Використання загадок на уроках української мови у початкових класах початкових класах

Про матеріал
Знайомство дитини з творами художньої літератури починається з мініатюр народної творчості - потішок, пісень, загадок, казок і т.д. Неодмінний гумор, образність мови, моральна спрямованість - особливість цих фольклорних творів - мініатюр. Народ - неперевершений вчитель мови. Ні в яких інших творах, крім народних, не знайти такого ідеального поєднання труднопроизносимых звуків, такого продуманого за звучанням розташуванню слів. А доброзичливий народний гумор - кращий засіб проти ліні, боягузтва, упертість, примхи, егоїзму.
Перегляд файлу

Використання  загадок  на  уроках  української  мови  у                                                      початкових  класах


Загадка - малий жанр фольклору

   Знайомство дитини з творами художньої літератури починається з мініатюр народної творчості - потішок, пісень, загадок, казок і т.д. Неодмінний гумор, образність мови, моральна спрямованість - особливість цих фольклорних творів - мініатюр. Народ - неперевершений вчитель мови. Ні в яких інших творах, крім народних, не знайти такого ідеального поєднання труднопроизносимых звуків, такого продуманого за звучанням розташуванню слів. А доброзичливий народний гумор - кращий засіб проти ліні, боягузтва, упертість, примхи, егоїзму.

   Загадка один з улюблених жанрів народної творчості дітей усього світу. Особливо дітей приваблює в загадках, своєрідна художня форма загадки, її весела вдача, можливість пофантазувати, придумати відповідь. Загадка це завжди свого роду гра - тестування. Часто в російських казках можна зустріти три загадки - відгадаєш і царівну в дружини півцарства, а не відгадаєш, - не зносити голови. Відгадати загадку, значить знайти рішення, здійснити складну розумову операцію, яка посильна тільки смекалистому головному герою. Кмітливість - це вміння вирішити поставлену задачу, засноване на аналізі і синтезі, об'єднаних воєдино, плюс знання про навколишньої дійсності. Загадка примушує дитину вибудовувати логічний ланцюжок міркувань, тобто граючись вчить вирішення логічних завдань і знайомить з рідною мовою. 

   Загадка найбільше зацікавлює дітей, коли вона стає відправним моментом для бесіди про тварину, подію чи явище, для того, щоб учні здогадалися, яку нову тему вивчатимуть, щоб закріпити слова з словника, для логічних вправ і класифікації предметів. Отже, в будь-якому випадку загадка на уроці допомагає справі виховання, навчання, розвитку мислення і мовлення дітей, а також сприяє естетичному вихованню.

Так уже в добукварний період, у час перших годин перебування дитини в школі, пояснюючи їм правила користування олівцем, зошитом, книжкою, говорячи, для чого необхідно навчати грамоту, вчитель може скористатися такими загадками:

  • -Добре бачить, а сліпий.
  • ( неписьменний)
  • - У трьох їдуть братці верхом на конячці
  • (пальці на олівці)
  • - Не сорочка, а зшита, не кущ, а з листочками
  • ( зошит)
  • - Снігове поле, чорні граки, хочеш бути розумним - бери та вчи.
  • ( книжка)
  • - Біле поле, чорне насіння,

       Хто його сіє, той розуміє.

                          (письмо)

    Добре, коли вчитель, загадуючи загадку, покаже ті предмети, про які йдеться. Адже в цьому випадку важливо не лише відгадати загадку, скільки те, щоб діти, відгадавши загадку, її зрозуміли, запам'ятали.

Під час навчання грамоти відгадка може стати тим словом, в якому є виучуваний звук у найзручніший позиції. Наприклад, на уроці вивчення звуку [з] і букви „з” учитель може організувати пояснення так:

– Послухайте загадку і скажіть, про яку пору року в ній йдеться:

Посивіла вона, бо дуже стара,

Часом тиха бува, до всіх добра така,

Хто ж розсердить її - заспіва на тієї;

Холод з рота несе, сивиною трясе.

  • (зима)
  • – Яка відгадка. Який звук ми чуємо спочатку?
  • – Який він - голосний чи приголосний? Чому?

Під час організації самостійної роботи дітям, що добре встигають, можна давати завдання-загадки, що збільшують кмітливість. Вправи можна формувати таким чином:

1. Відгадайте загадку, в зошитах запишіть слово-відгадку, підкресліть однакову частину слів і вимовте звуки, якими різняться ці слова.

З К дерева захищає,

І на них вона завжди,

З Н звірятко заховає

Коли треба, віди.

