Людмила МЕЛЬНИК
Вчитель хімії
Комунального закладу загальної середньої освіти
«Ліцей № 7 Хмельницької міської ради»
Використання ІКТ на уроках хімії.
Сучасне суспільство ставить перед школою завдання підготовки учнів, здатних самостійно критично мислити, грамотно працювати з інформацією. Тому кожний сучасний вчитель повинен намагатися урізноманітнити форми роботи на уроці так, щоб у кожної дитини було бажання вчитися.
Щоденно ми працюємо з дітьми ХХІ століття. Які вони? Їх ще називають Центеніали або покоління Z. Вони ставлять питання Google, дорогу знайдуть по навігатору, закупки зроблять в Інтернеті, одночасно виконують уроки і спілкуються SMS-ми з друзями, використовують усіляку можливість, щоб підключитись до інформаційного потоку…
Для успішного навчання особливо важливі увага та пам’ять. А ось тут і виникають:
1) проблеми з увагою
Сучасний учень може концентруватися на чомусь лише 8 секунд, що значно менше, ніж у представників попередніх поколінь;
2) проблеми з пам’яттю
Пам'ять починає працювати за іншими механізмами: запам'ятовується не сама інформація, а те, яким шляхом до неї дістатися. Навіщо вчити, якщо можна знайти?
Гаджети заважають педагогам проводити уроки. Отже, потрібно так побудувати урок, щоб ті ж гаджети стали помічниками в навчанні. І я хочу звернути увагу на ще одну проблему, яка найбільше хвилює вчителів хімії- 3) проблема з реактивами та обладнанням Їх відсутність унеможливлює проведення найцікавішої частини предмета, а саме практичної. Тому більшість сучасних школярів сприймаються уроки хімії як не надто цікаву купу теоретичних відомостей, які не зрозуміло де потрібні у житті.
Як вирішити цю проблему? Знову ж за допомогою доступних засобів – гаджетів та девайсів. Таким чином, можна з легкістю та захопленням опанувати хімію за допомогою віртуальних експериментів чи тематичних ігор.
Сьогодні впровадження комп'ютерних технологій у навчальний процес є невід'ємною частиною шкільного навчання. Серед 10 ключових компетентностей НУШ інформаційно – цифрова компетентність займає 5 місце . Загальновизнано, що використання комп'ютерних технологій в освіті неминуче, оскільки істотно підвищується ефективність навчання, якість знань і умінь.
Отже, до вашої уваги добірка найцікавіших інтернет – ресурсів, які можна використовувати на уроках хімії.
http://ed.ted.com/periodic-videos
Відеотаблиця Менделєєва від TED-Ed– таблиця хімічних елементів, зміст якої представлений у форматі навчальних відеороликів. У кожному з них не лише розповідається про основні властивості хімічних елементів, але й демонструються різноманітні хімічні реакції з їх участю. Хоча відео англійською мовою, але за бажанням можна додати титри українською.
PhEt –інтерактивні симуляції для природничих наук. PhET-сіми створені на основі наукових педагогічних досліджень і спонукають учнів до навчальних досліджень і експериментування використовуючи інтуїцію в середовищі, подібному до гри.
https://www.golabz.eu/language/uk
GO-LAB Онлайн- лабораторії надають можливість проводити експерименти в онлайн-середовищі.
https://learningapps.org/ LearningApps - цей ресурс можна використати для підтримки навчання та процесу викладання за допомогою інтерактивних модулів. Представлені ряд вправ, які перекладено на українську мову. Вони можуть бути безпосередньо включені в зміст навчання, а також їх можна змінювати або створювати в оперативному режимі. Вони мають свою ціннность, а саме – інтерактивність.
Word Art Щодня сучасний старшокласник має засвоїти цілий масив різних відомостей за шкільною програмою. Часто мозок просто не в змозі систематизувати всю інформацію, яку отримує. Це можна вирішити використовуючи на уроках метод графічної систематизації – хмари слів. а допоможе в цьому Word Art – багатофункціональний сервіс для створення хмар слів. Використання яскравої графіки у вигляді хмар слів на уроках дозволить зробити акценти на ключових моментах із теми вивчення.
QR-коди. Напевно вам не раз доводилося бачити картинки, на яких зображені чорні квадрати, що складаються з безлічі маленьких квадратів і рисок, розміщені в білому квадраті. Чим же можуть бути корисними QR-коди для вчителів?
*При супроводі уроку презентацією можна забезпечити слухачів роздатковим матеріалом з QR-кодами для доступу до цікавих додатків.
*Як додаток до навчального об’єкту.
Наприклад, розміщені на періодичній системі елементів QR-коди можуть містити відомості про фізичні та хімічні властивості елементів тах сполук;
* в контрольних завданнях для закріплення пройденого (вивченого) матеріалу. На кожному білеті з контрольним завданням можна розмістити надрукований QR-код з правильними відповідями або підказкою з алгоритмом розв’язання задачі.
Нові технології навчання на основі інформаційних і комунікаційних дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння величезних масивів знань.