ВИКОРИСТАННЯ МОБІЛЬНОГО ТЕЛЕФОНУ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

Про матеріал
В умовах перебудови Нової української школи, освітній процес піддається кардинальним змінам через активне впровадження в нього різноманітних інформаційно-комунікаційних та мобільних технологій. Останнім часом з'явилася велика кількість спеціалізованих навчальних програм для гаджетів, тому варто розглянути можливість використання таких мобільних додатків в навчально-виховному процесі. Програми з використанням мобільних пристроїв в навчальному процесі реалізуються у багатьох країнах Європи та Азії, а «мобільні додатки є невід'ємною частиною будь-якого західного курсу». На жаль, приклади використання таких технологій в українському досвіді поки що нечисленні. Найбільш ефективним в межах шкільної практики є використання моделі BYOD (англ. Bring Your Own Device, що в перекладі означає «принеси свій девайс»), при якій учнів мотивують приносити в школу власні мобільні пристрої за допомогою яких відбувається певна запланована учителем робота на уроці. При такому підході навчальному закладу не потрібно централізовано закуповувати пристрої, що дозволяє подолати один з основних бар'єрів на шляху впровадження «мобільної освіти» в навчальний процес - питання матеріально-технічного забезпечення. Використання мобільних пристроїв та програм у навчанні дає можливість студентам отримувати контрольований доступ до навчальних матеріалів, викладачам - керувати процесом навчання й відслідковувати його ефективність.
Перегляд файлу

ВИКОРИСТАННЯ МОБІЛЬНОГО ТЕЛЕФОНУ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

    В умовах перебудови Нової української школи, освітній процес піддається кардинальним змінам через активне впровадження в нього різноманітних інформаційно-комунікаційних та мобільних технологій. Останнім часом з'явилася велика кількість спеціалізованих навчальних програм для гаджетів, тому варто розглянути можливість використання таких мобільних додатків в навчально-виховному процесі.

    Програми з використанням мобільних пристроїв в навчальному процесі реалізуються у багатьох країнах Європи та Азії, а «мобільні додатки є невід'ємною частиною будь-якого західного курсу». На жаль, приклади використання таких технологій в українському досвіді поки що нечисленні. Найбільш ефективним в межах шкільної практики є використання моделі BYOD (англ. Bring Your Own Device, що в перекладі означає «принеси свій девайс»), при якій учнів мотивують приносити в школу власні мобільні пристрої за допомогою яких відбувається певна запланована учителем робота на уроці. При такому підході навчальному закладу не потрібно централізовано закуповувати пристрої, що дозволяє подолати один з основних бар'єрів на шляху впровадження «мобільної освіти» в навчальний процес - питання матеріально-технічного забезпечення.

Використання мобільних пристроїв та програм у навчанні дає можливість студентам отримувати контрольований доступ до навчальних матеріалів, викладачам - керувати процесом навчання й відслідковувати його ефективність.

     На сьогодні основним завданням природничо-математичної освіти є пошук оптимальних шляхів мотивації студентів до навчально-пізнавальної діяльності, формування вмінь практичного і творчого застосування здобутих знань, підвищення їхньої розумової активності, зокрема засобами інформаційно-комунікаційних технологій. До цих засобів можна віднести комп'ютери, ноутбуки, планшети, телефони і т.п..  Найпопулярнішим гаджетом яким володіють студенти є смартфон. Смартфони (з англ. Smart- розумний, і англ. Phone- телефон) — окрема категорія телефонів, які - на відміну від простих стільникових телефонів - мають більше оперативної пам'яті і власний потужний, як для кишенькових пристроїв, процесор, працюють під операційною системою Symbian 6.1 і вище, операційними системами платформи Windows Mobile 5 і вище або Palm OS, операційною системою iOS, Android, Tizen, Bada. Завдяки таким технічним даним підтримують багато програм написаних на C++ та java.

Мобільне навчання (m-learning) - навчання в умовах, коли студент має мобільний доступ до освітніх ресурсів, може взаємодіяти з викладачем та іншими студентами. Смартфон можна розглядати, як засіб для реалізації мобільного навчання. Він є визначальним чинником створення рівних умов доступу до навчальних програм, наукових матеріалів та мобільних додатків. Проте для успішного навчання з використанням гаджетів, студентів варто навчити синтезувати та критично оцінювати отриману інформацію, при цьому не втрачати зв'язок з аудиторією. Для суб'єктів з низьким рівнем успішності, кліповим мисленням, високим рівнем неуважності й систематичними відволіканнями на потенційні чати в соціальних медіа та розважальні додатки, цільове використання смартфона в аудиторії, в якості освітньої складової, може бути особливо складним. Тому, перед тим, як використовувати технологію мобільного навчання викладач має розробити певні правила, яких має дотримуватися вся цільова аудиторія. Наприклад, не використовувати телефон без дозволу; використовувати лише перевірені додатки, щоб уникнути вірусів, тощо.

BYOD технологія передбачає збільшення інтерактивності процесу навчання.

Переваги використання мобільних пристроїв в загальноосвітньому навчальному закладі:

1. Мобільність (можливість використання в  будь-якому місці, в будь-який час);

2. Доступність (якщо в когось відсутній такий девайс, то ця проблема вирішується шляхом організації роботи в групах);

3. Компактність (займають менше місця в порівнянні з ноутбуками та комп'ютерами);

4. Швидкість (миттєвий обмін інформацією через Bluetooth, електронну пошту, Viber і т.п.);

5. Сучасність (впровадження в навчальний процес сучасних інформаційно-комунікаційних технологій є наскрізною ідеєю Закону про освіту).

Поряд з позитивними сторонами використання мобільних гаджетів в навчальному процесі існують і недоліки:

1. Негативний вплив мобільних пристроїв на здоров'я користувача;

2. Функціональні можливості девайсів можуть значно відрізнятися;

3. Завжди існує ризик, що студент використовуватиме свій пристрій не для навчальних цілей;

Щоб уникнути зазначених проблем викладач має організувати навчальний процес таким чином, щоб мобільний пристрій став інструментом, що допомагає знайти необхідну інформацію, яку не озвучували під час заняття через нестачу часу. Наприклад, можна подати посилання на джерела у вигляді QR-кодів. Таким чином, кожен студент може ознайомитися з додатковою інформацією, яка може містити, як текст так і відео та графічні матеріали.

Розглянемо деякі додатки, які варто, використовувати в навчальному процесі з фізики:

Фізика. Формули 7-11. Програма містить довідковий матеріал, формули за шкільний курс фізики і робить акцент саме на науковому представленні записів. Матеріал структуровано за класами, розділами, темами, тому спочатку треба вибрати клас, а потім розділ, який цікавить, на екрані з'являться необхідні формули з основними поясненнями до них. Присутні позначення тих чи інших літер у  формулах. Такий підхід передбачає, що учень має базові знання предмету, тому, як шпаргалку додаток використовувати не вдасться, швидше як посібник у разі, якщо щось забулося. Такий додаток доцільно використовувати не лише на уроках, а й під час виконання домашніх індивідуальних завдань. [Режим доступу: https://ru.downloadatoz.com/physics-at-school-horizontally/air.cz.moravia.vascak. physicsatschoolhorizontal/]

Для студентів, які мають знання з предмету на низькому або середньому рівні, цікавим буде додаток «Физика». Якщо матеріал попереднього додатку - лише формули, то «Фізика» має розширений профіль. Це короткий довідник, у якому можна знайти не тільки формули, а й фізичні закони з поясненнями. Усього там є п'ять розділів, кожен з яких має від чотирьох до семи підрозділів. Додаток містить чіткі та зрозумілі пояснення формул та явищ. Використовувати «Фізику» замість підручника цілком можливо. Додаток також безкоштовний та доступний для девайсів з операційними системами Android 4.0.3 і пізнішими. З недоліків варто відмітити досить похмурий інтерфейс. Можна використовувати на практичних заняттях під час розв'язування задач.

            Незамінним при розв'язуванні задач буде мобільний додаток «Фізичний калькулятор».

Ця англомовна програма дає можливість обчислювати близько 30 різноманітних показників, таких як прискорення, потенціальна та кінетична енергії, а також конвертувати одиниці вимірювання, наприклад милі в метри, що є дуже важливим при переведенні фізичних величин в систему СІ. Незважаючи на те, що інтерфейс додатку англомовний, у ньому все цілком зрозуміло. Переважна більшість інформації подається у вигляді загальноприйнятих фізичних скорочень, якими користуються вчені в усьому світі. Тож тому, хто розуміється на фізиці, буде зовсім не важко працювати з додатком. Щоб отримати розрахунки у необхідні поля, просто треба ввести дані. Окрім цього, до багатьох дій є графічні пояснення, що ще більше спрощує роботу з калькулятором. Використання таких засобів можливе лише під час набуття навичок, а на контрольних обчислення потрібно робити без допомоги сторонніх засобів. Обчислення там здебільшого елементарні (задайте два значення та отримайте третє), тож користуватися програмою можна для прискорення процесу вирішення, без шкоди для навчання.

       Наступні додатки можна використовувати під час виконання лабораторних робіт або індивідуальних експериментальних чи дослідницьких завдань.

Датчик освітленості (Lightsensor). Цей сенсор автоматично регулює яскравість екрану, встановлюючи найбільш оптимальне значення в залежності від умов освітленості навколо. Якщо девайс знаходиться в темному приміщенні, то яскравість дисплея зменшується, щоб зайвий раз не дратувати очі. В результаті чого можна не тільки підвищити комфорт при роботі, але і збільшити час роботи батареї. У той же час при використанні пристрою в сонячну погоду, яскравість буде вищою, для того щоб інформація з екрану була зручна для читання. Датчики освітленості можна використати для дослідження рівня освітленості приміщення при вивченні розділу  «Світлові явища». Для такої роботи можна використати додатки зображені на рисунку, це-LuxMetr, LightMeter, Luxmeter (https://play.google.com/store/search?q=lux+meter&c=apps&docType=1&sp=CAFiCwoJbHV4IG1ldGVyegIYAIoBAg gB:S:ANO1ljIOGSk) для пристроїв на базі ОС Android та ін.

Акселерометр (Accelerometer) Термін «акселерометр» утворився від двох слів: латинського accelero - «прискорюю» і грецького metreo - «вимірюю». Його ще називають G-сенсором. Наявність цього інерційного датчика в планшеті чи смартфоні є важливою, оскільки дозволяє виміряти прискорення одночасно в декількох площинах (уздовж осей X, Y, Z). Завдяки цій властивості існує можливість визначення положення пристрою в просторі, встановлюючи кут його нахилу відносно поверхні Землі. Зміна альбомної орієнтації на книжкову і, навпаки, теж відбувається завдяки акселерометру. Крім того, пристрій реагує на струшування або удар. Додаток для Android можна завантажити за адресою https://play.google.com/store/apps/details?id=com.urbandroid.sleep&hl=uk. Акселерометр слід застосовувати, як для вимірювання проекції абсолютного лінійного прискорення, так для проекції гравітаційного прискорення, для любителів спорту можна використовувати як крокомір;  у курсі біології для дослідження фаз сну

       Барометр (Barometer) Нарівні з акселерометром, гіроскопом і деякими іншими сенсорами в переважній більшості мобільних пристроїв є барометр. Ця назва виникла від давньогрецьких слів Papoq - «тяжкість» і рєтрєш - «вимірюю». Цей датчик придатний для вимірювання атмосферного тиску, завдяки чому можна спрогнозувати погоду. Сьогодні існує велика кількість додатків для смартфонів, які дозволяють не лише вимірювати атмосферний тиск, але й аналізувати виміри, будуючи графіки по днях і по годинах та прогнозуючи зміни погоди або самопочуття людини (https://play.google.com/store/search?q=Barometer&c=apps). Подібні додатки доцільно використовувати в дослідницькій діяльності учнів з фізики (тема «Барометри. Залежність тиску атмосфери від висоти» розділу «Взаємодія тіл»). цей додаток можна використовувати на заняттях з географії

           Магнітометр (Magnetometer). Це слово походить від грецького magnetis - «магніт». Датчик вимірює силу магнітного поля уздовж осей X, Y і Z, а також магнітні властивості матеріалів. Використовувати такі датчики можна в процесі досліджень рівня магнітного поля під час вивчення розділу «Магнітне поле». Вимірювання здійснюється в різних місцях - в школі, вдома, на вулиці в різних куточках населеного пункту чи поза ним. Для цього доцільно використовувати один із додатків MetalDetector для Android (https://play.google.com/store/search?q =metal%20detector&c= apps&hl=ru).

"Фізика в школі". Цей Android-додаток сумісний з усіма пристроями та допоможе учням зрозуміти суть фізичних явищ за допомогою простих і наочних анімаційних роликів. Встановити його на свій девайс дуже просто, натиснувши кнопку «Встановити», коли інсталяція закінчиться - кнопку «Запустити». Цей додаток містить безліч демонстрацій фізичних процесів, починаючи з механіки і закінчуючи ядерною фізикою. Наприклад, у підрозділі «Гравітації» можна дізнатись про невагомість, траєкторії тіл, фази Місяця, закони Кеплера та інше. Вибравши ту чи іншу тему, ви потрапляєте на екран, де, як графічно, так і у вигляді формул пояснюються явища. Більшість таких розділів інтерактивні, що дуже спрощує сприйняття. Наприклад, можна сильніше чи слабше «розгойдати» маятник і подивитись, як змінюються значення сили та енергії руху. Або переміщувати об'єкт на моделі навколоземної орбіти, щоб дізнатися його фізичні характеристики та показники у тій чи іншій точці небосхилу. Додаток доступний різними мовами. Додаток безкоштовний і вільно поширюваний, його можна знайти за посиланням: https://ru.downloadatoz.com/physics-at-school-horizontally/air.cz.moravia.vascak.physicsatschoolhorizontal/

Приклади комп’ютерних програм та навчальних предметів, на яких можливе застосування мобільних телефонів. Наприклад, при вивченні іноземних мов використовують програми English Platinum 2000, Triple Play Please, при вивченні математики – Таблиця множення, Піфагор, Формули, Math Board, Math Helper , Mathway, Algebra Touch, при вивченні географії – Географія, Compass для Android, при вивченні хімії – Хімія, Mendeleiev periodic table Android, Merck PTE HD , при вивченні біології – Power of Minus Ten – Cells and Genetics , Sleep as Android.

Висновки

      Таким чином, сьогодні у світовій навчальній практиці все більше застосовується мобільний телефон як зручний підручний засіб з багатьма функціональними робочими можливостями, за допомогою якого швидше й якісніше вирішуються традиційні освітні завдання (робота з інформацією, підготовка до заняття тощо) та завдяки якому відбуваються зміни у методиці навчання предметів.

      Використовуючи мобільні пристрої на заняттях розвивається творче та критичне мислення, зростає мотивація до самостійних досліджень, набуваються навички використання мобільних девайсів та урізноманітнюється і осучаснюється навчальний процес в навчальному закладі.

Cписок використаних джерел

1. Наказ Міністерства № 910 від 07.08.2014 "Про скасування наказу Міністерства освіти і науки України від 24 травня 2007 року № 420" Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/2716-

2. Білоус В. Мобільні навчальні додатки в сучасній освіті. Освітологічний дискурс. 2018. № 1-2 (20-21). С. 353-362.

3. Евзикова О. В. Что такое мобильное обучение и BYOD [Электронный ресурс].Teachtech. 2015. URL: http://teachtech.ru/teoriya-onlajn-obucheniya/chto-takoe-mobilnoe-obuchenie-i-byod.html

4. БабичА. Використання технології BYOD у процесі навчання в основній школі/ А. Бабич/ZUkrainian Journal of Educational Studies and Information Technology Vol. 5. No 2. June 2017. pp. 1-4.

5. Использование QR кодов в образовании // Интерактивности -WEB сервисы для образования. [Электронный ресурс] - Режим доступа: https://sites.google.com/site/badanovweb2/home/qr-coder.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ковалишина Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Інші матеріали
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
4862
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку