"Використання елементів народної математики у формуванні логіко-математичних уявлень"

Про матеріал

Програмовий зміст:

  • -ознайомити дітей з поняттям «народна математика», з рахунком і листом народної математики;
  • -навчити вимірювати сипучі речовини народної міркою – жменею, пучкою;
  • -народною міркою п'яддю, стрічку – ліктем;
  • -закріпити знання про геометричні фігури, дні тижня;
  • -виховувати любов до свого народу і до його минулого;
  • -розвивати мислення, пам'ять, дрібну моторику рук, допитливість. Креативність, винахідливість.
Перегляд файлу

Використання елементів народної математики у формуванні логіко-математичних уявлень

Програмовий зміст:

  • ознайомити дітей з поняттям «народна математика», з рахунком і листом народної математики;
  • навчити вимірювати сипучі речовини народної міркою – жменею, пучкою;
  • народною міркою п’яддю, стрічку – ліктем;
  • закріпити знання про геометричні фігури, дні тижня;
  • виховувати любов до свого народу і до його минулого;
  • розвивати мислення, пам'ять, дрібну моторику рук, допитливість. Креативність, винахідливість.

Матеріал: пшоно, стрічки. Мисочки, мішечки, серветки, лічильні палички, іграшки домашніх тварин і птахів.

Хід заняття

(Стоїть хата. Сільський двір, чути як співають півні. Заходять діти)

Настя. Тільки сонечко зійде,

            Зазирне в вікно світанок,

            До вікна ми підійдем

            І промовим : « Добрий ранок» (разом)

(виходить господиня).

Господиня: Доброго дня Вам!

                    Встаньте дітки всі рівненько

                    Посміхніться всі гарненько,

                    Посміхніться всі до мене,

                    Посміхніться всі до себе,

                    Привітайтесь: (разом) «Добрий день»

                     Хай гарно розпочнеться новий день.

Ой справді гарно, маю стільки клопотів по господарству. А ви мені допоможете?

Діти: Так. Звичайно бабусю.

Господиня: Ось зібралася картоплю з городу забрати в льох. Будемо за кожним мішком кидати камінчика в баночку.

Діти: А для чого бабусю?

Господиня: Взимку, коли з льоху виносили мішок з овочами. Викидали камінчик з баночки. Так господиня знала скільки у неї залишилося мішків до кінця зими.

(Хлопчики носять, а дівчатка кидають в банку камінці).

Господиня: Ой дякую, згадала, що ще не погодувала курочок.

Пісня «Півник»

Купила я півника

Сліпого на очі

Завів кури в кукурудзу

Сам собі сокоче

Ой півнику, півнику

Не йди на петрушку

Бо я тебе заріжу

Зробимо з тебе юшку

Діти: А що вони їдять?

Господиня: Ось у мене в мішечку є пшоно. Раніше не було магазинів, ваг, мірних стаканчиків і тому сипучі вимірювали жменею (показує як це треба робити). Мені потрібно дізнатися на скільки днів вистачить ось цього мішка пшона. Допомагають вимірювати і порахувати.

Господиня: За один раз курочки зїдають одну жменю. Годувати їх потрібно 3 рази: вранці, вдень, ввечері. Скільки жмень пшона потрібно на один день?

Діти: Три.

Завдання: насипте в кожну миску по 3 жмені пшона. Скільки вийде мисочок, на скільки днів мені вистачить годувати курей. (діти стають по колу насипають, відповідають що вийшло).

Господиня: Значить пшона мені вистачить на 7 днів?

  • А як можна сказати по – іншому?

Діти: на тиждень.

Господиня: Назвіть мені дні тижня.

(Відповіді дітей)

Господиня: Молодці. А чи знаєте ви , що раніше і цифр не було!? Я вам зараз розповім і покажу, як раніше записували числа. Я буду писати на дошці, а ви будете викладати числа з лічильних паличок.

Один – це одна риска,

Дві рисочки – це цифра два,

Три рисочки – це цифра три,

Цифру чотири так позначали.

Щоб написати цифру п’ять,

Треба нам дах намалювати.

Тоді дах схожий з цим значком,

Коли повернена догори дном.

А якщо дві палички хрестиком скласти,

Число десять можна отримати.

(Робота з лічильними паличками).

Господиня: Молодці! Всі впорались із завданням. Тепер ви мені покажіть, як ви зараз записуєте числа.

(Діти на листочках у клітинку пишуть числа від 1 до 10).

Господиня: Молодці дітки, і дні тижня знаєте і цифри знаєте. А що це у мене?

Діти: Гарбуз.

Господиня: Де він виріс?

Діти: На городі.

Господиня: Зараз ми з вами трішки пограємо. Ви котитимете гарбуз один одному, промовляючи лічилку. Та дитина, біля якої зупиниться гарбуз на слова « А тобі відповідати», відповідатимуть на питання.

Їхав дядько Помазан з гарбузами на базар

З воза впали гарбузи, покотилися з гори

Помазан став доганяти, А тобі відповідати!

1.Сьогодні середа?

2. На вулиці весна?

3. 5 менше 1?

4. Лід гарячий?

5. Трикутник круглий?

6. Після ранку настає ніч?

7. У квадрата 4 сторони?

8. Поїзд довший за автобус?

9. Кущик вищий за дерево?

Господиня: Молодці малята, багато знаєте. А от у нас залишилось ще пшоно, можемо і кашу зварити. Але, щоб усім вистачило, пшона, мабуть жмень з 10 потрібно. А що це за гиря така «жменя»?

Настя: Це не гиря, а народна мірка.

Господиня: Та щоб наша каша була смачна, що ще потрібно?

Діти: Цукор та сіль.

Господиня: Так, молодці. Хто це нам поміряє 5 пучків цукру  і 3 солі. Що ж міряйте скільки вам потрібно цукру та солі. Каша в нас буде не проста, а гарбузова. Але подивіться, який великий гарбуз, як ми його піднімемо. Зараз наші хлопчики поміряються силою, «Хто більше разів підніме гарбуз».

(Хлопчики піднімають гарбуз. Всі діти лічать і порівнюють хто більше).

Господиня: Каші наварили, вже й вечір скоро. Потрібно вас на вечорниці збирати, стрічки на віночки виміряти.  Чим же нам виміряти?

Діти: метром, лінійкою

Господиня: А в мене нічого немає, що ж робити, як виміряти?

Настя: На заняттях ми дізналися, як міряли наші дідусі й бабусі за допомогою різних частин тіла.

Господиня: Якими мірками ми зможемо відміряти стрічки?

Діти: Сажень, аршин, лікоть.

Господиня: А ще ви забули що одна з народних мірок довжини – це п’ядь. П’ядь  - це відстань між великим і вказівним пальцями (показує п’ядь). Дівчатка відміряють стрічки довжиною у шість п’ядь і відріжуть. Хлопчики ліктем (відстань від ліктьового суглоба до кінця середнього пальця) відміряють нитки, щоб я зв’язала носочки.

Діти: Дякуємо за стрічки, бабусю, а ми теж хочемо зробити тобі подарунок.

(діти складають лоску тики тканини так, щоб вийшла наволочка).

 

docx
Додано
11 січня 2019
Переглядів
2492
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку