Використання ІКТ як засіб візуалізації навчальної інформації в освітньому процесі Нової української школи
Саме те, як ви збираєте, організовуєте та
використовуєте інформацію, визначає,
переможете ви або програєте.
Білл Гейтс
Сучасне навчання… Яким воно має бути? Про це читаємо, міркуємо, дискутуємо. Обираємо нові прийоми, методи, технології. Та при цьому пам’ятаємо, що основною формою навчання з часів Я. А. Коменського залишається урок, зміст якого диктує час.
Згідно з Законом України «Про освіту», Державною національною доктриною розвитку освіти України в ХХІ столітті, Концепцією загальної середньої освіти, новим Державним стандартом початкової загальної освіти, ми здійснюємо кардинальний перехід від традиційного навчання, спрямованого на передачу готових знань, до розвивального, у якому використовуються інформаційні технології. XXI століття – століття високих комп'ютерних технологій. Сьогодні інформаційно-комунікаційні технології розглядаються як важливий компонент загальної освіти.
Сьогодні перед педагогами стоїть важливе завдання - виховати та підготувати молодь, здатну активно включатися в якісно новий етап розвитку сучасного суспільства, пов’язаний з інформацією.
Сучасна дитина живе в світі електронної культури. Змінюється і роль вчителя в інформаційній культурі – він повинен стати координатором інформаційного потоку. Отже, вчителеві необхідно володіти не тільки сучасними методиками, але і новими освітніми технологіями, щоб спілкуватися з дитиною.
СУЧАСНІ ДІТИ. ЯКІ ВОНИ?
Поколінням Альфа називають дітей, народжених після 2010 року.
Вони не затримують свою увагу на чомусь одному і постійно поглинають гігабайти все нової і нової інформації. Тому в комунікації з Альфа важлива лаконічність та постійні нагадування про себе. Їм властива багатозадачність і нетерплячість. Тільки натиснули кнопку і вже хочуть мати відповідь/товар/результат.
Вони не стануть нічого робити з примусу. Точно знають, чого не хочуть. Щоб від них чогось добитися, треба знайти те, що їх мотивує та надихає.
Вони готові прийняти ваші правила гри тільки, якщо їм це цікаво та зрозуміло, для чого їм це робити.
Покоління Альфа – це покоління Google babies. Вони знають, як користуватися Youtube раніше, ніж навчилися читати та писати. А смартфон чи планшет– іграшка, яка потрапляє їм до рук ще до року.
Кліпове мислення, нездатність зосередитись і постійне відволікання, - так описують сучасних школярів вчителі, психологи і фахівці освіти.
І якщо раніше говорили: «Народився в сорочці», то зараз –«народився з ґаджетом».
«Як захопити увагу покоління, народженого з гаджетом в руці?»
«Як зробити урок змістовним, цікавим та насиченим? Як встигнути у короткий термін викласти великий обсяг навчального матеріалу?» Нарешті відповідь знайшлася!
ВІЗУАЛІЗАЦІЯ!
Сучасні діти краще сприймають образи, ніж слова, тому навчальна інформація у малюнках, схемах, у формі відеороликів, інфографіки діє ефективніше. Введення прийомів візуалізації в освітній процес – це вимога часу. Для креативного вчителя – це творчість, відхід від буденності. Для сучасних учнів – це розвиток критичного мислення, зорового сприйняття, візуальної грамотності та культури.
І у підтвердження цьому давайте розглянемо класику: онтогенез розвитку мислення людини.
Останні 10 років проведено багато досліджень і підтверджено, що наочно-образне мислення насправді не зупиняється у своєму розвитку, а паралельно із словесно-логічним і абстрактно-логічним приходить до візуального мислення.
Візуалізація – це процес представлення даних у вигляді зображення з метою максимальної зручності їх розуміння; надання осяжної форми будь-якому об’єкту, суб’єкту, процесу тощо.
Сьогодні відома значна кількість візуальних засобів передачі інформації: дошка, плакати, схеми та мультимедійний проектор, збірні візуальні засоби (магнітні та шпилькові дошки), демонстраційні моделі, екран / монітор комп’ютера, інтерактивна дошка тощо.
Нині існує доволі широкий спектр форм візуалізації навчального матеріалу як електронних так і фізичних. Наведемо приклад лише деяких електронних:
Сучасні прийоми візуалізації здатні не тільки передавати інформацію, але й емоційно впливати на учнів, спонукати в них позитивні емоції та інтерес до досліджуваного предмета.
Отже, використання ІКТ на уроках у початковій школі дає змогу підвищити якість навчання, формувати необхідні ключові та предметні компетентності, навички практичного застосування набутих знань, створює умови для ефективної взаємодії педагогів з учнями та батьками, розвиває творчі здібності.
1