ВИКОРИСТАННЯ КОМПЕТЕНТНІСНО ЗОРІЄНТОВАНИХ ТЕХНОЛОГІЙ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ В КОНТЕКСТІ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Про матеріал
ТВОРЧИЙ ЗВІТ ПРО РОБОТУ НАД ПРОБЛЕМНОЮ ТЕМОЮ ШКОЛИ ВЧИТЕЛЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ, УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ , КЛАСНОГО КЕРІВНИКА. АНАЛІЗ МЕТОДИЧНОЇ ТА ВИХОВНОЇ РОБОТИ
Перегляд файлу

     ВИКОРИСТАННЯ КОМПЕТЕНТНІСНО ЗОРІЄНТОВАНИХ ТЕХНОЛОГІЙ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ В КОНТЕКСТІ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

 

 

Школа Будущего Online» - Настоящая школа у вас дома

 

ТВОРЧИЙ ЗВІТ ПРО РОБОТУ НАД ПРОБЛЕМНОЮ ТЕМОЮ ШКОЛИ ВЧИТЕЛЯ  ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ, УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА  ЛІТЕРАТУРИ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ГІМНАЗІЇ №14

ЄРЬОМЕНКО ОЛЕНИ СЕРГІЇВНИ

 

Урок – це дзеркало загальної і

педагогічної культури учителя,

мірило його інтелектуального багатства,

показник його кругозору та ерудиції.

Василь  Сухомлинськи

 

               

                                         Миколаїв 2024

Я, Єрьоменко Олена Сергіївна,  працюю вчителем української мови та літератури у  з 2020 р., а зарубіжної літератури з 2000 р.

  Пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є  всебічний  розвиток школярів, зокрема, творчих здібностей особистості, бо творчість – це сукупність різних здібностей людини.

  В сучасних умовах  гуманізації й демократизації навчального процесу актуальні  дидактичні  заповіді  В .О. Сухомлинського: «…Навчити дітей мислити і почувати     це перший крок до творчості», значить, до вдосконалення, щастя жити  «між людьми».  Упродовж  кількох років працюю над проблемними темами розвитку творчих здібностей учнів «Розвиток комунікативних здібностей на уроках зарубіжної літератури з використанням інноваційних форм  навчання», «Сучасні інтерактивні технології навчання у розвитку творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури».

 Педагогічне кредо визначаю так: «Навчаючи інших – учусь сама».

Під час роботи над проблемною темою поставила собі за мету: удосконалення власної педагогічної компетентності про компетентнісно зорієнтовані технології особистості в контексті НУШ, підвищення науково- технічного рівня, професійної майстерності, розвиток творчої ініціативи, самовдосконалення професійних компетенцій.

 Виходячи з вищезазначеної мети сформувала для себе наступні завдання: вивчення і впровадження сучасних освітніх технологій, форм, прийомів та методів роботи, теоретичне дослідження даної теми, аналіз та коригування методів роботи, втілення в практику нових методик і технологій, обмін досвідом між членами ШМО, підготовка та затвердження методичних розробок, впровадження їх у практику роботи, створення системи роботи з обдарованими дітьми. 

Протягом даного періоду працювала по програмам МОН України для загальноосвітніх  шкіл з українською мовою навчання (5 – 11 класи), робота була направлена на реалізацію нових Державних стандартів.

 Вся методична робота мною була спрямована на підвищення професійної майстерності і розвиток творчої ініціативи здобувачів освіти, впровадження ефективних технологій навчання і виховання; створення умов для формування креативного потенціалу учнів та професійної компетентності.

Робота  була спрямована на вдосконалення науково – теоретичної і фахової підготовки, на розвиток  творчого потенціалу, на формування мобільності  у використанні сучасних технологій навчання з метою створення якісного освітнього середовища для учнів. Активно впроваджувала  апробовані наступні методики використання нових технологій на уроках: технології критичного мислення, захист проектів, підготовка презентації по темі уроку, її захист, ігрові технології, ІКТ.

Протягом 5 років пройшла курси:

  •          «Розвиток комунікативної компетентності на уроках зарубіжної літератури з використанням інноваційних форм навчання» (Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти);
  •          «Учителі української мови і літератури/ учителі української мови і літератури, керівники секцій МАН «Українська мова», «Українська література». «Літературна творчість» (Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти);
  •          «Учителі, які забезпечуватимуть реалізацію Державного стандарту базової середньої освіти(Мовно-літературна освітня галузь(зарубіжна література(5-6 класи) (Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти);

-  "Стратегії викладання зарубіжної літератури в 6 класі НУШ" (Світ філолога)

- «У світі мумі-тролів.5-й клас.НУШ (Світ філолога);

 - «Медіазавдання як засіб формування медіаграмотності та критичного мислення 5-й клас. НУШ (Світ філолога);

- «Сила творчої уяви: уперед за Лускунчиком та Алісою (Твори Е.Т.А.Гофмана та Льюїса Керролла) 5-й клас НУШ (Світ філолога);

- «Сучасні мультимедійні технології вивчення зарубіжної літератури.5 клас. НУШ» (Світ філолога);

- «Екологічне виховання в процесі вивчення творів «Мауглі» Р.Кіплінга «Лобо» Е.Сетон-Томпсона.5 клас.  НУШ (Світ філолога);

- «Дитина і дитинство у творах Елеонор Портер «Полліанна» та Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» .5 клас .НУШ (Світ філолога);

- «Палац казок. Реалізація компетентнісного та інтегрованого підходів до вивчення казок» 5 клас. НУШ (Світ філолога);

- «Групова робота для онлайн-навчання: ідеї, форми та інструменти реалізації (Академія гармонізації особистості);

- «Особливості використання навчальних матеріалів із зарубіжної літератури для 5 класу НУШ (Тернопільський комунальний методичний центр науково-освітніх інновацій та моніторингу);

- «НУШ у базовій школі: сучасний урок зарубіжної літератури у 5-ому класі відповідно до нової модельної програми» ( видавництво «Генеза»)

«Школа для всіх» (ЕDERA)

Були надруковані роботи на освітньому ресурсі «Всеосвіта»- «План до твору «Мій улюблений літературний герой», «Словничок до вивчення оповідання А. Чехова «Хамелеон».

 Протягом даного періоду друкувались роботи у ФБ- групах для вчителів зарубіжної літератури.

Підготувала виступ на онлайн-семінар для вчителів міста за темою «Креативний майданчик. Як підготувати учнів до написання власного висловлювання».

 

   Найефективнішим засобом розвитку творчих здібностей учнів є інтерактивні технології навчання.  Ця тема є актуальною,бо:
   забезпечує умови для розвитку творчої особистості дитини;

   сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні;

    робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку.
             Суть досвіду у впровадженні таких принципів:
    сприйняття дитиною нових знань має бути осмисленим;

    думати, розуміти сутність речей;

    аналізувати, осмислювати ідеї, шукати потрібну інформацію, тлумачити її, застосовувати за певних умов;

    створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра;
    розвивати творчу уяву учня , асоціативне мислення;

    прагнення постійно вдосконалюватися;

    розв'язувати дедалі складніші творчі завдання(випереджальне навчання);

    перевага в роботі надається нестандартним урокам, які сприяють розкриттю творчого потенціалу  вчителя і учнів;

         У досягненні цього  найбільш сприятливими є використання інтерактивних технологій, впровадження яких забезпечує:

    якісний рівень знань;
    робить урок цікавим;
    досягнення максимального взаєморозуміння і співпраці між учителем і учнем.

  Метою сучасного уроку стає вже не нагромадження знань, а пошукова діяльність, спрямована на формування вмінь і навичок щодо орієнтації в інформаційному просторі. Нового звучання набуває не стільки констатація проблеми, скільки доцільність і шляхи її розв’язання. На вчителя покладаються організаторські функції: як скерувати роботу, в яке русло спрямувати думки, що необхідні для розуміння, які можливо пропустити, і т. д. Такий підхід потребує вводити принципово нові нетрадиційні методики, які психологічно спонукали б до активної діяльності внутрішні емоційно- диспозиційні структури учнів із наступністю їхньої репрезентативності як на уроках, так і в позаурочний час.

Серед них важливе місце посідають ігрові підходи, інтерактивні, групові технології(хоча в умовах дистанційного навчання їх трохи проблематично втілювати), звернення до освітніх програм( проєктів).З цією метою я використовую такі стратегії критичного мислення: гронування, кола Вена, «Мікрофон», «Мозковий штурм», запитання до автора, літературні листи, «Займи позицію», «Незакінчене речення», «Метод взаємозапитань». Ці стратегії можна вмонтувати в структуру уроку.

Так, стратегію «Гронування» можна використовувати для перевірки домашнього завдання під час вивчення творчості письменника, літературно- мистецької епохи, метод кола Вена для порівняльного аналізу літературних персонажів і тощо.

Також з метою зацікавити учнів темою пропоную дослідницьку роботу: наприклад, підібрати матеріал про наукові відкриття під час вивчення певної літературної епохи, про зв’язок письменника з Україною, скласти досьє літературного героя,  тощо. Активно впроваджую творчі завдання: написати власний вірш за мотивами вивченої поезії, написати власну детективну історію, фанфік тощо. 

Намагалась знаходити найоптимальніші засоби навчання, використовуючи такі основні типи діяльності на уроці:

  •   ігрова та предметно-практична діяльність: діалог, інсценізація, тощо;
  •   спілкування у формі діалогів, створення розмовних, проблемних ситуацій;      
  •   дослідницька, пошукова діяльність;
  •   використання інноваційних технологій,
  •   застосування інтерактивних методик навчання;
  •   робота над розвитком зв’язного мовлення учнів, їх словниковим запасом.

Протягом зазначеного періоду роботи над методичною темою велика увага приділялася роботі з обдарованими дітьми. Для задоволення освітніх потреб обдарованих дітей систематично було залучено дітей до участі у Всеукраїнських учнівських олімпіадах та тестуванні до міського відділення МАН, учні активно залучались і до творчих конкрсів, запропонованих Міністерством освіти, Обласним та Міським відділами освіти.

Незважаючи на те, що частина навчального періоду пройшла в асинхронному режимі( не всі заплановані заходи були проведені, не всі учні могли взяти участь у І етапі МАН та Всеукраїнських учнівських олімпіад), робота з обдарованими учнями частково проводилась несистемно через онлайн- режим роботи закладу, захворюваність учнів тощо.

 У своїй роботі надаю перевагу використанню створенню власних уроків, зокрема мультимедійних супроводів, адже мультимедіа – це сучасна комп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію (мультиплікацію). Кожен із застосовуваних інформаційних компонентів має власні виражальні засоби та дидактичні можливості, що спрямовані на забезпечення оптимізації процесу навчання.

Адже основним завданням для кожного вчителя є залучити учня до активної та самостійної діяльності, поставити його в позицію суб’єкта цієї діяльності. Практична самостійна діяльність – це найважливіша умова формування працьовитості та відповідальності. Ось чому таким важливим фактором є взаємодія вчителя та учня на уроці. Зацікавленість, викликана вчителем на уроці, як тимчасовий психологічний стан, за певних умов може перерости в стійкий інтерес до знань чи предмета.

Тому намагаюся у своїй роботі застосовувати оптимальні інтерактивні технології, які б проектували креативні якості особистості учня: фантазію, натхнення, ініціативу, нестандартність, непересічність, наявність власної точки зору. Саме здатність осмислювати виучуване, виділяти основне сприяє виробленню вмінь свідомо застосовувати знання на практиці.

  Головне у роботі вчителя – результативність, цією метою використовую різноманітні методи контролю:   

-залучення учнів до активної навчально-пізнавальної діяльністі учнів на заняттях;

  •                 усне опитування;

- письмовий контроль знань і умінь здійснюється за допомогою письмових робіт (літературні диктанти, перекази, класні й домашні твори, письмові відповіді на питання, творчі завдання, вікторини, вправи);

- тестування;

- складання схем,таблиць;

   - самостійна робота .  

 Важливою частиною роботи над проблемною темою є позакласна робота та виховна діяльність класного керівника. Тому, працюючи з учнівським колективом над проблемною темою:

Формування життєвих компетентностей майбутнього громадянина України , свідомого ставлення до навчання, зміцнення учнівського колективу,  виховання високоосвіченої, гармонійно розвиненої, інформаційно свідомої особистості, здатної до саморозвитку і самовдосконалення визначила наступні завдання:

  •        створення безпечного комфортного виховного середовища для розвитку індивідуальних творчих здібностей дитини;

-допомога  конкретним особистостям . Орієнтація на індивідуалізацію.

     -сприяти тому, що зміст і форми колективної і творчої діяльності та індивідуального впливу   допомагали кожному з учнів знайти себе і реалізувати свої можливості, інтереси;

 - спрямувати виховну роботу на створення  згуртованого  і працездатного  колективу;

 - розвивати творчі здібності і пізнавальні інтереси учнів;

-сприяти фізичному розвиткові, зміцненню здоров’я, формувати навички санітарно-гігієнічної культури;

 - залучати батьків до активної участі в налагодженні різнобічного життя дітей.

- встановити дружню  атмосферу в класі, сприяти тому, щоб зміст і форми колективної творчої діяльності та індивідуального впливу допомагали кожному з учнів знайти себе і реалізувати свої  можливості.

Тому передбачила такі очікувані результати:

  Формування дружного, організованого колективу через активізацію форм індивідуального впливу та колективної виховної роботи;

    Поглиблення розуміння учнями змісту етичних норм і правил;

       Виховання позитивних рис характеру: обов'язковості, чесності, організованості, доброти, щирості, поваги до старших, співпереживання, вимогливості до себе;

    Забезпечення у молодого покоління розвинутої патріотичної свідомості і відповідальності, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про спільне благо, збереження та шанування національної пам’яті;

        Сприяння розвитку мовленнєвої культури учня, вміння спілкуватися, висловлювати свою думку.

 

З метою формування свідомого ставлення до своєї держави, суспільства були проведені такі заходи: вікторини до Дня Соборності України, захисника України, відеопрезентації «Тризуб-святиня українського народу.», «Пам`яті героїв Небесної сотні», веб-гра «Я-дизайнер» та онлайн- вікторина до Дня вишиванки та ін.

З метою інформування та обізнаності було проведено уроки з мінної безпеки, безпечної поведінки на дорогах в умовах воєнного стану.

Було організовано та проведено зустріч з працівниками патрульної поліції міста, де діти дізнались про безпечну поведінку на дорогах, виготовили світловідбивні браслети.

З метою обізнаності та формування свідомого ставлення до себе проведено інструктаж «Як вберегти себе під час першої роботи»

Активно долучалися учні і до створення відеороликів- до дня працівників освіти  випустили креативний ролик- привітання для вчителів, створили відеоролик «Ми проти насилля».

   Важливою складовою роботи над проблемною темою була краєзнавча робота - відвідали з учнями міста Очаків, Нова Одеса, с. Мигія, музей ракетних військ.

      Учні класу брали участь  у конкурсах поробок до Дня міста , поробки на конкурс «Новорічні та Різдвяні фантазії», конкурсі новорічних газет, долучились до акції «Монетка дітям», долучались до збору смаколиків захисникам України.

Організація освітнього процесу в умовах воєнного стану потребувала іншого змісту та підходів до проведення виховної роботи. Основним цільовим напрямом було забезпечення безпекової складової здоров’я особистості, забезпечення її фізичного, психічного, соціального і духовного благополуччя.

Особливо важливим стало, продовжити формувати громадянанина-патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю, який здатний побудувати суспільство. У сучасних умовах патріотичне виховання молодого покоління набуває особливої актуальності, тому патріоричне виховання є важливою складовою загального виховного процесу. Тому для співпраці з учнями та батьками використовувала сучасні  онлайн- акаунти- Google Classroom, Facebook, а також раніше створені групи у Viber. Виховна робота під час військового стану проходила у формі відеоуроків, спілкування, обговорення цікавих постерів, перегляду суспільних проєктів.

Робота над впровадженням програми ментального здоров’я була надана в міський відділ виховної роботи для вивчення досвіду роботи.

 

 

Розробку виховної години до циклу уроків , що пропонує провести Міністерство освіти і науки України до кінця 2023/2024 навчального року в закладах загальної середньої освіти для учнів середньої школи «Міста Героїв. Перемоги України у війні», присвячених звільненню населених пунктів різних регіонів нашої держави від російської окупації. Надруковано на освітньому ресурсі «На урок»

Проте під час роботи над проблемною темою школи  проявились і деякі проблеми:

-низька мотивація учнів до участі у конкурсах та позашкільних заходах;

-значна частина учнів має незначний інтерес до читання через надмірне використання ґаджетів;

-відсутність можливості працювати очно через воєнний стан.

-низький контроль за процесом навчання з боку батьків.

 

Пропоную такі пропозиції щодо  методичних рекомендацій з використання компетентнісно зорієнтованих технологій розвитку особистості в контексті української школи:

-розробити чіткі вимоги щодо звітної документації  по роботі над проблемною темою;

різноманітнити форми й методи навчальної діяльності(зустрічі з психологами, компетентними представниками різних сфер діяльності т.п. для набуття нової інформації, компетенцій )                                                                                  );

-проводити активні форми дозвілля;

-зниження участі  у неефективних освітніх проєктах.

 

docx
Додано
15 серпня
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку