«Використання логічних блоків з метою розвитку логіко-математичних уявлень у дітей».

Про матеріал
Головною педагогічною ідеєю досвіду є пошуки шляхів практичного провадження інноваційних технологій, методів навчання,які дають змогу розкрити самостійність дитини, сформувати особистість. Завдання вихователя – управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості дошкільняти.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 Освіта – найпотужніша та найпотрібніша ланка повноцінного життя людини.

Залишилася в минулому формула «Я – вихователь,ти – дитина».

На противагу її зайняла тверді позиції

Формула успіху« Вихователь + дитина = партнери».

  Головною педагогічною ідеєю досвіду є пошуки шляхів практичного провадження інноваційних технологій, методів навчання,які дають змогу розкрити самостійність дитини, сформувати особистість. 

  Завдання вихователя – управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості дошкільняти.

  І єдиним,на мою думку, найефективнішим засобом досягнення мети є інтерактивні технології навчання та виховання. Саме такий підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, сприяє розвитку творчої особистості.


«Використання логічних блоків з метою розвитку логіко-математичних уявлень у дітей».

    Одне з найважливіших завдань виховання маленької дитини - розвиток її розуму, формування розумових умінь і здібностей, які дозволять легко освоїти нове. На вирішення цього завдання мають бути спрямовані зміст і методи підготовки мислення дошкільників до шкільного навчання.

   За своїм змістом ця підготовка не повинна вичерпуватися формуванням уявлень про числа і найпростіші геометричні фігури, навчанням рахунку, додаванню і відніманню, вимірах у найпростіших випадках. Не менш важливим, ніж арифметичні операції, для підготовки до засвоєння математичних знань, є формування логічного мислення. Дітей необхідно вчити не тільки обчислювати і вимірювати, а й міркувати.

   Математична підготовка дітей складається з двох тісно переплетених основних ліній: логічної, тобто підготовкою мислення дітей до застосовуваних у математиці способам міркувань, і, власне, математичної, що складається у формування елементарних математичних уявлень. Можна відзначити, що логічна підготовка виходить за рамки підготовки до вивчення математики, розвиваючи пізнавальні здібності дітей, зокрема, їх мислення і мову.

   У дошкільній дидактиці є величезна кількість різноманітних дидактичних матеріалів. Однак, можливість формувати в комплексі всі важливі для розумового, зокрема, математичного розвитку, розумові вміння протягом усього дошкільного віку, дає небагато. Найбільш ефективним посібником є ​​логічні блоки, розроблені угорським психологом і математиком Дьенеша для ранньої логічної підготовки мислення дітей до засвоєння математики.

    Золтан Дьенеша - знаменитий угорський математик, практикуючий педагог і психолог, радикально змінив стереотипне сприйняття математики як рутинної і нетворчих наукової дисципліни. Ігрова методика З. Дьенеша спрямована на те, щоб допомогти дітям дошкільного та молодшого шкільного віку в цікавій формі освоїти різноманітні математичні поняття, сформувати і розвинути найважливіші інтелектуальні навички та психологічні процеси, необхідні для здійснення самостійного логічного мислення.

    Особистий педагогічний досвід і знання в галузі вікової дитячої психології допомогли З. Дьенеша винайти і впровадити концепцію шести кроків вивчення математики для самих маленьких. Крім того, теорія отримала оригінальне методичне оснащення комплексом дидактичних матеріалів у формі додаткових ігрових посібників і наочних логічних блоків, які стали ефективним інструментарієм для розвитку творчого і розумового потенціалу дітей. Методика застосовується як в офіційній педагогіці, так і в системі самоосвіти.

   Ідея шести кроків освоєння математичних знань і умінь пройшла успішну практичну апробацію і довела свою результативність. Змістовні особливості кожної стадії отримали своє авторську назву:

1.Вільна творча гра.

   Зміст цієї фази полягає в постановці дитині якоїсь конкретної задачі педагогом. У пошуку рішення малюк перебирає спонтанні варіанти, експериментальним шляхом знаходить правильну відповідь. Це етап знайомства дитини з завданням, яке необхідно вирішити. Так починається навчання дитини математичним премудростям.

2.Правила гри.

 Подолавши етап проб і помилок, малюк приступає до другої фази - вивчення правил гри. Для вихователя або батьків важливо правильно і зрозуміло донести до свідомості дитини найважливішу інформацію про правила досягнення необхідного результату.

3.Фаза зіставлення.

 Роблячи третій крок, дитина виявляється перед необхідністю виконати розумову операцію порівняння. Автор методу пропонує дорослим спробувати в грі з дітьми ідею кількох аналогічних за змістом ігор, але з різним дидактичним матеріалом. Наприклад, спочатку граємо в блоки, потім вирізаємо фігурки тваринок або викладаємо геометричні форми. Ми повинні побачити, що дитина самостійно розгадує алгоритм правильного досягнення мети, незалежно від ігрового матеріалу. Таким чином, можна переконатися в тому, що інтелектуальні дії малюка осмислені, а не є результатом механічного запам'ятовування і автоматичного відтворення. Цей етап необхідний для розвитку здібностей абстрактного мислення.

4.Знайомство з абстрактним символом числа.

 На четвертому етапі затребувані будуть різні схеми, карти і ігрові таблиці для розвитку зорового сприйняття, формування навичок візуалізації, знайомства з абстрактним змістом чисел.

5.Символічний етап.

П'ятий крок підводить дитини до висновку про те, що логічні ланцюжки різних ігрових серій призводять до загального результату. Для розуміння ігрових карт необхідний спеціальний мову символів, який малюк сам створює в процесі занять.

6.Етап самостійних висновків.

 Підсумковий етап буде найтривалішим. Малюк з допомогою дорослого вивчає зміст термінів аксіома і теорема, самостійно робить необхідні логічні висновки на підставі опису правил ігрових карт.

   Які ж можна ставити завдання використовуючи методику раннього розвитку математичних здібностей  З. Дьенеша:

-Знайомство з основними геометричними фігурами, а також поняттям еталона форми, формування вміння визначати колір і розмір об'єкта, розвиток уявлення про безліч;

-Придбання первинних навичок алгоритмічного мислення;

-Активізація пам'яті, розвиток здатності концентрувати і утримувати увагу, а також психічних процесів уяви та мовлення;

-Формування просторового мислення, навичок моделювання та конструювання;

-Актуалізація творчого потенціалу;

-Розвиток інтелектуальної культури мислення: вміння зіставляти, узагальнювати, систематизувати, робити самостійний аналіз, розуміти сенс абстрактного знака, кодувати і розшифровувати інформацію, аргументувати свої твердження.

-Виховання особистої ініціативності і вольових якостей в досягненні навчальної мети, вирішенні практичних завдань та подоланні перешкод.

   Для кращого знайомства розглянемо розвиваючі ігри:

На початку заняття необхідно пояснити дитині, що собою являє дидактичний матеріал і як його можна використовувати і грі. Висипаємо перед малюком вміст набору і дозволяємо помацати, подивитися, пограти. Об'єкти з дидактичного набору З. Дьенеша малюк в ігровій діяльності використовує по-різному: розкладає, замінює один блок іншим, переставляє, ховає, знаходить, розподіляє між іграшковими персонажами і т.д.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                              Логічні вправи з блоками Дьенеша

1.Перед дитиною викладається кілька фігур , які потрібно запам'ятати , а потім одна з фігур зникає або замінюється на нову , або дві фігури міняються місцями. Дитина повинна помітити зміни .

2.Всі фігурки складаються в мішок. Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі блоки ( всі великі чи всі товсті ) .

3.Всі фігурки знову складаються в мішок. Дитина дістає фігурку з мішка і характеризує її по одній або декількох ознаках . Або ж називає форму , розмір чи товщину , не виймаючи з мішка.

4. Викладається три фігури. Дитині потрібно здогадатися , яка з них зайва і за яким принципом (за кольором , формою, розміром або товщиною) .

5.Перед дитиною кладеться будь-яка фігура і пропонується її знайти всі фігури , які не такі, як ця за кольором ( розміром, формою , товщиною) .

6. Перед дитиною кладеться будь-яка фігура і ій запропонується знайти такі ж фігури за кольором , але не такі за формою, або такі ж за формою , але не такі за кольором.

7.Викладається перед малюком ряд фігур , чергуючи їх за кольором : червоний , жовтий , червоний ... (можна чергувати за формою , розміром і товщиною) . Пропонується дитині продовжити ряд .

8.Викладаються фігури одна за одною так , щоб кожна наступна відрізнялася від попередньої всього однією ознакою : кольором , формою , розміром , товщиною . Пропонується дитині зробити так само.

9.Викладається ланцюжок з блоків Дьенеша , щоб поруч не було фігур однакових за формою і кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою , за товщиною і кольором і т.д. . ) . Діти роблять так само.

10.Викладається ланцюжок , щоб поруч були фігури однакові за розміром , але різні за формою і т.д.

11.Викладається ланцюжок , щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру , але різної форми ( однакового розміру , але різного кольору).

12.Пропонується кожній фігурі знайти пару , наприклад , за розміром: великий жовтий круг стає в пару з маленьким жовтим колом і т.д.

13. Гра «Знайди скарб» Викладається перед дитиною 8 логічних блоків Дьенеша, і поки вона не бачить під одним з них ховаємо «скарб» ( монетку , камінчик , вирізану картинку і т.п.). Дитина повинна задавати навідні запитання , але відповідати можна тільки "так " або " ні": « Скарб під синім блоком ? » - « Ні», « Під червоним ? » - « Ні». Дитина робить висновок , що скарб під жовтим блоком , і розпитує далі про розмір , форму і товщину . Потім "скарб" ховає дитина , а дорослий ставить навідні запитання .

14.За аналогією з попередньою грою можна сховати в коробочку одну з фігур, а дитина буде задавати навідні запитання , щоб дізнатися, який блок лежить в коробочці.

15.В один ряд викладається 3 блоки Дьенеша , а в іншій - 4 . Необхідно запитати в дитини, де блоків більше і як їх зрівняти .

16.Викласти в ряд 5-6 будь-яких фігур . Дитині потрібно побудувати нижній ряд фігур так , щоб під кожною фігурою верхнього ряду виявилася фігура іншої форми ( кольору , розміру).

17.У грі « Доміно» фігури діляться між учасниками порівну. Кожен гравець по черзі робить свій хід. За відсутності фігури хід пропускається. Виграє той , хто першим викладе всі фігури . Ходити можна по- різному: фігурами іншого кольору (форми , розміру).

18.Дитині пропонується викласти блоки Дьенеша за накресленою схемою –карткою. Наприклад , намальований червоний великий круг , за ним синій маленький трикутник і т.д.

19.Запропонувати з логічних блоків Дьенеша скласти площинні зображення предметів : машинка , паровоз , будинок , вежа.

20. Прибрати в коробку тільки прямокутні блоки , а дитині доручити прибрати всі червоні , потім – прибрати тільки тонкі фігури , а дитині доручити прибрати - великі і т.д.

 

 

docx
Додано
29 березня 2021
Переглядів
1110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку