Використання технології веб-квестів на уроках біології

Про матеріал
Широке й ефективне впровадження інноваційних технологій у навчально-виховний процес сприяє підвищенню його якості, зацікавленості учнів та вчителів.
Перегляд файлу

Використання технології веб-квестів на уроках біології.

Кравчук  Оксана  Андріївна

вчитель біології Бабинської гімназії

Старосинявської ОТГ

      Перед  сучасною освітою стоїть завдання  пошуку  нових  видів і форм організації  навчальної  діяльності. Відповідні зміни в системі освіти вимагають навичок неперервного навчання, пізнавальної діяльності, колективних форм навчання і передавання знань. Навчання має розвивати  критичне і творче мислення. Широке й ефективне впровадження  інноваційних технологій у навчально-виховний процес сприяє підвищенню його якості, зацікавленості учнів та вчителів. Однією з таких технологій, яка вчить знаходити необхідну інформацію, піддавати її аналізу й систематизувати,   вирішувати  поставленні завдання, є технологія веб-квестів. Проблему розробки та використання веб- квестів у навчальному процесі активно вивчають зарубіжні та вітчизняні науковці Б.Додж, Т.Марч, О. Гапеєва, М. Гриневич, Г. Шаматонов, В. Шмідт та ін.

    Веб-квест - це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні або вчителі, виконуючи ту чи іншу навчальну задачу. Розрізняють два типи веб-квестів: для короткочасної (мета: поглиблення знань та їх інтеграція, розраховані на одне-три заняття) та тривалої роботи (мета: поглиблення і перетворення знань учнів, розраховані на тривалий термін - може бути, на семестр або навчальний рік ). Особливістю освітніх веб-квестів є те, що частина або вся інформація для самостійної або групової роботи учнів з ним знаходиться на різних веб-сайтах. 

       Веб-квести якнайкраще підходять для роботи в міні-групах, проте існують і призначені для роботи окремих учнів. Веб-квест може торкатися одного предмета або бути міжпредметним. Дослідники зазначають, що в другому випадку ця робота найефективніша. Розробником веб-квеста як навчального завдання є Берні Додж .

      Створення та проведення квестів – нескладний процес, який не потребує завантаження додаткових програм, або набуття специфічних технічних знань та навичок. Потрібен лише комп’ютер із доступом до мережі  Інтернет і творче мислення.

Структура веб-квесту.
1. Вступ, де чітко описані головні ролі учасників або сценарій квесту, попередній план роботи, огляд всього квесту. Чітко визначено підсумковий результат самостійної роботи (наприклад, задана серія питань, на які потрібно знайти відповіді; прописана проблема, яку потрібно вирішити).

2. Початковий етап (командний)
    Учні знайомляться з основними поняттями з обраної теми, матеріалами аналогічних проектів. Розподіляються ролі в команді: по 1-4 людини на 1 роль. Всі члени команди повинні допомагати один одному і вчити роботі з комп'ютерними програмами.
3. Рольовий етап
     Індивідуальна робота в команді на загальний результат. Учасники одночасно, у відповідності з обраними ролями, виконують завдання. Так як мета роботи НЕ змагальна, то в процесі роботи над веб-квестом відбувається взаємне навчання членів команди вмінням роботи з комп'ютерними програмами та Інтернет. Команда спільно підводить підсумки виконання кожного завдання, учасники обмінюються матеріалами для досягнення спільної мети - створення веб-квесту.
4. Заключний етап
Команда працює спільно, під керівництвом педагога, відчуває свою відповідальність за опубліковані в Інтернет результати дослідження.
За результатами дослідження проблеми формулюються висновки і пропозиції. Проводиться конкурс виконаних робіт, де оцінюються розуміння завдання, достовірність використовуваної інформації, її ставлення до заданої теми, критичний аналіз, логічність, структурованість інформації, визначеність позицій, підходи до вирішення проблеми, індивідуальність, професіоналізм подання. В оцінці результатів беруть участь як викладачі, так і учні шляхом обговорення або інтерактивного голосування. Реальне розміщення веб-квестів у мережі дозволяє значно підвищити мотивацію учнів на досягнення найкращих навчальних результатів.

    Модель сучасного падагога передбачає  готовність до  використання  нових технологій, здатність  постійно  навчатись і бути в постійному  творчому пошуку.

      Давня мудрість говорить:  « Хто стоїть на місці,  той відстає ». А хто не хоче відставати, мусить рухатися вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини, а підійматися вище. У цьому й полягає основна місія сучасного учителя.

 

 

Веб-квест   з біології  на тему: “Харчування і травлення”

Доброго дня,  друзі! 
 Рада вітати вас у нашому веб-квесті, присвяченому удосконаленню знань

  про будову травної системи людини!

«Ми їмо для того щоб жити, а не живемо для того щоб їсти»

                                                                                           (старод. римляни)

Чи погоджуємося ми з цими словами?

 

  Вступ. Завдання
   Для виконання веб-квесту Вам необхідно детально проаналізувати інформацію про  будову травної системи людини, її відділів, встановити взаємозв’язок між  будовою та виконуваними функціями різних складових частин травної системи; розкрити  її значення для успішного функціонування нашого організму.

 

Проблема. Тривалий час процес травлення залишався загадкою для вчених. Понад дві тисячі років тому видатний давньогрецький лікар Гіппократ стверджував, що їжу перетравлює "шлунковий жар". А у ІІ ст. нашої ери римський лікар Клавдій Гален описав у своїх книгах, що перетравлена їжа надходить у печінку і там якимось чудовим чином перетворюється на кров. На думку алхіміків середніх віків, їжа гниє у травних шляхах, а потім відбувається її перегонка. Також у середні віки існувала думка, що шлунок є жорном, що тільки перетирає їжу. У ХVІІІ ст. французький вчений Реомюр вирішив провести дослід, щоб з’ясувати, які процеси відбуваються з їжею у травних шляхах, зокрема у шлунку. Було відомо, що хижі птахи можуть викидати назад із шлунка пір’я, кістки та інші предмети, проковтнуті з їжею, неперетравленими. Реомюр давав птахам ковтати туго набиті м’ясом трубочки з дірочками на стінках. Через добу птахи викидали трубочки через рот, але м’яса там не було. Для таких самих дослідів на собаках Реомюр виготовив срібні кульки з дірочками. До кожної кульки прив’язувалася довга нитка. Реомюр примушував собак ковтати ці кульки, наповнені м’ясом, а через 5 годин витягував їх назад. Замість м’яса в кульках була якась рідина. Ці досліди Реомюра можна вважати першими науковими спробами вивчення суті травлення.

        Травлення - це початковий етап обміну речовин між організмом та довкіллям. Організм людини в процесі життєдіяльності витрачає різні речовини та значну кількість енергії. На покриття цих витрат із довкілля повинні надходити речовини, що відновлюють структурні та енергетичні потреби організму. Тому тривале припинення або недостатнє надходження поживних речовин призводить до порушення гомеостазу. Разом з тим організм тварин і людини не може безпосередньо засвоювати білки, жири, вуглеводи та інші речовини їжі без попередньої їх обробки. Цю найважливішу функцію в організмі здійснює травна система.

  Ви коли-небудь замислювалися про процеси свого травлення? Швидше за все, ні. Це просто чергова функція організму, про яку взагалі мало хто думає. Але чи знали ви що потрібно близько семи секунд, щоб їжа пройшла по стравоходу до шлунка, або, що ваш шлунок використовує хлоридну кислоту для перетравлення їжі, а для захисту від кислоти він виробляє слиз? Ось про те, що коли ваш шлунок бурчить — це означає, що кишечник наповнений гарячим повітрям ви точно не знали!

    Травна система являє собою одну з найбільш важливих систем організму, з якою людина контактує найчастіше. З її допомогою ми отримуємо поживні речовини, а також усуваємо відходи життєдіяльності. Тому багатьом буде цікаво познайомиться з унікальними фактами про систему травлення.

- За своє життя людина з’їдає 40 тонн їжі та вдихає 380 тисяч кубічних метрів повітря.

-  За все своє життя людина виробляє стільки слини, що її вистачило б на два великі басейни.

 - Тонка кишка людини за життя має довжину близько 2,5 метри. Після її смерті, коли мускулатура стінки кишки розслаблюється, її довжина досягає 6 метрів.

 -Шлунковий сік людини містить 0,4 % хлоридної кислоти. (НСl)

 - Булемія — це неприборканий апетит.

 - Через печінку протягом однієї хвилини протікає 1,5 літра крові, а за добу — близько 2000 л.

 - Протягом 24 годин усе людство виділяє в навколишнє середовище 1,5 млн тонн екскрементів. Щоб їх зібрати, потрібна була б ємність із площею основи в 1 га й заввишки з 35-поверховий хмарочос.

-  Кожна людина за рік з’їдає в середньому 4 кілограми харчових добавок, консервантів, барвників, згущувачів та ін.

 - Для молодої людини норма енерговитрати становить 3000 ккал. З них 1700 — основний обмін речовин, 170 — травлення й 1130 — на м’язову роботу.

 -  Підраховано, що людина за своє життя споживає 2,5 т білка, 1,3 т жиру, 17,5 т вуглеводів і 75 т води.

-  На 1 см2 слизової оболонки шлунка припадає близько ста залоз, які виділяють травний сік. Š

-  Численні дослідження показали, що чоловік проковтує одним ковтком у середньому 21 мл рідини, а жінка — 14 мл.

 -  Коли ви червонієте, ваш шлунок червоніє теж.

 - Відбитки язика в усіх людей індивідуальні.

 - У людському тілі вистачить жиру на сім шматків мила.

 -  Зуб — єдина частина людини, позбавлена здатності самовідновлюватися. За твердістю зубну емаль можна порівняти з кварцом. Відомо, що навіть вістря шаблі в разі удару об емаль тупиться. Якщо в одного з однояйцевих близнюків не вистачає якогось зуба, зазвичай такий самий зуб відсутній і в іншого близнюка.

 

   Це все, і багато іншого, вам слід проаналізувати, щоб дати відповіді на запитання, які  ви отримаєте для виконння веб-квесту.   

   Сподіваюсь, що Вам буде цікаво подорожувати по просторах Інтернету, а інформація з якою ви будете працювати буде для Вас корисною.

 

   Процес.

       Учні  обєднуються  у  групи.
2. Кожна група буде мати  ролі:
- аналітики; - експерти; - науковці; - енциклопедисти;  - анатоми; - фізіологи.
3. Учні вивчають інформацію із списків джерел відповідно до своєї ролі.
4. Після обговорення інформації учні складають звіт відповідно до ролі.

·           
Для предсталення результатів ви можете використовувати: мультимедійні презентації;   схеми, таблиці;   ілюстрації; тексти; повідомлення;  фрагменти відеороликів.

Етапи роботи .

1.   Оберіть роль, яку будете виконувати у групі.

2. Знайдіть в мережі Інтернет і систематизуйте інформацію по  темі дослідження та згідно обраної ролі.

3. Визначте головне по кожному напрямку.
4. Продумайте та оберіть форму представлення свого дослідження  (презентація, відеоролик, фотозвіт, повідомлення, реферат та ін. )

5.  Підготуйтесь до захисту Вашого проекту. 

 

Енциклопедисти. 

Вивчають теоретичні аспекти проблеми "Енергетичні потреби організму":

  Витрати енергії та її відновлення.

  Норми харчування.

   Функціональне значення для організму білків.

   Функціональне значення для організму жирів.

 Функціональне значення для організму вуглеводів.

  ☼Результати представляють у вигляді повідомлення, презентації, таблиць, малюнків  тощо.

 

Рекомендовані джерела та Інтернет-сервіси

https://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/37.html     

https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/2539      

https://ukrenerho.com/viznachennya-potrebi-v-energiyi-dlya-organizmu-lyudini-velik...             

8next.com/bl/4954-bl_0156.html 

Науковці. Вивчають "Харчування і здоров'я":

  Раціональне харчування.

  Вітаміни.

  Засвоєння їжі.

  Режим харчування.

 Результати представляють у вигляді повідомлень,презентацій, малюнків, таблиць, відеофрагментів тощо.

 

Рекомендовані джерела та Інтернет-сервіси

narodna-osvita.com.ua/3142-harchov-ta-energetichn-potrebi-lyudini.html 2

https://ppt-online.org/45443

www.tutkatamka.com.ua/nathnennya/.../chas-peretravlyuvannyazhi-v-shlunku-lyudi...

https://uk.wikipedia.org/wiki/Апетит

vidpoviday.com › Головна › Здоров'я

Анатоми. Вивчають "Будова органів травлення":

  Особливості будови травної системи.

  Розкривають  будову стінок травного каналу.

  Характеризують типи травлення.

  Аналізують функції травної системи.

  Зуби: види, будова, зміна, хвороби.

  Результати представляють у вигляді повідомлень, презентацій, малюнків, таблиць, відеофрагментів тощо.

Рекомендовані джерела та Інтернет-сервіси:

https://uk.wikipedia.org/wiki/Травна_система

https://narodna-osvita.com.ua/2951--8-travna-sistema-yiyi-budova-ta-funkcyi.html

https://stud.com.ua/26904/meditsina/travna_sistema_travlennya_lyudini_ontogenezi

moyaosvita.com.ua › Біологія

edufuture.biz/index.php?title=Ротова_порожнина._Будова_зубів

Аналітики аналізують  "Травлення в ротовій порожнині та шлунку":

   Склад та функції слини.

  Слинні залози.

  Взаємозв'язок будови шлунка з виконуваними функціями.

  Шлунковий сік та регуляція його виділення.

☼ Результати представляють  у вигляді повідомлень, рефератів, презентацій.

 

Рекомендовані джерела та Інтернет-сервіси:

https://uk.wikipedia.org/wiki/Слина

dentavi.ua/main/stati/101-funkciyi-slini.html

https://uk.wikipedia.org/wiki/Шлунковий_сік

8next.com/bl/3371-bl_0115.html

Фізіологи  вивчають  "Травлення в кишечнику":

  Особливості будови та функцій кишечника.

  Підшлункова залоза.

  Печінка - універсальна лабораторія організму.

 Основні процеси всмоктування.

 Функції товстого кишечника.

  Результати представляють у вигляді повідомлень,презентацій, малюнків, таблиць, відеофрагментів тощо.

Рекомендовані джерела та Інтернет-сервіси:

8next.com/bl/3374-bl_01161.html

https://studopedia.com.ua/1_21102_osoblivosti-budovi-ta-funktsii-tovstogo-kishechni...

https://uk.wikipedia.org/wiki/Підшлункова_залоза

  visti-kalush.com.ua/articles/category/medicine/2009/03/27/2647/view

https://pidruchniki.com/15311124/meditsina/travlennya_tovstomu_kishechniku

 

Експерти  вивчають:   "Кишково-шлункові хвороби та їх попередження".

  Харчові отруєння небактеріальної природи. Профілактика харчових отруєнь.

  Ботулізм - небезпечне бактеріальне захворювання. Запобігання ботулізму.

  Сальмонельоз - гостре інфекційне захворювання. Причини і наслідки сальмонельозу.

  Холера як особливо небезпечна інфекція. Запобігання холери

☺Дизентерійні захворювання, причини виникнення та профілактика.

☺ Гельмінти. Запобігання гельмінтозам.

☺ Шкідливий вплив алкоголю на травну систему людини.

☺ Шкідливий вплив паління на органи травлення.

☼ Результати представляють  у вигляді повідомлень, рефератів, презентацій.

 

Рекомендовані джерела та Інтернет-сервіси:

https://uk.wikipedia.org/wiki/Категорія:Захворювання_шлунково кишкового_тракту

moz.gov.ua/article/health/jak-zapobigti-botulizmu

vinobliacms.vn.ua/uploads/admin/.../Сальмонельоз-небезпека_поряд_пам_ятка.pdf

https://uk.wikipedia.org/wiki/Холера

https://euromd.com.ua/.../post-6354-dizenteriya-prichini-simptomi-i-likuvannya/

https://prymaflora.com › ГоловнаБлог

8next.com/bl/3376-bl_0061.html

 

Бажаю успіхів  у дослідженні травної системи!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтовні критерії оцінювання звіту, залежно від обраної форми представлення

 

5 балів

4 бали

3 бали

Розуміння завдання

Точне розуміння завдання

Розміщені матеріали, які мають безпосереднє відношення до теми, так і зайві

Розміщені матеріали, які не мають безпосереднього відношення до теми, зібрана інформація не аналізується

Виконання завдання

Висновки аргументовані, мають безпосереднє відношення до теми, використовую вико сучасні засоби візуалізації інформації

Частина інформації несистематизована, поверхова, не має відношення до теми

Випадковий набір інформації, неповні відповіді, відсутність аналізу інформації

Результат роботи

Чіткий і логічний виклад інформації, структурованість, відредагованість, критичність аналізу, привабливий вигляд.

Точність, структурованість, недостатньо виявлена власна оцінка інформації

Матеріал логічно не вибудуваний, непривабливо оформлений, суть питання розкрита неповністю, проблемні питання залишились поза увагою

Творчий підхід

Робота відрізняється яскравою індивідуальністю і висловлює точку зору групи.

Демонструється одна точка зору на проблему; проводяться порівняння, але не робляться висновки.

Учень просто копіює інформацію з запропонованих джерел, нема критичного погляду на проблему

Список використаних джерел:


Биховський Я.С. «Освітні веб-квести»

Кононец Н. Технологія веб-квест у контексті ресурсно-орієнтованого навчання студентів. Серія: Педагогічні науки. – 2012. – Вип. 10. – С. 138–143.

kvest-posibnyk.blogspot.com/p/blog-page.html

https://sch-10.jimdo.com/web-quest/як-створити-веб-квест/

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Трофімова Тетяна Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Максимовська Тетяна Володимирівна
    Дуже цікава розробка уроку! Дякую. Усе чудово сплановано, є відповідні матеріали для самостійної роботи учнів. Я думаю, що такі уроки будут цікавими для дітей, та й для вчителів також.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Додано
2 березня 2019
Переглядів
2437
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку