1
«Використання різноманітних технологій навчання як засіб підвищення якості викладання географії»
ВСТУП
Проблема визначення універсального типу навчання, який забезпечував би позитивний результат, хвилювала педагогів з давних - давен. Один з видатних педагогів усіх часів Я.А. Каменський намагався знайти такий загальний порядок навчання, при якому воно здійснювалось би за єдиним законом людської природи. Тоді навчання не потребувало б нічого іншого, окрім «штучного розподілу часу, предметів і методу».
З часів Я.А. Каменського в педагогіці спостерігалось немало спроб зробити навчання схожим на якісно працюючий механізм. Більш ніж 300-річна історія розвитку педагогіки доводить, що і зараз ми не наблизились до цього ідеалу, не змогли створити ідеальний механізм під назвою «навчальний процес».
Це не свідчить про безсилля науки в дослідженні природи людини, або про недостатність пошуків у педагогів-практиків. Виникає справедливе питання: що ж заважає знаходженню ідеального методу? Коротко можна відповісти: розмаїтість, багато варіативність, неоднозначність. Тобто: розмаїття цілей і завдань навчання, елементів змісту освіти та видів навчального матеріалу; багатоваріантність умов і засобів навчання; неоднозначність прояву закономірностей засвоєння змісту освіти в залежності від індивідуальних особливостей дітей і багатьох інших факторів.
Відвідуючи уроки, ми спостерігаємо, як по різному організують і проводять заняття кращі вчителі, як по різному вони будують навчально-виховний процес і досягають високих результатів як на «традиційних» уроках, так і на уроках де використовуються інноваційні та сучасні технології навчання.
У кожного вчителя свій стиль роботи, темп й ритм ведення заняття, власні методи і прийоми, певні психолого-педагогічні здобутки тощо.
Відтак можна зробити висновок, що в практиці навчання немає єдиного ідеального підходу, а є велике розмаїття ідей щодо організації навчання. Ідея багатоваріантності моделей організації навчально-виховного процесу отримає все більше визнання у всьому світі.
І все ж пошуки універсального єдиного ефективного підходу не припиняються. Для цього є вагомі причини. Сьогодні навчання носить масовий характер і за цих умов у діяльності школи виникають певні протиріччя: вимоги до якості масової підготовки її випускників зростають, рівень навчання для всіх учнів підвищується, діапазон індивідуальних відмінностей дітей великий, а умови навчання залишаються усередненими. Тому не дивним є те, що навчальний процес не завжди ефективний, і суспільство висловлює невдоволеність роботою школи в різних її ланках. Для поліпшення навчального процесу багато вчених і педагогів-практиків продовжують пошук такої побудови навчально-виховного процесу, яка була б ефективною в умовах масової школи, сприяла б успішній діяльності кожного вчителя.
Іншими словами, в сучасній дидактиці тривають пошуки таких дидактичних підходів, таких дидактичних засобів, які б змогли зробити навчання технологічним процесом з гарантованим високим результатом.
ВИКОРИСТАННЯ РІЗНОМАНІТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИКЛАДАННЯ ГЕОГРАФІЇ
Сучасний світ не просто змінюється. Його змістом, основним виміром і разом з тим основним важелем стає розвиток особистості, власне людський розвиток. Цим пояснюється увага до природи соціальних систем, тенденцій їх розвитку. Передусім прискіпливому аналізу підлягає освітня система, оскільки є одним з найвпливовіших факторів процесу особистісного становлення людини. Її головне завдання – створити найкращі умови для самопізнання, саморозвитку, а потім і самореалізації своєї сутності кожною особистістю.
В практиці роботи вчителя використовуються різноманітні інноваційні технології: від теорії оптимізації навчального процесу
до теорій, які ввійшли до методичної скарбнички зовсім недавно:
- особистісно-орієнтоване навчання – це таке навчання центром якого є особистість дитини, її самобутність, самоцінність. Творчі групи нашого ліцею розробили вимоги до уроку особистісно-орієнтованого навчання;
- проблемне навчання, коли вивчення навчального матеріалу супроводжується створенням проблемних ситуацій за допомогою творчих задач і питань – проблем. Використовуючи технологічну схему проблемного навчання вчитель може створювати різноманітні проблемні ситуації;
- прихильники діалогічного підходу до навчання використовують алгоритм методичних особливостей уроку – діалогу, враховуючи правила ведення дискусії.
