Парамон І.Є., викладач англійської мови 1 категорії
Використання тренінгових технологій на уроках англійської мови
Сьогодні наша країна переживає бурхливі перетворення у всіх сферах життя. Звичайно, все це має вплив на сучасну молодь, її розум і душу, поведінку та цінності.
Сучасний викладач постійно перебуває у пошуку ефективних і працюючих методів та технологій навчання. Одним з таких є використання тренінгових технологій. Тренінг (від англійської training – тренувати, навчати) – метод активного навчання, спрямований на розвиток знань, умінь та навичок. На таких уроках роль викладача є другорядною, на перший план виходять учні, які активно розвивають свої мовленнєві навички, командних дух, а також лідерські якості.
Центральною складовою роботи з тренінговими технологіями є використання різних форм групової роботи, постійна взаємодія учнів між собою. Таким чином, створюються умови для індивідуального самовираження всередині групи, вміння працювати в команді, покращення комунікації та словесного закріплення своїх позицій.
Тренінг — форма інтерактивного навчання, метою якого є розвиток компетентності міжособистісної і професійної поведінки у спілкуванні. Коли ми говоримо про використання тренінгових технологій, ми маємо на увазі використання психологічних та інтерактивних вправ.
У психологічних вправах-іграх немає тих, хто програв або виграв, тут виграють всі. Їх можна проводити на будь-якому етапі уроку, все залежить від теми, типу, цілій уроку, а також що саме хоче викладач: поглибити знання, закріпити вивчений матеріал, зняти втому, змінити вид діяльності.
Застосування психологічних вправ на різних етапах уроку:
1) Введення в урок:
- «Комплімент»;
- «Побажання»;
- «Тут і зараз»;
- «Зустріч руками».
2) Вправи для фізкультхвилинки:
- «Узгоджені дії»;
- «Дзеркало» (невербальна);
- «Тінь»;
- «Напруга-розслаблення»;
- «Перекат напруги»;
- «Узгоджені дії»;
- «Розмова через скло»;
- «Вогонь - лід».
3) Вправи на розвиток креативності:
- «Дзеркало» (вербальна);
- «Перевтілення»;
- «Невербальні пояснення»;
- «Слово-дієслово»;
- «Колір - предмет»;
- «Повітря, земля, вода»;
- «Снігова куля»;
- «Букви – речення».
Структура заняття проходить в чотири етапи:
Обираючи певний інтерактивний метод, а саме “Interview”, “Round Table”, “Reflexive Circle”,“Hot summary”, “Project”, “Expert Groups”, “Dozens of questions”, “Excursion”, викладач формує відповідні навички. В додаток до цього, в результаті взаємодії спілкування відбувається взаємонавчання обох сторін.
Розглянемо надалі приклади проведення найбільш цікавих інтерактивних вправ, які передбачають оволодіння словниковим запасом з вивченої теми та загальновживаними словами.
Grab a minute – вправа, в якій студенту надається 1 хвилина, для представлення терміну, написаного на інтерактивній карті. Учасник має надати найбільше інформації про даний предмет/термін, його значення, використання, тощо. Отримує перемогу, студент, який надав найбільш повну та зв'язну інформацію про вказаний в картці предмет або термін.
Перевірка знань: словниковий запас з певної теми у поєднанні з граматикою. Хороший спосіб для закріплення вивченого матеріалу.
Особливості вправи: покращується навички швидкого реагування, критичного мислення.
An item description – вправа, в якій необхідно описати слово чи словосполучення, вказані на інтерактивних картках, не називаючи корінь слова та не застосовуючи жестів. При цьому активну роль грає решта групи, яка має вгадати слово.
Перевірка знань: словниковий запас з певної теми у поєднанні з граматикою. Можна використовувати в якості Warm up activity.
Особливості: покращуються навички швидкого реагування, активізується пошук синонімів англійською мовою. Прямий комунікативний контакт з групою позитивно впливає на взаємозв’язок всередині групи.
Chainstory – вправа на логіку, прояв фантазії та індивідуальності. Зміст полягає у продовженні історії попереднього студента.
Перевірка знань: словниковий запас з певної теми та загального словникового запасу в поєднанні з граматикою.
Особливості гри: покращуються навички швидкого реагування, логічного мислення, підвищується увага, не меншу роль віддають фокусуванню на сюжеті історії, що допомагає розвивати пам’ять.
Вище зазначені вправи можуть проводитися в другій частині заняття, для підвищення активності студентів та покращення сприйняття інформації. Вони не потребують значної підготовки та залежать від теоретичного рівня пізнання студентів. Щодо дискусійних групових форм, які будуть приведені нижче, окрім теоретичного підґрунтя повинна бути присутня аргументованість відповідей.
Приведені нижче актуальні дискусійні форми змушують студентів аналізувати думки, перш ніж їх озвучувати, адже обов’язковим елементом є не лише промова, але й пояснення ходу власних думок.
1) “Round table”(Колективна вправа на вирішення спільної проблеми).
2) Scientific debate (Навчальна суперечка-діалог, в якій учні – представники різних направлень, відстоюють свою думку, протилежну іншим).
3) Competition in small groups (Мотиваційна вправа, яка спонукає учнів до активності).
4) “Brainstorm” (вправа на розвиток критичного мислення).
5) Situation (вправа на розвиток вміння швидко реагувати та фантазувати).
6) Judicial sitting (вправа з розподіленням ролей та пошуком конструктивних відповідей).
7) Debriefing (Аналіз та обговорення результатів попередньої роботи; структурування набутого досвіду; Визначення та оцінювання власних досягнень та поразок педагогом і учнями; планування подальшої діяльності.
Дискусійні форми навчання – це цілеспрямований та впорядкований обмін думками, твердженнями з метою «знаходження істини» або формування в учасників певної точки зору. Головними умовами є обмеження одним питанням чи темою, висловлена думка має бути аргументованою.
Однією із самих активних дискусійних форм заняття можна виокремити «Мозковий штурм» (Brainstorm), що містить спільне розв’язання проблем. Метою цієї гри є забезпечення генерації ідей для неординарного рішення певної проблеми. Переглянемо список необхідних елементів проведення «мозкового штурму»:
1) Необхідно висловити якомога більше ідей та зафіксувати їх.
2) Записуються всі висловлені ідеї, навіть на перший погляд, безглузді.
3) Відсутність будь-якої критики.
4) Всі учасники мають однакові права висловити свою думку.
Таким чином, завдяки застосуванню цих вправ, уроки проходять більш динамічно, цікаво, захоплююче. Учні працюють активніше, більше встигають, отримують задоволення від уроків, а саме головне, що вони мають змогу практично збільшити кількість розмовної практики на занятті. Викладач займає роль наставника, а не керівника.
Література: