Використання мультимедійних технологій в освітньому процесі

Про матеріал
Однією з перспективних інновацій у навчальному процесі є мультимедійні технології. Їх використання дозволяє більш ефективніше демонструвати візуальний матеріал та створювати власні інноваційні розробки. Можливість використання колекції зображень, поєднання різних видів текстів, що супроводжуються анімацією, звуками, відео та іншими візуальними ефектами, створюють умови для активізації засвоєння інформації, роблять її більш наглядовою і цікавою для опанування.
Перегляд файлу

1

 

 

Використання мультимедійних технологій в освітньому процесі

 

 Однією з перспективних інновацій у навчальному процесі є мультимедійні технології. Їх використання дозволяє більш ефективніше демонструвати візуальний матеріал та створювати власні інноваційні розробки. Можливість використання колекції зображень, поєднання різних видів текстів, що супроводжуються анімацією, звуками, відео та іншими візуальними ефектами, створюють умови для активізації засвоєння інформації, роблять її більш наглядовою і цікавою для опанування. Студентам це дає можливість отримати більш глибше розуміння вивчаємого матеріалу та економити час при його опрацюванні.

Мультимедіа ‑ це система комплексної взаємодії візуальних і аудіоефектів під управлінням інтерактивного програмного забезпечення з використанням сучасних технічних і програмних засобів, які об’єднують текст, звук, графіку, фото, відео тощо в одному цифровому відтворенні.

Упровадження в педагогічний процес мультимедіа-технологій виявило ряд позитивних чинників і низку важких моментів і утруднень. Так, організація занять із використанням мультимедіа-технологій і спеціальний медіапроектор дає можливість наочно демонструвати можливості програмного забезпечення та економити час, інтенсифікуючи тим самим вивчення навчального матеріалу. У той же час з’являються додаткові вимоги до підготовки мультимедійних матеріалів учителем і організації самого уроку.

Включення інформаційних мультимедійних технологій робить процес навчання більш технологічним і більш результативним. Так, на цьому шляху є труднощі, є помилки, не уникнути їх і в майбутньому. Але є головний успіх  ‑ інтерес студентів, їх готовність до творчості, потреба в одержані нових знань і відчуття самостійності. Комп’ютер дозволяє робити лекції не схожими один на інші. Це відчуття постійної новизни сприяє розвитку  інтересу до навчання.

Використання мультимедіа через інтерактивність, що здатна структурувати та візуалізувати інформацію, підсилює мотивацію студентів, активізуючи їх пізнавальну діяльність, як на рівні свідомості, так і підсвідомості.

Окремі продукти індивідуальної авторської свідомості (текст, зображення, звуковий ряд, відео тощо) об’єднуються в систему. Взаємодіючи один з одним вони втрачають самостійність уже на стадії розробки сценарію, прорахунку всіх функціональних можливостей, очікуваних від продукту відповідно до його цільового призначення. Мультимедіа-продукт у результаті цієї взаємодії одержує якості, яких немає в окремо взятих складових.

Річ у тому, що наука (лінгвістика, мистецтвознавство і т.  д.) накопичила знання про ці окремо взяті форми інформації, а властивості мультимедійного середовища тільки починають вивчатись. Мультимедіа в освіті ефективна настільки, наскільки при їх використанні розв’язується конкретна навчальна задача – навчити чомусь, виробити навички роботи з чимось.

Згідно, Р. Кирмайеру, при використанні інтерактивних мультимедійних технологій у процесі навчання частка засвоєного матеріалу може сягати 75 %. Це, швидше за все, явно оптимістична оцінка, але про підвищення ефективності засвоєння навчального матеріалу, коли до процесу сприйняття залучаються зорова та слухова складові, було відомо задовго до появи комп’ютерів.

Особливості підготовки навчальних мультимедіа-презентацій

При створенні мультимедійних презентацій необхідно враховувати таку послідовність, як мотивація, постановка навчальної мети, створення передумов до сприйняття навчального матеріалу, подача самого навчального матеріалу та його оцінка.

При створенні мультимедійної презентації потрібно враховувати не тільки відповідні принципи класичної дидактики, але і специфічні принципи використання комп’ютерних мультимедійних продуктів.

При створенні схеми сценарію та складанні текстового супроводу до мультимедійної презентації слід керуватись такими засадами:

  • презентація повинна бути короткою, доступною та композиційно цілісною;
  • тривалість презентації за сценарієм повинна складати не більше 2030-ти хвилин;
  • при викладанні матеріалу слід виділити декілька ключових моментів і в ході демонстрації час від часу повертатись до них, щоб висвітити питання з різних сторін. Це гарантує належне сприйняття інформації вашими слухачами.

Наведений нижче план буде корисним при роботі над презентацією:

  • перш ніж приступити до роботи над презентацією, слід добитись повного розуміння того, про що ви збираєтесь розповідати;
  • у презентації не повинно бути нічого зайвого. Кожний слайд має бути необхідною ланкою вивчення нового матеріалу та працювати на загальну ідею презентації. Невдалі слайди необхідно об’єднати з іншими, перемістити або видалити взагалі;
  • користуйтесь готовими шаблонами при виборі стилю символів і кольору фону;
  • не стороніться творчого підходу. Експериментуйте при розміщенні графіки та створенні спецефектів;
  • не перенавантажуйте слайди зайвими деталями. Іноді краще замість одного складного слайду представити декількох простих. Не слід намагатися „заштовхати” в один слайд дуже багато інформації;
  • додаткові ефекти не повинні перетворюватись на самоціль. Їх слід звести до мінімуму й використати, тільки щоби привернути увагу глядача до ключових моментів демонстрації. Звукові та візуальні ефекти в жодному випадку не повинні виступати на передній план і затуляти сприйняття корисної інформації.

Мультимедійна презентація повинна мати такі якості:

  • зручна система навігації, що дозволяє легко переміщатись по презентації;
  • використання мультимедійних можливостей сучасних комп’ютерів і Інтернету (графічних вставок, анімації, звуку, якщо необхідно, тощо);
  • розбиття уроку на невеличкі логічно замкнуті блоки (слайди);
  • кожний слайд презентації повинен мати заголовок;
  • посилання на літературні джерела, електронні бібліотеки та на джерела інформації в мережі Інтернету;
  • доступність і швидке завантаження, без ускладнення ефектами.

При створенні мультимедійної презентації необхідно:

  • провести розщеплення теми на невеличкі смислові частини – модулі.
  • підбір для кожного модуля відповідної форми представлення та надання студентам заголовка розділу, текстів, малюнків, таблиць, графіків, звукового та відеоряду тощо згідно змісту;
  • моделювання пізнавальної діяльності студентів при вивченні розділу та використання результатів, що випливають при його складанні (визначається основною послідовністю переходу між слайдами);
  • проектування способів закріплення набутих знань і навичок, здійснення зворотного зв’язку, підбір задач, контрольних питань, завдань для моделювання, розробка способів аналізу відповідей, реплік на типові неправильні відповіді, складання підказок (help);
  • складання текстів, розробка малюнків, таблиць, схем, креслень, відеоряду, згідно вимогам ергономіки;
  • компонування модулів кожного розділу теми з ергономічної точки зору.

Кожний модуль має оптимально включати:

  • текст щодо психологічного настрою;
  • мету вивчення модуля;
  • навчальні питання;
  • навчальний матеріал;
  • набір ключових проблем по темі модуля;
  • кращі роботи учнів минулих літ;
  • нові роботи учнів;
  • запитання для самоперевірки та рефлексії (бажано з відповідями, коментарями та рекомендаціями);
  • структурно-логічну схему модуля;
  • список літератури до модуля та посилання на сайти Інтернету з тематики модуля.

При створенні мультимедійних презентацій необхідно враховувати особливості сприйняття інформації з екрану комп’ютера, продумати й підтримувати єдиний стиль представлення інформації для всього уроку та прагнути до уніфікації структури й форми представлення навчального матеріалу (уніфікація призначеного для користувача інтерфейсу, використання графічних елементів, створення шаблонів уроків тощо).

Шрифти рекомендується використовувати стандартні ‑ Times, Arial. Краще за все обмежитись використовуванням двох або трьох шрифтів для всієї презентації. Наприклад, основний текст презентації ‑ шрифт Times New Roman, заголовок слайду – Arial і інший ‑ для виокремлення елементів тексту (маркіровані списки). Наприклад, доцільно застосування різних маркерів для Тексту 1, Тексту 2 і т. д.

Рекомендується використання кольору у презентації, що найбільш ефективно виділяє окремі частини тексту й окремі елементи таблиці або всю таблицю (фон середовища або фон таблиці). Уся презентація виконується в єдиній колірній палітрі, зазвичай на базі одного шаблона.

Важливо перевіряти презентацію на зручність читання з екрану комп’ютера. Тексти презентації не повинні бути великими. Рекомендується використовувати стислий, інформаційний стиль представлення навчального матеріалу.

При створенні мультимедійної презентації необхідно вирішити таку задачу ‑ як при максимальній інформаційній насиченості продукту забезпечити максимальну простоту та прозорість організації вивчення матеріалу учнями.

Потрібно вміти вміщати максимум інформації в мінімум слів, привернути та підтримати увагу студентів. Просто скопіювати інформацію з інших носіїв і розмістити її у презентації недостатньо.

Після того, як буде знайдена "родзинка", можна приступати до розробки структури презентації, будувати навігаційну схему, підбирати інструменти, які більшою мірою відповідають задумам і темі уроку.

Для забезпечення дидактичних функцій навчально-методичного комплексу до мультимедійної презентації пред’являються такі вимоги:

  • текстові фрагменти можуть супроводжуватись аудіо- або відеоінформацією для виділення смислових акцентів. Для представлення різнорідної або гіпертекстової інформації рекомендується використовувати багатовіконний інтерфейс;
  • у мультимедійній презентації може міститись додатковий матеріал, а також матеріал для поглибленого вивчення теми;
  • найважливіші елементи мультимедійної презентації повинні мати підказки або пояснення. Довідковий матеріал презентації містить основні визначення, найважливіші факти, події, таблиці для порівняння певних характеристик об’єктів тощо;
  • після вивчення кожної структурної одиниці навчального матеріалу у презентації розміщується матеріал для узагальнення, що представляє вивчений матеріал у більш стислому вигляді;
  • мультимедійна презентація повинна бути відкритою для розвитку;
  • текст мультимедійної презентації повинен мати можливості копіювання, виводу на друк.

При створенні презентації слід знаходити якомога більше точок зіткнення навчального предмету й "зовнішніх інформаційних потоків". Це дозволяє зробити презентацію більш цікавою, актуальною та захоплюючою для учнів.

Засоби мультимедіа, що використовуються у презентації, допомагають здійснювати більш ефективну взаємодію з учнями. Наперед сплануйте всі аспекти її проведення.

Гнучкість – одна з основ успішної презентації. Будьте готові по ходу презентації внести зміни у відповідь на реакцію школярів.

Презентація може мати дві версії ‑ для вчителя й учня. Електронна презентація має постійно поповнюєтьсь новими матеріалами й удосконалюватись. Для учня його особиста презентація поповнюється власними роботами. Сучасні програмні та технічні засоби дозволяють легко змінювати зміст презентації та зберігати великі об’єми інформації.

Етапи підготовки мультимедійної презентації:

  • структуризація навчального матеріалу;
  • складання сценарію реалізації;
  • розробка дизайну презентації;
  • підготовка медіа-фрагментів (тексти, ілюстрації, відеозйомка, запис аудіофрагментів тощо);
  • підготовка музичного супроводу;
  • тестування-перевірка.

Методи використання мультимедійних презентацій

Форми та місце використання мультимедійної презентації (або навіть окремого її слайду) на уроці залежать, звичайно, від змісту цього уроку, мети, яку ставить учитель. Проте, практика дозволяє виділити деякі загальні, найефективніші прийоми застосування певною допомоги чи підказки для учнів:

  • при вивченні нового матеріалу, що дозволяє ілюструвати його різноманітними наочними засобами. Застосування особливо вигідно в тих випадках, коли необхідно показати динаміку розвитку якого-небудь процесу;
  • при закріпленні нової теми чи розділу навчальної програми;
  • для перевірки навчальних досягнень учнів. Комп’ютерне тестування - це самоперевірка та самореалізація, добрий стимул для навчання, спосіб навчальної діяльності та самовираження учнів. Для вчителя – це засіб якісного оцінювання, програмований спосіб накопичення оцінок;
  • для поглиблення знань як додатковий матеріал до уроків;
  • при перевірці фронтальних самостійних робіт забезпечує разом з усним візуальний контроль результатів навчання;
  • при рішенні задач навчального характеру допомагає виконати малюнок, скласти план рішення та контролювати проміжні й остаточний результати самостійної роботи за цим планом;
  • засіб емоційного розвантаження. Під час проведення блоку уроків або тривалих консультацій перед іспитами варто включити відеозаставки експериментів або мультфільми, при цьому в учнів зникає втома, з’являється зацікавленість, вони шукають відповіді, звертаються до вчителя із запитаннями, заряджаються новою позитивною енергією. Мультимедіа-програми зовні виглядають як простий відеофільм, але з можливостями втручатись у хід дій і встановити певний діалог;
  • як засіб для виготовлення роздаткового дидактичного матеріалу, карток.

Персональний комп’ютер у руках учителя, у доповненні зі сканером і принтером - це міні-друкарня педагога.

 

 

Список використаних джерел

1.  Горшунова Н.К. Інноваційні технології в підготовці фахівців в системі безпрерервної професійної освіти / Горшунова Н.К. // Фундаментальні дослідження. –2009. -No

2. –С. 87-88.2.Закон України про вищу освіту : за станом на 1 лип. 2014 р. No 1556-VII/ Відомості Верховної Ради України. –2014. -т. 2004, No37-38.

3. Фіцула М.М. Педагогіка вищої школи / Фіцула М.М. –Киів, Академвидав, 2006. –С.148-159.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1

 

Тести з дисципліни «Інженерна геодезія» по темі: «Форма Землі, топографічна карта  та координати, що використовують в геодезії».

(Вірна відповідь підкреслена)

 

1. Геодезія вивчає?

Земну поверхню

Будову земної кори.

Рослинність.

Поверхню морів і океанів.

 

2. Земля має форму?

Кулі.

Сфери.

Еліпсоїда.

Еліпсоїда обертання

 

3. Що таке повздовжній профіль?

Умовне зображення на топографічному плані.

Вертикальний розріз місцевості.

Геологія.

Місцевість.

Сторони світу.

 

4 Вплив кривизни поверхні Землі на вимірювання довжин і висот.

Цей вплив мізерно малий на площі радіусом до10км

Цей вплив мізерно малий на площі радіусом до100км

Цей вплив мізерно малий на площі радіусом до200км

Цей вплив мізерно малий на площі радіусом до150км

 

7. Топографічна карта це?

Графік.

Умовне зображення земної поверхні

Креслення.

 

Профіль.

 

8. Точність масштабу 1: 500?

1метр.

0,5 м.

0,05 м

0,1 м.

 

8. Номенклатура топографічної карти визначає:

Систему координат.

Систему висот.

Масштаб

Сторони світу.

 

 

9. Рельєф на топографічних картах і планах зображують

Координатами.

Горизонталями

Ухилом.

Кутом.

 

10. Західна і східна сторони листа топографічної карти є відрізками?

Меридіанів

Паралелей.

Квадрату.

Прямокутника.

 

11. Північна і південна сторони топографічної карти є відрізками?

Паралелей

 

Меридіанів.

Квадрату.

Прямокутника.

 

12. Що вказано на горизонтальних лініях координатної сітки?

Ордината

Абсциси

Абсолютні позначки.

Висоту рельєфу.

 

13. Що вказано на вертикальних лініях координатної сітки?

Ординати

Абсциса.

Абсолютні позначки.

Висоту рельєфу.

 

14. Довгота і широта мають значення в?

Градусах

Метрах.

Кілометрах.

Кілометрах і метрах

 

15.Абсциси і ординати мають значення в?

Градус.

Кілометрах і метрах

Абсолютних відмітках.

Відносних відмітках.

 

16.Основу номенклатури топографічних карт становить карта масштабу?

1 : 1 000 000

1 : 2 000 000.

1 : 10 000 000

1 : 10 000.

 

 

doc
Додано
5 вересня 2020
Переглядів
3783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку