Тільки наявність мети приносить
життю сенс і задоволення
Стів Джобс
Початок третього тисячоліття – це новий етап розвитку людської цивілізації – створення глобального інформаційного суспільства, в якому виробництво і споживання інформації є найважливішим різновидом діяльності, а інформаційне середовище разом із соціальним стають новим середовищем існування людини. Перебудова змісту освіти різних галузей є нагальною проблемою сьогодення та необхідною вимогою сучасного суспільства.
Досягнення у сфері комп’ютерних технологій та телекомунікацій, масова комп’ютеризація та розвиток ефективних інформаційних технологій привели до якісної зміни інформаційної складової розвитку сфер виробництва, науки, соціального життя. Інформація, тісно пов’язана з управлінням та організацією, перетворилася в глобальний ресурс людства, багаторазово збільшуючи його потенційні можливості в усіх сферах життєдіяльності. Одним із пріоритетних напрямків інформатизації суспільства стає процес інформатизації освіти, який передбачає використання можливостей нових інформаційних технологій для реалізації ідей розвиваючого навчання, інтенсифікації усіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищенню його ефективності і якості, підготовку школярів до комфортного життя в умовах інформатизації суспільства, ведення здорового способу життя. Стрімкий стрибок у розвитку інноваційних технологій та новітніх засобів навчання, за останні роки зробив їх більш доступними для використання в навчальних закладах. Тому впровадження в начальний процес можна охарактеризувати як логічний і необхідний крок у розвитку сучасного інформаційного світу в цілому.
Використання новітніх технологій у сучасному суспільстві стає необхідним практично в будь-якій сфері діяльності людини. Оволодіння навичками цих технологій ще за шкільною партою багато в чому визначає успішність майбутньої професійної підготовки нинішніх учнів. Оволодіння цими навичками протікає набагато ефективніше, якщо відбувається не тільки на уроках інформатики, а знаходить своє впровадження й розвиток на уроках інших предметів, що сприяє розвитку вмінь і навичок застосовувати знання на практиці та в реальному житті. Однак цей підхід висуває нові вимоги до підготовки вчителя, ставить перед ним нові проблеми, змушує освоювати нову техніку й створювати нові методики викладання, засновані на використанні сучасних інформаційних технологій.
Усе частіше поліпшення якості освіти в школі через збільшення інформаційної культури учасників освітнього процесу і активного використання ними ІКТ в своїй діяльності. У багатьох навчальних закладах створюються або вже створенні єдині інформаційні простори, проводиться навчання працівників освіти. Сьогодні неможливо уявити собі роботу без використання комп’ютера. Це й проведення моніторингу якості навчання та успішності учнів, електронний документообіг, утворення електронної бази по учням, Web-сторінки окремих шкільних проектів, створення сайту школи та інше.
Сучасна система роботи вчителів фізичної культури у загальноосвітніх навчальних закладах характеризується інтенсифікацією процесу навчання, збільшенням обсягів отримуваної інформації, насиченістю навчальних занять, високими вимогами до якості знань та впровадження і використання новітніх інформаційних технологій. Особливої уваги набула проблема докорінних змін у системі фізичного виховання, зокрема використання широкого спектру ІКТ та інновацій в процесі фізичного виховання. Інноваційна діяльність – основа вдосконалення навчального процесу, суть якої полягає в упровадженні сучасних засобів і методів у традиційну систему освіти [15, 21, 20, 16, 14, 17].
Проблемам інформаційного простору, формуванню інформаційного суспільства, інформаційним підходам присвячено чимало досліджень, зокрема Р. Абдєєва [1]. Педагогічні дослідження у сфері підготовки вчителя до професійної діяльності в умовах інформатизації освіти проаналізували. У. Букович, В. Ільганаєва [3, 12]. Основні теоретичні засади означеної теми ґрунтуються на працях О. Андрущенко. Сучасні освітні технології й інформатизацію навчального процесу у своїх дослідженнях описували М.І. Жалдак, І.А. Зязюн, В.І. Клочко, В.Г. Кремінь, Н.В. Морзе, Г.К. Селевко, Н.В. Кононець, Ю.С. Рамський. Обґрунтування такого застосування у процесі навчанні представлено в роботах таких науковців, як В.Ю. Биков, В.М. Кухаренко, А.В. Хуторський; можливості розробки й упровадження електронних навчально-методичних предметних комплексів відображали С.М. Гончаров, Р.С. Гуревич, І.Г. Захарова, Н. В. Житник та інші [54]. Крім того, видано нормативно-правові документи, які тлумачать основні терміни і поняття, засоби створення і принципи функціонування електронних освітніх ресурсів. З липня 2010 р. в Україні набув чинності ДСТУ 7157:2010 «Інформація та документація. Видання електронні. Основні види та вихідні відомості». Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 1060 від 01.10.2012 затверджено «Положення про електронні освітні ресурси» [40].
Хоча окремі аспекти визначеної проблеми висвітлювалися не вперше, згадувалися в працях вітчизняних і зарубіжних учених, вивчення інноваційних освітніх технологій у галузі фізичної культури у зв’язку з особливостями формування інформаційної цивілізації залишається поза увагою фахівців, що й зумовлює актуальність дослідження [51].
Сучасні новітні технології освіти з використанням інформаційно‑комунікаційних засобів навчання допоможуть організувати й удосконалити форми, методи різноманітної роботи з учнями. Для інформаційного забезпечення педагогічного процесу кожен викладач і школяр повинні мати доступ до практично необмеженого обсягу інформації і її аналітичного оброблення, можливості для безпосереднього включення в інформаційну культуру суспільства.
З появою комп'ютерних мереж та інших, аналогічних їм засобів ІКТ-освіта набула нової якості, пов'язане в першу чергу з можливістю оперативно отримувати інформацію з будь-якої точки земної кулі. Через глобальну комп'ютерну мережу Інернет можливий миттєвий доступ до світових інформаційних ресурсів (електронних бібліотек, баз даних, сховищ файлів тощо). У найпопулярнішому ресурсі Інтернет – всесвітній павутині WWW опубліковано близько двох мільярдів мультимедійних документів.
На сучасному етапі розвитку суспільства широкого впровадження у навчально-виховний процес набули INTERNET-ресурси. Необхідність їх полягає в тому, що вони надають доступ до інформації, якої немає в традиційних джерелах, або кількість джерел обмежена, а також сприяють обміну фаховою інформацією. У процесі навчання послугами глобальної мережі користується вчителі, педагогічні колективи і учні.
Для освітянської діяльності INTERNET пропонує:
- дистанційне навчання;
- дистанційні олімпіади та конкурси;
- віртуальні бібліотеки;
- віртуальні музеї та виставки;
- віртуальні змагання;
- тести та завдання онлайн.
З усього різноманіття інформаційних ресурсів ми розглянемо сайт та його переваги при використанні в процесі фізичного виховання.
Відкрити власний майданчик в Інтернеті вважається правилом хорошого тону. Сайт – візитка педагога, він допомагає обмінюватися досвідом і організовувати спільну роботу людей. На професійних конкурсах відслідковуються сайти учасників. Згідно з дослідженнями Л.Г. Жук, А.В. Могільова, Т.С. Старової, Т.С. Яшиної навчальні веб-сайти можна поділити на подані ниж види (таблиця 1) [10].
Таблиця 1. Різновиди направленості сайтів
№ з/п |
Направленість сайту |
Коротка характеристика |
1 |
Сайти, створені з метою дистанційного навчання |
Сайт «електронний курс лекцій», сайт «лабораторний практикум», сайт «електронний підручник», сайт для тестування, оцінки знань та ін. |
2 |
Сайти, присвячені дослідницькій діяльності |
Сайти дослідницьких робіт учнів, студентів, вчителів, викладачів, науковців |
3 |
Сайти консультативного призначення |
Консультативні сайти із загальноосвітніх предметів для учнів та вчителів, викладачів і студентів; сайти для інформаційної підтримки науково-методичних центрів та ін. |
4 |
Сайти, що представляють віртуальні методичні об’єднання |
Сайти для тематичних семінарів, телеконференцій, форумів у онлайн режимі з питань освіти та ін. |
5 |
Сайти інформаційних інтернет-проектів |
Сайти телекомунікаційних олімпіад |
7 |
Сайти навчальних закладів |
Сайти шкіл, ліцеїв, гімназій та ін. |
8 |
Сайти довідникового характеру |
Електронні енциклопедії, сайти-словники, електронні довідники, сайти-каталоги, колекції повнотекстової бази електронних документів, колекції мультимедійних матеріалів та ін. |
9 |
Навчальна преса |
Електронні видання і сайти газет, журналів та інших видань із вільним доступом |
10 |
Персональні сайти |
Сайти вчених, викладачів, вчителів та інших працівників сфери освіти |
Для створення будь-якого сайту необхідний хостинг. Хостинг – це послуга, що включає надання дискового простору, підключення до мережі та інших ресурсів для розміщення фізичної інформації на сервері. Сервер – це комп’ютер у локальній чи глобальній мережі (наприклад, Інтернет), який надає користувачам свої обчислювальні і дискові ресурси, а також доступ до встановлення сервісів; найчастіше працює цілодобово, чи у часи групи його користувачів. Порівняємо найпопулярніші з хостингів (таблиця 2).
Таблиця 2. Порівняльна характеристика популярних хостингів
Хостінг |
Переваги |
Недоліки |
Wix |
Солідний зарубіжний проект, надає багатий інструментарій для створення дійсно гарних і функціональних сайтів, більше 1000 шаблонів, створення сайтів на flash. Інтерфейс потужний і зручний. Дуже гнучкі й різноманітні налаштування. Практично кожна дія новичка тут супроводжується докладними підказками, що з'являються при використанні тих чи інших інструментів. Добре індексуються пошуковими системами. Чуйна техпідтримка. Можливість перенесення сайту на свій хостинг, але за умови покупки Преміум-аккаунта |
Безкоштовне доменне ім'я довге. Шаблон сайту міняти не можна. У безкоштовної версії повільно працює на стадії конструювання. |
Jimdo |
Один з найпопулярніших в своїй області, дозволяє створювати сайти різної складності. 120 шаблонів в різних категоріях, розширені функціональні можливості. Для просунутих користувачів Jimdo пропонує доступ до CSS і HTML. Передбачає підключення різноманітних модулів: відео, зображень, таблиць, тексту і багато чого іншого. Простий і зручний в управлінні. Матеріал вибудовується автоматично |
Тарифні плани. Можливість прив'язати власне доменне ім'я, відмовитися від розсилки новин. |
Ucoz |
Один з найвідоміших і старих сервісів в рунеті, хоча з суперечливою репутацією. Підійде для створення практично будь-якого сайту. У порівнянні з багатьма іншими конструкторами володіє більш багатим функціоналом, тому вимагає певного ступеня обізнаності для використання. Велика кількість можливостей і налаштувань. Поступово зростаючий обсяг дискового простору. Доступність техпідтримки |
Величезний рекламний банер (для шкіл можна відключити). Конструктор буде складним для новачків. Неможливість повного перенесення сайту на інший хостинг. Іноді адміністрація «банить» сайти без можливості відновлення, оскарженню не підлягає. |
|
Google Sites зрозумілі й доброзичливі для новачків. На свій сайт можна завантажити будь-який текст, таблицю, презентацію або форму опитування використовуючи Google Docs, відеоролики з YouTube, легко розміщувати календар і карти Google, а також використовувати велику кількість готових гаджетів з Google. Присутні налаштування доступу та спільного використання інформації |
Довге доменне ім'я. Обмеження на розмір сайту – 100 МБ |
Створивши сайт, вчитель отримує власне інформаційне поле, на якому починає вибудовувати свою освітню стратегію. Все, що не поміщалося на стіні в кабінеті – методичні матеріали, заховані в папках, мультимедійні розробки та багато іншого – можна закріпити на сторінках сайту. На основі авторського сайту вчитель сам може створити веб-підручник або віртуальний навчальний посібник. Виступаючи самостійним цифровим ресурсом, сайт грає роль сервера для зберігання електронних ресурсів та легко реалізовує різні моделі змішаного навчання, ефективно організовуючи освітній процес. Систематизована інформація на сайті вчителя виступає як засіб організації навчання. Регулюючи даний процес і визначаючи поле діяльності кожного учня, вчитель персоніфікує процес навчання, вибудовує індивідуальну траєкторію розвитку учня.
Отже, особистий сайт – це інформаційний майданчик, який інтегрує педагогічні та комп'ютерні технології; допомагає організувати роботу учнів у дистанційному режимі, як на уроці в школі, так і при виконанні домашнього завдання; сприяє підвищенню інтересу школярів до навчання; залучає їх до ведення здорового способу життя; підвищує професійне спілкування учнів з учителем.
Зрозуміло, що сайт має невеликий простір для розміщуваних на сайті файлів. Щоб на сайті був доступ до більшої кількості різних матеріалів, необхідні нові можливості – хмарні технології.
Спочатку розглянемо, що таке "хмара" (Сloud) – це зручне середовище для зберігання і обробки інформації, яке об'єднує в собі апаратні засоби, ліцензійне програмне забезпечення, канали зв'язку, а також технічну підтримку користувачів, яка складається з розподілених і поділюваних конфігурованих апаратних і мережевих ресурсів, а також програмного забезпечення, розгорнутих на віддалених (хмарних) дата центрах постачальників (провайдерів).
Хмара – це сервіс, на якому можна зберігати дані і легко ними керувати, тобто на нього можна завантажити свої файли, працювати з ними прямо в Інтернеті, в будь-який момент скачати їх, а також передати іншій людині; можна розміщувати й зберігати власні матеріали. Для цього безкоштовно надається простір, дані доступні з будь-якого місця, з використанням цілого діапазону різних пристроїв та різноманітних сервісів.
Розглянемо найпопулярніші хмарні сховища (таблиця 3).
Таблиця 3. Характеристика популярних хмарних сховищ
Dropbox |
Перше хмарне сховище персональних файлів надає 2 ГБ безкоштовного дискового простору. На кожному пристрої, що підключається до системи, створюється спеціальна папка, яка автоматично синхронізується з хмарним сервером при з’єднанні з інтернетом. Особливістю є збереження історії змін за останні 30 днів, що дозволяє зробити відкат до попереднього стану або відновлення видаленого файла |
Яндекс диск |
Пропонує безкоштовно 10 ГБ дискового простору. Яндекс диск інтегрується поштовою службою Яндекса, що дозволяє пересилати листи з «важкими» вкладеннями – вони будуть зберігатися у хмарі. Має опцію автоматичного завантаження фотографій |
Google Drive |
Працює з поштовою службою Gmail і соціальною мережею Google+. Всього в Google Drive, Gmail и Google+Фото надається безкоштовно 15 ГБ. Цікавий Google Drive тим, що пропонує крім дискового простору ще й пакет офісних додатків Docs для перегляду та редагування документів у вікні браузера |
Хмара mail.ru |
Безкоштовний обсяг хмарного сховища 25-100 ГБ. Приємний, зручний та зрозумілий веб-інтерфейс. Необмежений розмір файла, що завантажується |
One Drive (раніше SkyDrive) Microsoft |
Сервіс OneDrive дозволяє зберігати до 15 ГБ інформації. Ключовою особливістю є можливість прямо на хмарі переглядати файли word, excel, pdf, фото та відеоматеріали. Для користувачів Windows 8 доступно 25 ГБ. Для всіх папок і файлів можна визначати рівень доступу – від виключно персонального до публічного |
Розглянемо переваги використання хмарних технологій:
- доступ до особистої інформації з будь-яких пристроїв (ПК, планшети, смартфони тощо), підключених до Інтернету;
- можливість спільної роботи групи користувачів з різних пристроїв;
- у випадку несправності пристрою, інформація буде автоматично збережена;
- автоматичне оновлення програмного забезпечення;
- легкість та швидкість обміну інформацією з іншими користувачами з будь-якої точки земної кулі;
- непотрібність потужного комп’ютера та ліцензійного програмного забезпечення;
- створення будь-якого контексту всередині хмари;
- застосовування хмарних обчислень у вигляді сервісу через Інтернет.
Рис. 1. Використання хмарних технологій різними пристроями
Кожен вчитель в своїй роботі може використовувати наступні інформаційні сервіси. Найпопулярніший – пошта – для листування та пересилання матеріалів. Наступним корисним сервісом є віртуальний диск – за допомогою комп'ютера або смартфона створювати, зберігати і спільно використовувати файли. Цей сервіс можна використовувати для резервного копіювання важливої інформації. Також дуже зручний онлайн сервіс для створення текстових документів, таблиць та презентації у власному форматі. Основною перевагою є спільне створення і редагування документів.
Корисним є календар, в якому організовано планування поточних завдань, синхронізація з мобільними пристроями і календарями інших користувачів. Поступово цей сервіс набирає все більшої популярності. Багато програм онлайн навчання і конференцій інтегруються з календарем одним кліком миші.
Сервіс карт – можна зберігати локації і планувати маршрути, автоматично синхронізувати з мобільними пристроями.
Сервіс перекладач – дозволяє миттєво перекладати іноземні слова і фрази на будь-яку мову світу. У той же час при перекладі вся інформація зберігається в базі даних.
З допомогою сервісу форми можна легко і швидко планувати заходи, складати опитування та анкети, а також збирати дані онлайн.
Сервіс клас для учнів і вчителів допомагає організувати спілкування і навчальний процес, а також позбавити від паперової роботи. Дозволяє швидко створювати та впорядковувати завдання, оперативно їх перевіряти й оцінювати, а також легко спілкуватися з учнями і стежити за їх результатами.
Сервіс інтерактивна онлайн дошка (стіна) – це інструмент для навчання для поєднання тексту, зображення, відео, аудіо в інтерактивному форматі. Це зручний, легкий у роботі сервіс, призначений для збереження, організації та спільної роботи з різним контентом у визначеному віртуальному просторі. Його застосування в навчальній діяльності, на нашу думку, сприятиме формуванню таких навичок сучасного фахівця, як критичне мислення, творче вирішення завдань, конструктивне спілкування й обговорення, співпраця.
Сервіс відеохостингу Youtube є одним з найбільш відвідуваних ресурсів мережі Internet. Можна навіть сказати, що Internet – це телебачення. Крім того, існує безліч інших корисних сервісів: ведення блогів, хостингу фотографій, соціальна мережа тощо.
Темп розвитку новітніх технологій стрімкий. Учителі тільки-но почали створювати свої інформаційні ресурси (сайти, блоги та інше), як їм на зміну прийшли спільноти та професійні кола. Адже навіщо кожному вчителю створювати та доглядати за своїм ресурсом, коли можна просто приєднатися до спільноти вчителів фізичної культури і мати величезні можливості для оперативного обміну інформацією, досвідом, отримання консультацій, порад щодо вирішення актуальних питань організації навчально-виховного процесу тощо.
Метою діяльності спільноти вчителів фізичної культури є:
- створення педагогічної платформи однодумців з атмосферою справжньої творчості;
- швидке реагування на проблеми навчальної, виховної та методичної роботи;
- організація дистанційної взаємодії;
- сприяння професійному становленню;
- формування у педагогів потреби в безперервному навчанні;
- обмін досвідом роботи щодо ефективної організації фізкультурно‑оздоровчої та спортивно-масової роботи;
- презентація сучасних та інноваційних форм роботи в навчальному закладі.
Педагогічні співтовариства сприяють розвитку спільного мислення. Наша пізнавальна, творча і навчальна діяльність спочатку носять мережний і колективний характер, перехід до розміщення ролі й значення інших людей, способів конструювання реальної дійсності є важливим етапом психологічного розвитку особистості. У процесі спілкування в мережі виховується толерантна людина, яка здатна дивитися на події з іншої точки зору, розуміти позицію інших людей. Розширення меж спілкування за допомогою ІКТ надає можливість співпрацювати з людьми. Особливістю такого спілкування є те, що учасники спільної діяльності не потребують синхронної присутності в місці і часі. Кожний член співтовариства виконує свої прості операції, які і використовуються в педагогічній діяльності. Колективна, взаємопов’язана діяльність багаточисельних колег, які готові критикувати, змінювати гіпотези, відіграють визначальну роль у пошуках помилок, перевірки гіпотез і теорій.
Також необхідно зазначити повноваження в спільнотах. Є різні типи участі вчителів та їхніх можливостей у повноваженнях (Таблиця 4).
Таблиця 4. Розподіл повноважень у професійній спільноті
Можливості |
Адміністратор |
Редактор |
Модератор |
Рекламодавець |
Аналітик |
Управління користувачами і налаштуванням сторінки |
+ |
|
|
|
|
Редагування сторінки, додавання додатків |
+ |
+ |
|
|
|
Створення та видалення публікацій від імені сторінки |
+ |
+ |
|
|
|
Відправка повідомлень від імені сторінки |
+ |
+ |
+ |
|
|
Відповіді на коментарі і публікації на сторінці, їх видалення |
+ |
+ |
+ |
|
|
Видалення та заборона доступу користувачам до сторінки |
+ |
+ |
+ |
|
|
Створення реклами |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
Перегляд статистики |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Перегляд тих, хто залишив публікації від імені сторінки |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
Отже, залучення великої кількості вчителів фізичної культури має можливість розподілити обов’язки, і спільнота почне жити своїм «особистим життям». Нами разом з науково-методичним журналом «Фізичне виховання в рідній школі» була створена така спільнота на базі міжнародної соціальної мережі Facebook, тож пропонуємо приєднуватися до професійного співтовариства вчителів фізичної культури [48].
Спільноти дають змогу вчителю якісно оновити методи та використати досвід своїх колег, а також організаційні форми своєї роботи і на цій основі розвивати індивідуальні здібності учнів, спонукати кожного гармонізувати притаманні йому особистісні якості; концентрувати основну увагу на формуванні пізнавальних здібностей; підтримувати і розвивати прагнення до самовдосконалення; посилювати міждисциплінарні зв'язки у навчанні, забезпечувати нерозривні взаємозв'язки між духовною складовою і фізичним вихованням в становленні гармонійної особистості; здійснювати постійне динамічне оновлення навчального процесу, його форм і методів; забезпечувати постійну адаптацію навчальних закладів до змінних зовнішніх умов і контингенту учнів тощо.
За допомогою новітніх інформаційних технологій можна створити віртуальне навчальне середовище, в якому учень не лише отримує доступ до навчальних матеріалів, але може відразу почати роботу над завданням. При цьому вчитель виконує консультативно-контролюючу функцію. Крім того, можна впевнено стверджувати, що головні концептуальні засади стратегії подальшої інформатизації освіти і науки України мають базуватися на концепції «хмарної освіти».
Використання хмарних технологій, на нашу думку, дозволяє оптимізувати навчальний процес, спростити оцінювання результатів навчальної діяльності та створити умови для самооцінки учнем результатів засвоєння навчального матеріалу.
Новітні технології дозволяють створювати віртуальні навчальні аудиторії, у яких проводити on-line заходи: лекції, семінари, лабораторні роботи, конференції, що сприяє оптимізації процесу навчання. [5].
Упровадження в навчальний процес інформаційних технологій супроводжується збільшенням обсягів самостійної роботи школярів, що потребує постійної підтримки навчального процесу з боку вчителя. Упровадження в навчальний процес школи нових інформаційних технологій є об'єктивним процесом розвитку освіти. Однак вони не повинні використовуватися педагогами бездумно, оскільки жодну з технологій не можна вважати універсальною: кожна з них в різних ситуаціях дає різні результати, і це необхідно враховувати при їх вибору.
Інформатизації освіти, реалізації сучасної освітньої парадигми, що передбачає забезпечення рівного доступу до якісної освіти, впровадження у зв’язку з цим в освітню практику принципів відкритої освіти, стрімкий розвиток засобів і технологій привели до появи й розвитку ідей віртуальної освіти.