Інформаційно-просвітницький матеріал про використання QR-кодів у освітньому процесі.
Стаття, яка допоможе вчителю будь-якого предмету самостійно опанувати даний сервіс та використовувати його у своїй професійній діяльності.
QR-коди можна використовувати з інтернетом так і без нього.
Використання QR-кодів різноманітне від квестів до виконання самостійних завдань, тощо
Дрижал Олександр Михайлович
методист НМЦ викладання інформатики, ІКТ і ДН, ст. викладач кафедри теорії та методик природничо-математичних дисциплін та технологій, Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
Використання QR – кодів у навчально-виховному процесі.
В даній статті розповідається про можливості використання сучасного виду кодування за допомогою QR-кодів та використання додатку QR-сканера на мобільних пристроях на уроках інформатики та інших уроках у школі. У статті розповідається як можна застосовувати прикладні додатки на смартфонах і планшетах під час виконання завдань квесту, при вивченні на уроках інформатики теми «Кодування» та інших темах. Також QR-коди набувають популярності у сучасних книгах, підручниках, ними кодують додаткові матеріали, які розміщенні на веб-ресурсах і не увійшли у книгу чи підручник.
В статті наведенні приклади інтернет-ресурсів створення QR-кодів та приклади самих QR-кодів, які будуть корисними учням, учителям загальноосвітніх навчальних закладів, методистам, практичних завдань, і коментар до них.
Ключові слова:
App Store, Play Market, QR-code, QR-scanner, QR-код, QR-сканер, веб-сайт, гіперпосилання, Інтернет-сервіси, Інтернет-ресурси, комп’ютерна програма, піксельне зображення, прикладна програма.
Перед тим як розкрити тему, хочу запропонувати деякий матеріал із історії виникнення QR-кодів.
QR-код (англ. quick response — швидкий відгук) — матричний код (двовимірний штрих-код), розроблений і представлений японською компанією «Denso-Wave» в 1994 році. Основна перевага QR-кода — це легке розпізнавання сканувальним обладнанням (в тому числі й фотокамерою мобільного телефона), що дає можливість використання в торгівлі, на виробництві, в логістиці.
На відміну від старого штрихкоду, який сканують тонким променем, QR-код визначається сенсором як двовимірне зображення. Три квадрати в кутах зображення та менші синхронізуючі квадратики по всьому коду дозволяють нормалізувати розмір зображення і його орієнтацію, а також кут, під яким сенсор розташований до поверхні зображення. Точки переводяться в двійкові числа з перевіркою контрольних сум.
Основна перевага QR-коду — це легке розпізнавання скануючим обладнанням (в тому числі і фотокамерою мобільного телефону).
Хоча термін «QR code» є зареєстрованим товарним знаком «DENSO Corporation», використання кодів не обкладається ніякими ліцензійними відрахуваннями, а самі вони описані й опубліковані як стандарти ISO. Специфікація QR-коду не описує формат даних.
Найпопулярніші програми перегляду QR-кодів підтримують такі формати даних: URL, веб-сторінки, E-mail (з темою листа), SMS на номер (з темою), MeCard, vCard, географічні координати.
Також деякі програми можуть розпізнавати файли GIF, JPG, PNG або MID менше 4 КБ і зашифрований текст, але ці формати не отримали популярності.
Більше інформації про структуру самого коду можна почитати у відкритих джерелах, зокрема у Вікіпедії [2].
Тепер перейдемо достворення самого QR-коду, за допомогою Інтернет-ресурсів (сайтів). Такий двовимірний код у вигляді квадрату з пікселями чорного та білого кольору можна створити за допомогою ресурсів. [4]-[13].
Розглянемо приклад створення QR-коду за допомогою веб-сайту http://ua.qr-code-generator.com
З меню ресурсу видно, що кодувати можна:
Це список найбільш поширених кодувань. У навчально-виховному процесі для вчителів та учнів достатньо вміти кодувати текст та гіперпосилання.
Приклади QR-кодів шифрованого тексту:
Приклади QR-кодів із шифрованими гіпер посиланнями, посиланнями на відео у Ютубі:
Приклади використання QR-кодів у повсякденому житті, зокрема в громадському транспорті міста Хмельницького (у тролейбусах) та на визначних, історичних пам’ятках міста Хмельницького:
Як видно із інтернет ресурсу, а вони у більшості своїй схожі у створенню QR-кодів. Обираємо тип кодування, наприклад «направлення на веб-ресурс» копіюємо гіперпосилання у відповідне поле та натискаємо кнопку «Створення QR-коду». Справа з’являється відповідний двовимірний піксельний код – QR-код. Під ним кнопка «Скачати QR-код». Код завантажується запакованим архівом, а сам код має формат *.JPG.
Для перевірки правильності створення QR-коду, звісно потрібно мати мобільний пристрій: смартфон чи планшет, на якому встановлений відповідний додаток – «QR-сканер». Для цього потрібно зайти в App Store або Plat Market та в пошуку знайти відповідний додаток, як показано на малюнку.
Щоб завантажити мобільний додаток потрібно, щоб на мобільному пристрої був інтернет, тобто або інтернет підключення через WIFI або ж мобільний інтернет. Потім додаток можна використовувати без підключення до інтернету.
Перевіряти правильність створення можна прямо скануючи QR-код з екрану монітору камерою мобільного пристрою з використоанням відповідного додатку.
І на завершення, декілька прикладів застосування QR-кодів у навчально-виховному процесі.
По перше, сучасні автори підручників та посібників використовують QR-коди, для перенаправлення на додатковий матеріал, який не увійшов у сам підручник (через те, що кількість сторінок має певні обмеження). Автори розміщують додатковий матеріал на своїх інтернет-ресурсах. Це може бути: аудіо-файли, відео, презентації, фото чи малюнки, тощо.
По друге, кодуючи текст за допомогою QR-кодів, учитель може кодувати учням завдання, які вони повинні виконати і це усе оформляти у вигляді квесту, чи як елементи квесту на уроці.
По третє, на уроках інформатики, під час вивчення теми «Кодування» можна на прикладі QR-кодів показати як можна кодувати інформацію різного типу.
Також, як видно із товарів та послуг, які продаються та купуються на ринку. Торгові марки та сервіси використовують QR-код для кодування посилання на свої інтернет-ресурси чи види послуг. Зокрема мобільний банкінг у Privat24. Маркування товарів QR-кодами та багато інших випадків застосування, які були наведенні вище. Тому ознайомлення учнів та вчителів з QR-кодами є необхідною умовою у сучасному інформаційному світі.
Список використаних джерел та літератури: