У даній методичній доповіді розкриваються
особливості використання тренінгової технології
в сучасному навчальному процесі, що сприяє
розвитку креативності та самостійності студентів,
допомагає спільній роботі викладача і студента,
об'єднує їхні зусилля в досягненні спільної
мети - формування висококваліфікованого
майбутнього фахівця та духовної, успішної,
мислячої, щасливої особистості студента.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
МОГИЛІВ-ПОДІЛЬСЬКИЙ ТЕХНОЛОГО-ЕКОНОМІЧНИЙ КОЛЕДЖ
ВІННИЦЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АГРАРНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
МЕТОДИЧНА ДОПОВІДЬ
Автор: Кордонська Альона Василівна – спеціаліст вищої категорії, викладач-методист
Рецензент: Войцехівська Ірина Станіславівна – спеціаліст вищої категорії, викладач-методист
У даній методичній доповіді розкриваються
особливості використання тренінгової технології
в сучасному навчальному процесі, що сприяє
розвитку креативності та самостійності студентів,
допомагає спільній роботі викладача і студента,
об'єднує їхні зусилля в досягненні спільної
мети - формування висококваліфікованого
майбутнього фахівця та духовної, успішної,
мислячої, щасливої особистості студента.
В Україні проблему якості освіти проголошено національним пріоритетом. Успішність розвитку нашої країни залежить від якості освіти.
Якісна освіта – це освіта, що формує у студентів системне мислення, виробничу, правову, інформаційну, комунікативну, екологічну культури, підприємницьку та творчу активність, уміння аналізувати, проектувати свою діяльність і передбачати її наслідки. У процесі інтенсивного пошуку нової освітньої парадигми, широкого поширення набувають різні види і форми освіти, яка є провідною умовою всебічного розвитку особистості, збагачення її творчого потенціалу, засобом реалізації здібностей, а також зростання професійної компетенції, удосконалення раніше здобутих знань, умінь і навичок.
Теоретиками напрацьовано багато підходів до навчання, які виявляються в різних концептуально-організаційних моделях: технологічних, рефлексивних, навчання на базі проектів. Можна виділити нові типи навчання, які спираються на гуманістичну парадигму освіти і дозволяють ефективніше розв'язати життєво важливі педагогічні завдання. Особливий інтерес викликає інтерактивне, або взаємодіюче навчання, яке будується із врахуванням психології людських взаємин. У цьому процесі – суб'єкти навчання активно взаємодіють один з одним з метою спільного розв'язання поставленого завдання. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, формування сумісного рішення на підставі аналізу відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навиків і умінь, створенню атмосфери співдружності, взаємодії. Спробуємо з'ясувати, які педагогічні технології та методи дозволяють продуктивніше реалізувати інтерактивне навчання.
Досвід роботи переконує, що найефективнішою є тренінгова технологія, яка є одним із шляхів формування навчальної компетентності студентів на заняттях.
Тренінг (англ. training) – це запланований процес модифікації (зміни) відношення, знання чи поведінкових навичок того, хто навчається, через набуття навчального досвіду з тим, щоб досягти ефективного виконання в одному виді діяльності або в певній галузі. Тренування (від англ. to train — виховувати, навчати) – комплекс вправ для тренування в чому-небудь. Тренування – система підготовки організму людини з метою пристосування його до підвищених вимог і складних умов роботи.
Тренінг – це одночасно:
Під час тренінгу створюється неформальне, невимушене спілкування, яке відкриває перед групою безліч варіантів розвитку та розв'язання проблеми, заради якої вона зібралася. Як правило, учасники в захваті від тренінгових методів, тому що ці методи роблять процес навчання цікавим, не обтяжливим.
Тренінг і традиційні форми навчання мають суттєві відмінності. Традиційне навчання більш орієнтоване на правильну відповідь, і за своєю суттю є формою передачі інформації та засвоєння знань. Натомість тренінг, перш за все, орієнтований на запитання та пошук. На відміну від традиційних тренінгові форми навчання повністю охоплюють весь потенціал людини: рівень та обсяг її компетентності (соціальної, емоційної та інтелектуальної), самостійність, здатність до прийняття рішень, до взаємодії тощо. Звичайно, традиційна форма передачі знань не є сама по собі чимось негативним, проте у світі швидких змін і безперервного старіння знань традиційна форма навчання має звужені рамки застосування.
Так само, як і будь-яке навчальне заняття, тренінг має певну мету:
Тренінг має свої «атрибути». До них належать:
Вони можуть бути спрямовані на:
Види тренінгових вправ:
Детально зупинюся на кожному видові вправ.
1. Організаційні тренінгові вправи.
«Особистий момент»
Мета – сприяти вмінню розкритися перед іншими.
Час – 5 хвилин.
Викладач пропонує кожному знайти в себе будь-яку річ, яку учасник вважає унікальною для інших, але звичною для себе, та розповісти історію про неї.
2. Мотиваційні тренінгові вправи.
«Незакінчені речення»
Мета – визначення своїх очікувань від модульного заняття.
Час – до 10 хвилин.
Кожному студентові роздаються аркуші паперу, на якому написані такі незакінчені речення:
а) від сьогоднішнього заняття я очікую...;
б) від одногрупників я очікую...;
в) від себе я очікую...;
г) мета, яку я маю намір досягти сьогодні на занятті – ...
Викладач пропонує кожному відповісти на запитання одразу або після короткого обговорення в парах, малих групах, потім збирає заповнені аркуші. Коли заняття завершиться, ці аркуші будуть роздані студентам знову, щоб вони могли вирішити, якою мірою заняття задовольнило їхні очікування. Це завдання допоможе викладачеві провести й рефлексію мислення, якщо викладач запропонує студентам дати відповіді на питання:
а) цікавим на занятті виявилося…;
б) мені було легко…;
в) труднощі виникали…
3. Комунікативні тренінгові вправи.
«Інтерв'ю»
Мета – формування комунікативних умінь і навичок.
Час – 5 хвилин.
Викладач пропонує попрацювати в парах. Студенти почерзі беруть один у одного інтерв'ю з певної тематики, яку викладач продумує заздалегідь. Далі кожний студент із пари по черзі розповідає, що нового він дізнався від співбесідника.
«Візитівка»
Мета – формування комунікативних умінь і навичок.
Час – 5-10 хвилин.
Викладач пропонує групі студентів зробити графічне зображення візитки своєї групи і презентувати її.
4. Тренінгові вправи на розвиток когнітивних процесів.
«Спитай – відповім»
Час – 2 хвилини
Мета – формування вміння ставити запитання, аргументувати власну точку зору.
Викладач роздає кожному студентові по одній пронумерованій картці з одним запитанням, яке стосується теми, котра вивчається на занятті; попереджає, що у процесі заняття їм буде запропоновано відповісти на це запитання. Під час вивчення теми в доречних місцях викладач запитує: «У кого знаходиться картка номер...».
Учасник, який отримав картку з відповідним номером, зачитує запитання вголос і дає відповідь. Ця вправа сприяє концентрації уваги до того, що обговорюється, а також призвичаює учнів до постановки запитань.
5. Креативні тренінгові вправи.
«Перетворення»
Мета – надати можливість самовираження, розвиток творчого мислення.
Час – 5 хвилин.
Викладач пропонує студентам завершити кілька речень такого типу: «Якби я був…, то...». Усі відповідають почерзі.
«Моє послання у світ»
Мета – розвиток творчого мислення, уяви.
Час – 5 хвилин на кожного учасника.
Інструкція щодо виконання вправи:
1. Сформулюйте та запишіть коротке повідомлення, гасло, з яким ви хотіли б звернутися до людей (ваше послання у світ).
2. Визначте, хто з відомих персонажів (літературних, кінематографічних, політичних, спортивних, мистецьких тощо) найбільшою мірою відповідає вашим вимогам для оприлюднення цього послання перед усім світом.
3. Складіть п'ятихвилинне повідомлення від імені цього персонажу, щоб якомога повніше відобразити в ньому суть вашого послання у світ.
4. Продемонструйте по черзі свої послання, кожному відводиться не більше 5 хв.
Можна також дати можливість іншим студентам висловити своє розуміння почутого, оцінити ступінь його зрозумілості та легкості сприйняття. Викладач ініціює обговорення виступів, звертає увагу студентів на ті елементи, завдяки яким промова була б зрозумілою та прийнятою, або навпаки, викликала сумніви та недовіру (особливо зручно при цьому користуватися відеозаписом).
6. Тренінгові вправи на рефлексію.
«Завершення речення»
Мета – забезпечити зворотний зв'язок щодо основних моментів вивченого матеріалу.
Час – 5-10 хвилин.
Викладач роздає кожному студентові аркуш паперу, на якому написані 4-5 незавершених речень, наприклад: «Я дізнався що...», «Мене здивувало, що...», «Мені сподобалося, що...», «Можливо, було б краще, якби...», а потім пропонує кожному студентові записати свої відповіді та здати аркуші. Якщо є час, кожний студент по черзі зачитує свої записи групі. Та можна провести корекцію знань, рефлексію мислення.
«Оцінювання»
Мета – оцінити ефективність засвоєння навчального матеріалу.
Час – 15 хвилин.
Викладач розподіляє студентів на три групи, присвоює кожній групі власний символ ( наприклад, «професори», «магістри»); пропонує кожній групі сформулювати два запитання за тематикою заняття (або заняття, яке пройшло раніше).
Вправа починається з того, що перша група ставить своє перше запитання другій, яка має сформулювати максимально повну відповідь. Третя група після відповіді «критикує» другу і оцінює її відповідь за дванадцятибальною шкалою, обґрунтовуючи свою оцінку. Далі групи міняються ролями: друга ставить третій своє перше запитання, а перша група оцінює відповідь і пояснює, як її можна поліпшити. Потім своє перше запитання третя група ставить першій, а друга оцінює відповідь. Процес триває, до того часу, поки кожна група має можливість поставити по одному запитанню двом іншим групам.
Проводячи тренінгові вправи, потрібно дотримуватися принципів активності, творчої позиції, усвідомлення своєї поведінки, партнерського спілкування. А студентам пояснити, щоб робота була цікавою та ефективною необхідно бути активним, відвертим, толерантним, говорити лише від свого імені і дотримуватися відведеного часу.
Отже, використання тренінгових вправ на заняттях сприяють соціалізації особистості студента, формуванню умінь співпрацювати з іншими людьми, здобувати знання шляхом колективної діяльності, приймати рішення на основі співробітництва, толерантного ставлення до протилежної точки зору; розвиткові когнітивних процесів, творчих здібностей.
Таблиця 1
ОСНОВНІ НАПРЯМИ РОБОТИ ТРЕНІНГУ Й ЗАВДАННЯ
Основні напрями роботи тренінгу
|
ЗАВДАННЯ
|
Розвиток комунікативної компетентності (приклад групи «Тренінгу спілкування»). |
|
Розвиток міжособистісної чутливості (приклад групи «Тренінгу сенситивності»). |
|
Загальний особистісний розвиток учасників (приклад групи «Тренінгу особистісного зростання»).
|
|
Розвиток самосвідомості. |
|
Розвиток психічних процесів. |
|
Поліпшення суб'єктивного самопочуття і зміцнений психічного здоров'я. |
|
Забезпечення оптимального функціонування груп і людей у цих групах.
|
|
Коригування неадаптивних соціальних і особистісних установок. |
|
Таблиця 2
ПРИНЦИПИ ТРЕНІНГУ
( за С. І. Макшановим )
Організаційні принципи |
|
Принципи створення середовища тренінгу |
|
Принципи поводження учасників
|
|
Етичні принципи |
|
Таблиця 3
МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ Й ЗАСОБИ
ПРОВЕДЕННЯ ТРЕНІНГУ
НАЗВА ПРИЙОМУ |
ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ |
Діагностичні процедури |
Цей метод використовується в тренінгу :
|
Інформування |
Інформування проводиться через подання в доступній формі психологічних понять, опис випадків із власної практики. Також ведучий може допомагати окремим учасникам, які зазнають утруднень, забезпечуючи для них зворотний зв'язок і підтримуючи під час дій. |
Психогімнастичні вправи |
Дуже різноманітні й можуть бути спрямовані:
|
Рольові ігри
|
У процесі рольової гри учасникам надається можливість висловлювати почуття й думки, діяти в різні способи, але з урахуванням тієї ролі, яку вони грають, і відповідно до наявних в неї можливостей. Розігрування ролей:
|
Психодраматичні прийоми |
Суть полягає в розігруванні учасниками ролей у модельованих життєвих ситуаціях, що мають для них особистісний сенс. Життя в психодраматичній групі формується як специфічна реальність, у якій учасники експериментують з різними життєвими ситуаціями, ролями й формами поводження. |
Метод фіксованих ролей |
Передбачає створення моделей, а потім пристосування їх до об'єктивної реальності. Наприклад, сором'язливого, невпевненого студента просять зіграти роль впевненого. Ключовим у цьому методі є те, що керівник та інші члени групи повинні ставитися до цього учасника як до впевненої людини незалежно від його реальних дій. |
Дебрифінг |
Дебрифінг як дія є спеціально організованим обговоренням, рефлексією того, що відбувається, і процесом, зворотним інструктажу. Він дозволяє учасникам остаточно вийти з дії, виконуваної ними ролі. Може виконуватися після закінчення виконання вправи, програвання рольової гри. Під час дебрифінгу уточнюється зміст виконаного, установлюється зв'язок між уже відомим і тим, що знадобиться в майбутньому. |
Групова дискусія |
Це вільний вербальний обмін знаннями й думками між учасниками групи. Вона дозволяє навчити:
|
Мозковий штурм |
Це метод, похідний від групової дискусії, але з більш структурованою процедурою. Головна функція – забезпечення генерації ідеї. |
Психогімнастика |
Є допоміжним методом. Дозволяє досягти таких цілей:
|
Проективне малювання |
Є допоміжним методом. У процесі малювання людині надається можливість відбити (спроектувати) у малюнку особистісні проблеми. |
Елементи музикотерапії |
Може використовуватися у вигляді:
|
Домашня робота |
Як домашню роботу керівник може рекомендувати учасникам виконати яке-небудь завдання, ознайомитися зі спеціальною літературою, провести спостереження або закріпити відпрацьовану в групі вправу. |
Схема 1
ФУНКЦІЇ ВЕДУЧОГО
Схема 2
СТРУКТУРА ТРЕНІНГОВОГО ЗАНЯТТЯ
Вступ
1. Привітання
2. Уточнення самопочуття кожного. Створення атмосфери «тут і зараз». Виявляючи емоційний стан, учасники розповідають, чоговони очікують від заняття, про зміни, які сталися внаслідок попереднього заняття.
3. Пропозиція викладачем теми заняття. Інколи теми занять у зв'язку з попередніми висловлюваннями учасників можуть змінюватися у своїй послідовності.
Вправа для емоційної розминки.
Спрямована на створення внутрішньої свободи учасників групи. Репертуар таких ігор чималий. Бажано, щоб вони добиралися близько до теми заняття. У довідниках з тренінгової роботи такі ігри належать до групи розминання.
Основна частина.
Вправи пасивного характеру чергуються з рухливими іграми. Кожна з них завершується обов'язково обговоренням і висловлюванням учасників про свої почуття та думки під час виконання вправи (рефлексія).
Підведення підсумків заняття.
Висловлювання учасників по черзі про свої почуття, враження щодо виконаної роботи, побажань викладачу та групі.
Прощання.
Це своєрідна ритуальна дія і може мати різні форми проведення.
ЛІТЕРАТУРА
РЕЦЕНЗІЯ
на методичну доповідь
викладача Могилів – Подільського технолого-економічного коледжу
Вінницького національного аграрного університету
Кордонської А.В. на тему:
«Використання тренінгових технологій
на заняттях української словесності»
Актуальність теми доповіді викладача Кордонської А.В. зумовлюється тим, що одним зі шляхів формування навчальної компетентності студентів є використання на заняттях тренінгів.
Викладач наводить та розкриває види тренінгових вправ, які використовуються сьогодні на заняттях словесності: організаційні; мотиваційні; комунікативні; креативні; розвитку когнітивних процесів; рефлексивні.
У доповіді викладач Кордонська А.В. зазначає, що використання тренінгових вправ сприяють соціалізації особистості студента, формуванню умінь співпрацювати з іншими людьми, здобувати знання шляхом колективної діяльності, приймати рішення на основі співробітництва, толерантного ставлення до протилежної точки зору; розвиткові когнітивних процесів, творчих здібностей.
Матеріали методичної доповіді можуть використовуватися викладачами української літератури для самоосвіти.
Рецензент _________ І.С.Войцехівська