Використання інформаційно-комп'ютерних і телекомунікаційних технологій у вивчанні природничих дисциплін (на прикладі вивчені фізики)

Про матеріал
На сьогодні поступово відбувається зміна ролі комп'ютера в навчанні: із засобу, що використовується лише на уроках інформатики для вивчення мов програмування, комп'ютер перетворюється на активного помічника вчителя – предметника. Але частіше всього викладачі природничих дисциплін використовують комп’ютер на заняттях в таких напрямках як: контроль знань і вмінь студентів, самостійна робота студента за комп’ютером, тощо.
Перегляд файлу

 

 

 

 

О.А.  ДОЛГАЧОВА

Запорізьке музичне училище ім. П.І. Майбороди, викладач

 

Використання інформаційно-комп'ютерних і телекомунікаційних технологій у вивчанні природничих дисциплін (на прикладі вивчені  фізики)

Постановка проблеми. В останні десятиліття значний розвиток в Україні придбала ідея технологізації й інформатизації навчального процесу. Зміни, що проходять в суспільстві, ставлять перед системою освіти завдання формування нового світогляду молодої людини, спроможність адаптуватись до сучасних економічних, інформаційних та соціальних вимог [3;4]. Але інформатизація освіти в основному реалізується в напрямку апаратно-програмного оснащення засобами обчислювальної техніки і телекомунікації, а системні методи навчально-методичного забезпечення навчального процесу залишаються  ще мало розробленими.  На сьогодні поступово відбувається зміна ролі комп'ютера в навчанні: із засобу, що використовується лише на уроках інформатики для вивчення мов програмування, комп'ютер перетворюється на активного помічника вчителя – предметника. Але частіше всього викладачі  природничих дисциплін  використовують комп’ютер  на заняттях  в таких напрямках як: контроль знань і вмінь студентів, самостійна робота студента за комп’ютером,  тощо.

На думку українських експертів, нові комп'ютерні технології навчання дозволяють підвищити ефективність практичних і лабораторних занять з природничо-наукових дисциплін приблизно на 20%, а об'єктивність контролю знань учнів на 15-20% [1;7].
   З поширенням у світі інформаційно-комп'ютерних і телекомунікаційних технологій та у зв'язку з істотними структурними змінами в освітніх системах склалися передумови для широкого використання інформаційних технологій у процесі вивчення фізики. На підтвердження цього думка ряду експертів, згідно якої з розвитком інформаційних технологій на навчання можна буде відводити до 40% навчального часу, поєднуючи їх із традиційними формами занять (40%) і самоосвітою (20%).  Експериментально встановлено, що використання інформаційних та телекомунікаційних технологій у вивчанні природничих дисциплін

 

 

 

 

посилює мотиваційну і пізнавальну діяльності студентів, впливає на формування теоретичного та творчого мислення юнаків, збільшує частину самостійної навчальної роботи студентів [2;7]. Комп’ютерна візуалізація навчального матеріалу з природничої дисципліни, такої як фізика, має вплив на формування уявлень, що займають центральне місце в образному мисленні людини, сприяє науковому розумінню навчального матеріалу студентами, впливає на здатність до експериментів, розвиває творчу діяльність студентів, сприяє кращому сприйняттю навчального матеріалу. В фізиці, використання інформаційних технологій допомагає вникнути в ті фізичні процеси і явища та теоретичні питання, які не можуть бути глибоко вивчені без використання комп’ютерних моделей.

         Аналіз досліджень і публікацій. Проблемами впровадження ІКТ у навчальний процес з фізики займалися: О. Бугайов, Є. Коршак,                  М. Головко, В. Заболотний, Ю. Жук, О. Ляшенко, Н. Сосницька, М. Шут та ін. У працях цих вчених розглядаються питання удосконалення шкільного фізичного експерименту засобами ІКТ; поєднання традиційних засобів навчання, зокрема підручника з фізики, з електронними; розробки ППЗ з вивчення окремих тем курсу фізики.  Були запропоновані елементи експериментальної методики вивчення курсу фізики у контексті ІКТ [7].
        Метою статті є дослідження комп'ютерних технологій які розвивають ідеї програмованого навчання, відкривають зовсім нові, ще не досліджені технологічні варіанти навчання, пов'язані з унікальними можливостями сучасних комп'ютерів і телекомунікації у вивчанні природничих дисциплін. Упровадження цих  технологій у навчання сприяє всебічному розвитку й формуванню світогляду студентів. Сучасний розвиток інформаційних технологій дає можливість застосовувати їх на уроках фізики в нашому навчальному закладі. Наприклад, застосування персонального комп'ютера під час проведення занять з фізики використовується як: супровід демонстраційного експерименту на лекційних заняттях (використання анімацій, відео-фрагментів, ілюстрацій запропонованих на дисках); застосування комп'ютерних моделей під час пояснення нового матеріалу; застосування комп'ютера в лабораторних роботах з фізики і комп'ютерному практикумі; самостійна робота студентів  з використанням комп'ютера, тощо. У мультимедійному курсі

 

 

 

 

лекцій з будь-якого предмета  природничої дисципліни існує можливість поєднання слайд шоу текстового і графічного супроводження (фото, діаграм, графіки малюнків, тощо.) з комп’ютерною анімацією, моделюванням процесів, що вивчаються  в  цьому курсі. Він має велике значення, оскільки, його використання впливає не тільки на розумову, але й на емоційну діяльність студентів, на їх образне мислення, полегшує запам’ятовування і формування конкретних теоретичних понять. Велике значення використання ІКТ має на лабораторних заняттях. Це дозволяє  самостійно моделювати об’єкти дослідження, збільшити обсяги лабораторних робіт на експериментальних стендах, проводити лабораторні роботи у віртуальному середовищі; допомагає розширити межі експериментальних і теоретичних досліджень, доповнити фізичний експеримент обчислювальним. Уміле поєднання ІКТ і традиційних методів викладання фізики дають бажаний результат: високий рівень засвоєння знань й усвідомлення їх практичного застосування. Використання  ІКТ не  лише підтримують бажання пізнавальної діяльності студентів, а й осучаснюють предмет, роблять його більш близьким і наочним [6].   Крім високої якості засвоєння навчального  матеріалу, студенти виявляють гарний емоційний настрій і бажання далі із задоволенням вивчати предмет.
              Досвід проведення лекцій з фізики із використанням ІКТ і телекомунікаційних технологій у Запорізькому музичному училищі ім. П.І.Майбороди показує, що обсяг і якість засвоєння студентами музикантами навчального матеріалу з предмету фізика збільшується. Подання лекційного матеріалу має динамічний характер. Лекція , що проводиться із застосуванням мультимедійних технологій, є гнучкою і більш ефективною з точки зору дидактики. Ефективне використання комп'ютерної бази та програмного забезпечення при вивчанні природничих дисциплін надає можливість: використовувати мультимедійні, навчальні, пізнавальні, розвивальні та контролюючі комп'ютерні програми; користуватися всесвітньою комп'ютерною мережею Internet; втілювати нові інформаційні технології; проводити науково-методичну роботу з інформатизації навчального процесу. Комп'ютер природно вписується у процес навчання фізики і є ще одним ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання.

 

 

 


 

 

 Висновки. Комп'ютеризація навчального процесу можлива лише у процесі спільної роботи адміністрації, вчителів і науковців, що спеціалізуються на розробці програм навчання.   Перспективи подальших пошуків у напрямку дослідження полягають в удосконаленні методики викладання понять курсу фізики засобами інформаційно-комунікаційних технологій.

 

 

ЛІТЕРАТУРА

1. Бугайов О.І., Коваль B.C. Комп'ютерна підтримка курсу фізики в середній школі: реальність і перспективи / О.І. Бугайов, B.C. Коваль // Фізика та астрономія в школі. -2001. - №3.

2. Концептуальні засади реформування ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації // Навчально –методичний журнал «Освіта: технікуми, коледжі». -2006. №1, ст.3.

3. Основні засади розвитку вищої освіти України в контексті Болонського процесу (документи і матеріали 2003-2004 рр.) за редакцією В.Г.Кременя. – Тернопіль: Видавництво ТДПУ ім.В.Гнатюка, 2004.- 147 с.

4. Основи нових інформаційних технологій навчання: Посібник для вчителів / авт. кол.; за ред. Ю.І. Машбиця / Інститут психології імені      Г.С.Костюка АПН України. - К. : ІЗМН, 1997. - 264 с
5. Педагогічний програмний засіб для загальноосвітніх навчальних закладів "Бібліотека електронних наочностей "Фізика, 7-9 кл.". Версія 1.0. /автори сценарію: О.І. Бугайов, М.В. Головко, B.C. Коваль.-К:Квазар-Мікро, 2004.
6. Шут М.І. Застосування до навчання фізики складових сучасного навчального середовища. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / гол. ред. М.Т. Мартинюк. - Умань : СПД Жовтий, 2008, Ч. 2. -С. 306-317.

7.  Шут М.І., В.Сергієнко Науково – дослідна робота з фізики у середніх та вищих навчальних закладах. Навч.посіб.-К.:Шкільний світ, 2004.-128 с.4.

docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали для друку
Додано
13 грудня 2019
Переглядів
655
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку