Вступне слово. На сьогоднішній день в арсеналі всіх, хто займається вихованням і навчанням дітей дошкільного віку є великий практичний матеріал, застосування якого сприяє ефективному мовному розвитку дитини. У спеціальних журналах, в різних методичних і науково-популярних виданнях дефектологи, вчителі-логопеди, педагоги і психологи представляють нові нетрадиційні форми роботи з дітьми-логопатами. Однією з таких форм є пісочна терапія.
Пісочна терапія - гра з піском, як спосіб розвитку дитини. Гра з піском - це природна і доступна для кожної дитини форма діяльності. Дитина часто словами не може висловити свої переживання, страхи, і тут їй на допомогу приходять ігри з піском. Програючи ситуації за допомогою іграшкових фігурок, створюючи картину власного світу з піску, дитина звільняється від напруги.
Ігри з піском різноманітні:навчальні ігри забезпечують процес навчання читання, письма, рахунку, грамоти;пізнавальні ігри дають можливість дітям дізнатися про різноманіття навколишнього світу, про історію свого міста, країни ;проективні ігри відкриють потенційні можливості дитини, розвивають її творчість і фантазію.
Ігри з піском:розвивають тактильно-кінетичну чутливість і дрібну моторику рук;знімають м'язову напругу;розвивають активність, розширюють життєвий досвід;стабілізують емоційні стани, поглинаючи негативну енергію;розвивають творчі діївдосконалюють візуально-просторове орієнтування, мовні можливості;сприяють розширенню словникового запасу;допомагають освоїти навички звуко - складового аналізу і синтезу;дозволяють розвивати фонематичний слух і сприйняття;сприяють розвитку зв'язного мовлення, лексико-граматичних уявлень;
В якості пісочниці використовується великий ящик. Традиційний його розмір в сантиметрах 50 х 70 х 8 см, (де 50 х 70 - розмір поля, а 8 - глибина). Вважається, що такий розмір пісочниці відповідає обсягу поля зорового сприйняття. Традиційний розмір пісочниці призначений для індивідуальної роботи. Для групової роботи рекомендують використовувати пісочницю розміром 100 х 140 х 8 см.
Класифікація предметів, які використовують в процесі створення пісочних картин:наземні тварини;літаючі тварини;мешканці водного світу;житла з меблями;домашнє начиння;дерева та інші рослини;об'єкти небесного простору;транспортні засоби;об'єкти середовища проживання людини;об'єкти ландшафту і природної активності Землі;аксесуари;природні предмети;фантастичні предмети і персонажі мультфільмів.
Пісочницю можна використовувати для: Знаходження тварин, предметів (варіація гри «Чарівний мішечок»);Ліпити букви з піску, згрібаючи його ребрами долонь;Перетворювати літери «Л» в «А», «Ч» в «Т», «О» в «Я»;Знайти заховані в піску букви і скласти з них склади, слово;Можна писати слова на піску друкованими та письмовими буквами, спочатку пальчиком, потім паличкою, тримаючи її як ручку.
Кінетичний пісок - це абсолютно інноваційний і незвичайний матеріал. Він схожий на мокрий пляжний пісок, але в той же час він м'який і пухнастий, і тече крізь пальці, залишаючи при цьому руки чистими і сухими. Кінетичний пісок не розсипається як звичайний пісок і дуже легко збирається, навіть якщо потрапить на килим. Він пухкий, але з нього можна будувати різноманітні фігури. Він приємний на дотик, не залишає слідів на руках.
Плюси кінетичного піску:складається на 98% з чистого кварцового піску і 2% нетоксичного сполучного агента;він ніколи не сохне, легко збирається з поверхні;залишає все на поверхні абсолютно чистим;є несприятливим середовищем для розмноження бактерій;не викликає алергії, має властивості антибактеріального матеріалу;призначений для дітей старше 3 років;невибагливий в зберіганні.
Висновки Логопедичні ігри з піском є дуже ефективним і сучасним рішенням в корекційно-освітній роботі логопеда. Вони викликають позитивні емоції у дітей, допомагають розкривати кожної дитини індивідуально. Вдало поєднуючись з іншими видами корекційної діяльності, такі ігри дозволяють здійснювати інтеграцію в процесі навчання і розвитку. Перенесення традиційних занять в пісочницю дає великий виховний і освітній ефект, ніж стандартні форми навчання, так як реалізує головний вид діяльності дошкільнят - ігровий.