18 червня о 18:00Вебінар: Ігрові методики та вправи в роботі вчителя початкових класів

Використання QR-кодів у освітньому середовищі

Про матеріал

Інформаційно-просвітницький матеріал про використання QR-кодів у освітньому процесі.

Стаття, яка допоможе вчителю будь-якого предмету самостійно опанувати даний сервіс та використовувати його у своїй професійній діяльності.

QR-коди можна використовувати з інтернетом так і без нього.

Використання QR-кодів різноманітне від квестів до виконання самостійних завдань, тощо

Перегляд файлу

 

 

Дрижал Олександр Михайлович

методист НМЦ викладання інформатики, ІКТ і ДН, ст. викладач кафедри теорії та методик природничо-математичних дисциплін та технологій,  Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти

 

 

Використання QR кодів у навчально-виховному процесі.

В даній статті розповідається про можливості використання сучасного виду кодування за допомогою QR-кодів та використання додатку QR-сканера на мобільних пристроях на уроках інформатики та інших уроках у школі. У статті розповідається як можна застосовувати прикладні додатки на смартфонах і планшетах під час виконання завдань квесту, при вивченні на уроках інформатики теми «Кодування» та інших темах. Також QR-коди набувають популярності у сучасних книгах, підручниках, ними кодують додаткові матеріали, які розміщенні на веб-ресурсах  і не увійшли у книгу чи підручник.

В статті наведенні приклади інтернет-ресурсів створення QR-кодів та приклади самих QR-кодів, які будуть корисними учням, учителям загальноосвітніх навчальних закладів, методистам, практичних завдань, і коментар до них.

 

Ключові слова:

App Store, Play Market, QR-code, QR-scanner, QR-код, QR-сканер, веб-сайт, гіперпосилання, Інтернет-сервіси, Інтернет-ресурси, комп’ютерна програма, піксельне зображення, прикладна програма.

 

Перед тим як розкрити тему, хочу запропонувати деякий матеріал із історії виникнення QR-кодів.

QR-код (англ. quick response — швидкий відгук) — матричний код (двовимірний штрих-код), розроблений і представлений японською компанією «Denso-Wave» в 1994 році. Основна перевага QR-кода — це легке розпізнавання сканувальним обладнанням (в тому числі й фотокамерою мобільного телефона), що дає можливість використання в торгівлі, на виробництві, в логістиці.

На відміну від старого штрихкоду, який сканують тонким променем, QR-код визначається сенсором як двовимірне зображення. Три квадрати в кутах зображення та менші синхронізуючі квадратики по всьому коду дозволяють нормалізувати розмір зображення і його орієнтацію, а також кут, під яким сенсор розташований до поверхні зображення. Точки переводяться в двійкові числа з перевіркою контрольних сум.

 

Основна перевага QR-коду — це легке розпізнавання скануючим обладнанням (в тому числі і фотокамерою мобільного телефону).

Хоча термін «QR code» є зареєстрованим товарним знаком «DENSO Corporation», використання кодів не обкладається ніякими ліцензійними відрахуваннями, а самі вони описані й опубліковані як стандарти ISO. Специфікація QR-коду не описує формат даних.

Найпопулярніші програми перегляду QR-кодів підтримують такі формати даних: URL, веб-сторінки, E-mail (з темою листа), SMS на номер (з темою), MeCard, vCard, географічні координати.

Також деякі програми можуть розпізнавати файли GIF, JPG, PNG або MID менше 4 КБ і зашифрований текст, але ці формати не отримали популярності.

Більше інформації про структуру самого коду можна почитати у відкритих джерелах, зокрема у Вікіпедії [2].

Тепер перейдемо достворення самого QR-коду, за допомогою Інтернет-ресурсів (сайтів). Такий двовимірний код у вигляді квадрату з пікселями чорного та білого кольору можна створити за допомогою ресурсів. [4]-[13].

Розглянемо приклад створення QR-коду за допомогою веб-сайту http://ua.qr-code-generator.com

З меню ресурсу видно, що кодувати можна:

  • веб-посилання;
  • текстову інформацію (біля абзацу тексту);
  • персональні дані (дані візитівки);
  • відправдення повідомлень.

Це список найбільш поширених кодувань. У навчально-виховному процесі для вчителів та учнів достатньо вміти кодувати текст та гіперпосилання.

Приклади QR-кодів шифрованого тексту:

Приклади QR-кодів із шифрованими гіпер посиланнями, посиланнями на відео у Ютубі:

 

 

Приклади використання QR-кодів у повсякденому житті, зокрема в громадському транспорті міста Хмельницького (у тролейбусах) та на визначних, історичних пам’ятках міста Хмельницького:

       

Як видно із інтернет ресурсу, а вони у більшості своїй схожі у створенню QR-кодів. Обираємо тип кодування, наприклад «направлення на веб-ресурс» копіюємо гіперпосилання у відповідне поле та натискаємо кнопку «Створення QR-коду». Справа з’являється відповідний двовимірний піксельний код – QR-код. Під ним кнопка «Скачати QR-код». Код завантажується запакованим архівом, а сам код має формат *.JPG.

Для перевірки правильності створення QR-коду, звісно потрібно мати мобільний пристрій: смартфон чи планшет, на якому встановлений відповідний додаток – «QR-сканер». Для цього потрібно зайти в App Store або Plat Market та в пошуку знайти відповідний додаток, як показано на малюнку.

Щоб завантажити мобільний додаток потрібно, щоб на мобільному пристрої був інтернет, тобто або інтернет підключення через WIFI або ж мобільний інтернет. Потім додаток можна використовувати без підключення до інтернету.

Перевіряти правильність створення можна прямо скануючи QR-код з екрану монітору камерою мобільного пристрою з використоанням відповідного додатку.

І на завершення, декілька прикладів застосування QR-кодів у навчально-виховному процесі.

По перше, сучасні автори підручників та посібників використовують QR-коди, для перенаправлення на додатковий матеріал, який не увійшов у сам підручник (через те, що кількість сторінок має певні обмеження). Автори розміщують додатковий матеріал на своїх інтернет-ресурсах. Це може бути: аудіо-файли, відео, презентації, фото чи малюнки, тощо.

По друге, кодуючи текст за допомогою QR-кодів, учитель може кодувати учням завдання, які вони повинні виконати і це усе оформляти у вигляді квесту,  чи як елементи квесту на уроці.

По третє, на уроках інформатики, під час вивчення теми «Кодування» можна на прикладі QR-кодів показати як можна кодувати інформацію різного типу.

Також, як видно із товарів та послуг, які продаються та купуються на ринку. Торгові марки та сервіси використовують QR-код для кодування посилання на свої інтернет-ресурси чи види послуг. Зокрема мобільний банкінг у Privat24. Маркування товарів QR-кодами та багато інших випадків застосування,  які були наведенні вище. Тому ознайомлення учнів та вчителів з QR-кодами є необхідною умовою у сучасному інформаційному світі.

Список використаних джерел та літератури:

 

  1. Голицына И. Н. Мобильное обучение как новая технология в образовании [Електронний ресурс] / И. Н. Голицына, Н. Л. Половникова. – 2009. – Режим доступа : http://library.istu.edu/bulletin/art.tech. 2009.05.pdf    (Дата Звернення: 15.01.2018 )
  2. Вікіпедія [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/ (Дата звернення: 15.01.2018р)
  3. Жук Ю.О. Системні особливості освітнього середовища як об'єкта інформатизації // Післядипломна освіта в Україні. – 2002. - № 1. – с. 35–37.
  4. Інтернет-ресурс по ствернню QR-кодів [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://www.qr-code-generator.com/  (Дата звернення: 15.01.2018)
  5. Інтернет-ресурс по створенню QR-кодів (російською) [Електронний ресурс].   Режим доступу: http://qrcode.tec-it.com/ru (Дата звернення: 15.01.2018)
  6. Інтернет-ресурс по створенню QR-кодів (російською) [Електронний ресурс].   Режим доступу: http://www.visualead.com/qr-code-generator (Дата звернення: 15.01.2018)
  7. Інтернет-ресурс по створенню QR-кодів (російською) [Електронний ресурс].   Режим доступу: https://qr.net/ (Дата звернення: 15.01.2018)
  8. Інтернет-ресурс по створенню QR-кодів (українською мовою) [Електронний ресурс].   Режим доступу: http://ua.qr-code-generator.com/ (Дата звернення: 15.01.2018)
  9. Інтернет-ресурс по створенню QR-кодів [Електронний ресурс].   Режим доступу : https://www.the-qrcode-generator.com/ (Дата звернення: 15.01.2018)
  10. Інтернет-ресурс по створенню QR-кодів [Електронний ресурс].   Режим доступу:  http://www.qrstuff.com/ (Дата звернення: 15.01.2018)
  11. Інтернет-ресурс по створенню QR-кодів [Електронний ресурс].   Режим доступу:  https://www.unitag.io/qrcode (Дата звернення: 15.01.2018)
  12. Інтернет-ресурс по створенню QR-кодів [Електронний ресурс].   Режим доступу:  http://goqr.me/ (Дата звернення: 15.01.2018)
  13. Інтернет-ресурс по створенню QR-кодів [Електронний ресурс].   Режим доступу:   https://qrcode.kaywa.com/ (Дата звернення: 15.01.2018)
  14. К.Л.Бугайчук, 2012 Інформаційні технології і засоби навчання. 2012. №1 (27).
  15. П. Малежик, М. Малежик Використання мобільних апаратних пристроїв у навчальному процесі/Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Випуск 48, 2014 р.
Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Біденко Ніна Дмитрівна
    Стаття відповідає потребам вчителя в сучасній освітній діяльності.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
7 червня 2018
Переглядів
3197
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку