Використання LEGO-технології
в національно-патріотичному вихованні
молодших школярів
Не питай у країни, що вона зробила для тебе, запитай себе що ти зробив для своєї країни.
Д.Ф.Кеннеді
Шановні колеги!
Створити цей методичний посібник мене надихає бажання формувати у дітей національно-патріотичну компетентність. Саме сьогодні, у цей важкий воєнний час для нашої держави, особливо гостро стоїть питання щодо необхідності виховання національно-патріотичної свідомості особистості.
Кожен день ми отримуємо свіжі новини з різних фронтів, де гинуть наші герої, і їх число з кожним днем зростає й сягає тисяч. І тільки постійна наша підтримка допомагає воїнам героїчно захищати Батьківщину від російського агресора. Тому нам, освітянам, потрібно підтримати той високий рівень патріотизму дітей і всього населення, щоб докласти свій внесок в майбутню перемогу.
Слід пропагувати своєрідний «вінок» національних традицій України. «Хто не знає минулого, той не вартий майбутнього», - свідчить мудрий вислів. Молоде покоління українців повинне знати власну історію, знати, хто ми і чиї діти, знати, яким шляхом йшов наш народ до незалежності, яку ціну було сплачено за те, щоб «не вмерла України ні слава, ні воля». Свідомість і культура починаються з шанобливого ставлення кожної людини до свого народу, його історії. Знання ж історії власної держави, в свою чергу, неможливе без знання історії своїх «маленьких батьківщин», тих місць, де ми народилися та виросли. Любов до рідного краю починається з шанобливого ставлення до його історії, бажання її пізнавати та вивчати.
Саме вчителі, як ніхто інший, відчувають всю повноту відповідальності перед суспільством і Державою, працюючи з дітьми, громадою, з колегами щодо донесення справжньої історії України, вільної від проросійської істерії; приведуть оновлене покоління вільних духом українців до незалежної, заможної України - Батьківщини її волелюбного та гордовитого народу. Зважаймо й на те, що більшість шляху від раба до вільної людини, нами вже подолано…
Національне виховання – це система поглядів, переконань, ідеалів, традицій, звичаїв, створена впродовж віків українським народом і покликана формувати світоглядні позиції та ціннісні орієнтири молоді, яка реалізується через комплекс відповідних заходів.
У початкових класах закладається основа національної свідомості учнів, любов до рідної землі, батьківщини, виховується патріотична гордість за минуле і сучасне України, любов до рідної мови, формується духовно розвинена, творча, працелюбна особистість.
Певна річ, що національно-патріотичне виховання в системі освіти здійснюється з урахуванням пізнавальних можливостей та вікових особливостей учнів. Особливе місце в цьому процесі належить учням початкових класів. Пояснюється це особливостями сприйняття дітей, пізнавати навколишній світ, норми поведінки, виробляти власне світосприймання та світобачення. Саме тому основи національно-патріотичного виховання значною мірою закладаються в цей період життя та навчання.
І навіть в цьому важливому питанні на допомогу вчителю початкових класів приходить педагогічна LEGO-технологія.
В сучасних умовах розвитку української національної культури патріотичний напрямок виховної роботи знаходить своє відображення у роботі з конструктором LEGO. Я на своїх заняттях допомагаю дітям звернутись до свого коріння, зрозуміти національну цінність свого народу, відчути себе причетними до відродження і розвитку національних традицій у культурі та мистецтві.
Бабусина казка, мамина колискова, дідусева сопілочка — це те, що залишилося у кожному з нас, що не тільки наповнює теплими спогадами про дитинство, але й формує стійкий зв'язок із рідним народом, його культурою. Інтерес дитини до минулого батьків, бабусь і дідусів, до народних традицій є могутнім чинником розвитку повноцінної соціальної особистості, з високими життєвими позиціями, духовними потребами.
Невичерпним джерелом національно – патріотичного виховання особистості є українська народна казка. Якщо враховувати виховну силу народної казки, пісні, вишиванки, то вони є найважливішими засобами розвитку дитячої особистості. Таким чином, дитина змалечку навчається любити свій народ, свою Батьківщину, почуватися її часткою.
Одним з основних завдань моєї педагогічної роботи з дітьми є формування в них відповідальності за майбутнє Батьківщини, психологічної готовності до збереження народного майна. Я маю допомогти учням опанувати особливості побуту, звичаїв, культури українського народу. Природними національними рисами характеру українців вважаються щирість, гостинність, доброта, мудрість, щедрість, почуття гумору. Отож, ці риси особистості потрібно виховувати у дитини, використовуючи українські народні казки та LEGO-технології.
На виховних заходах «Без верби і калини нема України»,
« Батьківщина – рідна Україна» широко використовую скарб усної народної творчості — казки, легенди та притчі, які містять в собі значний пізнавальний і виховний потенціал і доступні до сприймання учнів початкової школи. На їх основі знайомлю з історією українського народу, його традиціями.
Казка завжди користується в дітей широкою популярністю не лише тому, що в ній діють добрі знайомі: Заєць, їжак, Іван-царевич, Хитра лисиця, Мудра дівчина, а й тому, що вона близька й доступна їм за змістом, захоплює їх своїми образами, незвичайністю і таємничістю. Казка приваблює дітей ще й тим, що в ній добро завжди перемагає зло, справедливість торжествує над брехнею, що мова її завжди проста, лаконічна і поетична.
Найсуттєвішою особливістю казки, як певного виду народної творчості, є фантазія, що теж надзвичайно імпонує дітям початкових класів. Проте вчитель дає їм зрозуміти, що фантазія казки споконвіку переплітається з реальністю. Наприклад, давним-давно люди мріяли полегшити свою працю і стати сильнішими від природи. Ці мрії і дійшли до нас у формі казок про тварин («Іван-царевич і Сірий вовк», «Сивка-бурка»). Звірі і птахи в казках завжди розмовляють людською мовою.
Українська народна казка завжди була потужним засобом виховання дітей, оскільки через прості та захопливі сюжети вона передавала важливі моральні уроки та національні цінності. В умовах сучасного суспільства народні казки не втратили своєї актуальності, а їх роль у формуванні національно-патріотичних почуттів у дітей молодшого віку стає особливо важливою. Через образи, що передають національний колорит, народну мудрість, традиції та символіку, казки здатні впливати на світосприйняття дитини, закладаючи основи національної свідомості та любові до рідного краю.
Українські народні казки сповнені образами героїв, які відстоюють
справедливість, допомагають слабким, захищають рідну землю від зла. Ці
образи стають для дітей прикладом того, як треба поводитися в житті, вчать їх розуміти значення мужності, чесності та відданості своїй Батьківщині. Наприклад, казки про козака, який бореться з ворогами, або про хлопчика, що мудрістю та хитрістю перемагає зло, передають дітям важливі морально-патріотичні уроки, де в центрі сюжету — любов до рідної землі та готовність захищати її від загрози. Важливим є і те, що казки зображають перемогу добра над злом, підкреслюючи моральні цінності, що є фундаментом для формування патріотизму.
Через українські народні казки діти також вивчають традиції та
культуру свого народу. Образи тварин, рослин, природних явищ, які часто
зустрічаються у фольклорних казках, відображають народне уявлення про
світ та його гармонію. Через такі сюжети дитина усвідомлює зв’язок людини з природою та важливість збереження рідної землі. Крім того, через казки діти знайомляться з народними обрядами, звичаями та святами, що допомагає їм краще зрозуміти та відчути національну ідентичність. Вони дізнаються про важливі елементи культурної спадщини, такі як вишиванка, козацькі традиції або українські народні пісні. Народні казки також виховують у дітей почуття гордості за свою країну, через історії, які підкреслюють мудрість та силу українського народу. Ці казки допомагають дітям зрозуміти, що бути українцем — це почесно, і що їхня країна має багату історію та традиції. Важливою є також роль мови, якою передаються ці казки. Через яскраву та образну мову казок діти молодшого віку розвивають любов до рідної мови, збагачують свій словниковий запас, вчаться правильно формулювати думки, що також є невід’ємною частиною національного виховання.
Українська народна казка є чудовим інструментом для розвитку духовних якостей дитини. Вона не тільки вчить дітей розрізняти добро і зло, але й формує в них естетичне та моральне почуття. Казкові герої, які проявляють співчуття, милосердя, взаємодопомогу, показують дітям
приклад того, як бути добрим громадянином своєї країни. Через приклади казкових персонажів дитина засвоює етичні норми, вчиться відповідальності за свої вчинки, що сприяє формуванню гармонійної особистості, яка любить свою Батьківщину і готова діяти на її благо.
Важливо, що у процесі використання українських народних казок у
дітей початкових класів акцент робиться на емоційному залученні дитини. Через гру, малювання, інсценізації казкових сюжетів діти не просто слухають історії, а стають частиною подій, що відбуваються в казці. Це дозволяє їм переживати разом із героями, розвиваючи не тільки інтелектуально, але й емоційно. Таким чином, казка стає не лише джерелом знань, але й емоційним досвідом, який сприяє глибшому осмисленню моральних уроків та національних цінностей.
Таким чином, українська народна казка відіграє важливу роль у національно-патріотичному вихованні дітей молодшого шкільного віку. Через образи героїв, які борються за справедливість, символи національної культури та етичні уроки, вона допомагає формувати у дітей любов до своєї країни, повагу до рідної мови, традицій та культури. Інтеграція казок у виховний процес сприяє розвитку патріотичних почуттів, а також формуванню відповідальних та моральних громадян, які відчувають зв’язок із своєю країною та готові діяти на її благо.
Казка завжди користується в дітей широкою популярністю не лише тому, що в ній діють добрі знайомі: Заєць, їжак, Іван-царевич, Хитра лисиця, Мудра дівчина, а й тому, що вона близька й доступна їм за змістом, захоплює їх своїми образами, незвичайністю і таємничістю. Казка приваблює дітей ще й тим, що в ній добро завжди перемагає зло, справедливість торжествує над брехнею, що мова її завжди проста, лаконічна і поетична.
Найсуттєвішою особливістю казки, як певного виду народної творчості, є фантазія, що теж надзвичайно імпонує дітям початкових класів. Проте я даю їм зрозуміти, що фантазія казки споконвіку переплітається з реальністю. Наприклад, давним-давно люди мріяли полегшити свою працю і стати сильнішими від природи. Ці мрії і дійшли до нас у формі казок про тварин («Іван-царевич і Сірий вовк», «Сивка-бурка»). Звірі і птахи в казках завжди розмовляють людською мовою.
Таким чином, саме народні казки через образи рослин, тварин, людей, явищ природи допомагають пережити певні емоції, розкривають учням багатство національної культури, вчать відрізняти добро від зла, щедрість від жадібності, почуття обов’язку від почуття сорому, благородство від боягузтва, радість від смутку тощо.
Застосовуючи LEGO-технологію, на уроках та виховних заходах знайомлю дітей з державними символами (Гербом, Прапором, Гімном),
народними національними оберегами (калини, верби, віночка, рушника),
розширюю уявлення про народні промисли (вишивка, петриківський розпис).
У своїй роботі з дітьми використовую спостереження у природному, культурному, соціальному довкіллі; онлайн-екскурсії вулицями рідного міста, до історичних пам’яток, визначних місць; читання художньої літератури та слухання народної, класичної, сучасної музики; розглядання творів образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва. Словник діток поповнюється образними виразами, коли вони слухають фольклорні твори та твори українських письменників. Діти згадують знайомі прислів’я, приказки.
Заняття з народознавства сприяють вихованню у дітей духовності на національному ґрунті, доброзичливості, чесності, взаємоповаги, чемності, скромності, товариськості, поваги до культури інших народів, вшанування їхніх традицій, оберегів. З цією метою для роботи з дітьми використовую LEGO-технології.
Національно-патріотичне виховання – складний педагогічний процес взаємодії дорослого і дітей у спільній діяльності та спілкуванні, що спрямований на розкриття і формування в дитині загальнолюдських моральних якостей особистості, долучається до витоків національної культури, природи рідного краю, в результаті якого у дошкільника формуються почуття відданості та громадянської відповідальності.
Виховні завдання національно-патріотичного виховання мають на меті прищепити дітям насамперед любов до рідного краю, мови, оселі, до Батьківщини, почуття гордості за свій народ, повагу до національної культури, національних звичаїв та оберегів. Пізнаючи традиції, народну мудрість, народну творчість (пісні, казки, прислів'я, приказки, ігри, загадки тощо), розширюючи уявлення про народні промисли (вишивка, петриківський розпис, яворівська іграшка), вони поступово отримують більш-менш цілісне уявлення про втілену в художній і предметній творчості своєрідність українського народу.
Моя мета, як педагога, закласти фундамент, який в майбутньому надасть можливість «будувати» громадянина-патріота.
Бути патріотом – означає любити материнську мову, свій дім, батьків, природу рідного краю, звичаї, шанувати традиції, людську працю, прагнути не лише зберігати духовні скарби народу, а й примножувати їх. Саме ці завдання і є визначальними у національно - патріотичному вихованні дітей.
Вітчизняна педагогіка багато років накопичувала цінний досвід національного виховання. Вивчення і впровадження роботи з LEGO в практику лежить в основі мого педагогічного досвіду. Однією з найважливіших умов реалізації мети і завдань національного виховання є викладання всіх навчальних предметів на народознавчій основі, що є підґрунтям для формування глибоких патріотичних почуттів і переконань. Залучення дітей до джерел народного мистецтва сприяє всебічному розвитку національного типу особистості, цілісному сприйманню дійсності за художньо-естетичними законами. Україна завжди славилась декоративно-ужитковим мистецтвом. Ця тема вивчається і на уроках образотворчого мистецтва, і на уроках художньої культури.
Отже, використання LEGO на заняттях своїм змістом, формою організації та результативністю сприяє формуванню вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, виділяючи характерні особливості героїв, подій і т. д., що впливає на розвиток уваги, спостережливості, пам'яті, просторових уявлень, уяви.
Добре організована робота з конструктором LEGO має великий виховний потенціал: допомагає виробляти певні якості особистості – посидючість, терпіння, взаємоповагу, охайність.
Все це разом узяте і дозволяє активізувати мислення, формувати стійкий інтерес до організованості.
Завдяки використанню конструктора LEGO на заняттях, діти стають активними учасниками заняття, усвідомленими стають знання учнів, більш надійними навички. Учні люблять ці заняття.
Я зробила висновок, що LEGO-технологія цікава тим, що об‘єднує елементи гри та експериментування. Заняття з ігровим конструктором урізноманітнюють та вдосконалюють освітній процес, роблять його цікавішим для дітей, створюють неповторну атмосферу психологічного комфорту, проходять без нервового напруження, що позитивно позначається на якості засвоєння матеріалу.
Отже, національно-патріотичне виховання пронизує весь навчально-виховний процес, органічно поєднує національне, громадянське, моральне, родинно-сімейне, естетичне, правове, екологічне, фізичне, трудове виховання, базується на національній історії, знанні та відстоюванні своїх прав, виконанні конституційних і громадянських обов’язків, відповідальності за власне майбутнє, добробут та долю країни. Для цього повинна створюватися цілеспрямована, організована взаємодія дітей з батьками, педагогами, дитячими колективами, громадськими об’єднаннями, закладами культури. Застосування наведених форм, методів і засобів національно-патріотичного виховання покликане формувати в дитині емоційні та поведінкові компоненти, що передбачають вироблення вмінь міркувати, аналізувати, ставити питання, шукати власні відповіді, критично розглядати проблему, робити власні висновки, брати участь у громадському житті, а патріоти своєї країни якраз і повинні бути такою особистістю.
Ненав`язливе застосування у навчально-виховному процесі краєзнавчого матеріалу сприяє трансформації знань у моральні переконання, а в серці навічно поселиться образ Батьківщини. Такі інноваційні форми й методи роботи, пов'язуючи з використанням джерел, широко використовую у своїй діяльності. На основі власної практики зазначаю, що застосування інноваційних технологій значною мірою підвищує ефективність і якість засвоєння матеріалу та забезпечує ситуацію успіху для кожної дитини, а також розвиток компетенцій і компетентностей учнів, а саме: знань, здатності вчитися, логічності, критичності, аналітичності, комунікативності, інформативності, технологічності, креативності, здатності презентувати результати роботи, самостійності, мобільності, адаптивності, толерантності, співпраці тощо.
Нині для вчителя немає більш важливого завдання, як донести до молоді повні й правдиві знання про історію свого народу, його роль у світових суспільнополітичних процесах, а також ціну тих страшних поразок, що виникли через брак духовності, неповаги на рівні держави до українських слова, пісні, книги, через брак духовної єдності та взаєморозуміння. Саме педагоги покликані розбудити пам’ять Українця, зміцнити національний фундамент як основу будь-якої держави. Національно-патріотичне виховання, культивування національної гідності - це броня, яку буде важко пробити недругам нашої держави.