Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту
Шпанівської селищної ради
Рівненського району
Рівненської області
Великожитинський ліцей
ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ СВІТ-ДИЗАЙНУ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ «ІНІЦІАТИВНІСТЬ І ПІДПРИЄМЛИВІСТЬ» НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ.
Підготувала
вчитель трудового навчання
Гарасюк Олена Миколаївна
2022 рік
Укладач:
Гарасюк Олена Миколаївна, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель. Використання технології світ-дизайну для формування ключової компетентності «ініціативність і підприємливість» на уроках трудового навчання. – Великий Житин, 2022 р. - с.
Посібник містить інформацію про особливості формування ініціативності та підприємливості на уроках трудового навчання, інформаційні матеріали для опанування технології світ-дизайну.
Мета посібника – допомогти учителям та учням створювати нові проекти, використовуючи нетрадиційні технології на уроках трудового навчання в 5-9 класах та уроках технологій у 10-11 класах. Також посібник буде корисний керівникам гуртків, факультативів, а також тим, хто любить виготовляти красиві речі власноруч.
Схвалено на засіданні педагогічної ради Великожитинського ліцею Шпанівської сільської ради.
Протокол № від
ЗМІСТ
Вступ ………………………………………………………………………….. 4
підприємливість» на уроках трудового навчання……………………….. 6
Додатки ……………………………………………………………………… 20
Джерела ……………………………………………………………………….. 23
ВСТУП
Як зазначено в концепції «Нова українська школа», освітня галузь «Технології» повинна забезпечити, в межах ключових компетентностей ініціативність і підприємливість, формування у учнів таких умінь: проєктувати власну професійну діяльність відповідно до своїх схильностей, переваг і недоліків, мислити творчо, генерувати нові ідеї і ініціативи та утілювати їх у життя для підвищення власного добробуту і для розвитку суспільства і держави; формулювати цілі і завдання, розробляти план для їх досягнення, прогнозувати і нівелювати ризики, ухвалювати рішення і оцінювати їх ефективність, раціонально використовувати ресурси. Також в учнів повинні бути сформовані такі ставлення: впевненість під час реалізації власних ідей, визнання своїх талантів, здібностей, умінь і демонстрація їх у праці та творчості; здатність брати на себе відповідальність за кінцевий результат власної та колективної діяльності, ініціативність, відкритість до нових ідей (Гриневич, 2016).
Підприємливість - це риса особистості, засадами якої є установка на постійний пошук нових можливостей за межами наявних ресурсів, саморозвиток та самореалізацію, ефективна діяльність в умовах невизначеності. Її результатом стає створення та реалізація об’єктивно або суб’єктивно нових ідей, технологій і соціальних проєктів.
У процесі розбудови сучасного інформаційного суспільства саме знання і вміння їх застосовувати є основним капіталом і ключовим ресурсом особистості. Тільки компетентний спеціаліст є сьогодні конкурентно-спроможним. Можливо, тому одним зі стимулів для впровадження компетентнісного підходу в освіті стали вимоги підприємництва та бізнесу.
Сьогодні, для того щоб почати займатися власним бізнесом потрібно проявити чималу креативність, також потрібні деякі фінансові витрати і, передовсім, хороші організаторські здібності. Але, завжди можна знайти ту бізнес ідею, котра буде вам подобатись, приносити матеріальне задоволення і не буде вимагати серйозних фінансових затрат, якщо тільки поставити перед собою конкретне завдання. Ось така бізнес ідея, як бізнес по виготовленню букетів з цукерок є для нашої країни відносно новою, майже ніде такого ще не зустрінеш, переважна більшість споживачів ще навіть ніколи не бачила такі букети. При грамотній організації процесу, цей бізнес навіть здатний конкурувати зі звичайними букетами з квітів. Букети з цукерок – ексклюзивний та незвичайний подарунок, який складається, передовсім із цукерок та квітів.
Підприємницька компетентність складається з таких компонентів:
Перш за все визначимося, якого результату ми бажаємо досягти. Якщо в учня сформована підприємницька компетентність, він може розв'язувати низку актуальних завдань:
Формування ініціативності та підприємливості школярів дозволяє їм у мабутньому втілювати задуми в життя; розвиває креативність; здатність до викорисання інновацій; вміння ризикувати, а також здатність планувати заходи і реалізувати їх. Ця компетентність стане у пригоді учням не лише в їхньому щоденному приватному і суспільному житті, а й у їхній професійній діяльності, допоможе школярам оцінити свої шанси у цій діяльності.
Підприємницькі компетентності можна і необхідно розвивати. Однак на самому початку слід виявити свої компетентності чи їх можливу відсутність, а потім поступово їх формувати і розвивати.
Перед учителем, який формує компетентність підприємливості та ініціативності, стоїть завдання підготувати учнів до самостійності у здобуванні знань та вмінь, він є організатором і співвиконавцем процесу навчання через пізнавання учнями довколишньої дійсності. Вчитель підтримує розвиток учасників занять, дбає про розвиток їхньої вправності, відчуття власної гідності, готує до діалогу в неоднорідному середовищі, до співпраці в колективі.
У процесі трудового навчання під час проектно-технологічної діяльності учнів навчають планувати свою діяльність, проводити міні-маркетингові дослідження з метою визначення попиту та пропозиції на товар; навчають добирати матеріали і технології їх обробки з метою виготовлення конкурентоспроможного та якісного виробу; визначати необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу; формування уміння раціонально використовувати матеріали в процесі виготовлення виробу; визначати орієнтовну вартість виробу як готового продукту; розробляти рекламу готового продукту чи послуги.
Для формування ключових компетентностей на уроках значну увагу необхідно приділяти інтерактивному навчанню, яке допомагає кожному учневі відчути свою успішність і потрібність.
Більшість уроків із підприємницьким тлом розрахована на формування вмінь і навичок під час виконання практичної роботи. Такі вміння допоможуть планувати свою діяльність, робити вагомі кроки для втілення планів у життя, передбачати ризики, оцінювати їх, використовувати шанси, в майбутньому відкрити власну справу, створювати речі своїми руками, вклавши в них частинку душі, та робити світ прекрасним. У глобалізованому світі, де переважає масове виробництво, вироби, створені індивідуально, в одному екземплярі, часто з національним колоритом, користуються більшим попитом. За словами Роберта Кіосакі, освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, не має жодної цінності. Тому змінюймо освіту так, щоб вона допомагала нашим учням стати успішними громадянами України - активними, ініціативними, креативними.
Кілька останніх років все частіше стала зустрічати поняття «світ-дизайн» або «світ- флористика». Що може бути приховане за цими термінами? Погортавши словник з англійської мови з’ясувала, що «sweet», перекладається, як «солодкий».
Світ-флористика — це створення букетів із цукерок. Майстри handmade виготовляють вручну букетики і розкішні композиції зі звичайних цукерок, які загорнуті в індивідуальні упаковки або можуть перетворюватися в трояндочки, соняхи, тюльпани, ромашки, листя і ягоди. Букет із цукерок – це неймовірно красивий, стильний , оригінальний та незабутній подарунок , адже він є поєднанням вишуканих квітів, смачних цукерок та цікавих елементів декору.
Дизайн «кондитерських» презентів розробляється індивідуально: потрібна лише фантазія і майстерність, яка допоможе втілити ідею в реальність. Актуальні подібні подарунки на новорічні свята, дні народження та ювілеї.
Вона розпочалась практично відразу після виникнення цукерок і тісно пов’язана з кондитерською справою, а особливо з їх пакуванням.
У світі прототипи цукерок, як солодощів існували ще здавна. Але справжньою батьківщиною цукерок вважають середньовічний Єгипет. Найпершими цукерками були цілі горішки, вкриті солодкою глазур'ю. Про зацукрований мигдаль згадується як про вишукані ласощі у збірнику казок «Тисяча і одна ніч». Ще одним видом солодощів були зацукровані фрукти або квіти.
Згодом горіхи та фрукти почали перемелювати з цукром й ліпити з отриманої маси різноманітні фігурки. На свята в Каїрі влаштовували пишні паради, під час яких несли великі таці зі скульптурами й композиціями, збудованими з цукерок та інших солодощів.
В Європі цукор був відомий ще римлянам. Коричневі цукрові крупинки готували з соку цукрової тростини та ввозили з Індії. Єгипет, провінція Римської імперії, був посередником в цій торгівлі. Цукерки почали виготовлятися на кондитерських фабриках із завезенням какао-бобів і початком виготовлення шоколаду. Тому більшість цукерок складаються із шоколаду та різних додатків.
В Україні здавна існував звичай приносити дітям гостинець з ярмарків. Це було переважно печиво, рідше медові, або цукрові шматочки. Пекарі, або люди, що виготовляли такі ласощі вважаються прототипом сучасних кондитерів.
Особливе поширення цукерок в Україні почалось у XX столітті. Тоді цукерки були переважно шоколадні, рідше льодяники. Зараз в Україні є близько 50-ти кондитерських фабрик, що займаються виготовленням цукерок. Серед них найбільші: Рошен, Конті, АВК, Світоч, Бісквіт-Шоколад, Крафт Фудз Україна, та інші.
Коли цукерки були рідкістю, зберігали їх в красивих коробочках - бонбоньєрки (від французького bonbon - цукерка). Це були справжні витвори мистецтва, виготовлялися з дорогоцінних металів або натуральної шкіри. Такі бонбоньєрки вважалися дорогим і екстравагантним подарунком. Але в 19 столітті виробництво цукерок стає масовим, і зберігати їх в коробочках незручно. Тоді і з'являються спочатку прості обгортки з просоченої парафіном паперу, а потім яскраві фантики, знайомі нам. Завдяки популярному звичаєм дарувати солодощі на свята або навіть без приводу, і народилася на світ світ-флористика. Адже гарно оздоблені цукерки отримати набагато приємніше. У цій статті ми запропонуємо Вам варіанти створення солодких букетів з польових квітів.
У нас букети з цукерок стали масштабно поширюватися лише з десяток років тому. Виявилося, що техніку не так вже складно освоїти, а подарунки виходять цікавими і нетривіальними.
Для роботи необхідні лише доступні матеріали. Будь-який з них можна придбати в найближчому магазині рукоділля. Отже, мінімальний набір входять:
Список не є остаточним і може бути доповнений абсолютно будь-якими матеріалами для рукоділля, так як чітких обмежень у світ дизайні на цей рахунок немає. Іноді використовують плетені кошики, скриньки, вази пляшки в якості тари, в яку поміщають цукерковий букет.
В якості інструментів для роботи використовують ножиці, кусачки, канцелярський ніж (для пінопласту). Для фіксації матеріалів використовують термоклей, скотч, степлер
Виділяють чотири типи світ виробів:
Для кожного виду світ подарунків існують різні техніки виконання. Єдиним елементом для всіх цих виробів є використання цукерок. Причому вони можуть бути надійно заховані за шарами гофрованого паперу або навпаки, виставлені напоказ у своїх звичних обгортках.
Для роботи необхідно взяти:
З креп-паперу нарізаємо смужки таким чином:
Для 5 квіточок нам знадобляться 5 смужок білого паперу шириною 2 см і довжиною 50 см (довжина рулону крепу), 5 прямокутників салатового креп-паперу 5 см довжиною і 4 см заввишки і 2 смужки зеленого креп-паперу шириною 1,5-2 см і так само довжиною 50 див.
Якщо Ви хочете змінити кількість квіточок, то відповідно ріжете більшу чи меншу кількість відрізків пропорційно кількості квіточок.
Наклеюємо цукерки на дріт за допомогою клейового пістолета наступним чином: на кінчик фантика цукерки капаємо крапельку клею і, поки він не охолонув, занурюємо кінчик дроту в клей і обертаємо краї фантика навколо дроту.
Можливо це зробити за допомогою скотчу – просто обертаємо край фантика навколо дроту та обмотуємо скотчем.
УВАГА! Цукерку не проколюємо дротом!
Далі готуємо внутрішню частину квіточки. Беремо прямокутник із салатової креп-паперу і по всій його довжині великими та вказівними пальцями робимо хвилястий край і так повторюємо з усіма п'ятьма прямокутниками.
Після цього кожен прямокутник великими пальцями витягуємо від центру до країв, щоб вийшло поглиблення для цукерки.
Тепер зробимо верхні листочки наших квіточок.
Для цього беремо білі смужки паперу і кожен ділимо на 3 рівні відрізки по довжині, розмір кожного буде 2 см завширшки і близько 16,5 см завдовжки (50 см ділимо на 3) - це будуть 3 пелюстки нашого проліска.
Далі кожен відрізок паперу згинаємо по підлогах для того, щоб визначити його середину і на місці згину обертаємо половину смужки вздовж своєї осі на 360 градусів. І це виготовляємо з кожним відрізком (у нашому випадку 15 штук).
Потім складаємо скручену смужку по підлогах і великими пальцями рук знову вигинаємо середину пелюстки від центру до краю, надаючи пелюсток опуклу форму.
Приступаємо до збирання нашого проліски. Спочатку салатову серединку обмотуємо навколо цукерки на дроту і її (серединки) кінчик фіксуємо нитками або скотчем, потім збираємо білі пелюстки навколо салатової серединки, трохи нахльостуючи їх один на одного за годинниковою стрілкою або у зворотний бік — як Вам зручно.
Для того, щоб перехід від квітки до стебла був плавним, обрізаємо кінчики пелюсток під 45 градусів (приблизно) до стебла.
Як усі квіточки нашої композиції будуть готові, трохи вигинаємо дріт, прикидаючи, як розміститься прикраса на коробці цукерок – Ви можете проявити фантазію та викласти у будь-якій формі отримані квіточки.
Починаємо виготовлення листочків для прикраси.
Беремо останні 2 відрізки зеленого креп-паперу і ділимо кожен на 4 частини, всього вийде 8 листочків (на Ваш розсуд кількість їх можна змінити). І з кожного відрізка вирізаємо листочок.
Після того, як усі листочки готові, кожен з них ми вигинаємо, проводячи великим пальцем по тильній стороні.
Приступаємо до обмотування стебла квітки тейп-стрічкою. Тейп-стрічка досить липка, тому приклеювати її кінчик не треба, достатньо обмотати двічі навколо основи квітки.
Обмотавши дріт тейп-стрічкою на відстані близько 4-5 см від основи квіточки, вставляємо листок, попередньо капнувши крапельку клею з термо-пістолета на його кінчик для кращої фіксації на дроті (але можна обійтися і без клею, якщо глибше обмотати листок біля основи стебла тейп-стрічкою. Після того, як усі квіточки обмотані тейп-стрічкою, збираємо їх у єдину композицію, зв'язавши стрічкою букетик і обрізаючи або приховуючи кінчики стебел-дроту. І ось прикраса готова! Букетик квітів можна прикрасити намистинками.
Висновок
Світ дизайн — проста техніка, яку освоїть навіть дитина. До речі, це заняття не тільки цікаво, але і корисно, оскільки розвиває дрібну моторику рук. Подарунки, виготовлені в подібній техніці, будуть довго радувати око, всупереч внутрішнім бажанням «швидше з’їсти». Світ дизайн відрізняється простотою виконання, яка призведе до розкішних результатами.
ДОДАТКИ
Роботи учнів ліцею, виготовлені на гуртку «Флористика»
ДЖЕРЕЛА:
1