" Інтеграція предметів природничого циклу у фокусі НУШ""

Про матеріал

Інтегроване навчання – один із шляхів вирішення даної проблеми, так як дане навчання є необхідним дидактичним засобом, за допомогою якого можливо створити в учнів цілісну картину світу.

Перегляд файлу

                                                                          

«ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ, ХІМІЇ»

 

 

АНОТАЦІЯ; Ідеї інтегрованого навчання сьогодні надзвичайно актуальні, оскільки сприяють успішній реалізації нових освітніх завдань.

Головна мета інтегрованого навчання - допомогти дітям виробити цілісне бачення світу та самого себе, зайняти певну життєву позицію щодо природи та суспільства. Новий Державний стандарт ґрунтується на розвитку компетентностей учнів: ключової, предметної, міжпредметної. Тому актуальним стає формування цілісного погляду на навколишній світ і місце людини в ньому, . Інтегроване навчання – один із шляхів вирішення даної проблеми, так як дане навчання є необхідним дидактичним засобом, за допомогою якого можливо створити в учнів цілісну картину світу.

 

ВСТУП

Інтегрований урок - це особливий тип уроку, що поєднує в собі навчання одночасно з кількох дисциплін щодо одного поняття, теми або явища. У такому уроці завжди виділяються: провідна дисципліна, яка виступає інтегратором, та допоміжні дисципліни, що сприяють поглибленню, розширенню, уточненню матеріалу провідної дисципліни.

- Інтегровані уроки можуть об'єднувати різні дисципліни як у повному їх обсязі, породжуючи інтегративні предмети типу математика або географія, а можуть включати лише окремі складові зміст, методи. Наприклад, можна інтегрувати зміст дисциплін із збереженням методів навчання провідної дисципліни. Також можна інтегрувати методику навчання різних дисциплін за збереження змісту лише одного предмета. До використання інтегрованого уроку вчителі вдаються нечасто і головним чином у таких випадках:

- при виявленні дублювання одного й того ж матеріалу у навчальних програмах та підручниках;

- при ліміті часу на вивчення теми та бажання скористатися готовим змістом із паралельної дисципліни;

- щодо міжнаукових і узагальнених категорій (рух, час, розвиток, величина та інших.), законів, принципів, що охоплюють різні аспекти життя і діяльності;

- при виявленні протиріч в описі та трактування тих самих явищ, подій, фактів у різних науках;

- при демонстрації ширшого поля прояви досліджуваного явища, що виходить за рамки предмета, що вивчається;

- під час створення проблемної, розвиваючої методики навчання предмету

Актуальність теми: зумовлена необхідністю переформатування традиційних підходів до навчання та формування в учнів цілісної картини світу, створення умов для формування дитини – здобувача освіти якцілісної всебічно розвиненої особистості.

Мета даної  роботи: вивчити основні вимоги до проведення інтегрованих        уроків на сучасному етапі розвитку освіти.

 

Завдання:

-вивчити інтеграційні процеси в освіті;

-визначити механізм процесу інтеграції;

-здійснити дослідження основних вимог до інтегрованих уроків;

-вивчити рівні інтеграції;

-описати етапи підготовки вчителя до проведення інтегрованого уроку;

-визначити доцільність використання інтегрованих уроків в практиці сучасної школи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 1 Інтегрований підхід на уроках природночого циклу

1.1Застосування інтегрованого підходу

Застосування інтегрованого підходу дає вчителю можливість домогтися від учнів як розуміння предмета, ай, вміння застосовувати й закріплювати отримані знання щодо інших предметів, а учням можливість зрозуміти, що отримані знання з предметів тісно взаємопов'язані і можуть стати в нагоді у повсякденній життєдіяльності.

Інноваційні процеси, які сьогодні в системі освіти найбільш гостро ставлять питання пошуках резервів вдосконалення підготовки високо освіченої, інтелектуально розвиненої особистості. Однією з проблем сучасної школи є те, що в ній недостатньо розвинені міжпредметні зв'язки. Як часто спостерігається парадоксальна картина: цілком успішно займаючись на математиці-математикою, на фізиці - фізикою, з історії - історією, здобувач освіти  неспроможний застосувати наявні в нього знання не тільки  у реальному житті, а й у рамках інший шкільної дисципліни. Незатребувані знання швидко забуваються. Ми можемо і повинні зажадати їх на уроках хімії та біології, але так, щоб учень відчував себе достатньо впевнено та комфортно.

Здобувачі освіти повинні вміти сприймати та обробляти великі обсяги інформації, опановувати сучасні засоби, методи і технологію роботи з ними в будь-якій предметній галузі.

Така інтеграція є засобом розширення можливостей шкільної освіти, способом методичного збагачення педагога та підвищення якості навчання. Сьогодні найбільш очевидно, що нову якість освіти неможливо здобути, вирішуючи педагогічні проблеми застарілими методами.

Введення інтеграції предметів у систему освіти дозволить вирішити завдання, поставлені нині перед школою та суспільством загалом.

1.2Поняття інтеграції

ІНТЕГРАЦІЯ - (лат. Integratio- відновлення-відновлення) процес зближення та зв'язку наук, стан пов'язаності окремих частин в одне ціле, а також процес, що веде до такого стану. Головна мета інтеграції - створення у школяра цілісного ставлення до навколишнього світу, т. е. формування світогляду. Розглянемо деякі можливості при інтегрованій побудові навчального процесу, що дозволяють якісно вирішувати завдання навчання та виховання учнів:

1. Перехід від внутрішньопредметних зв'язків до міжпредметних дозволяє учню переносити способи дій з одних об'єктів на інші, що полегшує вчення та формує уявлення про цілісність світу.

2.Збільшення частки проблемних ситуацій у структурі інтеграції предметів активізує розумову діяльність школяра.

3.Інтеграція веде до збільшення частки узагальнюючих знань, дозволяють школяреві одночасно простежити весь процес виконання дій від мети до результату, осмислено приймати кожен етап роботи.

4.Інтеграція підвищує інформативну ємність уроку.

5.Інтеграція дозволяє знаходити нові чинники, які підтверджують чи поглиблюють певні спостереження,висновки учнів щодо різних предметів.

6.Інтеграція є засобом мотивації вчення школярів, допомагає активізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів, сприяє зняттю перенапруги та стомлюваності.

7. Інтеграція навчального матеріалу сприяє розвитку творчості учнів, дозволяє їм застосовувати отримані знання в реальних умовах, є одним із суттєвих факторів виховання культури, важливим засобом формування особистісних якостей, спрямованих на добре ставлення до природи, людей, життя. Реалізувати все вищезгадане допомагають інтегровані уроки інформатики з іншими навчальними предметами.

Інтегративна система передбачає рівномірне, рівноправне поєднання споріднених тем всіх шкільних предметів, вивчення яких взаємно переплітається кожному етапі уроку.

Інтегрування – це новий підхід до викладання предметів. Такі уроки дозволяють економити час, тому що дають можливість не дублювати матеріал на різних предметах.

1.3 Основні прийоми інтеграції.

Основні прийоми інтеграції полягають у наступному:

1.Уроки проводяться за темами, що проходять через різні предмети; 2.Уроки проводяться у формі творчих лабораторій;

3. Уроки використовують математичні методи вирішення, тим самим підтверджуючи доцільність вивчення предмета математики;

4. Уроки наповнюються музикою, малюнками, виробами.

Для нашого часу характерна інтеграція наук, прагнення отримати якнайточніше уявлення про загальну картину світу. Ці ідеї знаходять свій відбиток у концепції сучасної шкільної освіти. Тому в теорії та практиці навчання спостерігається тенденція до інтеграції навчальних дисциплін, яка дозволяє учням досягати міжпредметних узагальнень та наближатися до розуміння загальної картини світу.

Це особливо важливо для викладання хімії та біології, де вивчаються різні моделі фізичних, хімічних, екологічних,  об'єктів, процесів та явищ. Потреба в синтезі наукових знань обумовлена ​​дедалі більшою кількістю комплексних проблем, вирішення яких можливе лише із залученням знань із різних галузей науки. Порушується питання про формування нового, інтегрованого способу мислення, характерного і необхідного для сучасної людини. Такий підхід сприяє виробленню системи знань, розвиває здатність до їхнього перенесення.

Таблиця 1.2

Форми інтеграції

Форма інтеграції

Опис форми

Інтеграція за змістом (тематичний підхід)

Повне злиття навчального матеріалу в єдиному предметі.

Інтеграція на рівні способів дій (діяльнісний підхід)

Надає можливість поєднати зміст двох або більше предметів у межах однієї теми дослідження.  Учні вчаться критично мислити, в них формуються соціальні, комунікативні, організаційні навички, розуміння художніх та інформаційних текстів, використовуючи знання та вміння діяти в нестандартних умовах.

 

 

 

 

 

 

Таблиця 1.3

Рівні інтеграції

Рівень інтеграції

Опис рівня інтеграції

І рівень (низький)

Зміни у вихідному змісті навчання, матеріалі й процесі навчання мають частковий характер і не впливають суттєво на загальний стан. На цьому рівні склад елементів залишається без змін, структура зберігає свої основні риси, але зявляються комплексні поняття, цілісні явища, узагальнення тощо. Разом з цим, вони дають можливість упорядкувати взаємодію такого навчального предмета з іншими.

ІІ рівень (середній)

Передбачає появу певного комплексу елементів, які перебувають у взаємодії.

ІІІ рівень (високий)

Призводить до того, що інтегровані процеси супроводжуються докорінною перебудовою наявного змісту, синтезом нового змісту, який виходить за межі навчального предмета.

 

Отже, для реалізації формування ключових компетентностей учнів важливим стає впровадження інтегрованих підходів в освітній процес. Перехід від традиційного вивчення предметів до навчання на засадах інтеграції – це шлях до реалізації багатьох принципів освіти: від формування цілісної картини світу, уміння обєднати в цілісну систему вузькі галузеві проблеми, до реалізації принципу національної спрямованості освіти, який передбачає інтеграцію освіти з національною історією, традиціями, українською культурою, відкритість освіти, що зумовлює інтеграцію у світовий освітній контекст

 

 

 


 

РОЗДІЛ  2 Планування інтегрованого уроку

 

2. 1Підготовчий етап розробки інтегрованого уроку

Інтегрувати на уроці можна будь-які компоненти педагогічного процесу: цілі, принципи, зміст, методи та засоби навчання. Коли береться, наприклад, зміст, то інтегрування у ньому може виділятися будь-який його компонент: поняття, закони, принципи, визначення, ознаки, явища, гіпотези, події, факти, ідеї, проблеми тощо. буд. Можна також інтегрувати такі складові змісту , як інтелектуальні та практичні навички та вміння.

Ці компоненти з різних дисциплін, що об'єднуються в одному уроці, стають системоутворюючими, навколо них збирається та проводиться у нову систему навчальний матеріал. Системоутворюючий фактор є головним в організації уроку, оскільки методика і технологія його побудови, що розробляється далі, будуть ним визначатися.

Щоб інтегрувати, тобто. правильно поєднати об'єднуються компоненти навчального процесу, треба вчинити певні дії, які спочатку мають творчий характер. Під час цієї підготовчої діяльності вчитель визначає:

 - свої мотиви проведення інтегрованого уроку та його мета;

- склад інтегрування, тобто. сукупність компонентів, що об'єднуються;

- провідні системоутворюючі та допоміжні компоненти;

- форму інтегрування;

- характер зв'язків між матеріалом, що з'єднується;

- структуру (послідовність) розташування матеріалу;

- методи та прийоми його пред'явлення;

- методи та прийоми переробки учнями нового матеріалу;

- способи збільшення наочності навчального матеріалу;

- розподілу ролей з вчителями інтегрованого предмета;

- критерії оцінювання ефективності уроку;

- форму запису підготовленого уроку;

- форми та види контролю навченості учнів на даному уроці

  •  

Переваги інтегрованих уроків уроків. Інтегровані уроки є потужними стимуляторами мисленнєвої діяльності того, хто навчається. Учні починають аналізувати, зіставляти, порівнювати, шукати зв'язки між предметами та явищами.

Інтеграція - це надзвичайно приваблива форма уроку для того, хто навчається. Учні більш схильні до стомлюваності, яку викликає одноманітність. Інший, незвичний хід уроку спонукає його інтерес та стимулює активність.

Інтегровані уроки часто супроводжуються відкриттями та знахідками. Це, в певному сенсі, наукова діяльність. Особлива цінність цього явища у цьому, що роль дослідників виконують учні.

 

2.2Форми інтегрованих уроків

Визначення форми інтегрування залежить від мети уроку та вибору системотворчого компонента, тобто. від того, навколо чого буде проводитись інтеграція. Форми бувають різні:

- предметно - образна, що використовується при відтворенні ширшого та цілісного уявлення про предмет пізнання;

-понятійна, коли проводиться феноменологічний аналіз явища, що становить це поняття, та виробляється понятійне поле поняття

На вибір однієї з форм інтегрування значний вплив має знання вчителем самого явища педагогічної інтеграції, її видів, форм, структур та технології здійснення. Впливає і рівень розвитку учнів, їхнє вміння поєднувати знання з різних дисциплін. У цій справі також потрібний практичний досвід участі в уроках того роду. Кожен наступний інтегрований урок легше проводитиметься всіма учасниками педагогічного процесу.

 

2.3Типи інтегрованих уроків

Нижче представлені різні типи уроків, з використанням певних форм:

- урок формування нових знань;

- урок навчання вмінням та навичкам;

- урок застосування знань на практиці;

- урок повторення, систематизації та узагальнення знань, закріплення умінь;

- урок контролю та перевірки знань та умінь;

- урок усного контролю знань;

- урок письмового контролю знань;

- уроки комплексного контролю знань;

- Комбінований урок.

Тип уроку: урок формування нових знань.

Уроки формування нових знань конструюються у формах:

- урок-лекція;

- урок-подорож;

- урок-експедиція;

- урок-дослідження;

- урок-інсценування;

Структура уроку включає етапи: організаційний, постановки мети, перевірки домашнього завдання та актуалізації знань, виконання завдань стандартного типу, потім реконструктивно-варіативного типу, творчого типу, контролю сформованості умінь та навичок, визначення домашнього завдання.

 

Таблиця 1.4

Класифікація інтегрованих уроків

Ознака

Вид уроку

За дидактичною метою

Уроки засвоєння нових знань

Уроки формування практичних умінь і навичок

Уроки узагальнення і систематизації знань

Контрольні уроки

За етапами навчальної діяльності

Вступні уроки

Уроки первинного ознайомлення з матеріалом

Уроки формування понять, вивчення законів і правил

Уроки застосування знань на практиці

Уроки формування практичних умінь і навичок

Уроки повторення і узагальнення матеріалу

Для ефективного проведення інтегрованих уроків необхідні наступні умови:

1)правильне визначення обєкта вивчення, ретельний відбір змісту уроку;

2)високі професійні якості педагогів, що забезпечують творче співробітництво вчителів і учнів під час підготовки уроку;

3)включення самоосвіти учнів в навчальний процес;

4)використання методів проблемного навчання, активізація розумової діяльності учнів на всіх етапах уроку;

5)продумане сполучення індивідуальних і групових форм роботи;

обовязкове врахування вікових психологічних особливостей учнів

ВИСНОВКИ

Ідея інтеграції стала останнім часом предметом інтенсивних теоретичних і практичних досліджень у зв'язку з процесами, що починаються диференціації в навчанні. Її нинішній етап характерний як емпірична спрямованість -розробкою та проведенням вчителями інтегрованих уроків, і теоретичної - створенням і вдосконаленням інтегрованих курсів, часом, що об'єднують багато предметів, вивчення яких передбачено навчальними планами загальноосвітніх установ.

Інтеграція дає учням можливість, з одного боку «показати світ загалом», подолавши роз'єднаність наукового знання з дисциплін, з іншого - вивільнений з цього рахунок навчальний час використовуватиме повноцінного здійснення профільної диференціації у навчанні.

Інакше висловлюючись, з практичної погляду інтеграція передбачає посилення міжпредметних зв'язків, зниження навантажень учнів, розширення сфери отриманої інформації учнями, підкріплення мотивації навчання.

Методичною основою інтегрованого підходу до навчання є формування знань про навколишній світ та його закономірності в цілому, а також встановлення внутрішньопредметних і міжпредметних зв'язків у засвоєнні основ наук.

інтегрований урок інформатика навчання

 

СПИСОК ВИКОРИСТАННИХ ДЖЕРЕЛ

1. Баханов К. Інноваційні системи, технології та моделі навчання в

школі:Монографія / К. Баханов.- Запоріжжя: Просвіта, 2000.-160 с.

2. Бондар С. Перспективні педагогічні технології: навч. посіб./

С.Бондар, Л.Момот, Л. Липова, М.Головко/ За ред. С. Бондар.- Рівне: Тесіс,

2003.-280с.

3. Буджак Г. Метод проектів як педагогічна технологія// Біологія і хімія

в школі – 2001 -№1.-35с.

4. Бичков А. В. Метод проектів у сучасній школі / А. В. Бичков. – М.,

2000. – 126с.

5. Величко Л.П. Методична система навчання хімії: перевантаження

/Л.П. Величко// біологія і хімія в сучасній школі. –2013. –№3. –с.7-13.

6. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навч. посіб. / –

К., 2004. (вступ)

7. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій/ автор-укладач

Н.П. Наволокова. – 2-ге вид. – Харків; вид. група «Основа», 2014. –176


 


 

docx
Додано
14 квітня 2023
Переглядів
3842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку