ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Метою корекційно-розвиткових занять для учнів із затримкою психічного розвитку визначено формування пізнавальної, предметно- практичної та навчальної діяльностей, мовлення, емоційно-вольової сфери.
Мета корекційно-розвиткових занять реалізується розв’язанням таких завдань.
(формування уваги, здатності до вольових зусиль, довільної регуляції поведінки).
Відповідно до типового навчального плану корекційно-розвиткові заняття здійснюються з Підготовчого, 1- 4 класи по три години на тиждень у кожному класі. Загальний обсяг навчального часу становить 105 годин.
Протягом цього часу передбачається застосування корекційної програми, спрямованої на розвиток когнітивної та емоційно-вольової сфер школярів із затримкою психічного розвитку.
Корекційний розвиток когнітивної сфери у перший рік навчання охоплює такі напрямки:
Перелік методів та форм роботи, які будуть використовуватись під час занять: ігрові методи, індивідуальні форми роботи. Кожне заняття містить ігрові та дидактичні вправи, рефлексію.
Організація занять: програмний курс розрахований на 105 занять. Заняття проводити 3 рази на тиждень індивідуально. Тривалість одного заняття – 35 хвилин.
Прогнозований результат: корекційно-розвивальна програма допоможе досягти позитивних змін у розвитку пізнавальних процесів дитини: допоможе підвищити рівень практичних умінь аналізувати та сприймати предмети за формою, кольорами та величинами, орієнтуватися у просторі, порівнювати їх, групувати, узагальнювати та класифікувати.
Календарно-тематичне планування
2 клас 2 год.на тиждень
№ |
Тема заняття
|
Мета заняття |
Зміст роботи |
Дата |
Год |
Прим. |
||
І семестр |
||||||||
Діагностичний етап |
||||||||
Тема 1. Діагностичний етап |
||||||||
1. |
Знайомство. |
Встановлення атмосфери взаємодовіри. |
Вправа «Привітання» Вправа-гра «Розкажи про себе» Вправа «Намалюй своє ім’я» Вправа «Слова вічливості» Рефлексія Прощання |
|
1 |
|
||
2 |
Діагностика розвитку пізнавальних процесів |
Визначити рівень розвитку уваги, пам’яті, мислення, уяви, загальної обізнаності учня, самооцінки. |
3. Методика «Четвертий зайвий».
5. Тест «Чого не вистачає?». 6. Методика «Вільна класифікація» |
|
1 |
|
||
Корекційно-розвивальний етап |
||||||||
Тема 2. Орієнтування у просторі |
||||||||
3-4 |
Розташування одного предмета відносно іншого |
Розвивати уміння визначати положення одного предмета відносно іншого, відносно самого учня в навколишньому оточенні ( в класі, кімнаті, на шкільному подвір’ї), на малюнках, таблицях схемах. |
Вправи з розрізнення правого і лівого боку тіла людини. Визначення правого і лівого боків на таблицях, схемах, малюнках |
|
2 |
|
||
5-7 |
Розташування предметів за словесним описом |
Навчити знаходити предмет за словесним описом його положення в реальній дійсності і на малюнках, схемах, таблицях. |
Вправи в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом. |
|
3 |
|
||
8-10 |
Розміщення предметів за вказівками |
Навчити розміщувати предмет за завданням учителя |
Вправи в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом їх положення в реальній дійсності і на схемах. |
|
3 |
|
||
11-13 |
Просторове розташування предмета, за допомогою прейменників |
Визначити предмет за категорією прийменників |
Вправи з визначення правого і лівого боків на таблицях, схемах, малюнках |
|
3 |
|
||
14-15 |
Зміна положення предмета. Відтворення по пам’яті розміщення предметів |
Розповісти про зміну положення предмета, відтворити по пам’яті взаємне розміщення предметів. |
Вправи в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом їх положення в реальній дійсності і на схемах. |
|
2 |
|
||
16-19 |
Складання схеми з подальшою розповіддю про розташування предметів |
Навчитись складати схему і розповісти про розміщення предметів |
Вправи із складання схем, рисунків добре відомого шляху, плану квартири, класу |
|
4 |
|
||
Тема 3. Знання та уміння визначати властивості навколишніх предметів |
||||||||
20-22 |
Знайомство з матеріалами та їх властивостями |
Навчитись порівнювати матеріали за їх властивостями та предмети виготовлені з одного і того ж матеріалу |
Вправи на знайомство з матеріалами та їх властивостями |
|
3 |
|
||
23-25 |
Властивості матеріалів. Порівняння матеріалів за їх властивостями |
Навчитись порівнювати матеріали за їх властивостями та предмети виготовлен з одного і того ж матеріалу |
Вправи. Порівняння властивостей паперу й дерева (на прикладі паперового і дерев’яного куба) – міцність, вага, вплив вологи; скла і пластмаси (на прикладі скляного і пластмасового посуду) – прозорість, крихкість, вага і т.д. |
|
3 |
|
||
26-28 |
Добирання предметів за матеріалом |
Уміти добирати предмети, схожі із зразком за матеріалом. |
Вправи в доборі предметів, схожих із зразком за матеріалом. |
|
3 |
|
||
29-32 |
Групування предметів, виготовлених з одного і того ж матеріалу. Видалення в предметах частин однакових матеріалів |
Навчитись групувати різні предмети, виготовлені з одного й того ж матеріалу; виділяти в предметах частини, виготовлені з однакових і різних матеріалів. |
Вправи. Розподіл предметів в категорії: паперові, дерев’яні, глиняні, пластмасові, металеві, іграшки, предмети для навчання та ін.). |
|
4 |
|
||
33-34 |
Визначення матеріалів |
Навчитись визначати матеріал, з якого зроблений предмет. |
Вправи. На визначення матеріалу з якого виготовлені предмети. |
|
2 |
|
||
Тема 4. Розвиток логічного мислення |
||||||||
35 |
Однакові властивості або ознаки предметів |
Навчитись порівнювати предмети між собою, знаходити схоже і відмінне |
Вправи. Знаходження серед декількох однакових іграшок або предметів однакові |
|
1 |
|
||
36-37 |
Відмінне у властивостях предметів |
Навчитись порівнювати предмети між собою, знаходити відмінне |
Вправи. На малюнках знаходження предметів, що відрізняється від решти. Чим відрізняється предмети? Порівняно з першим роком навчання кількість предметів збільшується). |
|
2 |
|
||
ІІ семестр |
||||||||
38-39 |
Порівняння предметів |
Навчити порівнювати предмети |
Вправи. Знайти відмінності на малюнках: Чим відрізняються ляльки ? Чим схожі?; Чим відрізняються садиби? Чим схожі?; Чим відрізняється осінній і зимовий ліс? Чим схожий? тощо). |
|
2 |
|
||
40-41 |
Порівняння предметів, сюжетних малюнків, визначення схожого і відмінного |
Навчити порівнювати предмети, знаходити схоже і відмінне.
|
Вправи. Знайти відмінності на малюнках: Чим відрізняються ляльки ? Чим схожі?; Чим відрізняються садиби? Чим схожі?; Чим відрізняється осінній і зимовий ліс? Чим схожий? тощо). |
|
2 |
|
||
42-43 |
Порівняння на рівні уявлень |
Навчити порівнювати предмети, знаходити схоже і відмінне.
|
Порівняння на рівні уявлень. (Чим відрізняються, і чим схожі дуб і береза? Чим відрізняються, і чим схожі кіт і миша? тощо ). |
|
2 |
|
||
44-45 |
Класифікація предметів за спільною ознакою |
Навчити класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку і поєднувати їх в однорідну групу). |
Гра «Що зайве» Чому? Назвати відмінну ознаку; |
|
2 |
|
||
46-47 |
Опис предметів одним словом |
Навчити класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку предметів і поєднувати їх в однорідну групу). |
Як одним словом можна назвати решту предметів? Чому? |
|
2 |
|
||
48-49 |
Встановлення відношень між предметам і поняттями (рід-вид) |
Навчити встановлювати відношення між предметами і поняттями (рід-вид). |
Даються питання, що включають родове (дерева, кущі, квіти, риби, птахи, комахи, звірі, тощо) і видові ознаки предметів ( липа, калина, щука, синиця, муха, вовк тощо). |
|
2 |
|
||
50 |
Розрізнення протилежних за значенням понять |
Навчити розрізняти протилежні за значенням поняття. |
Вправи: Гіркий - ...; злий - ...; боязливий -... ; веселий - ... та ін. |
|
1 |
|
||
51 |
Що відбувається в природі в різні пори року |
Вчити визначати ознаки кожної пори року. |
Вправи на розвиток уявлення: «Що відбувається в природі в різні пори року». |
|
1 |
|
||
52-53 |
Часові поняття: назва днів тижня та місяців |
Навчити розрізняти та називати дні тижня та місяці у році, дотримуючись їх послідовності. |
Вправи на вивчення днів тижня та місяців |
|
2 |
|
||
54-55 |
Спостереження за явищами природи в різні пори року та розповідь про них |
За допомогою дорослого робити спостереження та розповідати про явища природи в різні пори року. |
Спостереження за явищами природи в різні пори року та розповідь про них |
|
2 |
|
||
56-57 |
Систематичні спостереження за змінами, що відбуваються в житті рослин, тварин та діяльності людей |
За допомогою дорослого робити спостереження та розповідати про зміни, що відбуваються в житті рослин, тварин та діяльності людей. |
Систематичні спостереження за змінами, що відбуваються в житті рослин, тварин та діяльності людей |
|
2 |
|
||
58 |
Встановлення зв’язку між змінами погоди кожної пори року і змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей |
Навчити встановлювати зв'язок між змінами погоди і змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей в різні пори року. |
Вправи на встановлення зв’язку між змінами погоди кожної пори року і змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей |
|
1 |
|
||
59-60 |
Розуміння послідовності зображених подій |
Навчити усвідомлювати послідовність зображених подій. |
Вправи на розуміння послідовності зображених подій |
|
2 |
|
||
61-62 |
Розуміння прихованого змісту сюжетних малюнків |
Навчити за допомогою дорослого розуміти прихований зміст сюжетних малюнків. |
Вправи на розуміння прихованого змісту сюжетних малюнків |
|
2 |
|
||
|
||||||||
63 |
Розширення об’єму уваги |
Навчити за допомогою дорослого розповідати про прихований зміст сюжетних малюнків. |
Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший. |
|
1 |
|
||
64 |
Розширення здатності не відволікатись від мети, цілеспрямовано і активно аналізувати об’єкти, тримати зосередженість на об’єкті уваги |
Навчити контролювати свою увагу при складанні геометричних фігур і візерунків |
Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший. |
|
1 |
|
||
65 |
Розвиток здатності керувати власною увагою, переключатись |
Навчити контролювати свою увагу при здійсненні аналізу форми, встановлені симетричності |
Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший. |
|
1 |
|
||
66 |
Контроль переходу від активного до пасивного стану |
Навчити контролювати свою увагу |
Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший. |
|
1 |
|
||
67 |
Зосередження |
Навчити контролювати свою увагу при виконанні завдань. |
Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший. |
|
1 |
|
||
68 |
Розвиток довільної уваги |
Навчити контролювати свою увагу |
Вправи на переключення уваги з одного виду діяльності на інший. |
|
1 |
|
||
|
||||||||
69 |
Розвиток дрібної моторики рук |
Навчити перемальовувати узори; розвивати дрібну моторику рук. |
Вправи. Малювання узорів; перемальовування малюнків за прикладом проби Н.Гуткіної)). |
|
1 |
|
||
|
||||||||
|
||||||||
70 |
Етап оцінки ефективності колекційного впливу
|
Психодіагностичне обстеження рівня розвитку інтелекту молодших школярів.
|
1. Методика «Склади картинку». 2. Тест «Будиночок». Методика «Четвертий зайвий». 4. Тест «Доріжки». 5. Тест «Чого не вистачає?». 6. Методика «Вільна класифікація» |
|
1 |
|
||
Всього: 70 год |
||||||||