Використання загадок на уроках української мови у початкових класах
Загадка - малий жанр фольклору
Знайомство дитини з творами художньої літератури починається з мініатюр народної творчості - потішок, пісень, загадок, казок і т.д. Неодмінний гумор, образність мови, моральна спрямованість - особливість цих фольклорних творів - мініатюр. Народ - неперевершений вчитель мови. Ні в яких інших творах, крім народних, не знайти такого ідеального поєднання труднопроизносимых звуків, такого продуманого за звучанням розташуванню слів. А доброзичливий народний гумор - кращий засіб проти ліні, боягузтва, упертість, примхи, егоїзму.
Загадка один з улюблених жанрів народної творчості дітей усього світу. Особливо дітей приваблює в загадках, своєрідна художня форма загадки, її весела вдача, можливість пофантазувати, придумати відповідь. Загадка це завжди свого роду гра - тестування. Часто в російських казках можна зустріти три загадки - відгадаєш і царівну в дружини півцарства, а не відгадаєш, - не зносити голови. Відгадати загадку, значить знайти рішення, здійснити складну розумову операцію, яка посильна тільки смекалистому головному герою. Кмітливість - це вміння вирішити поставлену задачу, засноване на аналізі і синтезі, об'єднаних воєдино, плюс знання про навколишньої дійсності. Загадка примушує дитину вибудовувати логічний ланцюжок міркувань, тобто граючись вчить вирішення логічних завдань і знайомить з рідною мовою.
Загадка найбільше зацікавлює дітей, коли вона стає відправним моментом для бесіди про тварину, подію чи явище, для того, щоб учні здогадалися, яку нову тему вивчатимуть, щоб закріпити слова з словника, для логічних вправ і класифікації предметів. Отже, в будь-якому випадку загадка на уроці допомагає справі виховання, навчання, розвитку мислення і мовлення дітей, а також сприяє естетичному вихованню.
Так уже в добукварний період, у час перших годин перебування дитини в школі, пояснюючи їм правила користування олівцем, зошитом, книжкою, говорячи, для чого необхідно навчати грамоту, вчитель може скористатися такими загадками:
Хто його сіє, той розуміє.
(письмо)
Добре, коли вчитель, загадуючи загадку, покаже ті предмети, про які йдеться. Адже в цьому випадку важливо не лише відгадати загадку, скільки те, щоб діти, відгадавши загадку, її зрозуміли, запам'ятали.
Під час навчання грамоти відгадка може стати тим словом, в якому є виучуваний звук у найзручніший позиції. Наприклад, на уроці вивчення звуку [з] і букви „з” учитель може організувати пояснення так:
– Послухайте загадку і скажіть, про яку пору року в ній йдеться:
Посивіла вона, бо дуже стара,
Часом тиха бува, до всіх добра така,
Хто ж розсердить її - заспіва на тієї;
Холод з рота несе, сивиною трясе.
Під час організації самостійної роботи дітям, що добре встигають, можна давати завдання-загадки, що збільшують кмітливість. Вправи можна формувати таким чином:
1. Відгадайте загадку, в зошитах запишіть слово-відгадку, підкресліть однакову частину слів і вимовте звуки, якими різняться ці слова.
З К дерева захищає,
І на них вона завжди,
З Н звірятко заховає
Коли треба, віди.
З Г з-за хмари виглядає,
Шапку сніжну не скидає.
На мені молотять
За снопом новий сніп,
А якщо з кінця читати,
Будуть миші враз тікати
(тік - кіт )
У затінку моїм
Мене ти у спеку вихваляєш,
А літери лиш перестав -
І цілий ліс спиляєш.
(липа - пила )
Можна запропонувати загадки - „хитрі” питання.
Для закріплення розділів „Звуки і букви”, „Слово” учням можна дати вправи, побудовані на матеріалі загадок:
Як зросла - взяли в світлиці,
З мене шкуру всі деруть,
Пироги з мене печуть.
Відгадайте, хто ж я є,
І назвіть ім'я моє. (картопля)
2. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті, полічіть у них приголосні звуки.
Ой, за лісом, за пралісом золота діжа горить (сонце)
Швидко цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За гніздом вікно будує,
Тільки в нас він не зимує. (ластівка)
Без рук, без сокири, а зроблена хатина (гніздо)
Губить він живії душі,
На печі він спить в кожусі. (кіт)
Що то за гість, що темряву їсть? (день)
3. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті, полічіть у них кількість звуків і букв, випишіть їх.
Не мотор, а шумить,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить.
(бджола)
Без рук, без ніг, тільки з рогами,
А ходить під небесами.
(місяць)
Як подивишся на нього,
Бачиш в нім себе самого
Отаким, яким буваєш.
Що це, друже? Відгадаєш?
(дзеркало)
На городі молода
Пишні коси розплела,
І в зелені хустинки
Золоті хова зернинки.
Полем-долом пустує,
Ніхто його не впіймає
І не загнуздає.
влітку зелене, восени стрижене .
Вивчення правопису апострофу після губних та р, та перед я, ю ,є ,ї полегшиться використанням загадок, допоможе вчителю зацікавити дітей. Для цього він може дати такі завдання для колективного чи індивідуального виконання.
1. Відгадайте загадки, випишіть слова з апострофом, підкресліть букви, після яких він стоїть.
Тоненьке, вузеньке, по землі в'ється,
Як батіг довге, але зовсім не б'ється.
І кожний має, та ніхто не вгадає.
Води не змутив і сам не полетів.
Значна кількість часу на уроках мови відведена на вивчення іменника. Дуже важливо, щоб учні, засвоївши поняття про слова, які відповідають на питання хто? що?, змогли добре усвідомити, що вони є назвами предметів, а назва предмета - і є іменник. Поряд із вправами, вміщеними в підручниках, учитель може запропонувати дітям ще й такі завдання:
Узяли по латі й зробити хату.
Огляньтеся назад, а й сліду не знать.
Все літом у полі, до гаю,
Збираю медок із різних квіток.
Кого не люблю, того жалом колю.
швидше всіх літаю я,
Маю крила, хоч не птах,
Люди звуть мене.... ( літак)
3) Які ноги, такий ніс
По болоту ходить скрізь (лелека)
Довговухий, та не заєць,
З копитами та не кінь.( олень)
2) Зубів багато, а само не їсть,
Усе хапає, а собі нічого не залишає.
Де пройшло, там чисто стало. ( граблі)
А з ніг не скидається? (підкова)
Там свинки лежать гладенькі,
А як тільки осінь прийде,
Зразу з хати баба вийде,
Одрубає де хвости,
Кличе дітей, щоб несли. (гарбуз)
2)Біле, як сорочка,
Пухнасте, як квочка.
Крил не має, а гарно літає,
Що це за птах, що сонця боїться? (сніг)
У кожному класі програма визначає певну кількість слів, правопис яких треба дітям запам'ятати. Тут у пригоді стануть загадки.
1) Ведмідь - Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід лахматий,
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
2) Дятел - Б'ється, стука молоток,
Поправляє наш садок.