Майстер-клас
на тему: "Використання LEGO-технологій у вихованні та навчанні молодших школярів."
Мета :підвищення професійної майстерності викладачів-учасників майстер-класу з використання конструктора LEGO в педагогічній діяльності та в процесі активного ігрового спілкування.
Завдання:
1. Представити педагогічний досвід організації дитячої діяльності з використанням конструктора LEGO .
2. Дати можливість запозичувати елементи педагогічного досвіду для поліпшення своїх власних.
3.Мотивація учасників майстер-класу використовувати конструктор LEGO у своїй освітній діяльності.
Запланований результат:
-Інформування навчальної спільноти про LEGO-технології для дітей молодшого шкільного віку;
-формування мотивації вчителів, які беруть участь в майстер-класі для використання ігор, ігор-вправ зLEGO-конструктором.
Обладнання та матеріали: LEGO-цеглинки, ноутбук, картинки з зображеннями
Моделі LEGO, карти з номерами.
План заходу :
I.Теоретична частина:
1.Вступ.
2.Що таке LEGO –технологія?Чому потрібно її використовувати на уроках.
II. Практична частина.
III.Заключна частина.
Хід майстер-класу:
I.Теоретична частина.
1.Вступ.
LEGO – одна з найвідоміших і поширених нині педагогічних систем, широко використовує моделі реального світу і предметно-ігрову середу навчання і розвитку дитини.
Перспективність застосування LEGO - технології обумовлюється її високими освітніми можливостями: багатофункціональністю, технічними та естетичними характеристиками, використанням у різних ігрових і навчальних зонах.
LEGO – одна з найвідоміших і поширених нині педагогічних систем, широко використовує моделі реального світу і предметно-ігрову середу навчання і розвитку дитини.
Перспективність застосування LEGO - технології обумовлюється її високими освітніми можливостями: багатофункціональністю, технічними та естетичними характеристиками, використанням у різних ігрових і навчальних зонах.
Діти народжують нові ідеї, втілюючи в реальність те, що могло б бути насправді. І допомагають їм у цьому різноманітні набори LEGO, які створюють поживний ґрунт для гри, навчання, творчості, фантазії.
Основним видом діяльності школярів є гра. Робота з конструктором LEGO дозволяє молодшим школярам у формі пізнавальної гри дізнатися багато важливих ідей і розвинути необхідні в подальшому житті навички. Відбувається знайомство з навколишнім світом за допомогою гри та творчості.
На кожному занятті педагог пропонує певну тему, що стосується історії, географії, культури, техніки, містобудування та ін. А діти конструюють на задану тему. Особливості конструктора LEGO, його високу якість дозволяють дітям втілити найрізноманітніші проекти, працюючи за своїм задумом і в своєму темпі, самостійно вирішуючи поставлену задачу, бачити продукт своєї діяльності, конструювати свої простори, в яких можна з задоволенням грати, змінювати і вдосконалювати.
2.Чому потрібно використовувати LEGO -технології
Завдяки цій технології:
Практична частина:
Ранкова зустріч
Сонечко і дощик
Відгадайте загадки:
1. Без дров, без огня, а світить і грієщодня.( Сонечко)
2. Хтооднакововсіх любить,
Всіходнаково голубить?
Кожний скоса тількигляне,
А обняти не дістане. ( Сонечко)
Ігри з LEGO
Подивимось які ви уважні. Демонстрація цеглинок різного кольору викладені у рядок (червоний, синій, зелений, жовтий, блакитний, помаранчевий кольор)та після слів: «Будь уважним подивись» накрити цеглинкинепрозорою тканиною. А діти повинні скласти так як запам`ятали.
3Чарівний світ LEGO
Руханка з використанням цеглинок LEGO
З неба дощик накрапає,рідну землю умиває (тихенько стукотять цеглинками)
Дощик капає сильніше,вже надворі зникла тиша…(Голосніше)
Зайчик дощика злякався і під кущиком сховався(присіли)
А весела дітвора голосно кричить УРА
Кольорова руханка
Основні завдання:
1. Кожна дитина обирає по 3-5 цеглинок різ ного кольору.
2. За кожним кольором діти разом з педаго гом закріплюють певний рух (плескати, ска кати, тупати, крутитися тощо).
З. Педагог або дитина називає колір. Діти, які мають цеглинку названого кольору, виконують відповідний рух.
Варіант: Кольорові завдання
1. Педагог називає не колір цеглин ки, а пропонує дітям підказки (на приклад, цеглинка такого ж кольору як рюкзак у Вані, цеглинка кольору сонця, кольору трави тощо). Діти мають здогадатися, який це колір і виконати відповідний рух.
2. Педагог пропонує дітям залиши ти по 1 цеглинці і стати в коло.
З. За командою «Почали!» діти в колі передають цеглинку сусіду справа. Щоразу, коли дитина отри мує цеглинку сусіда, виконує відповідні рухи.
Акробати
1. Педагог пропонує кожній дитині взяти по 6 цеглинок.
2. Педагог пропонує дітям розмістити цеглин ки: на голові, на руці, на коліні, на стопі, на лікті тощо.
З. Виграє той, хто зможе розмістити на собі якомога більше цеглинок.
4. Метою гри може бути витривалість. Якщо дитина впустить цеглинку, то вона закін чує гру. Виграє той, хто найдовше втримає цеглинку/и на собі.
Використання конструкторів LEGO під час проведення уроків з математики може здійснюватися у декількох напрямках, вирішуючи певні завдання.
2. Вивчаємо цифри
Вправа «Знайди цифру»
Мета: закріпити знання цифр, вміти встановлювати відповідності
Опис: вчителю необхідно викласти перед дитиною декілька деталей LEGO® та надати картки із зображенням різних цифр. Дитина має покласти картку з цифрою, що відповідає кількості деталей.
3. Порівняння чисел
Під час порівняння чисел за допомогою LEGO дітям можна наочно продемонструвати, чому саме певне число більше, ніж інше.
Вправа: «Яка башта вище?»
Мета: формування понять «більше», «менше», «дорівнює»
Опис: Вчителю необхідно підготувати деталі однакового розміру та картки зі знаками, що позначають «більше», «менше», «дорівнює». Далі дитині пропонується побудувати дві «башти» різного за висотою розміру, використавши певну кількість деталей для кожної (наприклад 9 і 4). Після цього, необхідно порівняти башти і знайти ту, що більша за іншу. На дошці вчителю необхідно записати відповідність (9>4), а дитині відтворити її за допомогою деталей та карток.
Результат: дитина отримує дві «башти» різного розміру та має можливість для їх порівняння.
4.Склад числа
Для того, щоб продемонструвати дітям, що певне число може складатися з декількох менших, можна використовувати цеглинки однакового розміру, але різного кольору.
Вправа «Що змінилось?» («Кольорові башти»)
Опис: Розглянемо цю вправу на прикладі складу числа 5. Вчителю необхідно підготувати цеглинки різного кольору, але однакового розміру. На першому етапі дитині необхідно скласти «башту» з певною кількістю деталей однакового кольору (наприклад, синього) відповідно до числа, склад якого вивчається. Наступним кроком буде створення «башти» того ж розміру, замінивши одну деталь обраного кольору на інший (наприклад, зелений). Таким чином, дитина може побачити, що в неї 4 сині деталі та одна зелена, але їх все одно залишилось у башті п’ять. Далі конструюється башта з трьох та двох деталей різних кольорів.
Результат: Дитина отримує три «башти», які містять по п’ять цеглинок. Перша складається з 5 цеглинок синього кольору. Друга – 1 зелену та 4 синіх. Третя – 2 зелених та 3 синіх. Цю вправу також можна використовувати для пояснення дій на додавання.
5. Арифметичні дії (додавання,выднімання)
Деталі LEGO можна використовувати, як для викладання прикладів (3+4=7), так і для підрахунку. Всі вправи спрямовані на демонстрацію значення кожної з арифметичних дій.
Вправа «Довга-довга змія» (додавання)
Опис: дітям пропонується побудувати маленьку змію, розмір якої складає лише одну цеглинку. Потім вчитель говорить, що змія ще дуже маленька і пропонує її нагодувати, щоб вона трохи збільшилась. Після цього діти додають певну кількість деталей до змії (наприклад, 3). Вчителю необхідно підкреслити, що змія збільшилась та запитати у дітей, який тепер її розмір? Дію, яку виконали діти, необхідно відобразити на дошці, а саме написати вираз 1+3=4. Змію можна збільшувати і далі, показавши дітям варіант прикладу у декілька дій (1+3+2=6).
Результат: дитина отримує змію певного розміру шляхом поступового додавання деталей.
6.Прямі,ламані лінії…
Діаграми з цеглинок
1. У парах діти визначають питання, яке вони хочуть поставити іншим дітям. Наприклад: Який фрукт подобається найбільше: яблуко, банан чи апельсин? При цьому кожен з варіантів, які діти підбирають, повинен відповідати цеглинці певного кольору, на приклад: яблуко – цеглинка зеленого кольору, банан – цеглинка жовтого кольору, апельсин – цеглинка помаранчевого ко льору. Запитання повинно мати обмежену кількість варіантів для відповіді, щоб діти могли обрати один варіант, тобто одну це глинку відповідного кольору.
2. Діти збирають у будь-яку ємність цеглинки відповідних кольорів.
З. Після цього, ходять від пари до пари і ставлять своє питання. Відповідаючи на запитання, діти обирають цеглинку і ставлять її на пластину, складаючи цеглинки одного кольору у стовпчик (як на малюнку).
4. Діти, які ставили питання, розповідають, яких відповідей було найбільше/найменше, що їхні товариші люблять найбільше/ найменше.
III.Заключна частина.
Отже, використання LEGO на заняттях своїм змістом, формою організації та результативністю сприяє формуванню вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, виділяючи характерні особливості героїв, подій і т. д., що впливає на розвиток уваги, спостережливості, пам'яті, просторових уявлень, уяви.
Добре організована робота з конструктором LEGO має великий виховний потенціал: допомагає виробляти певні якості особистості – посидючість, терпіння, взаємоповагу, охайність.