Визнання учня головною дійовою фігурою навчально-виховного процесу вимагає виховувати творчу особистість, тобто - креативну особистість. Поняття обдарованості і творчості взаємопов’язані. Тому виховувати обдаровану дитину можливе лише з використанням креативних технологій в навчально-виховному процесі.
Таким чином, інноваційна педагогічна система відповідає таким основним критеріям:
- сталий розвиток шляхом впровадження новацій, що надійшли «ззовні»; та ініціювання інновацій «з середини»;
- значний креативний потенціал;
- не лінійність розвитку завдяки ідеям багатоваріантності, альтернативності шляхів розвитку (різноманітність підходів, напрямків), які визначаються не тільки минулим системи, а й її майбутнім.
Інноваційна спроможність педагогічної системи багато чому зумовлена її креативним потенціалом. Проблема креативності – це проблема креативної особистості, яку вирізняє особлива природа особистісного становлення. В усі часи особистості з надмірним творчим потенціалом підлягали нейтралізації, оскільки вони майже не керовані й «здатні потрясти основи цивілізації».
На запитання: «Чого ви очікуєте від школи?» роботодавці, бізнесмени, політичні діячі, керівники шкіл та вчителі відповідають: «Треба виховувати дитину, яка вміє спочатку самостійно вчитись, а потім самостійно творчо працювати і жити». В ліцеї учень повинен навчитися, в першу чергу, самостійно формувати мету та шляхи її досягнення. Цього досягти значно важче, ніж навчити читати, писати та лічити. І на допомогу приходять інтерактивні технології.
Щоб мати можливість знайти своє місце в житті, учень сучасної школи повинен оволодіти певними якостями:
- гнучко адаптуватися у мінливих життєвих ситуаціях;
- самостійно і критично мислити;
- уміти бачити проблему і знаходити шляхи раціонального вирішення;
- бути здатним генерувати нові ідеї, творчо мислити;
- грамотно працювати з інформацією;
- бути комунікабельним, контактним у різних соціальних групах.
В умовах цієї парадигми освіти професійні вміння вчителя повинні бути спрямовані не просто на контроль знань та умінь школярів, а на діагностику їх діяльності та розвитку, а це значно складніше, ніж традиційна освіта.
Як писав письменник Заболоцький, якими виростуть діти, такою буде Земля. Випускники, які успішно опанували курс навчальних програм середньої освіти, вміють застосовувати свої знання в знайомій ситуації, але не вміють самостійно працювати з інформацією, самостійно набувати знання, не можуть розраховувати на успіх в інформаційному суспільстві.
Нові історичні повороти спричиняють нові ідеї, цінності і нові освітні реформи, що припускають формування моделі «нової людини». Ще нещодавно якість освіти визначалась знаннями, уміннями і навичками в межах навчальних програм.
Сьогодні освіта має бути побудована на 4-х основних ідеях:
Пріоритетним в оволодінні інтелектуальними загально навчальними уміннями розглядається здатність учня трансформувати, здійснювати перенос знань у нові умови і використовувати їх. Поняття «компетентність», що з’явилось у школі з початком її модернізації розглядається як мета освітнього процесу в цілому.
Головним в роботі з учнем для вчителя виступає не предмет, якому він навчає, а особистість, яку він формує. Не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов’язаною з вивченням предмета. Вчитель в більшій мірі повинен не стільки володіти предметом, скільки вміти навчати.
Теоретичне запам’ятання гальмує розвиток дитини (східна філософія пропонує дати дитині років до п’яти свободу мислення, свободу сприйняття світу); дитина народжується генієм, а ми системою навчання губимо її геніальність.
Мені дуже подобається вислів: «Якщо не вмієш навчати, то викладай!»
Учень на уроці повинен, на мою думку, використовуючи знання, створити щось нове, навчатися діючи, в оточуючому середовищі.
Вчитель повинен шукати здібності учнів, а потім їх розвивати. Вчитель може варіювати програмою так, щоб розвивати дитину, і треба пам’ятати, що оцінка результату, який показує дитина часто суб’єктивна, тому, що ми оцінюємо не реальність, а те, що хочемо бачити, але ж розумова діяльність у кожній дитині розвивається по-різному, треба пам’ятати про розвиток дитини на кожному уроці.
В рамках модернізації освіти зростає потреба у збільшенні питомої ваги продуктивного, тоб то якісного навчання у навчально-виховному процесі.
Термін «продуктивне навчання» - відбиває принципово ідею, активної, самостійної навчальної діяльності учня.
Продуктивність передбачає забезпечення чіткої націленості на реальний, конкретний, кінцевий продукт, створений учнем в рамках навчально-пізнавальної діяльності під час опанування предмету.
Досвід багатьох країн (Греція, Данія, Іспанія, Великобританія, Росія та інші), що входять до мережі продуктивних шкіл, доводять, що освіту можна було б переорієнтувати з трансляції знань і контролю їх формального засвоєння, на організацію мотивованого, самостійного практико – орієнтованого навчання, результати якого пред’являються в конкретному соціально значимому продукті.
Продуктивне навчання відрізняється від відомих методів і форм навчання тим, що до процесу навчально – пізнавальної діяльності додаються завдання, що потребують від учнів створення власного значимого продукту на підставі знань, якими вони володіють.
Головні переваги продуктивного навчання:
Освітні цілі у продуктивному навчанні - отримання конкретного продукту в результаті самостійної предметної діяльності учня згідно з загальними вимогами навчання.
Постановка практичних завдань в якості практико – орієнтованого змісту освіти в корені змінює всю справу навчання. Самовизначення стимулює мотивацію.
Індивідуальні програми, метод проектів, навчання в ситуації реальної роботи – найважливіші відмінні риси в організації процесу продуктивного навчання. Сьогодні наші школи не готові до широкого ведення продуктивного навчання, але не використати можливості продуктивного навчання при формуванні учнівських компетентностей було б упущенням.
Продуктивне навчання спрямовано на організацію навчальних занять, які сприяють створенню під керівництвом вчителя проблемних ситуацій й активну самостійну діяльність учнів з їх вирішення, внаслідок чого і відбувається розвиток розумових здібностей особистості та творче оволодіння знаннями, навичками, вміннями. Пізнавальна самостійність учнів у навчанні визнається і визначається як властивість особистості – готовність до оволодіння знаннями своїми силами. А пізнавальна активність полягає в тому, що учень, аналізуючи, порівнюючи, синтезуючи, узагальнюючи та конкретизуючи фактичний матеріал, сам шукає та одержує нову інформацію.
Слід звернути увагу на те, що створення уроків творчості, співробітництва – це кропіткий, важкий і тривалий процес перебудови мислення учнів і вчителів зі схеми «почув – запам’ятав - переказав» до схеми « пізнав (шляхом пошуку разом із учителем і однокласниками) – осмислив – сказав-запам’ятав». Уроки такого роду не завжди методично бездоганні, красиві, відповіді учнів на таких уроках менш відшліфовані, чим відповідь-переказ. Питання і завдання учителя на творчому рівні не завжди супроводжуються «лісом» рук, оскільки розумовий процес не завершується блискавично і одночасно в усіх. На «творчих» уроках не почуєш тиші. Такі уроки більш результативні для особистісного розвитку учнів.
Цей тип навчання орієнтований не тільки на розвиток пізнавальних функцій (мислення, сприйняття, пам’яті і ін.), але більшою мірою – це процес становлення дитини як суб’єкта різноманітних видів і форм людської діяльності у тому числі і навчальної.
На мій погляд, продуктивно, тобто якісно навчати можливо у тому закладі який сам працює творчо, продуктивно.
Мені пощастило, оскільки я прийшла працювати в школу, де педагогічний пошук ведеться постійно. На початку роботи я зіткнулася з проблемою недооцінки географічних знань учнів, бо школа перейшла на профільне навчання за напрямами: лінгвістичний, хіміко - біологічний, фізико-математичний. Географія залишилася осторонь, я це відчула. Прийшлось працювати так, щоб повернути зацікавленість учнів до свого предмету.
По-перше, я змінила підхід до самого уроку і позакласної роботи. Раніше я намагалася розповісти все, що знаю сама, але відомо, що поганий вчитель підносить істину, а хороший вчить її знаходити, тому тепер я намагаюсь зробити свої уроки більш проблемними. І щоб твій предмет став для учнів улюбленим, потрібно зробити уроки цікавими. Щоб за дверима з табличкою «Кабінет географії» для них розкривався світ таємниць і відкриттів, світ різноманітності природи, життя і побуту людей у ній; світ наукових суперечок, поразок і перемог; світ величі природи і її одночасної беззахисності.
Важко назвати інший шкільний предмет, який був би таким же широким, як географія, діапазоном міжпредметних зв’язків, мав би таку ж різноманітність форм і засобів навчання.
Навчаючи свого предмету, я свідомо чи ні, стихійно чи цілеспрямовано формую в учнів ставлення до географії, і це ставлення стає важливим результатом їх роботи, від них в більшості залежить якість оволодіння самим предметом.
Урок був і залишається однією з основних форм навчально-виховної роботи у школі, при цьому він видозмінюється, удосконалюється, набуває нових, пристосованих до часу рис – урок думки, спілкування, творчості. Щасливі учитель і учні, що спішать назустріч один одному, що спішать на урок.
Наша пам’ять зберігає багато спогадів, і шкільні роки займають серед них чільне місце. І тільки від учителя залежить, якими будуть ці спогади, якими будуть наші учні.
Моє учительське кредо: «Багато можна досягти, варто тільки захотіти».
(Р. Амундсен)
Я вважаю, що потрібно, навчаючи географії:
- виховувати творчу особистість, оскільки ідея входить у храм розуму вратами почуттів;
- розвивати пізнання різноманітності сучасного географічного простору на різних рівнях (від локального до регіонального, від регіонального до глобального), що дає можливість учню зорієнтуватися у світі і уявляти його географічну картину;
- формувати поняття основних проблем взаємодії суспільства і природи;
- удосконалювати погляди особистості, яка могла б адаптуватися у сучасному поляризованому світі і вміла би приймати самостійні рішення;
- вчити використовувати набуті знання з географії у повсякденному житті.
Я вважаю, що на уроках географії потрібні:
- критичне мислення, діалогічність;
- самостійний пошук, робота учнів;
- зв’язок того, що вивчається, і сучасністю;
- урок-творчість учителя і учня;
- зв’язок між уроками однієї теми;
- завершеність (логіка початку і кінця) уроку;
- ретроспективні і перспективні міжпредметні зв’язки;
- додатковий матеріал допомагає засвоєнню основного, підвищує пізнавальну активність і веде до творчого пошуку.
Технології уроку створює вчитель. З точки зору досягнення ефективності я не приємлю методичного тиску, але пропоную замислитись над метою кожного уроку. На мій погляд, кажучи о якості уроку, треба виявити кінцеву мету діяльності учнів на кожному уроці. Якщо учитель розуміє для себе очікувані результати (що я хочу досягти?), то методи, які він використовує для досягнення мети можуть бути такі, які подобаються кожному в роботі.
ВИСНОВКИ ТА ПРОПОЗИЦІЇ
Чим відрізняється новачок від спеціаліста, тобто фахівця? Фахівець розпізнає глибинну структуру проблеми, оцінюючи умови та передбачаючи перспективу. Новачки починають з теорії і відомого рішення.
На питання: «Що вам не подобається на уроці?» діти відповіли: монолог учителя, не має часу на осмислювання. А учителя відповіли: діти не вміють логічно мислити і висловлювати думки.
Пам’ятайте : Нікого неможливо навчити. Можна лише навчитися – самому й для себе. Східна мудрість говорить: «Якщо маленька людина в маленькому місці сумлінно робить свою маленьку справу – Всесвіт стає кращим». А від того чому, а головне як ми будемо навчати наших учнів буде залежить наше з вами життя у майбутньому. Тільки той вчитель, який вміє самостійно займатися самоосвітою, постійно знаходиться в творчому пошуку, має можливість викладати свій предмет на високому рівні, використовуючи інноваційні та сучасні технології навчання.
Я хочу побажати творчо працюючому учителю бачити глибинну суть уроку, створювати ситуації для активної, тобто продуктивної роботи учня. І тоді, на мою думку, навчальний процес буде ефективним, а кожен урок якісним.