У зв'язку з орієнтацією шкільного процесу навчання на практичне володіння іноземною мовою проблема аудіювання все більше привертає увагу методистів. Ведеться серйозний теоретичний пошук у вивченні цього складного процесу.
Використання програми
«From Text To Speach»
на уроках
англійської мови
Мова є найважливішим засобом спілкування, без якого неможливе існування і розвиток людського співтовариства. Розширення та вимірювання якості характеру міжнародних зв'язків нашої держави, інтернаціоналізація всіх сфер суспільного життя роблять іноземні мови, зокрема англійська, реально затребуваними в практичній і інтелектуальної діяльності людини.
У зв'язку з орієнтацією шкільного процесу навчання на практичне володіння іноземною мовою проблема аудіювання все більше привертає увагу методистів. Ведеться серйозний теоретичний пошук у вивченні цього складного процесу.
Відомо, що в практиці викладання методика навчання аудіювання найменш розроблена. Однією з основних причин недостатньої уваги до аудіювання з боку методистів та викладачів є той факт, що до недавнього часу аудіювання вважалося легким умінням. Існувала точка зору, що якщо при навчанні усного мовлення викладач зосередить всі зусилля на говорінні і забезпечить оволодіння цим умінням, то розуміти мову учні навчаться стихійно, без спеціального цілеспрямованого навчання. Хоча вміння говоріння та аудіювання знаходяться у відомій взаємозв'язку, добитися їх рівномірного розвитку можна тільки за умови застосування спеціально розробленої системи вправ для розвитку розуміння саме усного мовлення в природних умовах спілкування. Навіть люди, досить вільно володіють іноземною мовою, відчувають труднощі при слуханні природному мовленні носіїв мови. Дані психології також свідчать, що сприйняття і розуміння усної мови є досить складною психічною діяльністю.
Таким чином, аудіювання є одним з найскладніших видів мовної діяльності. Недостатня розробленість даної теми виявляє актуальність мого дослідження, так як постає питання про те, наскільки використання відеоматеріалів допомагає наблизити процес навчання аудіювання до ситуацій реального спілкування з точки зору сприйняття інформації.
Аудіювання - це розуміння сприйманої на слух мови. Оволодіння аудіюванням дає можливість реалізувати виховні, освітні і розвиваючі цілі. Воно дозволяє вчити учнів уважно вслухатися в звукову мову, формувати вміння передбачати значеннєве зміст висловлювання і таким чином, виховувати культуру слухання не тільки іноземною, але і рідною мовою.
Аудіювання становить основу спілкування, з нього починається оволодіння усною комунікацією. Воно складається з уміння диференціювати сприймані звуки, інтегрувати їх у смислові комплекси, утримувати їх у пам'яті під час слухання, здійснювати розподіл усіх прогнозування і, виходячи із ситуації спілкування, розуміти сприйняту звукову ланцюг.
Аудіювання - це процес сприйняття, осмислення і розуміння мови мовця. Основна мета аудіювання (слухання) - розуміння змісту чужої мови, чужих думок і задуму, лежачого основу усного висловлювання.
Аудіювання - це смислове сприйняття звучала як спонтанно вимовної, так і озвученої письмовій мові.
Аудіювання - рецептивний вид мовленнєвої діяльності, який являє собою одночасне сприйняття і розуміння мови на слух і як самостійний вид мовленнєвої діяльності має свої цілі, завдання, предмет і результат. Це складне вміння, яке неможливо повністю автоматизувати, а лише частково - на рівні впізнавання фонем, слів і граматичних конструкцій.
Я зробила висновок, що аудіювання - це слухання з розумінням, самостійний вид мовної діяльності, який важче, ніж розмова, читання і письмо.
Навчанню аудіювання в методиці викладання іноземних мов надається велике значення, так як сприйняття іноземної мови на слух - процес складний, що вимагає від учня максимальної уваги.
Більшість людей, погано вміють слухати мову співрозмовника, особливо якщо він не зачіпає їх інтересів. Дослідження показують, що вміння зосереджено і витримано вислухати людину, вникнути в суть того, про що він говорить, володіють не більше 10% людей. Уміння слухати - це елемент мовної культури людини, прояв здатності адекватно розуміти і правильно оцінювати звукову мову, а також найважливіша умова для отримання освіти і успішного оволодіння основами наук.
Соловова Е. Н. дає наступну класифікацію аудіювання.
Він поділяє аудіювання на навчальний і комунікативне.
Навчальний аудіювання - виступає в якості засобу навчання, служить способом введення мовного матеріалу, створення міцних слухових образів мовних одиниць, становить передумову для оволодіння усною мовою, становлення і розвитку комунікативних умінь аудіювання.
Навчальний аудіювання допускає багаторазове (при самостійній роботі) і 2-кратне (при аудиторної роботі, під керівництвом вчителя) прослуховування одного і того ж матеріалу. Повторне прослуховування забезпечує більш повне і точне розуміння аудиотекста, а також краще запам'ятовування його змісту і мовної форми, особливо в тому випадку, коли прослуханий текст використовується для подальшого переказу, усного обговорення або письмового викладу.
Комунікативне аудіювання - вид мовної діяльності, націлений на сприйняття і розуміння усної мови на слух при її одноразовому прослуховуванні. Залежно від комунікативної установки, яка орієнтує на те, якою має бути широта і глибина розуміння, виділяються:
· аудіювання з розумінням основного змісту;
· аудіювання з повним розумінням;
· аудіювання з вибірковим витяганням інформації;
· аудіювання з критичною оцінкою.
У сучасних умовах обов'язковим компонентом цілей і змісту навчання іноземної мови в школі стає міжкультурна комунікація, що включає в себе знайомство з особливостями матеріальної і духовної культури носіїв мови, знання їх національної психології, традицій, звичаїв і норм поведінки. Тому необхідне застосування сучасних інформаційних технологій навчання, що забезпечує необмежений доступ до джерел знань через електронні довідники, енциклопедії, живопис і кінофільми.
Однією з таких технологій є робота з відеоматеріалом, так як ця форма навчальної діяльності не тільки активізує увагу учнів, а й сприяє вдосконаленню навичок аудіювання.
Адже зорова опора звучного з екрана іншомовного звукового ряду допомагає повнішому і точнішому розумінню його сенсу. Вірне твердження, що відео по важливості і доцільності використання поступається тільки вчителю - носію мови.
З метою найбільш ефективного використання відео в процесі навчання іноземним мовам необхідно виділити переваги названого засоби навчання.
· Доступність відеоматеріалів, які можуть бути записані з різних джерел
· Можливість більш активної творчої діяльності викладача
· Використання різних режимів роботи, наприклад, роботи зі стоп-кадром, роботи з відеодоріжці і т.д .;
· Відеоматеріали легко використовуються при різних видах роботи: індивідуальної, парної, групової, колективної;
· Відеоапаратура дозволяє розділити цілий фільм на потрібну кількість відеофрагментів залежно від цілей, індивідуальних потреб і особливостей учнів і далі працювати з кожним фрагментом окремо;
· Використання відео робить заняття більш емоційним і ефективним;
· Використання відео дозволяє розвивати мовну активність, дає можливість в простій наочній формі донести інформацію до учнів. Важливо, що інтерес не слабшає при багаторазових переглядах, а допомагає підтримувати увагу до повторення навчального матеріалу і забезпечує ефективність сприйняття;
· Інформативна насиченість;
· Концентрація мовних засобів;
· Використання кінофільмів на уроках англійської мови вносить різноманітність у навчальний процес, сприяє активізації учнів, підвищує інтерес до вивчення англійської мови;
· Емоційний вплив на учнів.
Окрім відео матеріалів в своїй роботі використовую програму «From Text To Speach»
Для мене вона корисна тим, що я можу сама вибрати або написати текст і перетворити його у аудіо запис.
В мене є можливість самій вибрати мову, особу, яка буде читати даний текст, а також швидкість його прочитання
Після цього я створюю аудіо запис
І можу відразу ж його завантажити
Робота з даною програмою може бути корисною як на уроках, так і в підготовці до ЗНО та ДПА
Список використаних джерел