З Г з-за хмари виглядає,

Шапку сніжну не скидає.

  • (кора, нора, гора,)
  • 2. Відгадайте загадку, слова-відгадки запишіть, полічіть кількість звуків та букв, зробіть звуко-буквенний аналіз.

На мені молотять

За снопом новий сніп,

А якщо з кінця читати,

Будуть миші враз тікати

(тік - кіт )

У затінку моїм

Мене ти у спеку вихваляєш,

А літери лиш перестав -

І цілий ліс спиляєш.

(липа - пила )

Можна запропонувати загадки - „хитрі” питання.

  • 1) Як записати з 3-х літер „мерзла вода”? (лід)
  • 2) Що стоїть посеред Києва? (є)
  • 3) Що стоїть між вікнами і дверима? (і)
  • 4) Чим закінчується день? Починається ніч? ([н'])
  • 5) Вечір чим кінчається, а ранок починається? (р)
  • 6) Чим кінчається літо, а починається осінь? (о)
  • 7) Назва якої птиці складається з сорока „а”? (сорока)

Для закріплення розділів „Звуки і букви”, „Слово” учням можна дати вправи, побудовані на матеріалі загадок:

  •                                               1. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті, полічіть у них голосні звуки.
  •                                               1) Повернулось до сонця золоте денце. (соняшник)
  • 2) Не стукне, не грюкне, а у вікно увійде (ранок)
  •                                               3) Я росла в темній темниці,

Як зросла - взяли в світлиці,

З мене шкуру всі деруть,

Пироги з мене печуть.

Відгадайте, хто ж я є,

І назвіть ім'я моє. (картопля)

2. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті, полічіть у них приголосні звуки.

Ой, за лісом, за пралісом золота діжа горить (сонце)

Швидко цей птах літає,

Безліч мошок поїдає,

За гніздом вікно будує,

Тільки в нас він не зимує. (ластівка)

Без рук, без сокири, а зроблена хатина (гніздо)

Губить він живії душі,

На печі він спить в кожусі. (кіт)

Що то за гість, що темряву їсть? (день)

3. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті, полічіть у них кількість звуків і букв, випишіть їх.

Не мотор, а шумить,

Не пілот, а летить,

Не гадюка, а жалить.

(бджола)

Без рук, без ніг, тільки з рогами,

А ходить під небесами.

(місяць)

Як подивишся на нього,

Бачиш в нім себе самого

Отаким, яким буваєш.

Що це, друже? Відгадаєш?

(дзеркало)

На городі молода

Пишні коси розплела,

І в зелені хустинки

Золоті хова зернинки.

  • (кукурудза)
  •  
  • 4. Відгадайте загадки, у словах-відгадках вимовте і полічіть склади:
  • 1) Чорне сукно лізе у вікно? (ніч)
  • 2) Повзун повзе, сімсот голок несе (їжак)
  • 3) Чим більше з неї береш, тим більшою вона стає. (яма)
  • 4) Стоїть дід над водою і хитає сивою головою. (очерет)
  • 5) Удень спить, а як ніч прийде, на вогонь летить. (метелик)
  • 5. Відгадайте загадки, слова-відгадки запишіть в зошиті і вимовте, наголосивши на одному з складів:
  • 1) Летить коник, басує,

Полем-долом пустує,

Ніхто його не впіймає

І не загнуздає.

  • (вітер)
  • 2) Взимку біле, навесні чорне,

влітку зелене, восени стрижене .

  • (поле)
  • 3) Блищить, біжить, гадючиться, і все по низині крутиться. (ріка).

Вивчення правопису апострофу після губних та р, та перед я, ю ,є ,ї полегшиться використанням загадок, допоможе вчителю зацікавити дітей. Для цього він може дати такі завдання для колективного чи індивідуального виконання.

1. Відгадайте загадки, випишіть слова з апострофом, підкресліть букви, після яких він стоїть.

Тоненьке, вузеньке, по землі в'ється,

Як батіг довге, але зовсім не б'ється.

  • (вуж)
  • 2. Відгадайте загадки, випишіть слова з апострофом, підкресліть букви, перед якими він стоїть.
  • 1) Не звір, а з рогами, не птиця, а з пір'ям, не людина, а в одязі. (подушка)
  • 2) Один ллє, другий п'є, третій росте. (дощ, земля, трава)
  • 3) Коло носа в'ється, а в руки не дається (запах)
  • 3. Відгадайте загадки, випишіть слова-відгадки, підкресліть букви, перед якими і після яких стоїть апостроф.
  • 1) Ні се, ні те, а кожному треба

І кожний має, та ніхто не вгадає.

  • (ім'я)
  • 2) Летів птах та на воду бах!

Води не змутив і сам не полетів.

  • (пір'їна)
  • 3) Сорок п'ят і сорок п'ят - скільки буде? (80 п'ят)
  • 4) Його б'ють, а він не плаче, іще вище скаче. (м'яч)

   Значна кількість часу на уроках мови відведена на вивчення іменника. Дуже важливо, щоб учні, засвоївши поняття про слова, які відповідають на питання хто? що?, змогли добре усвідомити, що вони є назвами предметів, а назва предмета - і є іменник. Поряд із вправами, вміщеними в підручниках, учитель може запропонувати дітям ще й такі завдання:

  • 1. Відгадайте загадки, в зошити запишіть у дві колонки слова, що відповідають на питання хто? і що? Поясність.
  • 1) Прилетіли гості, сіли на помості,

Узяли по латі й зробити хату.

  • (птахи, гніздо)
  • 2) Біжить свинка, вирізана спинка,

Огляньтеся назад, а й сліду не знать.

  • (човен)
  • 2. Відгадайте загадки, запишіть слова-відгадки, усно поставте питання до них, скажіть кого або що вони називають.
  • 1) Я труд поважаю:

Все літом у полі, до гаю,

Збираю медок із різних квіток.

Кого не люблю, того жалом колю.

  • (бджола)
  • 2) Літом наїдається, а зимою висипається. (ведмідь)
  • 3) Кругле озерце, яке ніколи не замерзає. (око)
  • 3. Загадки відгадайте, з них випишіть іменники, поставте до них питання. Зразок : очей - чого? Назвіть відмінок.
  • 1) Я своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю. (окуляри)
  • 2) В синім небі путь моя,

швидше всіх літаю я,

Маю крила, хоч не птах,

Люди звуть мене.... ( літак)

3) Які ноги, такий ніс

По болоту ходить скрізь (лелека)

  • 4. Загадки відгадайте, іменники - відгадки запишіть, визначте, до якої групи за значенням вони належать. Зразок: латаття - назва рослин.
  • 1) Сірий, та не вовк,

Довговухий, та не заєць,

З копитами та не кінь.( олень)

2) Зубів багато, а само не їсть,

Усе хапає, а собі нічого не залишає.

Де пройшло, там чисто стало. ( граблі)

  • 3) Не електрика, не газ, світить всюди в нічний час. (місяць)
  • 5. Загадки відгадайте, відгадки запишіть і визначте рід.
  • 1) Яке взуття в огні гнеться,

А з ніг не скидається? (підкова)

  • 2) Сторожем не служить, а всіх рано будить. ( півень)
  • 3) Що воно за штука, що день і ніч стука. ( серце)
  • 4) Не людина, а говорить. ( радіо)
  • 6. Відгадайте загадки, випишіть з них іменники, вкажіть у дужках їх число, відмінок.
  • 1) Проти сонця, де тепленько,

Там свинки лежать гладенькі,

А як тільки осінь прийде,

Зразу з хати баба вийде,

Одрубає де хвости,

Кличе дітей, щоб несли. (гарбуз)

2)Біле, як сорочка,

Пухнасте, як квочка.

Крил не має, а гарно літає,

Що це за птах, що сонця боїться? (сніг)

У кожному класі програма визначає певну кількість слів, правопис яких треба дітям запам'ятати. Тут у пригоді стануть загадки.

1) Ведмідь - Буркотливий, вайлуватий,

Ходить лісом дід лахматий,

Одягнувся в кожушину,

Мед шукає і ожину.

2) Дятел - Б'ється, стука молоток,

Поправляє наш садок.

  • 3) Заєць - Що то за птах, що в чужі гнізда свої яйця кладе?
  • 4) Олівець - Грамоти не знаю, а цілий вік пишу.
  • 5) Грім - Ревнув віл на сто гір.
  • 6) Кишені - А в нашого парубка з обох боків зарубка.
  • 7) Електрика - Вогнем не запалити, водою не погасити.
  • 8) Цибуля - Що не робить болю ані печалі, а до сліз доводить?
  • 9) Метелик - У день спить,а як ніч прийде, на вогонь летить.
  • 10) Письмо - Біле поле, чорне насіння. Хто його сіє, той розуміє.

 

docx
Додано
24 квітня 2020
Переглядів
3043
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку