Розвинуте технологічне суспільство диктує свої закони у вихованні і спілкуванні людей різних поколінь. Для багатьох батьків наших учнів комп'ютер, Інтернет, чат – «неприступна фортеця». Учні швидше і ефективніше використовують усі блага інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).
ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ ПТНЗ
Срібна Любов
Майстер виробничого навчання першої категорії
Державний професійно технічний навчальний заклад
« Полтавське вище професійне училище ім.А.О.Чепіги»
Розвинуте технологічне суспільство диктує свої закони у вихованні і спілкуванні людей різних поколінь. Для багатьох батьків наших учнів комп’ютер, Інтернет, чат – «неприступна фортеця». Учні швидше і ефективніше використовують усі блага інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). І тому виховання у них правильного ставлення до безпечного для здоров’я використання комп’ютера лягає на майстра виробничого навчання, класного керівника, які за своїми посадовими обов’язками повинні бути завжди попереду, хоча б на один крок, від своїх вихованців. Педагогічний працівник, який на сьогодні не володіє комп’ютером – нонсенс, бо не використовуючи ІКТ, він сам втрачає шанс краще будувати виховну систему, не вчить учнів орієнтуватися в навколишньому просторі.
Використання ІКТ дозволяє вирішити проблему якісно нового підходу до організації роботи з різних напрямків виховання і вирішити низку важливих завдань:
опанування широкого масиву Інтернет-ресурсів сприяє зацікавленості учнів життям навчального закладу, сприяє розвитку самостійного мислення, формуванню активності, здатності орієнтуватися у сучасному інформаційному просторі;
потреба аналізу та систематизації отриманої з різних джерел інформації у вигляді мультимедійних презентацій виховує творчу, мислячу особистість, яка вміє висловити власну думку і обґрунтувати її фактами;
Нижче вкажемо, у яких випадках можливе застосування ІКТ
1. Встановлення контакту з батьками учнів. Інформування про життя навчального закладу (презентації, СМСінформування, створення груп у соціальних мережах, налагодження електронної пошти, наповнення Інтернет-сторінки навчального закладу, організація форумів для обговорення подій, проведення опитування та анкетування, публікація фотоальбомів проведених заходів, робота блогів педагогів). Інтернет-середовище та використання ІКТ дає можливість батькам стати активними учасниками навчально-виховного процесу, здійснювати прямий зв'язок з педагогами і адміністрацією ПТНЗ, отримувати інформацію про рівень навчання, висловлювати побажання до адміністрації.
2. Формування загального сприятливого клімату в навчальній групі. Проведення інформаційних годин (презентації, фрагменти фрагментами художніх фільмів, документальних хронік, фотографій із життя школи, музики, матеріалів Інтернету), участь у інтернет-конференціях, ведення класного мультимедійного фотоальбому, підготовка матеріалів для сайту ПТНЗ, організація конкурсів у соціальних мережах (Містер, Міс, кращий за професією тощо).
3. Вивчення індивідуальних особливостей учнів та їх розвиток. Діагностичне тестування учнів, зокрема виявлення їх смаків, уподобань, побажань, інтересів, що сприяє вчасному запобіганню проявів девіантної поведінки та порушень поведінки. Соціологічні та психологічні опитування різноманітного змісту та характеру завдяки ІКТ мають здатність оперативно оброблятися, систематизуватися, що дозволяє педагогам вчасно реагувати на неординарні прояви у поведінці учнів.
4. Контроль за успішністю і відвідуваністю Організація роботи «Електронних щоденників» учнів, до яких мають доступ батьки; проведення контрольних зрізів та тестування; демонстрація результатів навчання на великих екранах у холах та коридорах навчального закладу. Конкретні приклади застосування ІКТ наведено у таблиці.
Мета |
Шляхи застосування ІКТ |
Організація позаурочної роботи |
Конкурси із застосуванням мультимедійної апаратури; тематичні фотоквести; відео подорожі, віртуальні екскурсії |
Запобігання злочинності та попередження тютюнопаління та вживання алкоголю |
Лекції, тренінги, соціально-психологічні заходи із застосуванням інтерактивних ігор та відеопрезентацій |
Проведення виховних годин |
Медіатека навчального закладу; веб-сторінка музею навчального закладу |
Інформування про події |
Випуск газети навчального закладу; створення радіо навчального закладу; випуск фотоальбомів (у т.ч. випускних) |
Нагородження переможців конкурсів |
Розробка і виготовлення дипломів, медалей, листівок, нагородних значків |
На звершення зазначимо, що ефективність використання ІКТ багато в чому залежить від чіткого уявлення про місце, яке вони повинні займати в складному комплексі взаємозв'язків, що виникають у системі взаємодії «учитель – учень». Не можна не відзначити важливість інших засобів і механізмів виховної роботи, адже ІКТ – це лише засіб, який має бути адекватним основним виховним цілям і завданням.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
1. Андреев А. А. Прикладная философия открытого образования: педагогический аспект / А. А. Андреев, В. И. Солдаткин. – М. : РИЦ «Альфа» МГОПУ им. М.А. Шолохова. – 2002. – 168 с.
2. Андріанова С. Т. Імітаційна модель // Комп’ютерна технологія навчання : словник-довідник. – К. : Наукова думка, 1992. – 213 с.
3. Апатова Н. В. Информационные технологии в школьном образовании / Н. В. Апатова. – М. : ИОШ РАО, 1994. – 232 с.
4. За матеріалами https://core.ac.uk/download/pdf/32305413.pdf