеїну та універсальний індикатор.

Беремо  пробірки з водою. Розчинами хлоридної та сульфатної кислот й в кожну пробірку додаємо по краплині метилоранжу та фенолфталеїну. Змочуємо універсальний індикатор і фіолетовий лакмус розчинами цих кислот. Дані заносимо в таблицю.

 

Індикатори

 

 Колір

 

У воді

 

 

У розчиніHCl

 

У розчині H2SO4

 

Лакмус

 

Фіолетовий

 

Червоний

 

Червоний

Метилоранж

Жовтий

Малиновий

Малиновий

Фенолфталеїн

Безбарвний

Безбарвний

Безбарвний

Універсальний

індикатор

Жовтий

Червоний

Червоний

 

2 Взаємодія з металами

    Розповідь учителя

Перед вами на дошці-ряд напруг металів. Ми вже ознайомилися зі зміною хімічної активності в цьому ряді, коли вивчали властивості води. Метали, що розташовані в ряді активності до Гідрогену, будуть вступати в реакцію з кислотами. Як же буде проходити ця реакція? Щ утвориться в результаті хімічної реакції? Подивиться на рівняння реакції та зробить прогноз:

Zn + HCl  

Mg + H2SO4

Учні відповідають, що реакції проходять за типом реакції заміщення, пояснюють чому й що буде утворюватися в результаті хімічної реакції.

Учитель. А тепер подивимося, чи справді саме так будуть проходити хімічні реакції. Демонстрація дослідів:

Zn + 2HCl= ZnCl2 + H2

Mg + H2SO4 = MgSO4 + H2

Cu + HCl=

Учитель. Чому мідь не вступила до реакції  з  розчином хлоридноїкислоти?

3. Взаємодія з основними оксидами

Демонстрація:

 CuО + 2HCl=CuCl2 + H2О

Після демонстрації вчитель пояснює, як саме проходить хімічна реакція, і називає тип реакції – реакція обміну.

2.4 Закріплення знань

1) Закінчить рівняння реакцій, які можливі:

Cu+ H2SO4 =                                         Cа + HCl=

CаО +HNO3=                        CuО + HNO3 =

2) Прослухайте вірш, який написала учениця нашого ліцєю Коврига Влада, і запишіть рівняння реакцій.

В Кислоті Був день народження,

 Гості їли торти і печиво.

 Всі веселилися, танцювали, грали,

 І як пролетів час, не побачили.

Прийшла пора повертатися додому,

 Гості почали прощатися,

 Дарувати дарунки

 Цілуватися....

Прийшла черга Оксиду, Хрому оксиду

Він підійшов до кислоти і повторив слова;

 "Будь здорова і щаслива, гордовита і розумна,

 І ніколи не забувай, що я друг твій"

Як завертівся, закрутився будинок.

 І перед ними виявилася сіль і вода,

 Які утворилися тоді

 Коли Оксид прощався з Кислотою!

Тут на вулиці загримів екіпаж,

 А з Кислотою прощався Метилоранж.

 Він був дуже прекрасний,

 Але, відійшовши від Кислоти, став червоний!

 Останнім вирушав небагато хромой,

Але дуже красивий і молодий

Метал Алюміній.

Але варто було йому підійти до Кислоти,

 Як щось з'явилося у висоті,

Закрутилося, завищало

 І перед ними виявилася Сіль і з нею разом Н2.

 Ось такі справи ули на ювілеї Кислоти тоді!

III. Заключна частина уроку

3.1. Рефлексія

1) Ви познайомилися ви на уроці з такими поняттями, як «індикатор», «реакція обміну»

2) Чи знаєте ви тепер, З якими простими й складними речовинами реагують кислоти?

3) Які труднощі виникли у вас під час уроку?

3.2 Домашнє завдання

Опрацювати параграф; написати вірші або казки про властивості кислот.

Використання інтерактивних технологій не є самоціллю моєї роботи. Не на всіх уроках я використовую інтерактивні форми роботи, тому що краще провести кілько інтерактивних занять, ретельно підготовлених, ніж часто проводити поспіхом підготовлені ігри Найголовніше є те, щоб у класі за допомогою інтерактивного навчання склалася така атмосфера, яка сприяла б співробітництву, розумінню й доброзичливості, що буде дійсно сприяти підвищенню інтересу до хімії, у результаті чого в учнів з’явиться бажання одержувати знання.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
26 січня 2020
Переглядів
608
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку