ВИКОРИСТАННЯ ІГОР НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ГАЛУЗІ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

Про матеріал
У статті висвітлено особливості використання ігор на уроках мовно-літературної галузі у початковій школі, наведено приклади використання різноманітних ігор з української мови та з літературного читання для формування особливостей особистості дитини, адже гра являється своєрідною школою підготовки до праці, а саме виробляє у здобувачів освіти: спритність, витримку, активність, виявляє індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили та здібності дітей.
Перегляд файлу

Атаманчук Валерія Валеріївна

здобувачка магістерського рівня вищої освіти

спеціальності 013 Початкова освіта

Хмельницька

гуманітарно-педагогічна академія

Науковий керівник: Крищук В. Л.

кандидат філологічних наук,

доцент

 

ВИКОРИСТАННЯ ігор на уроках МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ГАЛУЗІ  В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

У статті висвітлено особливості використання ігор на уроках мовно-літературної галузі у початковій школі, наведено приклади використання різноманітних ігор з української мови та з літературного читання для формування особливостей особистості дитини, адже гра являється своєрідною школою підготовки до праці, а саме виробляє у здобувачів освіти: спритність, витримку, активність, виявляє індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили та здібності дітей.

Ключові слова: гра, виховання, мовно-літературна галузь, освітня галузь.

Постановка проблеми. В даний час школа потребує такої організації своєї діяльності, яка забезпечила б розвиток індивідуальних здібностей і творчого ставлення до життя кожного учня, впровадження різних інноваційних навчальних програм, реалізацію принципу гуманного підходу до дітей та іншими словами, школа надзвичайно зацікавлена у знанні про особливості психічного розвитку кожної конкретної дитини. Саме освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою, та держави.

Основним пріоритетом сучасної школи є розвиток креативної особистості. Незаперечним є той факт, що навчання у школі не має зводитись лише до оволодіння знаннями та уміннями, які будуть для дитини необхідними у повсякденному житті, навчальний процес повинен бути націлений на саморозвиток, самовиховання, внаслідок якого учень буде прагнути до нового, незвичного, цікавого, отримуючи при цьому задоволення від побаченого, почутого й пережитого. З огляду на це важливою сходинкою є початкова школа, в якій закладається фундамент для майбутнього розвитку духовного, морального, творчого, інтелектуального потенціалу особистості. Вагоме місце у розв’язанні зазначених завдань посідають уроки на яких учні міркують, розкривають свої здібності для вирішення одного або іншого завдання, адже націлення відбувається на формування креативної особистості дитини, яка здатна сприймати й оцінювати гармонійне, прекрасне, довершене в середовищі, яке її оточує та прагне до реалізації власних творчих ідей.

Найважливішим завданням початкової школи є підготовка високоосвічених, творчих особистостей, які готові до постійного самовдосконалення та активної діяльності в швидкозмінних соціально-економічних умовах. Школярам потрібно дати найсучасніші знання й практичну підготовку, які б забезпечували більш продуктивне рішення різних життєвих проблем у майбутньому.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблему ігрової діяльності досліджували: М. Марко, Ю. Косенко, В. Шутько, С. Василенко, А. Єрмоленко, О. Мокрогуз, О. Савченко, Н. Савчук, І. Сікорський, Н. Слюсаренко, Ю. Чечітко та інші педагоги і психологи, проте питанню використання ігор  у  початковій школі  приділено  недостатньо уваги.

Мета статті – визначити та описати педагогічні умови використання ігор на уроках у Новій українській школі.

Виклад основного матеріалу. Ігрові технології навчання –  це особливий метод навчання, який передбачає засвоєння навчального матеріалу та змісту освіти, формує взаємодію вчителя і учня за допомогою гри, а також допомагає знайти та отримати бажану ціль, тобто досягти певного результату.

У грі за власними правилами діти відчувають себе дійсно вільними і усвідомлюють власне життя як свій вибір. Можна говорити і про те, що гра є специфічною формою прояву активності та саморозвитку дитини. Гра в навчанні – це спосіб зробити серйозну роботу цікавою. Гра розвиває психологічну гнучкість, розкутість, комунікабельність, емоційно-вольовий вплив. Дитина має в грі право на помилку. Вона ж є засобом розвитку дитячої уяви, розвиває пізнавальні здібності, емоційний бік особистості, збагачує словниковий запас[1, с. 12-17].

Використовувати ігри починають одразу з першого класу. Розвивальна гра повинна використовуватися на всіх предметах і може проводитися на різних етапах навчального плану.

На уроці української мови учні отримують велике задоволення від ігор на розвиток мови. Наприклад, при вивченні теми «Іменники»  передбачають такі ігри: «Допоможи рибалці зловити правильну рибку», «Допоможи сонечку відгадати: жива вона чи ні»[2].

В ігровій діяльності діти спостерігають, порівнюють, зіставляють, класифікують предмети, проводять доступний аналіз, синтез, індукцію та узагальнення, виховують творчу особистість. Творча особистість – це творчо розвинена дитина, яка застосовує ці знання на практиці та вміє ініціативно реалізувати свій потенціал. Це вимагає від учителів іншого підходу до своїх учнів і створення середовища для творчості.

Навчальні ігри та нестандартні курси роблять навчання легким, доступним, простим, веселим. Починати нестандартний курс рекомендується з цікавого твору. Наприклад, це може бути туристична карта, план приміщення, схема-схема квітучої галявини, острова скарбів.

Ці заняття та ігри сприяють цілісному і гармонійному розвитку дитини, становленню творчої особистості, розвитку пізнавальних інтересів, розумових процесів і позитивної мотивації у навчанні дітей. З цього випливає, що використання розвиваючих ігор та вправ на уроках є невід’ємною частиною навчального процесу.

Гра має на меті виховувати логічне мислення та творчу уяву, формувати в учнів інтерес до навчання, сприяти формуванню світогляду дітей, а разом з тим збагачувати зв’язне мовлення учнів, формувати критичне мислення дітей.

Гра на уроці стає важливою частиною навчального процесу. На уроках  з української мови використовую такі розвиваючі ігри:


                    «Грибочки»;

- «Складалочка»;

- «Конструктор»;

- «В зоопарку»;

- «Допоможи сонечку»;

- «Яке дерево загубило листочок» та багато інших.


Наприклад, на уроці вважаю доцільною грою на закріплення вивченого матеріалу –  «Грибочки»:


Диби – диби, диби – диби –

Пішов дід по гриби.

Позбирати всіх не може.

Хто з вас, діти, допоможе?


На уроці читання вважаю доцільнішим використовувати сценічні казки, лялькові вистави, пантоміму, драматургію та інші методи.

Крім того, під час цих уроків мої учні із задоволенням грають в ігри, щоб збільшити швидкість читання. Так, я дуже люблю грати в кішки-мишки. Перший учень – мишка. Він починає гру, а кіт повинен почати гру після того, як учень прочитає перше речення і наздожене мишку. Дітям дуже сподобалась гра «Розвідник». Використовую для розвитку концентрації при читанні тексту.

Урок навчання грамоти (1 клас) розпочинається мовними іграми: «Поїзд голосних», «Проколотий м’яч»,  «Пеньочки», «Впіймай звук», «Бджілка» [3, 6].

Крім того, ефективне використання усної народної творчості є найціннішим невичерпним джерелом, завдяки якому можна активізувати пізнавальну діяльність дітей, збагачувати словниковий запас, формувати самостійне мислення, виховувати творчі здібності, спостерігати за словником рідної мови. можна виховати інтерес

Досить поширеним видом дитячого фольклору і методом народного виховання є загадки. Загадки розвивають мислення і мову дитини, спостережливість. Кожна головоломка складається з нестандартного завдання, яке може викликати великий інтерес. За допомогою загадок можна створювати проблемні ситуації на уроках української та інших мов, також проводити інтегровані уроки. Крім народних загадок, можна використовувати багато загадок від авторів, які відображають явища природи, предмети побуту, техніку тощо [7].

На  уроках тексти загадок поєднуються з певними відомостями про явища природи, життя рослинного чи тваринного світу, які становлять загальний інтерес для дітей. Діти отримують домашнє завдання: вгадати картинку та описати її.

В результаті успішного проведення ігор розвинулася пізнавальна самостійність учнів. Така організація засвоєння знань дозволяє максимально активізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів на уроці, сприяючи при цьому не тільки підвищенню якості навчання, але й забезпеченню емоційного та психічного здоров’я. Кожна дитина почуватиметься комфортно з першого дня навчання. У процесі навчання з елементами гри реалізуються виховні концепції об’єднання, змагальності, самоуправління, відповідальності кожного за результати праці, найголовніше – виховувати у дітей інтерес до навчання [8].

Висновки та перспективи подальший розвиток. Урізноманітнення видів ігор на уроках мовно-літературної освітньої галузі у навчанні школярів мають значні можливості для того, щоб розвивати і навчати дітей через ігровий задум, адже функціонально всі види ігор зорієнтовані на це. На уроках вчитель може провести різні види ігор, що дасть можливість дізнатися, наскільки діти зуміли вивчити матеріал; використати проблемні запитання, що забезпечують розвиток інтересу до пошуку рішень, допитливості; запропонувати спеціальну педагогічну ситуацію, яку можна вирішити за допомогою гри, що забезпечить підготовку до майбутніх життєвих ситуацій. Подальші досліджень потребують вирішення проблеми: використання різних ігор на уроках мовно-літературної освітньої галузі, а також кращого запам’ятовування дітьми матеріалу за допомогою гри.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Артемова Л. В. Вчися граючись. Київ: Томіріс, 124 с. URL: https://skylots.org/6485550923/Artemova-LV-Vchisya-grayuchis(дата звернення 17.12.2022 р.).

2. Іванчук Л.П Посібник: Використання ігор на уроках української мови в початкових класах (при вивченні теми «Іменник». - Славута, 2015. – 71 с.

3. Плахотник Л.С, Шевчук Л.В. Використання дидактичних ігор на уроках літературного читання в початковій школі. Методичний посібник /Л.С.Плахотник, Л.В.Шевчук. – Вінниця: ММК, 2017, 40с.

4.URL:https://lib.iitta.gov.ua/715787/1/К.%20Пономарьова%20Реалізація%20змістових%20ліній%20мовно-літературноїосвіти%20в%202%20класі%20НУШ.pdf (дата звернення 17.02.2023 р.).

5. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/esu/article/view/3574 (дата звернення 19.03.2023 р.).

6.URL: https://vseosvita.ua/library/igri-ta-vpravi-na-urokah-citanna-v-pocatkovij-skoli-343148.html(дата звернення 03.04.2023 р.).

7. URL: https://naurok.com.ua/igri-na-urokah-ukra-nsko-movi-v-pochatkovih-klasah-28830.html(дата звернення 04.04.2023 р.).

8. Топчій Г. С. Ігрові педагогічні технології як умова професійного саморозвитку майбутнього вчителя: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. Харків, Україна. 2011. С. 7-18.

 

«Допущено до друку» _________________ (підпис наукового керівника)

docx
Додано
13 листопада 2023
Переглядів
420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку