Використання інноваційних технологій в процесі вивчення мовно-літературної освітньої галузі у 2 класі.

Про матеріал
Посібник має загальноосвітній характер і передбачає єдність теоретичних знань з їх практичним застосуванням. Він містить короткий зміст сучасних навчальних технологій, а також добірку цікавих ігор, вправ, які сприяють формуванню у дітей якостей необхідних у сучасному світі. Матеріали збірки можна використовувати під час роботи з дітьми на уроках української мови та літературного читання.
Перегляд файлу



Автори: С. П. Коваленко,  І. А. Пастух,  О.  В. Габатель,    В. В. Літинська.

Рецензент: Л. В. Швалюк – заступник директора з навчально-виховної роботи Волочиської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1.

Використання інноваційних технологій в процесі вивчення мовнолітературної галузі у 2 класі.

Посібник має загальноосвітній характер і передбачає єдність теоретичних знань з їх практичним застосуванням.   Він містить короткий зміст сучасних навчальних технологій, а також добірку цікавих ігор, вправ, які сприяють формуванню у дітей якостей необхідних у сучасному світі. Матеріали збірки  можна використовувати під час роботи з дітьми на уроках української мови та літературного читання.

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

І. Вступ…………………………………………………………………………………... 5

ІІ. Технологія розвитку критичного мислення…………………………….……….8

2.1.  Вміння мислити критично – важлива передумова успіху…………………..…9

2.2.  Сенкан як різновид складання віршів………………………………….………15

2.3. Вправи та завдання, які доцільно  використовувати  для розвитку критичного мислення на уроках української мови ти літературного читання…………..…20

ІІІ. Ейдетика в початковій  школі……………………………………………...…….28

3.1. Сутність ейдетики……………………………………………………………...…28

3.2. Абетка символів для заучування віршів……………………………………...…36

3.3. Вивчення віршів за допомогою малюнків та символів……………………...…39

3.4. Використання ейдос – конспектів на уроках літературного читання………...47

ІV. Скрайбінг-сучасний засіб візуалізації мислення учнів…………………….….55

4.1.Зміст і види технології скрайбінгу. ……………………………………………..….55        

4.2.Етапи використання скрайбінгу у початковій школі.   ………………………..… 59        

4.3.Особливості впровадження скрайбінгу в навчальний процес………………….. 60

V.Висновки………………………………………………………………………..……..62

VІ. Література……………………………………………………………………...……63

 

 

 

 

 

 

«Інноваційна діяльність - це гарно організована, раціональна і систематична робота».

П.Друкер

 

       «Те,що я чую, я забуваю. Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю. Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок. Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром’».   

                                                                                  Конфуцій

 

«Розум заключається не тільки в знанні, а і в умінні застосовувати знання на ділі».

Аристотель

 

«Учень – це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити».

К.Ушинський

 

 

ВСТУП

Процес реформування освіти в Україні є спробою застосування нових форм роботи в межах традиційної системи. Результативність у роботі досягається шляхом впровадження інноваційних технологій.

Інноваційне навчання - це зорієнтована на динамічні зміни в навколишньому світі навчальна та освітня діяльність, ґрунтована на розвитку різноманітних форм мислення, творчих здібностей, високих соціально- адаптаційних можливостей особистості.

За останні роки використання інноваційних технологій у навчальному процесі набуло особливого значення. 

 Інноваційність як принцип педагогіки забезпечує умови розвитку особистості, здійснення її права на індивідуальний творчий внесок, на особистісну ініціативу, на свободу саморозвитку та досягнення власної і суспільної мети .

Сьогодні в початковій школі впроваджується багато інноваційних технологій, серед яких виділяють наступні групи: 

      технології особистісно-орієнтованого навчання й виховання; 

      традиційні педагогічні технології на основі активізації та

інтенсифікації діяльності учнів; 

      педагогічні технології   на      основі         підвищення          ефективності

управління та організації навчального процесу; 

      педагогічні технології на основі дидактичного вдосконалення та реконструювання матеріалу

Суспільство, яке дбає про своє майбутнє, має усвідомити колосальні можливості, принесені  технологіями, та навчитися правильно їх застосовувати, передусім, в освіті.

Навчальна програма для початкової школи передбачає чітко сформовані завдання для вчителя. Проте, останнім часом у дітей знижується бажання вчитися. Як зацікавити їх у навчанні? Для того, щоб подолати інертність дітей, варто вносити в урок нові сучасні елементи.

Основні професійні інструменти вчителя початкових класів – це дитяча книжка (у тому числі й підручник) і живе усне мовлення, розраховане на сприйняття учнями молодшого шкільного віку. Тому чільне місце у формуванні дитячої особистості посідають уроки рідної мови (навчання грамоти, літературне читання, позакласне читання, українська мова, уроки розвитку мовлення). 

Формування читацької компетентності молодших школярів передбачає різні види завдань на перечитування, розуміння, відтворення і зміни текстів, залежно від мети опрацювання, їх жанру, обсягу, складності. У цьому процесі важливо зберегти інтерес до читацької діяльності та пізнавальну активність кожного учня, адже ефект новизни сприймання змісту нового твору є короткочасним.

Вивчення досвіду показує, що інноваційні технології дають значно більший ефект, якщо вчитель застосовує їх не епізодично, а в системі уроків, що дозволить не перевантажувати окремий урок, а упередити надмірне використання одних і тих самих інновацій.

Часто учням початкових класів буває важко в литися у темп шкільного навчання у загальноосвітньому навчальному закладі, коли за урок необхідно засвоїти великий обсяг інформації та ще й на слух. Дуже часто урок для учнів перетворюється в бездумне сприймання інформації, коли вже не сприймаєш пояснень вчителя, а думаєш: «Тільки б швидше перерва…". Використання інформаційно-комунікаційних технологій для візуалізації навчального матеріалу дає можливість зробити його більш доступним і легким для сприйняття, систематизованим, наочним, що досягається завдяки використанню інтерактивних, динамічних і мультимедійних засобів при його поданні. 

Однією з новітніх інноваційних технологій , яка зараз активно поширюється в практиці викладання, є скрайбінг.

Цей метод комунікації допомагає доступно та легко пояснювати складний матеріал, сприяє розвитку освіти, презентаціям та доповідям. Варто відзначити його доступність, адже використовувати цю техніку може кожна людина у своїх щоденних справах.

Ефективність будь-якої педагогічної технології залежить від багатьох чинників, зокрема від її гуманістичної спрямованості, що вимагає здійснення особистісного підходу до відбору змісту освіти, методів, організаційних форм навчання, процесу навчання в цілому.

Ось чому особливого значення набуває проблема формування критичного мислення в учнів початкової школи на уроках української мови.

Критичне мислення є не окремим навиком, а комплексом навичок і вмінь, які формуються поступово, воно є результатом щоденної кропіткої роботи вчителя й учня. Вчитель початкових класів у своїй педагогічній діяльності вирішує, які методи формування і розвитку критичного мислення будуть використовуватись.

У перші 5-7 років права півкуля, відповідальна за уяву, розвивається у людини швидше за ліву, відповідальну за логічне та аналітичне мислення. Ось чому уява та яскраві образи такі важливі у житті  маленьких дослідників.

Методики ейдетики корисні для впровадження в систему освіти, вони формують новий підхід до освітніх та виховних технологій, який дозволить кожному комфортно, легко та із задоволенням здобувати нові знання в будь-якому віці, одержуючи задоволення від реалізації своїх здібностей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ.ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ

 

 

 « Критичне мислення – мислення про мислення, коли ви мислите для того, щоб  вдосконалити мислення» Р. Паул

 

«Критичне мислення - складна, пов’язана зі вчинками людини діяльність, що захоплює людину повністю» Д.Дьюї

 

«Критичне мислення – процес , за допомогою якого розум опрацьовує інформацію з метою осягнення або продукування ідей , або розв’язання проблем» 

Д.Х.Кларк

 

«Критичне мислення  - це спосіб оцінки автентичності, цінності або точності когось.» 

Б. Бейер

 

«Критичне мислення – модель для виховання і навчання громадян майбутнього» І.Вукіна

 

 

2.1.Вміння мислити критично – важлива передумова успіху

Одним із суттєвих напрямків розвитку сучасної освіти є використання інноваційних технологій навчального процесу. Їх доцільне використання допомагає вчителю підвищити мотивацію учнів, більш раціонально побудувати навчальний процес . Це й зумовлює необхідність для вчителя самому постійно вчитися. Однією з таких технологій, що допомагає дитині не лише оволодіти певним рівнем знань, а й  дає змогу розвивати особистісні якості учня, є технологія розвитку критичного мислення. Провідна ідея досвіду полягає у виробленні певної системи роботи над формуванням критичного мислення молодших школярів. Використання у навчальному процесі  технології розвитку критичного мислення — один із способів виховання активної особистості, що може взяти на себе ініціативу і діяти у межах правового поля. Це засіб формування критичного мислення і водночас розвитку творчих здібностей дитини.

Критичне мислення – це доволі різностороннє  й багатогранне явище. Мислити критично - це означає легко і просто вирішувати будь-які надскладні завдання, формулювати і висловлювати всасні судження, висновки і оцінки, приймати виважені  рішення.

Якщо брати до уваги психологію, то критичне мислення – це здатність людини мислити :

аналізувати, порівнювати, синтезувати, добирати  інформацію  з довільних

джерел; передбачити проблеми, будувати  запитання різного типу; висувати припущення та оцінювати альтернативні результати;

усвідомлено обирати потрібне, приймати оптимальні вирішення проблем  та

обгрунтовувати їх.

Всім вищевказаним якостям дітей потрібно навчати, а згодом, звісно, - закріплювати на практиці - тренувати, так само як, наприклад, працюють над розвитком м’язів спортсмени чи над  технікою гри на інструментах – музиканти.  А зробити це на високому рівні можна лише в школі. І це можливо лише при повній віддачі вчителя. 

Мета технології розвитку критичного мислення:

ü формувати власну точку зору;

ü впевнено вести дискусію;

ü приймати виважені рішення;

ü самостійно здобувати знання;

ü вільно спілкуватися;

ü логічно мислити;

ü лаконічно аргументувати свої думки.

       Ознаки учня, який уміє критично мислити

 

 

 

 

Структура уроку з розвитку критичного мислення

І Актуалізація (передбачення)

ІІ Побудова знань (усвідомлення)

ІІІ Консолідація (рефлексія)

На вступній  частині уроку вчитель може  запропонувати дітям такі методи й форми роботи, які зможуть:

допомогти дітям пригадати усе вивчене ними  раніше по даній темі; проаналізувати рівень знань учнів, виявити «прогалини»; акцентувати увагу на вивченні нового; створити «фундамент» для вивчення нового; зацікавити дітей, створити інтригу.

Рекомендація. На уроці з розвитку критичного мислення буде правильно, якщо вчитель говоритиме якомога менше, а учні, навпаки,- висловлюватимуться більше . Педагог має бути такою людиною, яка лише наштовхує дітей на прийняття  правильних рішень, вислуховуючи всіх і все...

Під час роботи у вступній  частині уроку учні мають зрозуміти важливість оволодіння новим матеріалом або необхідністю пізнання нового. Під час пригадування тих знань, що уже відомі учням, вони вчаться аналізувати досягнуте і бачити «прогалини» у вже вивченому. Це показує рівень досягнутих знань і, звісно, допомагає в оволодінні нового і невідомого.

Для того щоб ефективно виконати дане завдання , учитель зобов'язаний ставити учням  питання з підтекстом, можна застосовувати широковідомі методи такі,  як кластер, асоціативний кущ, мозковий штурм , кубування, порушення послідовності тощо.

У вступній частині уроку можна використати наступні завдання

Завдання 1.  “Українська мова” , 2 клас – Тема. “Дзвінкі та глухі звуки”.

Учитель  пропонує  учням  пригадати, яку класифікацію звуків вони         знають        і         складає                 разом          з        учнями       на      дошці          кластер.        

Завдання 2 “Українська мова” , 2 клас – Тема. “Склад. Поділ слів на склади”.Діти пригадують все, що вони уже знають про склад і записують разом з учителем першу і другу колонки таблиці “Це я знаю  – Мені цікаво –   Я дізнався  ”.

Для формуванню у дітей критичного мислення обов'язковим є пошук дитиною нового індивідуально та робота в парах під час обміну ідеям,  в групах  чи колективно при обговоренні. Неабияке значення моє послідовність дій –пошукова діяльність має передувати обміну інформацією.

Методи, що можна використовувати у вступній частині уроку:

читання (запитання, узагальнення) в парах, групах;                                                           читання естафетою; читання з колективним  визначенням опорних слів; читання з маркуванням; подвійний щоденник; драматичні ролі; взаємне читання;

“тонкі” і “товсті” запитання тощо.

Основна частина уроку може містити наступне завдання Завдання 1. Літературне читання 2 клас Тема. “Чому скаржилися книжечки” 

а) читання в парах (обговорення твору в парах) ;

б) прогнозування подій за опорними словами від вчителя ;

в) читання естафетою;

г)створення сенкану про книжку.

Третій етап уроку – є найбільш важливим  для розвитку критичного мислення в учнів, бо його головне завдання полягає у вмінні узагальнювати, систематизувати, (але не відтворювати!) вивченого й рефлексія щодо пізнавального процесу і  прогнозованих результатів навчальної діяльності. Важливо, аби діти подумали про те, яку користь можуть принести отримані знання ,запитали себе, яке це має для них значення, як це вплине на їх світогляд і, як вони можуть це використовувати у повсякденному житті.

Цей процес триває приблизно 10 хвилин. Під час підбиття підсумків учні з учителем  узагальнюють та відтворюють головну мету уроку:

-обмінюються думками та виражають  своє ставлення до почутого на уроці;

-дають словесну оцінку знанням, отриманим під час засвоєння нового матеріалу; 

-ставлять перед собою завдання;

-передбачають використання вивченого.

У заключній частині уроку учні закріплюють дуже потрібне уміння – резюмувати інформацію, висловлювати складні думки, висловлювати своє внутрішнє бачення кількома реченнями,  порівнювати отриману інформацію із уже існуючими знаннями, уявленнями, тобто свідомо пов'язувати набути з уже існуючим.

Найбільш поширеними і доволі результативними методами на цьому етапі уроку є уроку є сенкан, “бортовий журнал”, “шкала думок”, есе, дискусія,   колективне обговорення тощо.

Так, по закінченні уроку ожна запропонувати дати відповіді на слідуючі питання:

1)Якого досвіду ви набули на цьому уроці?

2)Яка нова інформація була почута вами сьогодні?

3) Що ви хотіли дізнатись? А чого не почули 4) Які емоції переповнювали вас?

Розвиваючи критичне мислення у дітей в заключній частині уроку можна виконати наступне завдання

Завдання 1Літературне читання .2 клас. Тема.  “Скоромовки” . Опрацювання  статті з газети ’’ Казковий вечір,,.  Учитель пропонує учням за допомогою методу Ттаблиця обґрунтувати свою думку щодо такого висловлювання:’’ Язик мій - ворог мій”.

Т-таблиця: потрібно розділити аркуш на дві рівні частини (або зобразити на ньому велику літеру “Т”). Коли це буде зроблено,  то з'явиться  умовну таблицю для тверджень “за” і “проти”. Обов'язково  протилежні докази  щодо одного й того ж твердження потрібно вписувати одне навпроти одного – так можна буде побачити ,  який доказ краще імпонує тому чи іншому твердженню.

Отже, успішною і результативною, на мою думку, робота вчителя-словесника буде за умови дотримання таких правил:

1.   Учитель і учень – партнери, рівні у процесі навчання. Поважайте один одного.

2.   Кожен учень – обдарована особистість. Відкрий її.

3.   Не марнуй жодної хвилини уроку. Використай їх максимально.

4.   Знання – це дорогоцінний  скарб. Наповни ними себе.

5.   Позитивні емоції – запорука якісного  і успішного  навчання. Створи ситуацію успіху.

Зацікавити, повести за собою спроможний лише той педагог, який сам перебуває у постійному пошуку. Адже ще В.О. Сухомлинський закликав: «Будьте самі шукачами, дослідниками. Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи не запалити його в інших…»

Застосування технології розвитку критичного мислення на уроках української мови у початкових класах створює ефективну додаткову мотивацію до навчання, вивчення краси українського слова. Учні результативніше засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво. Системне формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням технології розвитку критичного мислення призводить до того, що усі учні навчаються самостійно вчитися, критично мислити, застосовувати набуті знання у повсякденному мовленні та житті. Бо саме початкова ланка є основою формування критичного мислення як пріоритетного напрямку розвитку комунікативної компетентності сучасної особистості.

Педагогічна діяльність врешті-решт спрямована на побудову ідеального суспільства, і в цьому сенсі навіть один шкільний клас, навчений основам критичного мислення, є кроком у напрямку досягнення великих цілей.

 

 

 

 

 

2.2. Сенкан як різновид складання віршів

Розвитку критичного мислення допомагають насамперед уроки, на яких  використовую в першу чергу  творчі й випереджувальні завдання, що активізують  інтелектуальний і творчий потенціал дитини.  

Популярним  видом творчих завдань,  що  ефективно сприяють розвитку зв'язного мовлення та  логічного мислення, стало написання сенканів.  Сенкан – це віршований твір, що складається з 5 рядків. 

Для створення  звичайного  вірш, людина повина  мати дар  ... Але  така форма складання  віршів  є теж досить цікавою може допомогти багато кому висловитися. Сенкан  - це східний  стиль  написання віршів. Освоїти його зовсім нескладно, тому що писати їх дуже цікаво  більш того, це приносить неабияку користь!

Сенкан  спрямований на узагальнення інформації,  оволодіння складними  ідеями  і точне формулювання їх малою кількістю слів. На його написання потрібен дуже короткий проміжок часу .. Сенкан  не обов'язково повинен мати ритм і риму. Це вільний твір. Звісно є лише одна умова : слова у творі повторюватися не повинні  і не, звісно, можуть бути спільнокореневими.

Схема написання  сенкану

1.   Слово - тема

2.   Два прикметники

3.   Три дієслова

4.   Словосполучення з чотирьох слів

5.   Слово - висновок (синонім до теми)

Цікаві короткі міні – твори доцільно використовувати на будь – якому етапі уроку. Вони легко підходять до будь-якої теми.  За допомогою сенканів діти вчаться стисло й образно висловлювати своє бачення того чи іншого предмета, не боячись помилитись 

Зазвичай цей вид роботи охоче виконують усі учні. Велику роль зіграло й те , що завдяки значній популярності сенкану та простоті роботи з цією формою усе частіше звертаються останнім часом  і до такого різновиду дидактичного сенкану, як діамант (подвійний сенкан). Цей прийом доцільно використовувати для порівняння  чи характеристики двох протилежностей.

   Діамант (diamond) — це вірш, що складається  із семи рядків, перший і останній з яких — абсолютно  протилежні поняття.

Складають його за такою схемою

1.   Перше поняття — один іменник.

2.   Опис першого поняття — два прикметники.

3.   Дії першого поняття — три дієслова .

4.   Фраза з чотирьох слів, що пов’язує два поняття сенкану, пояснює їх взаємозв’язок.

5.   Дії другого поняття — три дієслова .

6.   Опис другого поняття — два прикметники.

7.   Друге поняття сенкану — один іменник (протилежність першому поняттю).

Можна використовувати наступні види роботи з сенканом

І  Індивідуальна форма 

-   виконання домашнього завдання; - творча робота на уроці.

ІІ Групова:

-   конкурс творців сенкану за поставленою  темою;

-   аналіз поданого вчителем  незакінченого  сенкану для відновлення відсутньої частини.

ІІІ Виконання контрольного завдання:

-   визначення теми неповного сенкану;

-   написання есе  або складання короткої розповіді за написаним сенканом; - аналіз,корекція й удосконалення запропонованого сенкану.

Перед тим, як починати роботу з сенканом, слід пояснити як складати такі вірші. Потім продемонструвати це на власному прикладі. Лише потім можна запропонувати дітям  створити свій сенкан самостійно. 

Працюючи над таким видом роботи учень реалізує власні інтелектуальні й творчі здібності, а також показує рівень оволодіння навчальним матеріалом з вивченої  теми. До того ж це є доволі високим показником того, що учень не лише знає зміст вивченого матеріалу по заданій  теми, а й уміє виділяти найбільш характерні особливості події чи явища і застосовувати отримані знання для вирішення поставленого завдання.

На уроках української мови можна використовувати такий прийом при вивченні словникових слів Алфавіт.

Український, англійський.

Вчити, знати, володіти.

Я знаю всі букви.

Абетка.

Вересень.

Холодний, мокрий.         Жовтіють, відлітають, збирають.         Мій улюблений  осінній місяць.         

Школа.

Завдання.

Важкі, легкі.

Отримувати, виконувати, думати.

Їх завжди каже вчитель.

Думка.

Предмет.        

Великий, твердий.         Брати, малювати, просити. Їх є дуже багато.        

Полиця.

Та найбільш поширенні сенкани  звісно на уроках літературного читання, де використовувати їх можна при вивченні будь-якої теми.

Україна

Вільна, незалежна

Розквітаєш, зростаєш, милуєш

Це моя рідна земля

Батьківщина

Мама

Мила, люба, красива

Любить, пригортає, голубить

Найрідніша у світі людина

Посмішка

Мова

Українська, веселкова

Лунає, дзвенить,ллється

Мова-наш найбільший скарб

Слова

Школа

Велика, гомінка

Вчить, виховує, захоплює

Дає знання

Другий дім

Сім'я

Дружна, рідна, велика Згуртовує, дбає, піклується

Це мої найдорожчі люди

Родина

Квітка

Запашна, жовта

Тішить, пахне, радує

Люблю всі квіти на землі

Подарунок

Тарас Шевченко

Знаменитий, талановитий

Писав, малював, любив

Ми всі пам’ятаємо його

Кобзар

Саме ця форма роботи сприяє партнерству в спілкуванні між учителем і учнем, визнає право учня на власну думку, адже кожна дитина виражає і висловлює лише своє бачення,( тут не може бути слів « правильно» чи «неправильно»)  що, в свою чергу, сприяє в подальшому успішної адаптації молодого людини в житті.

Застосування цієї  технології в на уроках створює сприятливі умови для формування особистості учня, розвитку критичного мислення і відповідає вимогам сучасного суспільства.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.Вправи та завдання , які  можна використовувати  для розвитку  критичного мислення на уроках української мови ти літературного читання

   Кожному учителю  початкових класів потрібно застосовувати на своїх уроках   оптимальні педагогічні технології, які проектують креативні якості учнів: гнучкість, фантазію, натхнення, нестандартність.

   Щоденно слід застосовувати різні прийоми для створення   «ситуації успіху».   Це може бути «навмисна помилка», «створення ситуації змагань»  або «емоційний сплеск» тощо.

Щоб зацікавити учнів, слід намагатися  проводити ігри. Саме під час такого виду діяльності виникає зацікавленість як для дітей, так і для вчителя  у процесі  спільної продуктивної учбової діяльності в класі.

Вправа « Де чия пара»

В швидкому темпі потрібно  називати пари слів на протязі 30-40 секунд. А учням слід: 

1)записати почуте;

2) записати лише перші слова;  3)записати лише другі слова.

 Наприклад:  школа – вчитель , молоко – корова, стіл-стілець, музей – картина,  вовна – вівця, книга – казка, театр – опера,  яйце – птах,  фарби – альбом, цирк – акробати, м'ясо – качка, суп – їсти…

Вправа «Суперечка»

Слід прочитати твердження (хибне або істинне) а учні мають дати переконливу відповідь.

Приклади.  В українській мові є  6 голосних звуків( так, я згоден  українська мова налічує  6 голосних); буква «я» завжди позначає два звуки (ні, після м'якого приголосного   «я» позначає один звук );  в слові «сіль» - 4букви та 4 звуки ( ні, я не згоден, бо в цьому слові 3 звуки, адже м’який знак звуком не є );  звук [ й ] – завжди приголосний м’який (так, цей звук завжди м’який);  в слові «день» букв більше, ніж звуків (так , у цьому слові 4 букви і 3 звуки).

Гра «Інтрига»

Використовуючи математичні дії, прочитайте прислів'я.

Приклади. І. Музика-зика+дрімати-імати+им  ніч-ч+хто не наказ-каз+родився, а наголос-голос+вчила-ла+вся.

Мудрим ніхто не народився, а навчився.

ІІ. Канат-анат+нитка-тка+га  мама-ама+історія-орія у сова-ова+вітер-ер зоріорі+насіння-сіння+нь.

Книга - міст у світ знань.

ІІІ. Безодня-одня Батон-тон+тьківш-ш+щини небо-бо+масло-сло+є любовбовдиво-во+нитка-тка.

Без Батьківщини немає людини.

Вправа  «Редактори»

Прочитати, вставивши замість цифр відповідні слова зі словника.

Приклади. І. Віктор Дубовик «Два приятелі»

Жили собі в лісі два приятелі –1 і Маслюк.                                                              

Одного разу запросили їх до себе 2 з березового гаю. Побували 3 в гостях та й вертаються додому. По дорозі зустріли 4 , які збирали гриби. Маслюк одразу ж заховався за 5, засипавшись ялиновою 6 ,а Мухомор залишився при дорозі.                         

Діти минули Мухомора, а 7 не помітили.

Коли 8 пройшли, Маслюк виліз зі своєї 9. Мухомор пихато сказав йому:

Мене всі знають.

Через те і минають,- відповів 10.

Словничок: 1-Мухомор , 2-підберезники,  3-друзі,  4-дітей, 5-деревом, 6глицею, 7-Маслюка, 8-вони,  9-схованки, 10- Маслюк.

ІІ. Грицько Бойко «Подружки – говорушки»

В нашім 1є подружки,

Дві подружки-2

        Так усі їх стали звати,

Бо 3 на уроках,

Мов сполохані 4 ,

Цокотять і цокотять.

Говорушки Клава й Мила

На уроках говорили

Про  5 та квас,

А учора, а учора На загальних наших 6

Говорив про них весь7!

Говорушки Клава й 8

На 9 говорили,

А на зборах — навпаки:

Червоніли і мовчали, Наче в 10 води набрали, — Проковтнули 11!

Словничок: 1- класі, 2- говорушки,  3 – подружки, 4 – сороки, 5 – морозиво, 6 зборах, 7- клас,  8 – Мила,  9- уроках, 10 – рот, 11- язики.

Гра «Випадкові слова»

Двоє дітей в класі називають по одному  будь-якому слову. А далі весь клас  складає і записує речення, в яких би були ці слова.  Діти повинні спробувати знайти щось спільне між цими двома словами, зіставити  їх, порівняти, знайти взаємозв’язок. Можете придумати неймовірну, навіть божевільну історію, яка б пов’язувала ці два поняття.

Приклади.

І.Речення. Небо і сон. ( Мені приснився рожевий сон про  блакитне  небо. Сон полетів на небо. Найкращі друзі сон і небо спостерігали за людьми…)

ІІ. Історія. Окуляри і ромашка. (Одного разу дідусь , проходивши повз клумбу, загубив окуляри. Це була дуже дорога для нього річ.  А от окуляри тільки-но впали у траву, зразу ж ожили. Вини почали роздивлятись на все довкола , аж доки їх погляд не зупинився на чудовому білому сонечку з жовтою серединкою.  В наступну ж мить окуляри стояли біля чудової тонколистої ромашки, яка гордовито за ними спостерігала.  Ромашка в ту ж мить схилила свою голівку і  двоокий предмет зразу ж опинився на ній, як якась дорогоцінна діадема. Та через деякий час біля клумби пробігала маленька дівчинка, яка на   ходу зірвала квітку, щоб подарувати її своєму дідусю. Дідусевій радості не було меж. Адже знайшлась його згуба.)

Вправа «Асоціації»

Спочатку можна запропонувати вибрати дітям будь-яке слово із вправи, що виконувалася раніше. А потім дати завдання написати  6 слів , які б розпочинались на  вказані вчителем літери. Слова, які слід придумати  повинні найбільше підходити до обраного предмета.

 Приклад.  Шоколад – буква «г». Гіркий шоколад, гарячий шоколад,  гарний шоколад, гігантський шоколад,   Галинин шоколад , горіховий шоколад …

А тепер найцікавіше – написати  ще 5 слів, які зовсім не підходять. Зробити це набагато  складніше.

Приклад.  Гранатовий шоколад,  граційний  шоколад,  гарбузовий шоколад, гидкий шоколад, гламурний  шоколад.

 Це дає змогу розібратися у своїх відчуттях і сприйняттях і знайти  потрібні слова, визначення. 

Гра «Казка»

У чарівну скриню кладуть декілька предметів , перед тим розділивши дітей в класі на групи.  Групи працюють на різних уроках по різних темах. По черзі наосліп кожен учасник команди  тягне із скрині  один предмет і складає про нього речення так, щоб воно було продовженням  попереднє.  Весь  класу записує всі речення в зошити. Так пишеться казка, яка починається словами «Колись давним - давно…». Гра «Збери і запиши слова»

Потрібно прочитати слова в рядку і взяти з кожного слова відповідну букву.

Приклади. З першого слова візьміть першу літеру, з другого – другу, з третього – третю, з четвертого – четверту, з п'ятого - п'яту.

ІІ. Риба, рак, макарони, поле, салат, пір'їна. (РАКЕТА)

ІІ. Парк, сіно, ліс, рідня, лілія. (ПІСНЯ) ІІІ. Дитина, син, мавка, лава, банан. (ДИВАН)

ІV.  Ромашка, сік, година, вікно, колія.  (РІДНЯ)

V.   Вода , ліс , лан, голос, Оленка.     (ВІНОК)

VІ.  Шия, скло, слово, масло, ручка. (ШКОЛА)

VІІ. Метро, дощ, сова, гора. (МОВА) 

Вправа «Будівельник»

Завдання полягає в тому, що потрібно записати  слова, використовуючи склади слів, поданих вчителем. Замість слів вчитель може виложити картинки і в усній формі вказати,  якай склад в якому слові слід брати. Таку вправу доцільно використовувати під час вивчення  теми « Склади».

Приклади.

І. Візьміть 1 склад першого слова і 1 склад  другого.

(  КОМАР)  

 

ІІ. Візьміть 1 склад першого слова, 2 склад  - другого, 3 склад – третього.

                     (ДИТИНА)

ІІІ. Беремо 1 склад у першому слові, 2 – у другому, 1 – у третьому слові.

                                              (ЗОЗУЛЯ)

 

ІV. Беремо 3 склад з першого слова і 2 склад -  з другого.

                                                       (ДЯТЕЛ)

 

V.   Беремо 1 склад у першому слові, 2 склад – з другого, 2 склад – з третього.

 

                        ( ЖУРАВЕЛЬ)

VІ.  Беремо 1 склад у першому слові і 1 склад у другому слові. 

                                                      (КАБАН)

VІІ. Беремо 2 склад у першому слові, 1 – у другому, 3 склад – у третьому.

 

                                            (СИНИЦЯ)

Гра «Веселі жабки»

Учням дається завдання : записати продиктовані вчителем слова під відповідним відеречком.  Номер  відеречка – кількість  звуків.

 

 

 

 

      Приклад. Щастя, казкар, дзвіночок,  щебече, яструб, верблюд, здоров'я, мелодія,  кукурудза, скумбрія, молодець…

Можна , також,   назвати декілька слів із меншою кількістю звуків. А  ще доречно було б дати завдання самостійно дібрати по два слова до кожної колонки.

 

Вправа « Де чиї голосні»

На картинках зображені предмети, а біля них вписані голосні літери. Обвести  простим олівцем потрібно лише ті букви , які позначають звуки, що  є у цих словах і в правильному порядку.

  А У      Е      Е      А     О    І      І     И

     О     Е      А      І Е      И      Е       О      А 

 

 А Е     У    О      И      И      А      І    О     Е

А   У     Е    О   І     Е     А     И      Е     І   А

Е     А       У      И       І     Е      О       И    А

И А       О І    Е    А    І    И    О    У    Е   О

     И      Е      А     И    О     У      Е      І     Е  

І      Е      И     І    А     У     А    Е    У    И      

ІІІ. ЕЙДЕТИКА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

3.1. Сутність ейдетики

Сучасні педагогічні технологія змінили всі аспекти сучасного життя і освіти! Сучасна школа бачить учнів, які впевнено займаються технологіями та обмінюються знаннями один з одним за допомогою своїх практичних навичок та умінь. Вчителі все частіше шукають більш цікаві та інтерактивні методи для вивчення шкільного матеріалу. Вони  тепер повинні конкурувати за увагу своїх учнів, використовуючи технологію, яка робить навчання цікавим та ефективним. Цей попит призвів до швидкого розширення ринку освітніх технологій. Існують сотні інструментів для вчителів та учнів, які можуть полегшити пошук саме того, що ви шукаєте.

Ейдетизм - це одна з різновидів образної пам'яті, яка запам'ятовує яскраві, наочні образи, а потім з легкістю відтворює їх.

На жаль, у традиційній школі вивчення матеріалу спирається на механічну пам'ять і логічне мислення, які в молодшому шкільному віці ще вимагають розвитку та вдосконалення.

Все просто не реально запам'ятати відразу, але ж потрібно ... Подібний процес навчання суперечить процесу розвитку мозку, який закладений природою.

Таке навчання часто стає  причиною психологічного дискомфорту і стресів, які негативно відбиваються  на навчанні і самопочутті.

Фахівці впевнені, що методика, яка враховує особливості розвитку дитини - одна з основних причин високої успішності в школі.

Такою методикою вважається ейдетика. Система ейдетики розвиває такі важливі якості, як: швидкість, гнучкість, оригінальність. Система ейдетики вчить дітей запам'ятовувати без зазубрювання, грунтуючись тільки на асоціаціях і якихось пам'ятних особливості предмета запам'ятовування.

Атмосфера під час занять  повинна бути невимушеною, веселою. Якщо враховані всі вимоги, то використання цієї унікальної методики обов'язково відіб'ється на розвитку пам'яті школяра, його уважності і мисленні. Дитина отримає задоволення від занять, а навчальний матеріал засвоїться швидше.

Наш мозок вміщує безліч ейдетичних образів, наповнених почуттями і асоціаціями, які дозволяють в будь-який момент відтворити будь-яку ситуацію. Ейдетика розвиває внутрішнє бачення людини, і завдяки підвищеній сприйнятливості, в пам'ять відкладається більше інформації.

Ейдетика - найкращий помічник у навчанні дітей, щоб зрозуміти чому, необхідно розібратися з терміном ейдетика.

Що ж таке ейдетика?

Ейдетика (eidos грец. - вид, образ, зразок) - філософія і вчення про сутність. Вперше ейдетика описав Арістотель, потім Демокріт. Вони приділяли ейдетиці велике філософське значення. Це психологічне явище, яке полягає в здатності відтворювати яскравий наочний образ через значний проміжок часу. Це можна спостерігати у дітей і підлітків - більш яскраво, у дорослих - менш проявлено. Ейдетика характеризує особливість пам'яті з більш яскравою фіксацією об'єкта, наповненою емоційно-чуттєвою насиченістю.

Ейдетика як спосіб розвитку пам'яті та уважності у дітей повинна використовуватися вчителями та дитячими психологами. Вони повинні навчати дитину представляти відсутні предмети і візуалізувати їх у своїй свідомості. Завдяки якості ейдетизму, предмет після зникнення через кілька хвилин або років може бути відтворений в пам'яті.

В основі ейдетики лежить: розвиток пам'яті, уваги і образного мислення.

Метод ейдетики будується на принципі образних асоціацій, завдяки яким дитина може швидше, якісніше запам'ятовувати матеріал, зберегти його і легко відтворити.

Користь ейдетики для початкової школи полягає не тільки в легкості запам'ятовування об'єктів, текстів, цифр, але і в цілому вона полегшує засвоєння матеріалу, що особливо важливо в процесі навчання, скорочує час виконання завдань, підвищує ефективність і успішність.

Одним з найулюбленіших учнями методів ейдетики є метод піктограм. Діти отримують велике задоволення від виконаних завдань. Піктограма це зображення, що передає малюнком якусь інформацію. Піктограми дуже добре використовувати при обробці текстів і віршів. На уроках читання вони корисні як з точки зору запам'ятовування слів, так і з точки зору розвитку художнього мислення. Спочатку читається все твір від початку до кінця, потім по рядках або по частинах плану. Після цього учень малює піктограму до кожного уривку. Потім я продовжую читати, а дитина слухає і знову малює. При цьому малюнок повинен нагадувати текст.

Після такої вправи учень вдумується в суть кожного слова, просить пояснити нове і незрозуміле. Щоб намалювати схему поняття, потрібно добре все уявити. При цьому піктограма не вимагає вміння добре малювати, вона схематична, виконується дуже швидко і допомагає легко запам'ятати і переказати сюжет .

Цікаво те, що піктограми допомагають запам'ятовувати інформацію без зайвої напруги, без механічного зазубрювання. Матеріал запам'ятовується осмислено і свідомо. Складаючи піктограми, дитина розмірковує над лексичним значенням кожного окремого слова, цілої фрази, рядки (якщо мова йде про вірші), міркує про пряме і переносне значення слів, аналізує їх, підбирає слова, співзвучні даними.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МУДРА ГОЛКА

                Марійка любила дивитись, як мама вишиває                        нитка до , до

… Так гарно виходить.

      Мамо, дай мені . Я теж хочу вишивати, – якось попросила Марійка.

      Ти ще мала,  поколеш.

      От і не мала, от і не поколю! – запевнила дівчинка. – Хіба я не знаю, що не

 треба колоти?

      Ну добре. – Мама відрізала     шматок білої , дала .

Раз кольнула Марійка, вдруге. І тут           заплуталась.

                 Марійка розплутала  і подумала: “Мама мудрою                    вишивала, а

мені дала погану. От піде вона до крамниці, візьму її                              і теж гарний

вишию…”

               Пішла мати до крамниці. Марійка мерщій за мудру                                   . Та не

встигла й 2 кольнути, як гострий біль пронизав

      Мудра, а така колюча!.. – розсердилась дівчинка на материну 

 

.

      Чого ти заплакана, Марійко? – повернувшись, запитала мати.

       вишивала. Думала, твоя  мудра, що такі гарні  гаптує… А вона колеться.

      Всяка  проворна, коли вона в мудрих . Бери-но полотно та не

поспішай, а дивися, як треба…

Надвечір Марійка з матір’ю вишили першу .

      То хто мудрий? – усміхнулася мати. –?

 

 

 

 

 

 

 

ТА САМА МИШКА

(Юрій Ярмиш)

Була собі . Та сама, без якої , Онучкою, Жучкою та вирвати. Тільки ото коли  за хвоста

вхопила та дружно всі разом смикнули – отоді й витягли  стала  біля нірки шматочок  класти. І  вже не лякала.

А  дуже запишалася!.. Наступної осені знов кличе  усіх  рвати.

А  й каже:

      Я ще не встигла відхекатись од торішньої . Дуже важка робота була.

Страх як я наморилася. Тягніть самі!

                 ухопив  за чуб, а             , Онучка, Жучка, ухопились одне за

одного – і дружно витягли нову . Навіть ще більшу, ніж торік! Усі були

задоволені. Тільки  ніяк не могла збагнути, чому це  почала забувати

покласти їй перед ніркою шматочок  – та стала страхітливо шипіти і

лякати . Хоч із двору сіроманці втікай.

Принцеса на горошині

                 Жив собі 1                       , і заманулось йому           , тільки з

найсправжнісінькою                  . Він  увесь , щоб знайти собі

, але так і не знайшов.   було багато, та він ніяк не міг дізнатися, справжні вони чи ні. Всім їм чогось та бракувало.

 повернувся  засмучений — дуже ж бо йому хотілося знайти  занепогодило: гримів грім, спалахувала  лив

як з

Раптом хтось постукав у міські , і старий  пішов відчиняти. За

 стояла . Ой лишенько, на кого ж вона була схожа! Струмені

ї води стікали їй по                                                             й витікали з-під

низеньких підборів. І вона ще запевняла, що вона справжня

«Ну, це ми перевіримо», — подумала стара , але нічого не сказала й

пішла в                                                                                              і простирадла й на

голі , потім покрила цю  12  матрацами, а зверху накидала ще 12  перин із качачого пуху. В це , й там вона пролежала всю ніч.

Вранці  запитали, як їй відпочивалося.

— Ох, дуже погано! — сказала . — Я майже всю ніч не заплющила очей. І

що це попало мені в ! Я лежала на чомусь твердому, й тепер моє тіло все в синяках. Це ж просто жахливо!

               Тут усі зрозуміли, що перед ними — справжня           , адже вона лежала на 12

матрацах і 12 перинах, а все одно відчула                     . Такою чутливою могла бути

тільки справжня .  І принц одружився з нею. Він-бо не сумнівався, що знайшов справжню попала до музею, де й лежить досі, якщо тільки її ніхто не вкрав.

 

3.2. Абетка символів для  заучування віршів.

 

На вулиці        

 Дзвін              

 

 

Каплі

 

Поле

 

Біг

 

Річка

 

На дорозі

 

Калюжа

 

Скоро вийду

 

Після

 

Зима

 

Крізь

 

Ліс

 

Пісня

 

Співати

 

Будинок

 

Без вікон

 

Гілка

 

Спати

 

Всю зиму

 

Не до сну

 

Вітер

 

Літати

 

Листки

 

Рахувати

 

Дубовий

 

Кленовий

 

Березовий

 

 

Кинути

 

На шляху

 

Трава

 

Не рубати

 

Король

 

Корона

 

Дівчинка

 

Ямка

 

Гриби

 

Клоун

 

Здивування

 

Хвіст

 

Рвати траву

 

Слоник

 

Ворота

 

Вгадай

 

Двері

 

Дах

 

Не для білочки

 

Не для мишки

 

Прийшла весна

 

Довго

Не сидять

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дитсадочок

 

Друзі

 

Віночок

 

Встали в круг

 

Мовчати

 

Запалювати вогники

 

Буси в 2 ряди

 

Зірка

 

Не малина

 

Не мед

 

Не до сну

 Клубок

 Коврик

 

 

 

 

 

 

 

3.3. Вивчення віршів за допомогою малюнків та символів.

 

 

 

 

                            .

 

               .

 

  ,

 

 

                          

 

                               

 

 

 

           

 

.

 

                ?      

+  -    .

             ,                              

,

                                              ,

?,  + , 1. ,            

 

 

,

         .

.

3.4. Використання ейдос- конспектів на уроках читання.

Ейдос-конспект - зображення і коротке образне міркування , інтерпретує теми, образи побаченого і почутого, прочитаного. Він демонструє, як асоціативне сприйняття літературного героя, художньої думки, художнього світу твору організовує творчу думку читача, формулюючи її зображально і словесно. За допомогою ейдос-конспекту на уроці для читача і письменника створюється одна з можливостей вступити в творчий діалог. Ейдос-конспект організовує на уроці навчальні ситуації проблемно розвивального мислення, розробляє правила порівняльного аналізу ідей творів на уроці літератури або висловлених дискусійних точок зору на уроці мови.

Структура ейдос-конспекту.

Ейдос-конспект складається з 2 частин:

1.                      теми, цитатного матеріалу, "народжує" образ - малюнок (схему, поєднання кольорів, фотографію), - на лицьовій стороні;

2.                      коментаря по темі (розгорнуте міркування, що дає тлумачення свого бачення теми і образів у творі) - на зворотному його боці.

Існують наступні ейдос-конспекти.

-                 художні (в центрі - малюнок);

-                 графічні (подібні до опорних схем-конспектів, але в основі схеми лежать образи);

-                 колірні (в основі - колір);

-                 асоціативні (народжують власні образи)

-                 комбіновані (поєднують в собі  малюнок і колір, схему і образи, авторські та читацькі образи);

-                 цифрові (створюються за допомогою комп'ютерних програм).

За змістом ейдос-конспекти можна розділити на кілька груп:

-                 відображення особливостей художнього світу письменника;

-                 розкриття  тематики, проблематики, ідейного змісту, композиції твору;

-                 допомага в аналізі  персонажів;

-передання ролі словесного образу або художньої деталі у творі; - проведення літературних паралелей. 

Письменник у своєму арсеналі має слово, яке в якості сигналу сприймається читачем, але на цьому не закінчується процес спілкування з книгою. Діалог письменник-читач, як і будь-який діалог, передбачає спілкування: слово треба не тільки почути, але зрозуміти. Коли письменник зрозумілий на лексичному рівні, він «чекає» емоційного відгуку, тому важливо створити умови для асоціативної роботи.

Подібна робота передбачає власну інтерпретацію прочитаного.

Переваги роботи з ейдос-конспектами .

-                 дозволяє оцінити рівень сприйняття твору, а іноді і творчості, так як коментар до ЕК показує, наскільки глибоко текст зрозумілий учнем;

-                 вимагає від учня самостійної роботи у виборі тем, образів, вчить його дослідницької діяльності;

-                 розвиває творчі здібності учня, інтегрує різні види мистецтва: літературу і живопис;

-                 для більш непідготовленого читача ейдос-конспект, складений однокласником, є свого роду помічником при читанні: вчить порівнювати різні точки зору.

-                 допомагає уявити образ, створений художником, очима учня, а самому педагогу зрозуміти глибину засвоєння матеріалу, його емоційного, чуттєвого сприйняття дитиною.

Використання ейдос-конспекту в свою чергу дозволить:

     раціонально організувати навчальний процес;

     формувати навички дослідницької роботи;

     удосконалювати контроль знань;

     прищеплювати інтерес до досліджуваного предмета, підвищуючи якість знань учнів;

     виховувати естетичні нахили за допомогою складання ейдос-конспекту на уроках літературного читання.

 


Ейдос- конспект за Кузьмою Грибом.

У шкільні роки, єдиним справжнім і найкращим другом, після батьків, йде книга. Для школяра - це цілий світ. Вона знає питання на будь-яку відповідь. Може розповісти багато цікавого, захоплюючого, навіть нереального. Показати незвідані місця і провести цілу подорож по світу.

Якось зустрілися дві книги. Розмову між собою повели.

« Як у тебе справи?» -  запитала одна.

 

«Ох, люба, мені соромно перед тобою: Учень мій обкладинки вирвав із м'ясом, Так що обкладинки ... обірвав листки.

З них він робить кораблики, плоти і голуби.

 

Боюся, листки підуть на змія, тоді летіти мені в далечінь.

А у тебе цілі боки? »

«Твої мені не знайомі муки. Не пам'ятаю я такого дня,

Щоб, не вимивши чисто руки, сів учень читати мене.

 

А подивись-но на мої листочки: на них

не побачиш ні точки.

Про плями я мовчу - про них і говорити якось непристойно.

Зате і я його вчу не як-небудь, а на відмінно ».

Ейдос-конспект за Василем Чухлібом

 

Загадка

Важливо ходить по траві,

Клекіт випускає,

І прикмети по ньому,

Люди помічають! ( Лелека)

До лелек з давніх часів люди ставляться тепло і з повагою. З цими граціозними довгоногими птахами пов'язано багато легенд і повір'їв. Найпоширеніше повір'я говорить про те, що дітей приносить у дзьобі лелека. Люди, відчуваючи добрі почуття до цих птахів, ніколи не завдають їм зла. Лелеки платять людям взаємністю і охоче селяться поруч з людиною. Вони будують свої гнізда на водонапірних вежах, на трубах і навіть на дахах будинків. Вважається, що будинок, на даху якого лелека звив гніздо, знаходиться під захистом добрих сил.

У місця гніздування лелеки повертаються ближче до квітня. Вони багато разів використовують свої старі гнізда, які будують на високих деревах і на різних будівлях. Гнізда у лелек великі, до двох метрів в діаметрі. Навіть на найвищих будівлях ці гнізда добре помітні. Пташенят батьки вигодовують дощовими хробаками. Годувати діточок доводиться досить довго - більше п'ятдесяти днів. До кінця серпня молоді лелеки, освоївши льотну науку, відлітають на зимівлю в теплі країни. А їхні батьки відправляються слідом за дітьми тільки у вересні. Їхній шлях далекий, летять вони в африканські тропіки.

 

 

 

 

 

 

Ейдос-конспект. Анна Коршунова «СІМ-Я».

Що таке сім'я?

 

 Кожна людина відповість по-своєму.

 Сім'я - це мама і тато, в першу чергу, для кожної дитини це найголовніші його складові. Але мами і тата не було б без бабусь і дідусів. А ще добре, коли є братики і сестрички. І всі ці люди живуть в турботі один про одного, допомагають один одному і в горі в радості. Це те місце, де тебе завжди чекають. Допоможуть впоратися з проблемами,  від щирого серця привітають з перемогою. Це ті люди, заради яких хочеться жити. Навіть домашні тварини в таких сім'ях є їх повноцінними членами. Про них так само дбають і їм так само приділяють окрему увагу.

Міцна сім'я - гарант успіху кожної людини. У благополучній родині завжди тепло і затишно. Заради сім'ї іноді необхідно жертвувати власними бажаннями і часом. Життя далеко не безхмарне. Сім'я, перевірена часом, яка може подолати всі життєві негаразди, воістину гідна поваги.

Сім'я - це дуже важлива складова суспільства. Кожній окремій сім'ї притаманні життєвий уклад і певні моральні та духовні цінності. З самого народження дитина виховується по певним сімейним правилам. У дружній і здорової сім'ї дитина обов'язково виросте саме такою. Той, хто щасливий у себе вдома, той щасливий всюди. Від того які будуть сім'ї, залежить і яке суспільство буде формуватися, а точніше хто його формуватиме.

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. СКРАЙБІНГ – СУЧАСНИЙ ЗАСІБ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ МИСЛЕННЯ УЧНІВ

4.1. Зміст і види технології скрайбінгу

Працюючи над проблемою організації оптимального навчального середовища, педагоги використовують у своїй практиці різноманітні інноваційні технології.

Давно відомо, що 80% інформації людина сприймає візуально. Це говорить про те, що більшість учнів – візуали, а тільки приблизно 20% аудіали та кінестетики. Також відомо , що під час слухового сприймання учні засвоюють тільки 22% інформації, зорового – 33%, а у комплексі – 85%. Дослідники в області  освітніх методик виявили, що через три дні після проведення уроку учні можуть пригадати 10% від усього почутого, 35% від всього побаченого, але можуть відтворити 65% змісту презентації, якщо вона проходила у вигляді усного оповідання, підкріпленого візуальними образами. Це спонукає педагогів шукати такі методи і прийоми навчання, які дають змогу при поданні дітям навчального матеріалу поєднувати різні засоби впливу. Така організація навчання буде сприяти як активізації пізнавальної діяльності на уроках, так і розвитку мислення учнів.

Сучасна школа спрямована на розвиток компетентностей, які дозволять учням самостійно оцінювати ситуацію, вирішувати проблеми в сучасному житті, приймати самостійні рішення. Комп'ютеризація починає поширюватися в освітньому просторі і набуває особливого значення. Нові вимоги змушують орієнтуватися на майбутнє.

Що потрібно сучасній дитині?

Візуалізація освітнього процесу дає величезні перспективи розвитку. Учень набуває якостей, які в майбутньому будуть його опорою. Це і логічне, образне, креативне мислення; здатність ефективно працювати в команді, приймати швидкі практичні рішення.

Все тече – все змінюється. В шкільне життя проникає скрайбінг, запозичений із бізнес середовища. Він є сучасним засобом навчальної діяльності, використання якого дає можливість забезпечити інтенсивний розвиток мислення молодших школярів від наочно-образного через словесно-логічне до абстрактного.

На перший погляд, термін «скрайбінг» абсолютно нам невідомий. Але, насправді, ми знайомі з цим поняттям ще з дитинства. За допомогою звичайних малюнків ми намагалися передати певну інформацію, настрій, емоції,почуття. 

Скрайбінг – процес візуалізації складного змісту простим і доступним способом, під час якого замальовка образів відбувається прямо під час передачі інформації. Тобто, користуючись скрайбінгом можна просто і доступно розповісти про складне, цікаво пояснити будь який матеріал. За допомогою цієї новітньої інформаційнокомунікаційної технології можна не тільки донести до учнів інформацію, а й оптимізувати процес її запам’ятовування, зробити навчання привабливим для молодших школярів.

Цей новий візуальний засіб навчання був відкритий британським художником Ендрю Парком для британської організації RSA, що займається популяризацією наукових знань. 

Скрайбінг (від англ. scribing – « опис», «розмітка», scribe – «розмічати», «креслити», «створювати ескізи або малюнки») – технологія візуалізації інформації за допомогою графічних символів, що у простій і доступній формі відображають її зміст і внутрішні зв’язки. 

Головна особливість скрайбінгу  полягає в тому, що одночасно задіюються різні органи чуття: слух і зір, а також уява людини, що сприяє кращому розумінню і запам'ятовуванню. Саме ці особливості роблять скрайбінг одним з методів сучасних технологій, який допомагає доступно і легко пояснювати складний матеріал, сприяє розвитку освіти. Варто відзначити його доступність, адже використовувати цю техніку може кожна людина в своїх щоденних справах.

Фахівця в цій сфері називають скрайбером, а презентацію, яку він створює, – скрайб. Розрізняють два види скрайбінгу – фасилітацію і відеоскрайбінг .

Скрайбінг – фасилітація ( від англ. facilitate – «полегшувати», « допомагати»). За допомогою цього виду технології скрайбер на очах аудиторії малює основні ідеї та головні моменти виступу у вигляді схем, піктограм, графіків,картинок. Будь-якого учителя, що пояснює шкільний матеріал з крейдою біля дошки, можна назвати скрайбером – фасилітатором.

Поряд  із класичними видами скрайбінгу виділяють онлайн –скрайбінг і відеоскрайбінг. Для створення онлайн-скрайбінгу використовують спеціальні програми і онлайн-сервіси. Переваги відеоскрайбінгу полягають в тому, що відеоролик можна демонструвати необхідну кількість разів, тому цей вид діяльності викликає у виконавців особливу зацікавленість.

Відеоскрайбінг буває ручний і комп’ютерний. Для ручного скрайбінгу необхідні інструменти : відеокамера, штатив, мікрофон. 

Існують такі техніки ручного скрайбінгу:

        мальований – це класичний варіант, коли скрайбер малює в кадрі картинки, піктограм,схеми, відмічає ключові слова паралельно з текстом,що звучить за кадром;

        аплікаційний – техніка коли на певне тло у кадрі викладають або наклеюють готові зображення, що відповідають озвучуваному тексту;

        магнітний – схожий до попереднього варіанту, але готові зображення кріпляться магнітом;

        фланелеграфний –        поетапне     створення   зображення          на           фланелеграфі

(використовується для «екранізації» казок та інших історій для дітей).         Щоб створити ручний скрайбінг, слід освоїти професію диктора, оператора та режисера монтажу.

 

 

Значно простішим є комп’ютерний скрайбінг . Така презентація створюється за допомогою сервісу Pow Toon  і програми Video Scribe.

  

Комп’ютерний скрайбінг є надзвичайно корисним інструментом для створення пізнавального навчального середовища. Застосовуючи  його, ми створюємо умови для розвитку мислення молодших школярів.

4.2. Етапи використання скрайбінгу в початкових класах

У першокласників, які приходять до школи у віці 6 років, наочно-образне мислення. Вони  не можуть повною мірою порівняти предмети,проаналізувати ситуацію,зробити певні висновки,оскільки рівень сформованості їх мисленнєвих процесів дуже низький. Щоб допомогти дитині розвинути мислення, слід застосовувати скрайбінг уже з перших днів її перебування  у школі. Але організовувати цю діяльність потрібно поетапно.

На першому етапі найкраще користуватися комп’ютерним скрайбінгом  як засобом пояснювально-ілюстративного методу для передачі знань у готовому вигляді. Пояснюючи, вчитель може  ілюструвати предметними або сюжетними малюнками, які з’являються  в міру необхідності і підкреслюють головні моменти розповіді вчителя. Ці яскраві малюнки створюють своєрідний мультфільм, захоплюючи дітей, впливають на їхній емоційний стан, привертають увагу, підвищують пізнавальну активність.

На другому етапі  скрайбінг використовується для демонстрації зразків, ілюстрування правил, ознайомлення з послідовністю виконання вправ. На цьому етапі малюнки приваблюють увагу учнів уже не яскравістю,а своїм змістом. Учні вчаться виділяти головні ознаки предметів, порівнювати їх.

На інших етапах комп’ютерний скрайбінг стає основою для проблемного, потім – для частково-пошукового методу, а пізніше – і для дослідницького. На цих етапах учитель словесний ряд замінює схемами, піктограмами.  Повністю створений скрайбінг набуває вигляду опорної схеми, за якою учні відтворюють правило. Використовуючи скрайбінг, вчитель може створювати проблемні ситуації, формувати пізнавальні задачі, показувати способи розв’язання задач і т.д. 

На даних етапах мислення учнів набуває продуктивного характеру. Вони вчаться виділяти головні ознаки, аналізуючи не тільки один предмет, а й зв’язки і відношення між предметами і явищами.

4.3. Особливості використання скрайбінгу в навчальному процесі

Важливою перевагою скрайбінгу є те,що його перегляд можна призупинити у будь-який час,якщо це необхідно для уточнення аналізу чи передбачень. Перед початком демонстрації вчитель повинен сказати вступне слово,а після демонстрації підвести підсумки. 

Педагог повинен створювати такі скрайб –презентації, які не тільки доповнюють словесну інформацію, а й самі є носіями інформації. Чим більше скрайбінг  проблемним, тим вищий ступінь розумової активності учнів. 

Великою перевагою комп’ютерного скрайбінгу є те, що його можна використовувати на будь-якому уроці і при вивченні будь-якої теми.  Він корисний на кожному етапі уроку: під час мотивації навчальної діяльності, пояснення нового матеріалу,повторення, закріплення, контролю та систематизації знань, пояснення домашнього завдання, на етапі узагальнення вивченого і т.д. Вчитель має можливість сам визначати місце скрайбінгу в навчальному процесі.

Тематика срайб-презентацій може бути дуже різноманітною.  Оптимальна тривалість демонстрації – 5-9хв.

Комп’ютерний скрайбінг має такі переваги:

     Ефективність: можливість за короткий проміжок часу доступно розкрити матеріал.

     Універсальність візуалізації : мова малюнка зрозуміла кожному.

     Мінімум затрат: для створення скрайбу потрібен лише комп’ютер з відповідним програмним забезпеченням.

     Ефект паралельного слідування: звуковий ряд  ілюструється образами практично одночасно, що допомагає якісному і швидкому засвоєнню знань.

     Можливість безперервного спілкування з учнями протягом усієї презентації.

     Можливість використання скрайб- презентації у подальшій роботі.

Алгоритм створення скрайб –презентації:

1.   Скласти план роботи та записати все,що необхідно донести до учнів.

2.   Обрати необхідні зображення для презентації  з урахуванням вікових особливостей дітей.

3.   Розрахувати тривалість демонстрації кожної частини презентації.

4.   Створити скрайб- презентацію, враховуючи рівень розвитку мислення учнів і етап уроку.

Використання скрайбінгу на уроках, дозволяє зацікавити учнів, залучити їх до обговорення презентації. При цьому розвиває комунікативні навички, креативне мислення, творчий підхід, допомагає вчителю легко і нестандартно організувати навчальну діяльність і урізноманітнити урок.

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

Змістовою основою доробку є  впровадження цікавих завдань різноманітного характеру під час вивчення мовно – літературної галузі. Всі завдання та вправи адаптовані і апробовані на практичних заняттях з дітьми. 

Практика показала, що впровадження інноваційних технологій дозволяє:

v виробити в дітей  бажання навчатися;

v накопичувати позитивні емоції;

v створювати на уроці доброзичливий, бадьорий та творчий настрій; 

v полегшити усвідомлення матеріалу; 

v розв’язати важливі виховні та навчальні завдання

v розвивати пізнавальний інтерес;

v вчити кожну дитину активно і вільно мислити на уроці; v набувати досвіду навчальної співпраці.

 У системі уроків інновації сприяють гнучкому поєднанню впродовж вивчення теми різних форм індивідуальної, парної, групової, колективної співпраці. Ці засоби

мають органічно вплітатися у систему уроків, поєднуючись із бесідою, поясненням учителя, різними видами самостійної індивідуальної роботи учнів. Різноманітність

організаційних форм, що передбачає активність навчальної взаємодії учнів, дозволяє організувати на уроках багаторазове продуктивне перечитування текстів, зберігаючи їхній інтерес до цієї діяльності, поглиблюючи їх розуміння.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ЛІТЕРАТУРА

1.          Антощук Є.Українська школа ейдетики / Є. Антощук // Психолог. – 2010. – № 5 – С. 5-7.

2.          Бєлкіна О.В.Критичне мислення вчителя як передумова його розвитку в учнів // Формування гуманістичного світогляду вчителя : Уманський держ. педагог. ун-т. ім.. П.Тичини.-К.: Наук. світ, 2001.-С.80-84. 

3.          Бесєдіна А. Вплив методів і завдань ейдетики на розвиток особистості учня /А.Бесєдіна// Рідна школа. – 2009. – № 2-3. – С. 61-62.

4.          Вукіна Н. В. Критичне мислення : як цього навчати /Н. В. Вукіна, Н. П.

Дементієвська. – Х. : “Основа”, 2007. – 108 с.

5.          Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К.:

Либідь, 1997. – 375 с

6.          Грибачова М. Скрайбінг – сучасний засіб візуалізації мислення учнів //Учитель початкової школи. – 2017. – №1.

7.          Даниленко Л.І. Теорія і практика інноваційної діяльності в загальній середній школі // Управління освітою. 2001. - № 3. - С. 18-24 

8.          Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій. 1 – 4 класи. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 160 с. 

9.          Єльникова О.В. Інтерактивні методи навчання, їх місце у класифікації педагогічних інновацій // Імідж сучасного педагога. - 2001. - № 3- 4 (14-15). - С. 71-74;

10.     Книга «Скрайбинг. Объяснить просто», Павел Петровский, Мария Кутузова, Николай Любецкий.[Электронная книга].

11.     Кроуфорд А. Технології розвитку критичного мислення учнів /А.Кроуфорд, В.

Саул, С. Метьюз, Д. Макінстер; [наук. ред., передм. О.І.Пометун]. – К. :

Плеяда, 2006. – 220 с.

12.     Науменко В.О. Літературне читання: укр. мова для загальноосвіт. навч. закл. З навчанням укр. мовою : підручник для 2 – го класу./ Віра Науменко. – К. : 2012. – 160 с.

13.     Освітні технології: Навч.-метод, посібн. / О. М. Пехота, А. 3. Кіктенко, О. М. Любарська та ін. — К.: А.С.К, 2004. — С.149 

14.     Пометун О.І., Пироженко Л. В. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посіб. /За ред. О. І. Пометун. – К.І.А.С.К., 2003. – 192 с.

15.     Савчук А., Сапун Г. Українська мова та читання : посібник для 2 класу.

Частина 1 ( за програмою О. Савченко)

16.     Сайт http://5fan.ru/wievjob.php?id=55801

17.     Сиротинко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Харків:

Видавнича група «Основа», 2003. 162 с. 9. 

18.     Український науковий журнал "ОСВІТА РЕГІОНУ" «Розвиток критичного мислення  у школярів»

19.     Формування критичного мислення на уроках мови : монографія /В.Ф.Дороз, Л. Я. Романова, О. Б. Ярова, В. А. Нищета, Г. А. Удовиченко; передмова К. О.

Баханова [за заг. ред. В. Ф. Дороз].

20.     Як створити презентацію в техніці скрайбінгу [Електронний ресурс]. 21. http://osvita.ua/school/scribing/51803/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
17 березня 2019
Переглядів
6779
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку