Використання інтерактивних методів навчання для стимулювання креативного мислення учнів на уроках хімії

Про матеріал
Ця наукова стаття присвячена використанню інтерактивних методів навчання з метою стимулювання креативного мислення учнів на уроках хімії. В статті розглядається теоретичний аналіз понять "інтерактивні методи навчання" та "креативне мислення". В статті також представлені результати досліджень, що підтверджують вплив інтерактивних методик на розвиток креативного мислення учнів. Нарешті, стаття містить практичні рекомендації для вчителів щодо успішного впровадження інтерактивних методів навчання на уроках хімії з метою стимулювання креативного мислення учнів.
Перегляд файлу

 

Використання інтерактивних методів навчання для стимулювання креативного мислення учнів на уроках хімії

 

Автор:

Забела Надія Дмитрівна

zabelanadia@gmail.com

вчитель вищої категорії, методист,

вчитель хімії  Рихальського ліцею

 

Анотація:

Ця наукова стаття присвячена використанню інтерактивних методів навчання з метою стимулювання креативного мислення учнів на уроках хімії. В статті розглядається теоретичний аналіз понять "інтерактивні методи навчання" та "креативне мислення". В статті також представлені результати досліджень, що підтверджують вплив інтерактивних методик на розвиток креативного мислення учнів. Нарешті, стаття містить практичні рекомендації для вчителів щодо успішного впровадження інтерактивних методів навчання на уроках хімії з метою стимулювання креативного мислення учнів.

 

Вступ

В сучасному освітньому середовищі все більше уваги приділяється проблемі розвитку креативного мислення учнів. Креативне мислення є ключовою компетенцією, яка сприяє розвитку уяви, проблемного мислення та інноваційного потенціалу учнів, що має прямий вплив на процес навчання. Цим і визначається актуальність загальної проблеми.

У контексті навчання хімії, використання інтерактивних методів може бути ефективним інструментом для стимулювання креативного мислення учнів. У цій статті ми проаналізуємо попередні дослідження в цьому питанні, надамо теоретичне обгрунтування доцільності використання інтерактивних методів навчання та сформуємо практичні рекомендації для вчителів щодо використання інтерактивних методів навчання для розвитку креативного мислення на уроках хімії.

Виклад основного матеріалу

 Інтерактивне навчання - це підхід до навчання, який активно залучає учнів до процесу навчання та сприяє взаємодії, обміну ідеями та спільному конструюванню знань. Суть інтерактивного навчання полягає в створенні активного середовища, де учні не лише слухають викладача, але й беруть активну участь у діалозі, мислять творчо, спілкуються та колективно розв'язують завдання. А «творче мислення», як правильно стверджує Р. Швай, пов’язане з отриманням принципово нового знання та розробкою власних унікальних ідей. Вже з дитинства людина відчуває потребу в творчості для самовираження. Здатність знаходити розбіжності та аналізувати, інтегрувати та синтезувати інформацію, оригінальність, допитливість, швидкість і гнучкість думки є основними критеріями творчих здібностей [5].

Науковці (О. Пометун, О. Пишко) вдало сформулювали кредо інтерактивного навчання, відновлюючи ідею великого китайського філософа Конфуція. Вони стверджують, що "Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу і чую, я трохи пам'ятаю. Те, що я чую, бачу і обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю і роблю, я набуваю знань і навичок. Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром" [3].

Цей цитатний вислів відображає ідею, що пасивне сприйняття інформації недостатньо для повного засвоєння знань. Інтерактивне навчання, яке включає бачення, слухання, обговорення та практичну діяльність, сприяє глибокому розумінню та засвоєнню матеріалу. Через активну участь у процесі навчання, учні стають майстрами своїх знань, а також здатними передавати їх іншим.

Мета інтерактивного навчання полягає у сприянні активному залученню учнів до навчального процесу, розвитку  критичного мислення, творчого потенціалу та спроможності до самостійного вирішення проблем. Цей підхід сприяє поглибленому засвоєнню знань, розвитку навичок співпраці та комунікації, а також стимулює учнів до активної пізнавальної діяльності. Метою інтерактивного навчання є створення стимулюючого середовища, де учні можуть виявити свої потенційні здібності, розвинути критичне та творче мислення, а також здатність до самоорганізації та навчання протягом усього життя.

Згідно з Н. Суворою, інтерактивне навчання характеризується великим розмаїттям дидактичних цілей та освітніх завдань. Основним аспектом цього підходу є розвиток комунікативних вмінь і навичок, сприяння встановленню емоційних зв'язків між учнями, навчання роботі в команді та уміння слухати думки інших. Застосування інтерактивних методик допомагає зняти нервове напруження учнів і дає можливість змінювати форми їхньої діяльності. [2, с. 54]. Крім того, інтерактивне навчання робить навчання ефективним і захоплюючим, оскільки учні активно спілкуються, сперечаються, не погоджуються з іншими та перечать один одному. Це також навчає їх спілкуватися демократично з іншими, думати критично, приймати зважені рішення [4].

Інтерактивні методи навчання є підходом до освіти, який акцентує на активній участі учнів у процесі навчання та спільній побудові знань. Вони включають такі методи, як групова робота, дискусії, проєктна діяльність, лабораторні експерименти та інші форми активної взаємодії між учителем та учнями. Використання інтерактивних методів створює сприятливе середовище для розвитку креативного мислення учнів.

Креативне мислення включає здатність генерувати нові ідеї, сприймати проблеми з різних перспектив та знаходити нетрадиційні рішення. Ця компетенція є важливою у сучасному світі, де інновації та творчість мають вирішальне значення. Розвиток креативного мислення можна досягти через застосування інтерактивних методів навчання на уроках хімії.

Рольові ігри, моделювання різних реальних ситуацій і спільне вирішення проблем на основі аналізу обставин і відповідних ситуацій є основними компонентами інтерактивного навчання [1].

 

 

Огляд попередніх досліджень

Дослідження щодо впливу інтерактивних методів на розвиток креативного мислення на уроках хімії вказують, що використання групової роботи та проєктних завдань на уроках хімії сприяє стимулюванню креативного мислення учнів. Також, доведено, що лабораторні експерименти, які вимагають вирішення нестандартних завдань, сприяють розвитку креативного мислення.

В працях видатних педагогів, таких як Я.А. Коменський, К.Д. Ушинський, Г. Ващенко, ми можемо знайти розробку елементів інтерактивного навчання. Також багато цікавого та корисного в цьому питанні можна знайти у працях відомих педагогів-практиків, таких як В.О. Сухомлинський, Ш.О. Амонашвілі, В. Шаталов, О.Я. Савченко та інших.

Дослідження, проведені Національним тренінговим центром у штаті Меріленд, США, у 80-х роках, показали, що інтерактивне навчання сприяє збільшенню відсотка засвоєння матеріалу, оскільки воно впливає не тільки на свідомість учня, але й на його почуття та волю.

Переваги інтерактивного навчання включають задіяння всіх учнів класу у роботу, навчання спільній роботі в групі, формування доброзичливого ставлення до співрозмовника, надання кожній дитині можливості висловити свою думку, створення ситуації успіху, швидке засвоєння нового матеріалу та розвиток навичок толерантного спілкування, аргументації точки зору та знаходження альтернативних рішень проблем. Інтенсивне спілкування учасників і постійна зміна методів і форм спілкування є ознаками інтерактивної взаємодії, яка дуже допомагає урізноманітнити сприйняття матеріалу. [4, с. 35-36].

Підтвердження значущості та ефективності інтерактивних технологій можна знайти у методичних працях таких авторів, як Л. Варзацька, Г. Коберник, О. Дженджера, О. Комар, Л. Кратасюк, М. Скрипник, А. Соценко, О. Прищепа, Н. Мельник, В. Юрович.

 

Дослідження впливу конкретних методик

Для детальнішого дослідження впливу конкретних інтерактивних методик на розвиток креативного мислення можна провести експериментальне дослідження.

Учні можуть бути розподілені на дві групи: експериментальну та контрольну. Експериментальна група буде отримувати уроки хімії з використанням інтерактивних методів, тоді як контрольна група буде мати традиційні уроки. Після певного періоду часу можна провести оцінку креативного мислення учнів у обох групах за допомогою психологічних тестів або завдань, спрямованих на виявлення креативності.

 

Практичні рекомендації для вчителів

Викладачі хімії можуть успішно використовувати інтерактивні методи для стимулювання креативного мислення учнів на уроках. Деякі практичні рекомендації включають:

 

  • Організувати групову роботу, де учні можуть спільно вирішувати завдання та обмінюватися ідеями.
  • Застосовувати проєктну діяльність, де учні можуть самостійно розробляти та реалізовувати хімічні проєкти.
  • Використовувати лабораторні експерименти, які вимагають творчого мислення та знаходження нетрадиційних рішень.
  • Стимулювати дискусії та обговорення хімічних концепцій, що сприяє розвитку критичного мислення та аналітичних навичок.

Висновки

У даній науковій статті було розглянуто актуальність використання інтерактивних методів навчання для стимулювання креативного мислення учнів на уроках хімії. Адже інтерактивні методи мають позитивний вплив на розвиток креативного мислення. Рекомендації для вчителів надають практичні інструменти для успішного впровадження інтерактивних методик на уроках хімії. Подальші дослідження можуть спрямовуватися на вивчення конкретних методик та їх впливу на розвиток креативного мислення учнів.

 

Література

  1. Бібліографічний опис – Вікіпедія [Електронний ресурс]. – Режим доступу: ttps://uk.wikipedia.org/wiki/Інтерактивне_навчання.
  2. Ісаєва О. Інтерактивні форми та види робіт при вивченні зарубіжної літератури в школі / О. Ісаєва // Всесвітня література та культура в навч. закладах України. – 2002. – № 3. – С.53-55.
  3. Пишко О. Л. Інтерактивні методи навчання як спосіб розвитку творчих здібностей учнів на уроках історії та правознавства. Народна освіта. Електронне наукове фахове видання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2257
  4. Пометун О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посіб. / Пометун О., Пироженко Л. – К. : А.С.К., 2004. – 192 с.
  5. Швай Р. Творчість, креативність та інновація як важливі поняття сучасної педагогіки / Р. Швай // Вісн. Львів. Ун-ту. Серія педаг., 2009. – Вип. 25. – Ч. 2. – С. 74-81.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали для друку
Додано
17 червня 2023
Переглядів
594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку