Використання нетрадиційних технік малювання у дитячій образотворчій діяльності
Дошкільне дитинство не даремно вважають віком художньої обдарованості. Зустрівшись із будь-якими художніми матеріалами, дитина демонструє сміливість, активність, самостійність у їх опануванні. Вона не запитує, що, як і де намалювати, а бере й малює – на папері, стіні, підлозі, створює свій неповторний світ, керуючись власними уявленнями, відчуттями, враженнями, настроєм, фантазією. І робить це із задоволенням.
Зауважу, що рівень розвитку дрібної моторики ще не дозволяє їм вільно використовувати виражальні можливості традиційних матеріалів, інструментів та прийомів. Натомість нетрадиційні техніки дають їм змогу отримати бажане зображення завдяки матеріалам, відбитки яких уже є художніми образами або їх частинами.
Прагнення виразити себе у творчості властиве кожній дитині і завдання педагога – допомогти малятам реалізувати його, зокрема розкривши «художній потенціал» традиційних і підручних засобів – від фарб і пензлів до пластикового посуду й макаронних виробів.
У пошуку ефективних шляхів усебічного розвитку дошкільнят педагоги вивчають та застосовують різні підходи та технології. Використання матеріалів, інструментів та технік зображення розширює можливості художньо-творчого самовираження дітей, допомагає набути позитивний досвід у цій сфері, сприяє їхньому пізнавальному розвитку.
Не варто також і забувати, що дитина в образотворчій діяльності ще є і дослідником. Створюючи художній образ, вона пізнає навколишній світ, досліджуючи його об’єкти, експериментуючи з матеріалами і виражальними засобами. Нетрадиційні техніки зображення дають можливість використовувати для малювання несподівані матеріали, інструменти та прийоми.
Малювання в нетрадиційних техніках – це завжди творчий експеримент, дослідження художніх можливостей різних засобів і способів дій.
Цікавими для дошкільників знаряддями творчості, до того ж безпечними для їхнього життя та здоров’я, можуть стати одноразові столові прибори(пластикові стаканчики, пластикові пляшки та кришечки від них, трубочки для коктейлів, воскові свічки, ватні палички та диски, малярна стрічка, шматочки поролону, целофану, повітряно-бульбашкової пакувальної плівки, фольги тощо)
Основні показники успішного розвитку творчих здібностей дитини
Сьогодні розглянемо невеличку добірку технік та матеріалів, які можна застосувати у роботі з дітьми виконуючи роботи на зимову тематику, яка є чи не найпопулярнішою серед дітей, які полюбляють казки та чекають новорічних див.
Використання нетрадиційних технік у малюванні на зимову тематику надає дітям додаткові можливості для образотворчості: передачі «фактури» пухнастого снігу, виражених хвоїнок ялинки, мережаних сніжинок, густої заметілі, химерних візерунків на вікні, характерів веселих персонажів новорічних казок.
Найпопулярнішим об’єктом зображення у дітей є зимова ялинка. І тут у пригоді стануть найнесподіваніші побутові предмети.
Пухнастість ялинки допоможе передати малювання за допомогою пластикової виделки. Підготувавши усі необхідні матеріали – спочатку малюємо стовбур, а далі справа і зліва голочки, ефекту можна додати відтінками зеленого та синього кольорів, а в кінці білого, чітко промальовуються хвоїнки лісової красуні.
Намалювати замети навколо ялинки рекомендую спробувати за допомогою поліетиленового пакета: наповнивши його повітрям і притиснувши куточком до нанесеної на аркуш фарби білого кольору. На папері залишаться відбитки – обриси кучугур.
За допомогою кришки від пластикової пляшки можна зобразити сніжинки в повітрі. Для цього слід нанести на поверхню кришечки білу фарбу, домалювати посередині синю чи блакитну пляму і зробити відбитки навколо ялинки. Можна брати кришечки, різні за розміром, - це надасть зимовій композиції перспективи, відчуття повітря, а додавання відтінків – живописності. Прикрасити новорічну красуню можна різноколірним намистом та ліхтариками, створеними прикладанням ватних паличок, умочених у фарби різних кольорів.
Зимові дерева всі різні та чудові. Цікавий вигляд мають дерева, намальовані за допомогою соломинки в техніці аерографії, яку можна використати з дітьми старших груп. Поєднання різних відтінків коричневого, чорного кольорів дають змогу отримати зображення рельєфного стовбура з гілками. Видування фарби до верхньої аркуша допомагає створити високе дерево, роздування в різних напрямках – розлогу крону.
Сніг також можна зобразити за допомогою пластикового ножа із заокругленим кінцем. Для цього необхідно викласти на папір густу фарбу білого, блакитного та синього кольорів та зробити хвилястий заокруглений мазок. Кольори змішаються, а сніговий покрив набуде живописного вигляду.
Прикрасити гілки снігом можна також за допомогою повітряної кульки. Для цього слід її надути і носи використати як пензлик.
Зображення дерев у техніці аерографії можна прикрасити шляхом розпилення білої фарби зубною щіткою чи цупким пензлем.
Серед побутових речей, іграшок, деталей конструктора, різних виробів трапляються дрібні предмети, які можна використати як штампи і отримати цікаві відбитки у формі сніжинок.
Несподіване використання макаронних виробів як інструментів для зображення сніжинок поліпшує настрій і розвиває креативне мислення малят.
Діти молодших груп залюбки застосовують ватні палички для зображення дерев, ягід горобини, сніжинок. Естетичний результат досягається завдяки малюванню білою фарбою на кольоровому папері. Наприклад, чудове враження справить на дітей зображення зимової ночі з білими деревами та зоряним небом, намальованим на чорному папері.
Слід нагадати, що багато позитивних емоцій дітям різних вікових груп дарує і малювання за допомогою овочевих штампів. Підготовлений дорослим штамп сніжинки чи гілочки залишає виразний відбиток,а багаторазове повторення створює зимове мереживо на малюку.
Дітям старших груп важливо пропонувати випробовувати для художніх експериментів різні матеріали. Зокрема, для зображення зимового дерева можна використати тканину, целофан, фольгу, шкіру, вату, хутро, мереживо, зібганий папір та інше.
Таке завдання задовольнить потреби дітей до самостійного експериментування та дає змогу дослідити властивості матеріалу, опанувати способи дій із ним, встановити взаємозв’язок між отриманим відбитком і матеріалом, а також знайти асоціацію між зображенням і настроєм, станом художнього образу.
Великі можливості для художнього дослідництва надає старшим дошкільникам малювання мильними бульбашками. Під час підготовки розчину, що складається з води, мила і фарби певного кольору, дитина набуває досвід дій із речовинами, дослідження їхніх властивостей та спостереження за їхньою взаємодією. Видування бульбашок супроводжується звуками булькання, появою гарної «шапки» з величезної кількості кольорових, блискучих і прозорих бульбашок. Кількість і величина їх зростає на очах, все рухається, немов жива істота і викликає захват у дітей. Притуливши аркуш до бульбашок отримаємо кольоровий відбиток, на що він схожий можна пофантазувати: легка повітряна кулька, букет квітів, чарівне дерево тощо.
Також старші дошкільнята вже намагаються відтворити в сюжетному малюнку певний ритм, розташовують образи на різних рівнях, на певній відстані один від одного. Тож рекомендую відходити від традицій і запропонувати дошкільникам використати у створенні зимового пейзажу малярний скотч. Розпочати роботу слід з підготовки аркуша, на якому слід закріпити різні смужки скотчу. Після цього розпочати малювати пейзаж, в кінці обережно зняти скотч і домалювати необхідні елементи, наприклад, смужки на березах.
Шаблони і трафарети також допоможуть малятам передати красу лісу, її мешканців, тощо.
Цікавою формою роботи стане ї розбризкування зубною щіткою одним чи кількома кольорами, або малювання щіткою.
За допомогою поролону чи губки можна створити можна швидко виконати об’ємну роботу і вона набуде дивовижної, нової структури.
Сніговика, наприклад, можна швидко намалювати за допомого пластикових тарілки і стаканчика.
За допомогою відбитка долоньок можна намалювати чудернацькі картинки, це чудовий простір для дитячої фантазії.
Створити казкового персонажа або композицію за сюжетом можна давшись до малювання крупами та макаронними виробами. Ця копітка робота вимагає від дітей зосередженості, тонких операцій дрібни м’язів рук, координації з зоровим аналізатором. Створюючи таку картину на заготовці з контурним зображенням, поетапно наносячи клей на елементи композиції та заповнюючи їх крупами.
Поступово, з дорослішанням дітей, візерунки ускладнюються, а вибір технік розширюється. Цікавою технікою є також опанування техніки з восковою крейдою й аквареллю. Ознайомлення розпочинається з молодшої групи і з кожним роком ускладнюється, вдосконалюється.
Ефектною нетрадиційною технікою є також малювання сіллю, яка створює ефект паморозі на вікні. Спочатку слід нанести зображення клеєм, а потім посипати аркуш сіллю. Після висихання зайва сіль струшується і лишається візерунок.
Незвичайною є також техніка малювання піском, що викликає неабиякий інтерес не лише у дітей, а й в педагогів. Малюючи в цій техніці неможливо помилитись, адже, якщо не вийшло з першого разу, можна розрівняти пісок і спробувати знов.
Малювання ніжками – техніка, яка не потребує особливих затрат лише трохи підготовки, можна використати на заняттях з дітьми різного віку. На аркуші слід зробити відбиток ніжки, а далі фантазія допоможе перетворити його на картину.
Малювання втулками від паперових рушників. Техніка має безліч варіантів втілення задумів, адже трубочці можна надати будь-яку форму. Такі штампи просто знахідка для швидкого малювання – букетів і клумб для дітей усіх вікових категорій.
Захопливою діяльністю для малят стане створення колективної композиції з використанням техніки дудлінгу – оздоблення лініями і крапками елемента композиції. Наприклад, кожна дитина прикрасить сніжинку і потім поєднати в колективне панно.
Цінність технік нетрадиційного малювання полягає в тому, що їх використання збагачує художню практику дослідницькою діяльністю, доступне дітям дошкільного віку, дає їм можливість за допомогою різноманітних матеріалів без особливих труднощів створювати бажані зображення. А також застосування незвичних інструментів та прийомів активізує уяву, розвиває креативність, допомагає втілити творчі ідеї, повірити у свої власні сили, пережити ситуацію успіху, отримати незабутні позитивні емоції як від процесу так і від результату образотворчості.