"Використання інформаційних технологій на уроках математики в початковій школі"

Про матеріал
Мета статті – розкрити теоретичні та практичні аспекти використання інформаційних технологій в процесі вивчення математики в початковій школі. Проблемам використання інформаційних технологій (ІТ) присвячені праці знаних науковців І. А. Зязюн, О. М. Пєхота, О. І. Пометун, Л. В. Пироженко, І. М. Дичківська, В. П. Зеніч. У роботах цих авторів показано, що впровадження комп’ютерних технологій є однією з форм підвищення ефективності навчального процесу. Вони розкривають загальні засади педагогічної.
Перегляд файлу

Використання інформаційних технологій на уроках математики в початковій школі

Постановка проблеми. У сучасному світі мабуть немає галузі, де б не використовувався комп’ютер і освітня галузь не є виключенням. Інтерес до вивчення предмету багато в чому залежить від того, як проходять уроки. Застосування комп’ютерної техніки на уроках дозволяє зробити урок нетрадиційним, яскравим, насиченим, наповнюючи його зміст знаннями з інших наочних областей. На уроках математики за допомогою комп’ютера можна вирішити проблему дефіциту рухливої наочності, коли діти під керівництвом вчителя на екрані монітора порівнюють накладання геометричних фігури, аналізують взаємовідносини множин. За допомогою інформаційних технологій можна зацікавити учнів, полегшити засвоєння матеріалу.

Аналіз попередніх досліджень. Проблемам використання інформаційних технологій (ІТ) присвячені праці знаних науковців  І. А. Зязюн, О. М. Пєхота, О. І. Пометун, Л. В. Пироженко, І. М. Дичківська, В. П. Зеніч. У роботах цих авторів показано, що впровадження комп’ютерних технологій є однією з форм підвищення ефективності навчального процесу. Вони розкривають загальні засади педагогічної інноваційної діяльності, знайомляться з новітніми підходами до організації навчання.

Мета статті – розкрити теоретичні та практичні аспекти використання інформаційних технологій в процесі вивчення математики в початковій школі.

Виклад основного матеріалу. Немає потреби і неможливо однаково навчати і навчити всіх дітей, сформувати в кожної дитини одні й ті самі вміння та навички з різних предметів, добитися від дітей одного і того самого рівня розвитку логічного та творчого мислення, однакового сприймання дійсності. Це стосується і навчання математики, методів розв’язування різних задач, побудови й аналізу різноманітних математичних моделей процесів та явищ. Комп’ютерна підтримка цього процесу дає значний педагогічний ефект, полегшуючи, розширюючи і поглиблюючи вивчення і розуміння математики як науки [2, с. 61 ].

Учителі початкових класів використовують у методиці викладання математики різні методи навчання, що вважаються класичними:

  •                 усний виклад;
  •                 демонстрування та ілюстрування;
  •                 бесіди;
  •                 вправляння;
  •                 виробничо-практичні методи тощо.

Однак ці методи всіх проблем та завдань не вирішують. Використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в процесі вивчення математики відкриває цілий ряд можливостей для різнобічного, нетрадиційного, наочного осмислення учнями предметного матеріалу. Застосування комп’ютера на уроках математики – гарна можливість активізувати пізнавальні інтереси учнів під час вивчення та закріплення нового матеріалу, підвищити мотивацію навчальної діяльності, організувати самостійну роботу учнів. Можливості використання комп’ютера дають змогу подавати новий матеріал наочно, в формі гри тощо [1, с. 256].

Найважливіше у роботі вчителя на уроках математики – активізувати пізнавальну діяльність учнів. Засобів для цього в нього чимало. Це й дидактичні ігри, і проблемні ситуації, і цікаві задачі. Для створення наочних посібників вчитель може з успіхом використовувати Педагогічний Програмний Засіб (ППЗ) або вишукувати їх з допомогою новітніх інформаційних технологій, наприклад, підключати до своєї роботи Всесвітню глобальну мережу Інтернет [5, с. 352].

Використання комп’ютерних дидактичних засобів дасть змогу вчителю:

• Належно унаочнити матеріал до уроку.

• Підібрати завдання для закріплення вивченого матеріалу.

• Підготувати та провести тестування.

• Повторно використовувати розроблені засоби, адаптовуючи до конкретного уроку.

Використовуючи комп’ютерні дидактичні засоби, комп’ютерні дидактичні ігри, можна створити належні умови для роботи самих дітей в комп’ютерному середовищі, що дасть змогу краще закріпити (чи повторити, залежно від ситуації) вже вивчений матеріал, узагальнити чи систематизувати його та дати змогу дитині використати його на практиці (розв’язуючи цікаві завдання або граючись у комп’ютерну гру).

Робота на уроці математики з наочними посібниками, виконаними на комп'ютері, викликає значне зацікавлення в учнів під час відтворення знань, активізує пізнавальну діяльність, сприяє повноцінному формуванню передбачених програмою умінь. Реалізуючи навчальний процес в різноманітних формах й різноманітними засобами, учитель підтримуватиме інтерес до навчання протягом усього уроку, запобігатиме перевтомі дітей і водночас розвиватиме такі важливі якості, як швидка реакція, кмітливість, увага [2, с. 61].

На уроках математики вчителі користуються мультимедійними підручниками. Це дає можливість досягнення наступних педагогічних ідей:

- підвищення пізнавального інтересу учнів;

- забезпечення диференційованого підходу до вивчення предмету;

- підтримка групових та індивідуальних форм навчання;

Використовуючи програму Power Point, вони готують цікаві презентації, які застосовуються на уроках для вивчення нового матеріалу. Завдяки цій програмі вчителі складають презентації по найрізноманітнішим темам і предметам. В ході уроку використовують різні види і форми роботи: тестування, самостійна робота, практична робота, робота в парах, групах, словникова робота, робота з підручником, диференційовані завдання. Діти активно працюють на уроці.

Неоціненну допомогу в роботі робить мережа Інтернет. Всім відомо, що Інтернет - це глобальна інформаційна мережа, яка включає в себе електронну пошту, пошукові системи і допомагає здійснювати доступ до різних інформаційних ресурсів [3, с.300].

Уроки з використанням ІКТ є одним з найбільш важливих результатів інноваційної роботи в нашій школі.

Таким чином, ІКТ істотно допомагають педагогу в його роботі. Це і підбір додаткового текстового та ілюстративного матеріалу,створення карток з індивідуальними завданнями та додатковими пізнавальними текстами, створення електронної бази моніторингу, систематизація і збереження особистих методичних напрацювань, підготовка звітної документації, оформлення навчальних стендів. Все це дозволяє при більш низьких тимчасових витратах отримати більш високий результат в навчанні дітей:

- застосування ІКТ на уроках підсилює позитивну мотивацію навчання, активізує пізнавальну діяльність учнів;

- використання ІКТ дозволяє проводити уроки на високому естетичному та емоційному рівні; забезпечує наочність, залучення великої кількості дидактичного матеріалу;

- підвищується обсяг виконуваної роботи на уроці в 1,5-2 рази; забезпечується високий ступінь диференціації навчання.      

- розширюється можливість самостійної діяльності;

- забезпечується доступ до різних довідкових систем, електронних бібліотек, інших інформаційних ресурсів [4, с. 240].

Але поряд з перевагами використання ІКТ виникають різні проблеми як при підготовці до таких уроків, так і під час їх проведення:

- не у всіх учнів є комп’ютер в домашньому користуванні;

- у робочому графіку вчителів не відведено час для дослідження можливостей Інтернету;

- додаткові витрати часу на підготовку до уроку;

- існує ймовірність, що, захопившись застосуванням ІКТ на уроках, учитель перейде від розвивального навчання до навчання наочно-ілюстративним методом.

Висновки. Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа.

 До школи приходить нове покоління дітей, які живуть у інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі. Інформаційні технології стають потужним багатофункціональним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури. ІКТ - це не мета, а засіб навчання. Комп'ютеризація повинна стосуватися лише тієї частини навчального процесу, де вона справді необхідна.

      Таким чином, використання інформаційно-комунікаційних технологій в початковій школі - це не просто нове віяння часу, а необхідність і пошук нового сенсу уроку.

 

 

Література

  1.               Селевко Г.К. Сучасні педагогічні технології: Навчальний посібник. М.: Народна освіта, 1998. 256 с.
  2.               Зеніч В.П. Використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках в початковій школі: Методичний посібник. – Перещепине, 2013. – с. 61
  3.               Моцик Н.Д. Інтерактивне навчання на уроках математики в початкових класах / Н.Д.Моцик, Б.В.Моцик // Педагогічна освіта: теорія і практика. – 2011. – Вип. 8. – с. 299-303.
  4.               Підготовка майбутнього вчитель до впровадження педагогічних технологій: Навчальний посібник Пєхота О.М., Будак В.Д., Старева А.М. та ін..; за ред.. І.А.Зязюн, О.П. Пєхоти. – К. : Видавництво А.С.К., 2003 – 240 С.
  5.               Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник Дичківський І. М. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с.

 

Використання інформаційних технологій на уроках математики в початковій школі. У статті розповідається про використання інформаційних технологій на уроках математики в початковій школі. Розглядаються  методи, що можуть бути використані на уроці.

Ключові слова: інформаційні технології, наочні посібники, Інтернет, методи навчання, Педагогічний Програмний Засіб (ППЗ).

 

Использования информационных технологий на уроках математики в начальной школе. В статье рассказывается об использовании информационных технологий на уроках математики. Рассматриваются методы, которые могут быть использованы на уроке.

Ключевые слова: информационные технологии, наглядные пособия, Интернет, методы обучения, Педагогическое Программное Средство (ППС).

 

Use of information in the classroom mathematics in primary school. The article describes the use of information technology in the classroom mathematics in primary school. The methods that can be used in the classroom.

Keywords: Information Technology, visual aids, Internet, teaching methods, Educational Solfware Tool (EST).

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 3 клас, Інші матеріали
НУШ
Додано
15 вересня
Переглядів
22
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку