Розробка занять з факультативного курсу "Хімія навколо нас"

Про матеріал
Тема: Значення продуктів харчування у житті людини. Якість продуктів харчування. Поняття про барвники, емульгатори, консерванти.
Перегляд файлу

Комунальний заклад

"Зідьківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Г.І.Ковтуна"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

( розробка факультативного заняття з хімії)

 

 

 

 

 

 

                         Вчитель хімії                   Швецова Зоя Федорівна

 

 

 

 

Тема: Значення продуктів харчування у житті людини. Якість продуктів харчування. Поняття про  барвники, емульгатори, консерванти.

Мета: поглибити обізнаність учнів щодо споживання  якісних продуктів, їх значення у житті людини. Продовжити розвивати вміння, застосовувати набуті знання у повсякденному житті для зміцнення свого здоров’я;                розвивати допитливість та пізнавальну активність учнів; розвивати пам'ять, хімічне мовлення.

           Продовжити формування здоров’язберігаючої та соціально – економічної компетентностей; формувати інтерес до предмета шляхом постійного стимулювання розумової діяльності учнів і нестандартним підходом до заняття; формувати  риси соціально – орієнтованої людини.

       Виховувати інтерес до знань, охайність, наполеглевість, увагу; виховувати бережне становлення до свого здоров’я; 

Очікувані  результати вивчення:

  • учні повинні оволодіти основним поняттями про речовини  - харчові продукти;
  • набути практичних умінь і навичок щодо використання теоретичних знань на практиці;
  • розвиток творчих здібностей учнів, уміння самостійно працювати з різними джерелами інформації;
  • розуміння учнями на високому рівні значення харчування у житті людини;
  • оволодіння правилами безпеки життєдіяльності під час роботи з хімічними речовинами;
  • набути  вміння досліджувати, аналізувати, робити висновки;
  •  самостійність у добуванні знань;
  • толерантність, дружелюбність, культуру спілкування.
  •                                                                                                                                                                                                                          Обладнання: таблиця «Статистичні дані», плакати «Білки, жири, вуглеводи», мультимедійне обладнання.

 Міжпредметні  зв’язки:  - біологія ( білки, жири, вуглеводи, травлення)

Пам’ятка  успіху

  • Будь уважним.
  • Активно пізнавай і аналізуй почуте на уроці.
  • Самостійно встановлюй зв’язки  відомого і невідомого.
  • Учись досліджувати і відчувати радість відкриття.
  • Вчись досягати мети.
  • Реалізуй свої знання у повсякденному житті.

Бажаю успіху!

Епіграф:    «Наша їжа повинна бути ліками, а наші ліки – їжа».

                                                                                                          Гіппократ

І. Організаційний етап    Привітання вчителя, Приготування учнів до заняття. На екрані слайд « Пам’ятка успіху»

Звіт учнів – консультантів

Вітаю майбутніх  математиків, філософів, лікарів, біологів, журналістів, програмістів, хіміків, письменників. Плідна робота на кожному занятті наближає вас до мрії. Отож, плідно працюємо.

ІІ. Етап орієнтації   і цілепокладання

Ми з вами весь час відчиняємо  символічні двері до цікавої країни «Хімії». Там цікаво, там багато невідомого, яке вабить вас. Сьогодні ми з вами починаємо вивчати тему, яка дасть можливість з’ясувати вплив хімічних речовин, що містяться у продуктах харчування на людський організм.

Для того, щоб дізнатися з якими намірами ви прийшли, пропоную вам  Вправу «Очікування»  Зацікавлення учнів, вивченням нової теми.

Завдання:

  • Шаблон «Зірка»

(запишіть на які питання ви хочете отримати відповідь)

  • Шаблон «Камінь»

(поставте свої побоювання щодо питань, які будуть розглянуті).

  • Шаблон «Годинник»

(зазначте, чи не жаль вам часу, що затратите на уроці)

На екрані учні бачать завдання і виконують вправу «Очікування». Заповнюють шаблони:

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: На сьогоднішній день велика проблема у  якості продуктів харчування. Неодноразово ми впевнювалися, що  багато на прилавках магазинів неякісних продуктів. Ви дивитися телепередачу  «Знак якості», як на вашу думку, у чому причина випуску неякісних продуктів?

Співпраця учнів з учителем  Учні називають причини  випуску неякісних продуктів харчування.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

 Вчитель:  Їжа – пальне для людини, їй потрібно їсти. Видатний філософ Сократ говорив:   «Людина їсть, щоб жити, а не живе, щоб їсти»

 Фундаментальний закон природи – закон збереження матерії та  енергії – має пряме відношення до людини. Усі витрати речовини та енергії людина поновлює з їжею. Виходить, треба їсти стільки, щоб між надходженням і витратами встановився баланс.

Крім енергетичної цінності їжі необхідно, щоб раціон харчування  був різноманітним і містив певну кількість білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, мінеральних речовин.

Питання до учнів: 1.Що ви можете сказати про калорійність харчування?

                               2. Які умови зберігання продуктів харчування?

Слайд  на екрані Для допитливих рубрика «Джерела інформації» (Мета рубрики навчити учнів сприймати інформацію та її аналізувати)

Виступи учнів  міні проєктами

1.Калорійність харчових продуктів.

2. Умови зберігання харчових продуктів.

Слайд    Що стверджують статисти?  Рубрика «Вчимося аналізувати»

( вчитель пропонує учням попрацювати з таблицею).

Статистичні дані : Маса продуктів, що людина з’їдає в середньому за 70 років життя.

продукти

Маса продуктів

1

хліб

7 274 кг

2

картопля

7 988 кг

3

яловичина

5 корів

4

свинина

24 свині

5

риба

783 кг

6

пиво

2 800 л

7

вино

490 л

8

сир

218 кг

9

яйця

12 776 шт.

10

курятина

874 птаха

 

Висновок:

Вважається, що у денному раціоні співвідношення основних компонентів білків, жирів,вуглеводів – за масою повинно бути: 1 : 1 : 4.

Це означає, що продукти, що містять білки, мають оптимально поєднуватися з рослинами і тваринними жирами, а також з вуглеводами.

На попередньому занятті вам пропонували підготовити повідомлення про  роль окремих речовин

 

Група учнів підготувала інформацію про вміст барвників, емульгаторів, консервантів у продуктах харчування їм слово  (презентації) Можна провести веб-квестом.

Хімічний  склад їжі:  Вуглеводи.  2. Жири     3. Білки

Вуглеводи

Вуглеводи в організмі людини відіграють важливу роль енергетичних речовин. Найважливіші з них – сахароза, глюкоза, фруктоза, а також крохмаль. Вони швидко засвоюються в організмі. Виняток становить целюлоза, якої особливо багато у рослинній їжі. Вуглеводів багато у картоплі, в овочах, крупах, макаронних виробах, фруктах, хлібі.

Цукор – тростинний.  Його батьківщина – Бенгалія. Європейці в особі воїнів Олександра македонського вперше спробували цукор і повідомили, що знайшли «мед», який отримується без участі бджіл.

Під час хрестових походів були виявлені  величезні плантації цукрової тростини  у Сірії. Місцеві жителі у глиняних горщиках  варили цукор з тростини. Були часи, коли цукор вважали дорогими ліками і купували в аптеках.  У 1747 році німецький хімік  Андреас – Сигізмунд Маргграф ( 1709 – 1782) виділив перший європейський цукор  із цукрового буряка.

У 1802році у селі Аляб’єво  тульської губернії був побудований перший  російський цукровий завод. Тут цукор варили з буряка, який вирощували неподалік. Те, що ми зараз називаємо цукром, - це майже чиста ( 99,75%) сахароза. Сахароза під час нагрівання  у присутності води розпадається на глюкозу і фруктозу.

Глюкоза  речовина, що одержується розпадом сахарози. Вона моментально попадає у кров, надзвичайно легко засвоюється організмом і швидко відновлює сили людини. Однак при надлишку глюкози вона перетворюється  у глікоген і відкладається у печінці. Потім надлишок глюкози переходить у жири. Споживання цукру  дорослими людьми не повинно перевищувати  80 – 100 грам у день. Глюкоза міститься у крові людини(0,1%). Якщо  вміст глюкози перевищує норму виникає захворювання цукровий діабет. Глюкозу використовують для лікувального харчування ослаблених людей.

Фруктоза   уперше виділена в 1847 році. Міститься  в овочах, фруктах, бджолиному меді. Аж до відкриття інсуліну фруктоза була незамінним продуктом харчування для хворих на діабет.

Жири

 Жири  теж служать джерелом енергії для людського організму. Їх організм відкладає про запас, і вони є енергетичним джерелом довгострокового користування. Крім того жири мають низьку теплопровідність  і охороняють організм від переохолодження. Не дивно, що у  традиційному раціоні північних народів так багато тваринних жирів. Жири входять до складу клітинних  стінок,внутрішньоклітинних утворень, до складу нервової тканини.

Жири, які ми їмо, - це не індивідуальні хімічні сполуки, а складні суміші ліпідів, води, мінеральних солей та вітамінів.

Білки   Джерелами білків можуть служити:

Назва продукту

Вміст білку  у % за масою

1

Квасоля

22

2

Арахіс

23

3

Горох

24

4

Соя

23

5

Гриби

24

6

Твердий сир

25

7

Свинина

7 - 15

8

Хліб

7 - 8

9

Яловичина

16 - 20

10

М'ясо птиці

21

11

Риба

13 -21

12

Яйця

13

13

Сири

14

14

Молоко

3

Гречка чемпіон серед крупів на вміст білку, тому використовують для дієтичного харчування.

Якщо білків в організмі бракує, доросла людина відчуває занепад сил, у неї знижується працездатність, організм гірше  опирається інфекціям. Діти при недостачі білку відстають у розвитку.

Білки беруть участь в обміні речовин і забезпечують розмноження живих клітин.

Практична робота учнів в групах

Учні поділяються на групи:  На столах в учнів  знаходяться упаковки:

1 група  упаковка майонезу

2 група     масла;

3 група     меду;

4 група   маслинова олія;

5 група   Сік Сандори;

Завдання:  визначити :

  • фірму виробника;
  • дату виготовлення;
  • термін придатності;
  • країну;
  • склад.

Учні працюють у групах, обговорюють і з кожної групи представник розповідає чого дізналися. Після обговорення  під час підведення підсумку виступають учні з повідомленнями:

Сторінка цікавинка

Чи мають сурогати продукти, які ми часто вживаємо?: Багато продуктів харчування, які раніше можна було купити тільки у державних магазинах, тепер продаються на ринках чи оптових ярмарках. Це виявляється набагато дешевше, а  часом і зручніше. Однак дуже неприємно виявити, що куплений товар поганої якості. Як уникнути подібних розчарувань? Насамперед, під час купівлі необхідно уважно прочитати напис на упаковці, з’ясувати термін придатності продукту, країну і фірму виробника, хімічний склад. Якщо якість із цих даних викликають сумнів, краще відмовитися від покупки.

Майонез – соус, емульсія рослинної олії з 25 – 50% води, 5 – 6% яєчного порошку, сухого  молока, оцту і спеції.

Поради зберігання:

  • Не зберігати його у відкритому вигляді й у теплій воді, олія може окислитися. Майонез набуде обвітреного  вигляду.
  • Не зберігайте його на морозі: за-150С емульсія олії розшаровується. Врахуйте, що майонез не переносить тривалого контакту з продуктам, які містять оцтову кислоту і молочну, хрін, солоні огірки, квашену капусту.

   Масло залежить від виду завжди містить ту чи іншу кількість вологи. Надлишок вологи у вершковому маслі шкідливий, призводить до його псування .з утворенням масляної кислоти. Скільки води у шматочку масла?

Сам у дома!   Хочеш стати хіміком, стань ним!

1.Візьми шматочок масла помісти у пробірку.

2. Розігрій на водяній бані до плавлення масла.

3. Дай відстоятися маслу

4. Вміст води і тваринного жиру у пробі масла визначається за співвідношенням об’ємів відстояних речовин у пробірці.

Це цікаво:  збільшення вмісту води у маслі веде до зростання його крихкості на холоді.

Маслинова олія  - частий предмет підробки. Справжня маслинова олія має дуже цінні властивості: високий вміст ( 55 – 83 %)  ненасиченої олеїнової кислоти ( на відміну від соняшникової олії, де її в 2 – 3 рази менше). Відрізнити справжню маслинову олію від підробки можна у такий спосіб: температура початку  кристалізації чистої маслинової олії +80С% кристалізуючись, олія біліє. На ринку у холодну погоду  справжня маслинова олія  не може бути прозорою. Не може бути вона і дешевою; вартість маслинової олії повинна бути в 5 – 5,5 разів  більшою, ніж рафінована соняшникова олія. Врахуйте, однак, що маслинова олія теж може бути нерафінованою. У цьому випадку вона має зеленуватий колір і не повинна використовуватися для смаження.

Натуральний мед – це солодкий нектар квітів рослин – медоносів, зібраний і перероблений бджолами. У бджолиних стільниках мед  дозріває і підлягає ферментації – збагачується біологічно активними  речовинами.

У складі натурального меду міститься приблизно 75% глюкози і фруктози, 1 – 1,5 % сахарози і 18% води, а також ферменти, вітаміни, органічні кислоти,мінеральні солі, дубильні й ароматичні речовини. Однак цей цінний і недешевий продукт іноді підробляють.

Фальшивий мед може містити цукор, патоку, крейду, борошно, крохмаль, і навіть дерев’яні ошурки. Домішки речовин, нерозчинних у воді, виявити нелегко: для цього у невелику пробірку, склянку чи баночку набирають пробу меду з дна посудини, де він зберігається, і додають  дистильовану воду, щоб співвідношення меду і води за об’ємом становило 1 :1. Коли мед розчиняється у воді, нерозчинні домішки будуть добре помітні  на дні пробірки чи на поверхні розчину.

Щоб виявити домішки крохмалю, до розведеної у воді проби меду додають кілька крапель спиртової настоянки йоду. Якщо суміш посиніє – крохмаль присутній.

Нескладно виявити і домішки крейди для цього у пробу меду капають оцтову кислоту. Якщо суміш скипає через виділення вуглекислого газу – виходить домішка є.

Домішка патоки виявляється, якщо до розчину проби меду у воді додати вчетверо більший об’єм  етилового спирту чи горілки. Чистий мед дасть прозорий розчин, а мед із крохмальною патокою стане молочно – білим; при стоянні така суміш буде розшаровуватися. а на дні  з’явиться напіврідкий прозоро – білий декстрин. Якщо до меду підмішана цукрова патока, додавання кількох крапель 3% розчину арґентум нітрату викликає виділення білого осаду.

 Інформація про барвники, консерванти, емульгатори.

Харчові добавки

Характеристика

1

Барвники

Посилюють або відновлюють колір продукту

2

Емульгатори

Утворюють або підтримують однорідну суміш декількох фаз, це масло і вода.

3

Консерванти

Підвищують  термін  зберігання продуктів харчування, захищають від псування, викликаного мікроорганізмами.

Учитель підбиває результати вправи «Очікування»

ІV. Узагальнення та систематизація

Вчитель: підводить підсумок чи виконали завдання уроку, виходячи скільки залишилося  шаблонів і яких.

Учні знімають шаблони коли:

  • Якщо очікування не виправдалося на 75%, знімають «Зірку»;
  • Якщо побоювання виповнилося на 25% не знімають «Камінь»;
  • Якщо марно витратили час, не знімаєте «Годинника»

( обговорення загальної картини результатів.)

V. Завдання для загального розвитку Завдання для   кмітливих

Підготуватися до наступного заняття:

«Чай з погляду хімії. Вплив окремих речовин, що мітяться у чаї, на організм людини»

Завдання «Хімікам – пошуковцям»:

  1.  Підготувати питання для торбинки  «Очікування».
  2.  Презентувати проєкти:
  • Інформація про чай і чаювання.
  • Інформація про склад чаю.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Швецова Зоя
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
31 січня 2020
Переглядів
592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку