Комунальний заклад київської обласної ради
Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів
Використання елементів проблемного навчання в процесі викладання біології.
Підготувала вчитель Бранепільської гімназії
Н.Черняшенко
Використання елементів проблемного навчання в процесі викладання біології.
Мислити людина починає, коли в неї виникає потреба щось зрозуміти. Мислення зазвичай починається з проблеми чи запитання, з подиву чи нерозуміння, з протиріччя… (С.Л.Рубінштейн)
Якщо вчитель, спираючись на знання закономірностей розвитку мислення, спеціальними методами здійснює цілеспрямовану роботу для формування розумових здібностей і пізнавальних потреб учнів у процесі навчання, то навчання веде до розвитку творчих здібностей, то таке навчання можна прирівнювати до розвивального навчання. Таке навчання є проблемним. Найважливіший показник усебічно розвиненої особистості – це наявність високого рівня розумових здібностей.
Проблемне навчання (Problem-Based Learning) – це метод навчання, в якому реальні складні проблеми використовуються як освітній інструмент. Навчання, що ґрунтується на вирішенні завдань, стимулює застосовувати навички критичного мислення та вирішення проблем за обмежений час (Cotton, 2011) і надає справжній досвід, який сприяє активному процесу вивчення, допомагає систематизувати знання та природно інтегрує навчання в школі й реальне життя (Taşoğlu, Bakaç, 2014).
Джерелами ситуацій для проблемного навчання можуть бути публікації з газет та журналів, описи з книг чи записи з професійних щоденників, сюжети з телебачення чи інтернет-каналів.
До проблемного навчання входять такі напрями як дослідження випадків (case studies), рольові ігри (п’єси, інсценізації та інше) та симуляції (імітації певних процесів та явищ).
У теорії М.І. Махмутова проблемне навчання – це «тип розвивального навчання, в якому поєднуються систематична самостійна пошукова діяльність учнів із засвоєнням готових здобутків науки, а система методів побудована з урахуванням визначення мети й принципу проблемності; процес взаємодії викладання й учіння, орієнтований на формування пізнавальної самостійності учнів, стійкості мотивів навчання і розумових (включаючи і творчі) здібностей у ході засвоєння ними наукових понять і способів діяльності, детермінованого системою проблемних ситуацій» [4]. Отже, проблемне навчання – це створення ланцюга проблемних ситуацій і керування діяльністю учнів із самостійного вирішення навчальних проблем [7, с.69].
За способом вирішення проблемних завдань виділяють чотири методи : проблемний виклад (педагог самостійно ставить проблему і самостійно вирішує її ); спільне навчання (педагог самостійно ставить проблему, а рішення досягається спільно з учнями); дослідження (педагог ставить проблему, а рішення досягається учнями самостійно); творче навчання (учні самостійно формулюють проблему і знаходять її рішення). М.І. Махмутов залежно від способу подання навчального матеріалу (проблемних ситуацій) і ступеня активності учнів виділив шість методів: метод монологічного викладу, метод міркування, діалогічний метод викладу, евристичний метод навчання, дослідницький метод і метод програмованих завдань. Перші три групи методів представляють варіанти викладу навчального матеріалу вчителем, другі три групи – варіанти організації самостійної навчальної діяльності учнів. У кожній з цих груп методів передбачається збільшення активності учнів і, таким чином, проблемності навчання [4]
що повідомляє навчання |
проблемне навчання |
1. Матеріал дається в готовому вигляді, вчитель звертає увагу перш за все на програму |
1. Нову інформацію учні отримують в ході вирішення теоретичних і практичних проблем |
2. В усній подачі матеріалу або через підручник виникають прогалини, перешкоди і труднощі, викликані тимчасовим виключенням учня з дидактичного процесу |
2. В ході вирішення проблеми учень долає всі труднощі, його активність і самостійність досягають тут високого рівня |
3. Темп передачі інформації орієнтований на більш сильних, середніх або слабких учнів |
3. Темп передачі відомостей залежить від учня або групи учнів |
4. Контроль шкільних досягнень тільки частково пов'язаний з процесом навчання; він не є його органічною частиною |
4. Підвищена активність учнів сприяє розвитку позитивних мотивів і зменшує необхідність формальної перевірки результатів |
5. Відсутня можливість забезпечення всім учням стовідсоткових результатів; найбільшу складність представляє застосування інформації в практиці |
5. Результати викладання відносно високі і стійкі. Учні легше застосовують отримані знання в нових ситуаціях і одночасно розвивають свої вміння і творчі здібності |
До основних понять проблемного навчання відносяться: "проблемна ситуація", "проблемна задача", "проблема", "проблемність" ( "рівні проблемності", "принципи проблемності" і ін.), "Проблематизація".
Умовою реалізації мети навчання є проблемність, притаманна будь-якому "життєздатного" об'єкту і суб'єкту, яка може існувати в прихованому і вираженому вигляді, тобто бути внутрішньої і зовнішньої.
Способом створення проблемності є проблемна ситуація, яка фіксує момент присвоєння суб'єктом об'єкта, що містить проблемність.
Засобом створення проблемної ситуації може з'явитися проблемне завдання, формалізована в текстових даних.
Механізмом , що розкриває проблемність, є проблематизація об'єкта і суб'єкта, тобто процес розтину внутрішніх і зовнішніх протиріч, властивих об'єкту проблем.
Одиницею процесу є проблема - приховане або явне протиріччя, властиве речам, явищам матеріального і ідеального світу.
Проблемність - головне умова розвитку об'єкта (світ) і суб'єкта (людина) - може бути розглянута як діалектична категорія, рядоположенность з іншими, або як головна ознака даних категорій в розвитку, або як головний принцип їх дії, діяльності, або як необхідність діяти.
Проблемна ситуація - спосіб розкриття об'єктивно існуючої проблемності, вираженої експліцитно або імпліцитно, яка проявляється як психічний стан інтелектуального утруднення при взаємодії суб'єкта та об'єкта.
Проблемна задача - засіб створення проблемної ситуації - має оболонку, матеріалізовану в її формулюванні (усній або письмовій), орієнтована на потреби і можливості суб'єкта.
Проблематізація - механізм, що лежить в основі розкриття проблемності об'єкта суб'єктом, матеріалізованої в даній проблемній завданню.
Проблема - протиріччя - одиниця змісту і процесу руху в матеріальному й ідеальному просторі, породжує процес розвитку світу і людини і породжувана розвиненою людиною. Цей процес безперер
Дуже часто на запитання дітям «а де насіння у капусти , буряка, моркви?» дивуються і намагаються відповісти, а ц спавді, де?
Виокремлюють такі етапи проблемного навчання:
Проблемні запитання мають характерний стиль:
Однак важлива не лише форма проблемних запитань, а й правильна їx постановка.
Наприклад:
«Якщо качконіс належить до ccaвцiв, то чому він несе яйця?» Зазвичай діти відповідають, що йому так хочеться або через свою будову.
Запитання слід сформулювати так: «Якщо качконіс несе яйця. то чому він належить до класу ссавців?» Тепер діти шукатимуть тi ознаки, за якими качконоса віднесено до класу ccaвцiв, а не до класу птахів
Приклади проблемних завдань, які я використовую на уроках:
І на цьому раптово екран його комп’ютера вимкнувся. Давайте ми з вами допоможем відповісти Андрійку на його питання.
2.Чому серце людини невгамовно працює дисятиліття, в той час як руки чи ноги втомлюються вже через декілька годин?
3.Чому на не ораній землі панують Злакові?
4.Чому бульби картоплі – це підземні пагони, моква та буряк коренеплід?
Чому бульба картоплі ніяк не плід картоплі?
5.Комахоїдні птахи і кажани харчуються і живуть у повітряному середовищі. Чи можуть одні витіснити інших із екосистеми?
6.Діти дуже люблять питання про харчові ланцюги. Наприклад «Чому англійці говорять: Чим більше котів, тим більше молока?»
7. Чому такі малюночки, це лише казковий образ? Чи й справді їжачок робить такі запаси на зиму?
8. Чому муха-чепуруха постійно чистить лапки, а ми її вважаємо самою брудною комахою і постійно боремося з нею?
9.Існує така легенда: Помітивши заздалегідь кущ папороті, звичайно, десь у лісі, відважний чоловік, ввечері напередодні дня Івана Купала повинен піти до того куща, розістлати скатерку, на якій святили паски на Великдень, свяченим ножем накреслити коло, окропити кущ свяченою водою і починати молитву. Як уже стемніє, то чорт пробує різні засоби, щоб налякати чоловіка: стріляє, кидає каміння, шпурляє паліччям... Радять не боятися чорта, бож він має силу тільки до кола, що окреслене свяченим ножем, а в колі — ні, і чоловік там може сидіти безпечно. О 12-тій годині вночі папороть ніби розцвітає і блискуча квітка, як жарина, зразу ж падає на розстелену скатерку, яку треба швиденько звинути і заховати за пазуху.
Давайте поміркуємо, чи можливо знайти квітку папороті?
10.Чому при артеріальній кровотечі не врятує тиснута пов’язка?
11. Сьогодні майже щодня можна почути: «Україна буде завозити для щеплення проти коронавірусу сироватку». Чи правильно говорять кореспонденти?
12. На мішку з комбікормом написано «Для тварин і птиці». Чому, прочитавши таку назву, учень 7 класу вказав виробникам на помилку?
ВИСНОВОК
Отже, проблемне навчання в шкільній практиці реалізується за допомогою багатьох методів, вибір яких зумовлюється можливістю залучення учнів до пізнавальної діяльності певного рівня складності й самостійності. На різних етапах уроку доцільно застосовувати різноманітні методи проблемного навчання з певною метою:
До педагогічних умов підвищення ефективності проблемного навчання належать:
Список використаних джерел
1. Богданова О.К. Сучасні форми і методи викладання біології в школі. / О.К. Богданова - Харків : Основа, 2003. -870 с.
2. Жирська Г.Я. Застосування методів проблемного навчання в процесі вивчення біології / Г.Я. Жирська / Загальна методика навчання біології. -К. : Либідь. - 2006. - С. 269-276
3. Кузнєцова В.І. Методика викладання біології. / В.І. Кузнєцова - Харків : Торсінг, 2001. -176 с.
4. Максимова В.Н. Проблемний підхід до навчання в школі: методичний посібник по спецкурсу / Н.В. Максимова. – Л.,1973.
5. Методи навчання і методи учіння /А.М. Алексюк. - К : Знання, 1980. - 48с.
6. Момот Л.Л. Творчо-розвивальні технології та їх реалізація в середній школі / Л.Л.М// Біологія і хімія в школі. - 2003. - №1. - С.
7-8. 8. Снапковська С.В. Проблемне навчання як засіб інтенсифікації педагогічного процесу в системі роботи кафедри педагогіки і психології [Електронний ресурс] / Сайт проекту Інтернет – конференції «Актуальні проблеми медичної освіти». – Режим доступу : http://vgmu.vitebsk.net/intconf/sect4/10.htm