Тема доповіді: Використання творів художньої літератури та витворів мистецтва діячів України на уроках історії Міністерство освіти і науки України Департамент освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації Слов’янський багатопрофільний регіональний центр професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса Підготувала викладач історії, спеціаліст вищої категорії: Л.В. Гусак м. Слов’янськ, 2018.
Номер слайду 2
Майбутнє держави залежить від того, якою буде життєва позиція її громадян – учнів.
Номер слайду 3
креативність творчий підхід обізнаність пошук нових шляхів Уроки історії вимагають:
Номер слайду 4
українська література зарубіжна література Людина і світ Художня культура Правознавство Історія Міжпредметні зв’язки Ці міжпредметні зв’язки сприяють глибшому усвідомленню учнями історичного простору, його колориту епох, взаємовідносин між людьми та допомагають розвитку ціннісних орієнтирів в учнів.
Номер слайду 5
з’ясувати сучасний стан вирішення проблеми, ступінь готовності вчителів-істориків та учнів до використання міжпредметних завдань на уроках суспільних дисциплін; надати алгоритм підготовки та створення міжпредметних завдань. Завдання:
Номер слайду 6
Більшість сучасних педагогів зазначають, що художня література та витвори мистецтва є специфічними історичними джерелами, які можна використовувати для посилення емоційного сприйняття певного матеріалу. ІСТОРІОГРАФІЯ ПРОБЛЕМИ. О.С. Мусіяченко, Ю Малієнко, О. Погорєлова, Ж. Гаврилюк, Е. Сенявська
Номер слайду 7
відповідність художнього твору до даної теми цінність художнього твору дійсність подій доступність матеріалу співвідношення основного та додаткового матеріалів врахування виховного значення твору. Наступні моменти:
Номер слайду 8
уривки з худ. творів План-конспект Що необхідно? факти ілюстрації пам’ятки культури Треба правильно використовувати міжпредметні зв’язки на уроці.
Номер слайду 9
Світ в Другій світовій війні Україна в роки Другої світової війни Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...» (показує антигуманність війни, ставлення до неї простого населення, показав скалічені війною душі німецьких хлопчиків, головне направлення людини «жити») О. Довженко «Україна в огні» та «Щоденник» проблема національної самосвідомості людини й народу; показ трагедійності тогочасних подій; життя простої людини на війні і в тилу; проблема цінності загальнолюдських ідеалів; колабораціонізм; відправлення молоді до Німеччини; жінка на війні. Камю «Чума» П. Пікассо, «Життя і смерть», Поезія О. Теліги, О.Ольжича (діяльність ОУН) (окупація України німцями) Ханс Ліска пропагандські плакати про війну М. Бажан «Клятва», цикл поезії Київські етюди» (Київ в 1943 р.). Михайла Савицький «Співаючі коні».(білоруський художник, тема: голокост) П. Загребельний «Думі про невмирущого» (про німецький концтабір) Г. Тютюнник «Климко» (дитяча доля в період Другої світової війни) Д. Павличко «Освенцім» Картини: М. Приймаченко. «Будь проклята війна» «Тривога», «Біля Бабиного Яру» Друга світова війна
Номер слайду 10
М. Приймаченко. «Будь проклята війна» Михайла Савицький «Співаючі коні»
Номер слайду 11
Ханс Ліска пропагандські плакати про війну
Номер слайду 12
3 2 Л. Костенко «Страшні слова, коли вони мовчать…», 1 В. Симоненко «Я», І.Драч «Балада про соняшник». В. Стус «Зимові дерева» 4 Період Десталінізації
Номер слайду 13
Радянська модернізація України Колективізація А. Дімаров “Самосуд”, В. Гроссман “Все тече” І. Багряний “Сад Гетсиманський”, “Тигролови”, В. Винниченко “Слово за тобою, Сталіне” Терор У. Самчук “Марія”, В. Барка “Рай”, “Жовтий князь”; Голод 1932-1933 рр.
Номер слайду 14
Німеччина, 1942 рік СРСР, 1943 рік
Номер слайду 15
Україна, 1918 рік
Номер слайду 16
Використання художньої літератури та витворів мистецтва: Підбиває підсумок вивченої теми. 4 Впливає на почуття учнів. 1 Допомагає мотивувати вивчення тієї чи іншої теми, характеризувати історичні процеси і явища, робити висновки. 2 Налаштовує на дискусії. 3 Змушує учнів задуматись над вічними проблемами буття. 5
Номер слайду 17
Без прагнення до наукової роботи вчитель неминуче підпадає під владу трьох педагогічних демонів: механічності, рутинності, банальності. Він дерев’яніє, кам’яніє, опускається. (А. Дістервег)