За статистикою, 15-20% людей в світі стикаються з різними проявами труднощів в навчанні - дислексією, дисграфією, дискалькулією та диспраксією. Це труднощі в освоєнні навичок читання, письма та рахунку, порушення орієнтації в просторі або координації рухів відповідно. Диспраксія – це комплекс порушень координації руху, таких як ходіння, стрибання; рухів рук, які необхідні для письма, а також рота та язика, що призводить до неправильної вимови слів. Дисграфія – це частковий розлад процесу письма, пов'язаний з недостатньою сформованістю психічних функцій, що беруть участь у реалізації та контролі письмової мови. Дислексія - це порушення здатності до навчання, яке виражається у розладі навичок читання. Дискалькулія - це порушення в здатності розуміти та працювати з числами та математичними поняттями.
НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА21 липня 2021 року Постанова Кабінету Міністрів України №765 щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами, а також додаток 4 до Положення, в якому зазначені категорії (типи) освітніх потреб (труднощів). Згідно з цим документом, під освітніми труднощами мають на увазі труднощі у навчанні, які впливають на процес здобуття освіти та рівень результатів навчання дітей відповідного року навчання у відповідному закладі освіти.«Рівень підтримки» в освітньому процесі в інклюзивних класах (група) – обсяг тимчасової або постійної підтримки в освітньому процесі учнів з особливими освітніми потребами відповідно до їхніх індивідуальних потреб.
Всього рівнів підтримки п’ять. Перший рівень стосується учнів, що мають одиничні прояви, які не вимагають значних змін програми. Другий - труднощі легкого ступеня прояву, коли вводиться додаткова підтримка і асистент вчителя. Третій - труднощі помірного ступеня, де крім асистента вчителя також може надаватися асистент самій дитині. Четвертий і п'ятий, відповідно - труднощі важкого і дуже важкого ступеня прояву, коли передбачені адаптації змісту навчання, дизайну приміщень тощо.
Інтелектуальні. Можуть полягати в обмеженні функціонування різного ступеня прояву передумов інтелекту (пам’яті, уваги, мислення, мовлення, вольових процесів, мотивації тощо), власне інтелекту (здатності до узагальнення, абстрагування, міркування, продукування думки, судження, здатності робити висновки тощо), інвентарю інтелекту (набутих знань, умінь, навичок). Функціональні (сенсорні, моторні, мовленнєві). Можуть полягати в обмеженні життєдіяльності різного ступеня прояву слухової, зорової, опорно-рухової, мовленнєвої функцій (характеристик голосу, розрізнення звуків мовлення на слух, використання словникового запасу і граматики, перебігу читання, письма, комунікації тощо). Фізичні. Можуть полягати в обмеженні функціонування різного ступеня прояву органів та кінцівок дитячого організму. Навчальні. Можуть полягати в обмеженні або своєрідності перебігу довільних видів діяльності різного ступеня прояву (писемного виду діяльності, математичних дій і т.д.). Довільний вид діяльності – цілеспрямований вид діяльності, керування яким відбувається під контролем свідомості. Соціаоадаптаційні або соціокультурні (взаємодія з представниками осередків окремих культур, отримання інформації засобами жестової мови тощо). КАТЕГОРІЇ ОСВІТНІХ ТРУДНОЩІВ
Якщо ви помічаєте:- дитина починає рядок у будь-якому місці, де їй заманеться- може почати рядок внизу – і повести вгору, або вгорі – і повести вниз.- букви різного розміру. Великі, маленькі, круглі, квадратні, трикутні, гострі – це все в одному тексті.- відсутність пробілів між словами або, навпаки, пробіли між складами. Така дитина не розуміє, де починається і закінчується слово- розділові знаки – або їх відсутність, або після кожного слова. Дитина розуміє, що десь треба поставити кому і крапку, але не знає де. Тому ставить деінде.- іноді буває дзеркальне написання букв. Практично в усіх дітей це буває, коли вони тільки вивчають букви. До 6 років – це нормально. Але дитина після 6-ти повинна запам’ятати.- заміни букв, пропуски- недописування складів, букв- спотворення морфологічної структури слова- вживання великої букви на початку речення, у власних назвах- злитне написання прийменників, роздільне – префіксів зі словом- окреме написання частин слова- неузгодженість членів речення в роді, числі та відмінку (гратися лялькам);- труднощі у вживанні прийменників – опускання їх або заміна.
Кожна школа за своєю філософією повинна бути інклюзивною. Це означає готовність у будь-який час прийняти кожну дитину, прагнучи створити максимально сприятливе середовище для розвитку її потенціалу. Коли ми говоримо про створення інклюзивного освітнього середовища, ми не маємо на увазі суто відкриття інклюзивних класів або забезпечення архітектурної доступності. Це і підвищення компетентності педагогічних працівників та руйнування суспільних стереотипів щодо освіти таких дітей. Адже хвороба не дорівнює інвалідності, інвалідність – наявності особливих освітніх потреб (наприклад, особи із серцево-судинними захворюванням не мають цих потреб), особливі освітні потреби не означають захворювання або інвалідність (наприклад, люди з дислексією). Інклюзивне навчання полягає в тому, що в звичайному класі вчаться звичайні діти, просто деякі з них вчаться трошечки по-іншому – наприклад, використовуючи шрифт Брайля. Але в такому класі ні в якому разі не має бути відокремлення одних дітей від інших (навіть на рівні риторики). З урахуванням рекомендацій спеціалістів та настільки, наскільки це можливо, у такому класі налагоджується спільне навчання. Наявність у школі дітей з особливими освітніми потребами підвищує кваліфікацію вчителя.
Кінезіологічні вправи. Кінезіологія – це наука про розвиток розумових здібностей та фізичного здоров’я через певні рухові вправи. Насправді користь від виконання кінезіологічних вправ є колосальною! У ході тренувань значно покращуються пам'ять, увага, мовлення та когнітивні здібності школярів, поліпшується їхня розумова діяльність, розвивається дрібна моторика. І чим ці заняття інтенсивніші, тим легше помітити позитивні зміни в діяльності мозку. Для поступового ускладнення вправ можна прискорювати темп їх виконання, долучати рухи очей, мовлення та дихальні вправи.
Один із вчених, Лурія говорив, що долоня — це винесений назовні мозок. За допомогою прийомів кінезіології зміцнюється здоров’я, оптимізуються основні психічні процеси (пам’ять, увага, мислення, мова, слух, уява, сприйняття), підвищується розумова працездатність, поліпшується психоемоційний стан. Ці вправи розвивають міжпівкульні зв’язки, синхронізують роботу півкуль, покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам’яті та уваги, полегшують процес читання і письма. Автор книги «Гімнастика для мозку» Пол Денісон запевняє, що завдяки простим вправам мозок насичується киснем, в ньому утворюються нові нейронні зв’язки, стабілізується робота лівої і правої півкуль. Кілька хвилин на день — і результат не змусить на себе чекати. Вправи рекомендують поступово ускладнювати:прискорювати темпвиконувати з легко прикушеним язиком і заплющеними очима (вимкнення мовного і зорового контролю)підключати рухи очей і язика до рухів рукпідключати дихальні вправи і метод візуалізації.
Вправа «Кулак». «Ребро». "Долоня"Ця вправа поліпшує розумову діяльність, синхронізує роботу півкуль, сприяє запам'ятовуванню, підвищують стійкість уваги, активізує процеси письма і читання. Три положення руки, що послідовно змінюються: 1) Долоні стиснути в кулак 2) Покласти долоню ребром. 3) Розпрямити долоню на площині столу. Виконується вправа спочатку правою рукою, потім лівою рукою, потім двома руками разом. Повторити 8-10 разів. Вправа «Дзеркальне малювання»Вправа виконується або на дошці, або на чистому листі паперу. Потрібно взяти в обидві руки по олівцю (крейді). Почати малювати одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери, цифри. При виконанні цієї вправи розслабляються очі і руки. Коли діяльність обох півкуль мозку синхронізується, помітно збільшиться ефективність роботи всього мозку. Вправа сприяє синхронізації роботи півкуль, сприйняттю інформації, покращує запам'ятовування інформації.
Вправа «Кільце». У цій вправі потрібно якомога швидше з’єднати в кільце великий палець з іншими (по черзі у певній послідовності). Наприклад, у прямому (від вказівного пальця до мізинця) або зворотному (від мізинця до вказівного пальця) порядку. Тренування можна й ускладнити, наприклад, ліва рука має з’єднати вказівний та великий пальці, права – великий та мізинець. Ускладнюємо: вправа «ланцюжок»“Ліхтарики” Розвиток міжпівкульної взаємодії (мозолистого тіла), довільності і самоконтролю. Покласти кисті на стіл. Одна – стиснута в кулак, інша лежить на столі долонею. Одночасно змінювати положення рук (якщо права в кулаці, а ліва – долоня, то змінити на: права – долоня, ліва – кулак і так далі)
Лезгинка. Ліву долоню складіть у кулак, великий палець відставте убік, кулак розгорніть пальцями до себе. Правою рукою прямою долонею в горизонтальному положенні доторкніться до мізинця лівої. Після цього одночасно змініть положення правої і лівої рук. Повторіть 6–8 разів. Прагніть високої швидкості зміни положень. Змійка. Схрестіть руки долонями одна до одної, зчепіть пальці в замок, виверніть руки до себе. Рухайте пальцем, на який укаже ведучий. Палець повинен рухатися точно і чітко, не допускаючи синкінезій. Торкатися до пальця не можна. Послідовно у вправі повинні брати участь усі пальці обох рук.
Нейропсихологічні вправи для попередження і подолання дисграфії, дислексіїНейропсихологічна корекція спрямована на стимуляцію розвитку і формування злагодженої, скоординованої діяльності різних структур мозку. За допомогою спеціально розроблених рухових вправ і розвиваючих ігор стимулюється формування певних компонентів психічної діяльності: регуляція і контроль психічної діяльності, моторні навички, зорове, слухове, просторове сприйняття та багато інших.
В роботі з такими проблемами, як дисграфія і дислексія не треба очікувати швидких результатів. Треба набратись терпіння. У роботі з дітьми з особливими освітніми потребами найбільш ефективні корекційно-розвивальні технології, оскільки сам процес навчання дітей з ООП повинен мати корекційний характер, бути спрямованим на усунення перешкод для успішної інтеграції дитини у соціальне середовище, а не просто на оволодіння дитиною певних знань.